Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین اظهار کرد: مبارزه شیمیایی با سن گندم با استفاده از سم دلتامترین از اواخر بهمن ماه گذشته شروع و تا ابتدای فروردین ماه امسال ادامه داشت.

او گفت: نزدیک به ۶۸۰ هکتار از مزارع گندم آبی این شهرستان علیه آفت سن مادری غلات سمپاشی شده است که در نزدیک به ۱۰۰ هکتار از این مزارع سمپاشی با استفاده از پهپاد انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مزارع در رصد شبکه مراقبت سن گندم قرار دارد، تصریح کرد: مرحله دوم مبارزه با سن گندم در زمان پورگی این آفت انجام می‌شود که شروع آن معمولا از اواسط فروردین ماه است از این رو کشاورزان آمادگی مبارزه با این آفت را داشته باشند.

همتی بیان کرد: سن زدگی بیش از حد مجاز موجب عدم خرید و برگشت محصول بوسیله مراکز خرید تضمینی گندم می‌شود همچنین مبارزه نکردن به موقع با این آفت باعث می‌شود در سال بعد جمعیت آفت سن افزایش یافته و خسارت بیشتری به مزارع وارد شود.

او با بیان اینکه شرایط آب و هوایی در برخی مناطق برای ظهور و اپیدمی شدن بیماری‌های برگی گندم، جو و کلزا مناسب است، اضافه کرد: این کشاورزان مزارع خود را در اسرع وقت با قارچ کش سم پاشی کنند.

همتی گفت: برخی از بیماری‌های برگی مانند زنگ زرد، سپتوریوز، سفیدک سطحی و سایر لکه برگی می‌توانند در کاهش تولید تا ۵۰ درصد موثر باشند که سموم قارچ کش مناسب برای آن‌ها شامل تیلت، فولیکور و امیستاراکسترا است.

او با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت قیمت خرید تضمینی برای هرکیلوگرم گندم معمولی نان در امسال ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با پایش‌های به موقع و اقدامات پیشگیرانه در زمینه تولید گندم از نظر کیفیت و میزان تولید، عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین افزود: مبنای خرید گندم از کشاورزان ثبت آمار سطوح زیر کشت و پیش بینی تولید در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی است از این رو گندم کاران با مراجعه به مدیران پهنه از ورود و ثبت اطلاعات زراعی خود اطمینان حاصل کنند.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی آفت سن سن مادری وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۰۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد، رسول سعیدیان افزود: گندمکاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با علف‌های هرز و بیماری سن را در مزارع خود شروع کرده‌اند.

او اضافه کرد: کشاورزان باید هنگام مبارزه با علف‌های هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های هرز استفاده کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: با فرارسیدن زمان مبارزه علیه «پوره سن» نیز عملیات سمپاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهاد کشاورزی انجام می شود.

سعیدیان افزود: ارایه راهکارهایی برای کاهش مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

او به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

دیگر خبرها

  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • کشت گندم و جو در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع رخ
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • حال خوب مزارع گندم به لطف باران
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • گلدهی بیش از ۸۵ هکتار از مزارع کلزا در جلفا
  • برداشت گندم از مزارع مهران
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری