Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@09:12:49 GMT

شادی گذرای سیزده‌بدر را فدای جان عزیزانمان نکنیم

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۱۲۷۴

شادی گذرای سیزده‌بدر را فدای جان عزیزانمان نکنیم

ایسنا/چهارمحال و بختیاری تعداد محدودی از مردم معتقدند رفتن در دامان طبیعت و فضای باز نمی‌تواند موجب انتقال ویروس شود، اما مسئوولان وزارت بهداشت معتقدند هرگونه تجمع و خروج غیرضروری از خانه، در این برهه می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد، اکنون نیز روز طبیعت و خروج مردم از خانه‌ می‌تواند مردم و سیستم بهداشتی و درمانی را با چالش جدی روبرو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، هرساله مردم کشورمان بنا بر یک رسم قدیمی روز سیزدهم فروردین را در دامان طبیعت به همراه خانواده سپری می‌کردند، آن‌ها معتقد بودند که برای رد شدن نحسی عدد سیزده باید این روز را در بیرون خانه و در طبیعت، بوستان‌ها، مراکز تفریحی و ... بگذرانند، دور انداختن سبزه‌ها نیز از دیگر رسومات ایرانیان در روز طبیعت یا همان سیزده بدر بود.

سال ۹۹ در حالی در کشور ما آغاز شد که تمام رسومات اصیل ایرانی در نوروز تحت تأثیر این ویروس ناشناخته که همه دنیا را متاثر کرده، قرار گرفت، کرونا ویروس با سرعت سرسام‌آوری در حال انتشار در جهان و بالطبع در کشور ما ایران است، طبق پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت دو هفته ابتدایی فروردین‌ماه اوج شیوع این بیماری بود و مسافرت‌های نورزوی نگرانی‌ها بابت شیوع این ویروس را در کشور دوچندان کرد، اکنون نیز روز طبیعت و خروج مردم از خانه‌ها برای بجا آوردن رسم دیرینه می‌تواند مردم و سیستم بهداشتی و درمانی را با چالش جدی روبرو کند.

کرونا ویروس در هر محیطی سرعت انتشار بالایی دارد

علی احمدی متخصص اپیدمیولوژی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تنها راه کنترل شیوع کرونا ویروس قطع زنجیره انتقال با در خانه ماندن است، اظهار کرد: یکی از راه‌های انتقال ویروس در جامعه انتقال فرد به فرد و از طریق سطوح است، این ویروس قدرت ماندگاری بالایی در سطوح از چند ساعت تا چند روز را دارد.

دکترای اپیدمیولوژی ادامه داد: ممکن است فرد ناقل کرونا ویروس باشد، اما هیچ علائمی نداشته باشد و با ارتباط با سایر افراد این ویروس را به آن‌ها منتقل کنند.

وی با بیان اینکه این ویروس ممکن است در هر محیطی به علت سرعت انتشار بالا وجود داشته باشد، افزود: ممکن است این ویروس توسط افراد و یا حتی عاج لاستیک خودرو به سایر مکان‌ها منتقل شود و افراد را درگیر کنند.

احمدی با اشاره به فرارسیدن روز سیزده بدر، گفت: مردم تا الان همکاری خوبی را با کادر درمانی داشته‌اند، توصیه می‌شود این روز در خانه بمانند، زیرا خارج شدن از محیط خانه و وارد شدن به محیط دیگر ممکن است فرد را مبتلا به ویروس کند، زیرا پخش شدن قطرات ویروس در فضای باز از طریق عطسه و سرفه می‌تواند با سرعت وارد بدن انسان شود.

دکترای اپیدمیولوژی در پایان توصیه کرد: برای سلامت خود و خانواده روز سیزده‌بدر در خانه بمانیم، زیرا تجمع افراد خانواده و فامیل می‌تواند موجب انتقال ویروس شود.

به نظر می‌رسد مردم برای حفظ جان سلامتی خود و اعضای خانواده در این برهه حساس باید بدون در نظر گرفتن سنت‌ها و آیین‌های محلی روز سیزده فروردین را در خانه و در کنار اعضای خانواده جشن بگیرند، زیرا بی‌توجهی به این مسئله و رفتن در دامان طبیعت می‌تواند در آینده تبعات ناگواری را برای آن‌ها و اعضای خانواده داشته باشد، زمانی که ائمه اطهار(ع) تأکید کردند اگر انجام واجباتی و مستحباتی مانند روزه به بدن انسان ضرر می‌رساند باید آن عمل ترک شود، قطعا اگر کسی ناقل این ویروس باشد و بی‌توجه به توصیه‌ها جان خود را و سایرین را به خطر بیندازد باید جوابگوی عمل خود باشد.

لازم به ذکر است که اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری در این خصوص در ستاد مبارزه با کرونا اظهار کرد: در روز ۱۲ و ۱۳ فروردین‌ماه باید تدابیر لازم برای کنترل رفت و آمد صورت بگیرد، هرگونه اسکان موقت در این روزها در پارک‌ها، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها، مناطق گردشگری و .... ممنوع است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری کروناویروس سیزده بدر طرح فاصله گذاری اجتماعی کرونا ویروس روز سیزده سیزده بدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۱۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پارسال با مشارکت بیش از پنج هزار نفر در قالب بیش از ۵۰ گروه متشکل از سازمان های مردم نهاد و گروه های خودجوش مردمی، از این سطح اراضی استان حدود ۶۱۳ تن زباله جمع آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

  مهدی اله پور افزود: با توجه به همه‌ گیری و فراگیر بودن مسائل محیط زیستی و طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، مردم در حفظ محیط زیست نقش پر رنگی دارند، چرا که محیط زیست میراث آیندگان است و همه مردم متعهد به حفظ آن هستند.   وی با اشاره به فرهنگ سازی و مشارکت آگاهانه مردم در حفظ محیط زیست بیان کرد: در همین راستا پویش « مسیر سبز- ایران پاک» با اجرای ۱۴ محور کاری در استان پیگیری و اجرا شد که این اداره کل با مشارکت شهرداریها، دهیاری‌ ها، بخشداری‌ ها، هلال احمر، بسیج، سازمانهای مردم نهاد و غیره نسبت به اجرای این طرح در استان اقدام کرد.   اله پور گفت: استقرار مخازن جمع‌آوری پسماند در مناطق تفرجگاهی و توزیع پلاستیک های زیست تخریب پذیر پسماند میان گردشگران از جمله اقدامات در این زمینه است.   وی ادامه داد: نصب پارچه نوشته آموزشی و بروشور اطلاع رسانی در جهت فرهنگ‌ سازی و تنویر افکار عمومی گردشگران با محور حفاظت از محیط زیست و طرح جمع‌ آوری سبزه هفت سین و رهاسازی ماهی‌ های قرمز در استخر پارک های شهری از دیگر اقدامات در قالب پویش مسیر سبز - ایران پاک است.     اجرای طرح ملی مسیر سبز- ایران پاک در ۳۱ استان کشور   این مسئول اظهار کرد: سازمان محیط زیست کشور به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، امسال اجرای طرح ملی "مسیر سبز - ایران پاک " را با هدف اجرای طرحهای پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرجگاهها راه‌ اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.   اله پور گفت: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.   وی تاکید کرد: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداریها و دهیاریها، و در خارج از حوزه دهیاریها و شهرداریها بر عهده بخشداری‌ ها است.   مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.   خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.   حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.   بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک گونه‌های شاخص حیات وحش این استان را تشکیل می دهند.

دیگر خبرها

  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه
  • این خانه بدون کوچکترین تغییر و آسیبی به طبیعت ساخته شده! (عکس)
  • «رزاق» بودن خداوند را در فرزندآوری فراموش نکنیم
  • عملیات وعده صادق موجب شادی عدالت‌خواهان جهان شد
  • اسیر صهیونیست: نتانیاهو از خودت خجالت بکش
  • پست معنادار و پیش‌بینی سعید حجاریان با تداوم دولت سیزده
  • (ویدیو) ضرغامی: هر دولتی مردم را شاد کند موفق است
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است
  • شادی مردم از بارش رحمت الهی در مناطق مختلف استان همدان
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم