Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:18:04 GMT

سیزده به تو ؛ دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۵۹۵۸

سیزده به تو ؛ دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور

به قول خواجه حافظ شیرازی ؛ "  دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت / دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور " و با تاسی گرفتن از این شعر گرانمایه، این روزهای سخت را با رفتن بیرون از خانه بر خود و دیگر افراد جامعه سخت تر نکنیم و آگاه باشیم که روزهای طلایی دوباره پیش روی ما پر خواهد گشود و در کمال آرامش و سلامتی روح  و جسم می توان در سیزده های سال های پیش رو  همچنان از بهار طبیعت حظ وافر برد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و به قول سعدی شیرین سخن دیگر شاعر پرآوازه کشورمان " ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند " و به تعبیر امروزی حالا که آحاد مختلف مردمی از هر قشر ، طیف و دسته و فارغ از هر گونه نگاه سیاسی و جناحی از متولیان امور اجرایی و درمانی اداره جامعه بخصوص پزشکان ، پرستاران  و دیگر کادرهای درمانی به عنوان پیشقراولان جبهه سلامت گرفته تا نخبگان ، ادیبان و صاحبنظران هر کدام به سهم خود  با شرکت در پویش در خانه ماندن کمر همت به مهار این ویروس وحشی و بی رحم به ابنای بشر بسته اند ، جای هیچگونه عذر و بهانه ای و توجیهی برای نماندن در خانه و رفتن به تفریح و تفرج برای هیچ کس نمی گذارد .

 این روزها که در کوچه پس کوچه های شهرمان کرمان ویروس کرونا جولان می‌دهد بهتر است که در ادامه هماوایی و همراهی که از ابتدای اسفند سال گذشته تاکنون داشته ایم قید سیزده بدر امسال را هم بزنیم و  در خانه به میهمانی این روز از بهار بنشینیم تا از شیوع بیشتر این ویروس خطرناک و هراسناک جلوگیری کرده و سلامتی خود و همنوعان را به خطر نیندازیم.

کرمان به عنوان استانی که تا چند هفته اول شیوع این ویروس جزو مناطق سپید و عاری از مبتلایان به کرونا بود در اندک زمانی نه چندان طولانی آمارش نه دو رقمی بلکه سه رقمی شده و بیم آن می رود که با در خانه نماندن ما این زنجیره ویروس قطع نشده و همچنان به آمار مبتلایان بیفزاید .

باید تا دیر  نشده با درک حساسیت بیشتر مساله و برای جلوگیری از غرق شدن در این تلاطم تهدید سلامتی به خود آئیم  و  ماندن در خانه را بر حضور در کف خیابان  و طبیعت این روزهای بهاری ترجیح دهیم و به سلامتی پس از سیزده به تو ، بیاندیشیم و به آرامش روحی و روانی خود و دیگر همنوعان و همراه شدن آن  با آرامش بهاری فکر کنیم که در آینده نه چندان دور شاهد رخت بربستن این بیماری واگیر خواهیم بود.

سال نو و بهار نو  و بخصوص روز سیزده امسال را می توان با ماندن در خانه و با کتابخوانی این فرهنگ سالها به فراموشی سپرده شده در تلاطم دنیای ماشینی را جانی دوباره بخشید و احیا کرد و از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را در راستای اعتلای فکری جامعه برداشت .

 قطع به یقین این بلا هم چون تهدیدهای گذشته عمرش به پایان خواهد رسید و باید منتظر روزهای آفتابی و باطراوت در جامعه بود اما چه بهتر که برای رسیدن به شرایط مطلوب به رعایت نکات بهداشتی مورد تاکید پزشکان و کادر درمانی پیشقدم در جبهه مبارزه با این بیماری همراه شد و در خانه بمانیم و در حقیقت بهار را به خانه بیاوریم .

در شرایط فعلی که متولیان امور بهداشتی بطور مداوم تاکید بر توصیه به رعایت بهداشت فردی می کنند قطعا وظیفه شهروندان در قبال یکدیگر سنگین تر و جدی تر می شود و بفرض مثال اگر فلان شهروند در مراودات خود از دستکش یکبار مصرف و یا ماسک استفاده می کند باید پس از استفاده از رها کردن این وسایل در محیط های باز خودداری کند و در واقع با حفظ حقوق دیگران در امحای آن احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد.

گرچه در شهر کرمان و دیگر نقاط کشورمان افراد زیادی وجود دارند که با احترام متقابل به حقوق شهروندی این روزها در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا  بطور خودجوش توصیه های بهداشتی را رعایت می کنند و به تعبیری در راستای شکست دادن این دشمن مشترک در پویش های مختلف هم پیمان شده اند اما شوربختانه باید گفت که بی خیالی و بی تفاوتی معدود افرادی در این فرایند موجب شده که تا مهار نهایی این ویروس، جامعه هزینه های زیادی را متقبل شود.

پس باید در وضعیت اضطراری فوق که سلامت جامعه ما در معرض جدی قرار گرفته تک تک افرادی که در سرزمینی به نام ایران و در دیاری به نام کرمان زندگی می کنند با احساس مسئولیت بیشتر و احترام متقابل به حقوق دیگران نسبت به رعایت توصیه های بهداشتی  و در خانه ماندن که این روزها خود نوعی تمرین حق شهروندی است اهتمام ورزیده و زمینه غلبه بر این هجوم میکروبی ویروسی به نام کرونا را سریع تر فراهم کنیم .

 پزشک،  نویسنده، شاعر و خالق کتاب‌های یکصد جلدی «مهتاب و کرم شب‌تاب» هم با تاکید بر ماندن مردم در خانه و نرفتن به سیزده امسال در دامان طبیعت به سهم خود در مقابله با بحران کرونا اشاره کرد و گفت: در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا، با تمام وجود در مقام یک پزشک و نویسنده، پل ارتباطی بین حرفه پزشکی و نویسندگی ایجاد نموده‌ام، تا بلکه بتوانم نوع‌دوستی را از این طریق در جامعه تقویت نمایم. 

دکتر بتول غفاری با اشاره به اینکه در اسلام اهمیت "شهر" در حدی است، که نام مدینة‌النبی "شهر پیامبر" برای یثرب انتخاب شد و همین امر ما را به اهمیت "شهر" واقف می سازد گفت: امروز تمام تبلیغات برای مهار ویروس کرونا، بستگی به باز تعریف "شهر" و "شهروند" دارد.
وی افزود: امروز  "شهر" از ما می‌خواهد، که برای حفظ رابطه‌  "شهر" و "شهروند" و خارج شدن "شهر" از یک تهدید و رفتن به سوی فرصت‌ها، در خانه بمانیم و چنانچه "شهروندان" حفاظت و حمایت از "شهر" را نادیده بگیرند، آنگاه عبور و مرور بی‌رویه، "شهر" را به مخاطره خواهد کشاند. 
غفاری در ادامه گفت: در اتاق عمل با کمک همکاران، درصدد بازگرداندن سلامت به بیمار هستیم و رنج و درد جسمانی بیمار را التیام می‌بخشیم و در قلمرو نویسندگی نیز، با نوشتن داستان، رنج و درد ناشی از ضعف فرهنگی را التیام می‌بخشم، به گونه‌ای که فکر می‌کنم در بسیاری از مواقع بازتولید و یادآوری نقاط قوت فرهنگی حال و گذشته، نقش به‌سزایی در نهادینه کردن، فرهنگی اصیل خواهد داشت. 
این نویسنده افزود: در حال و هوای نوروز و  بیماری کرونا و ماندگار شدن طولانی و اجباری بچه‌ها و خانواده‌ها در خانه، بر آن شدم؛ تا وب‌سایت کتاب‌های الکترونیک رایگان «مهتاب و کرم شب‌تاب» را در اختیار بچه‌های آینده‌ساز و والدین و مربیان تأثیرگذار و بالنده قرار بدهم، که  البته در پایان تعطیلات، از بین افرادی که در وب‌سایت نام‌نویسی نموده‌اند، جوایز نفیسی نظیر باکس پنج جلدی و ۱۰ جلدی کتاب های «مهتاب و کرم شب‌تاب" جایزه داده خواهد شد. 
وی در خانه ‌ماندن و رعایت بهداشت را باعث حفظ "شهر" و عبور از این بحران و تهدید بیماری کرونا دانست و گفت: ما خواهیم توانست و باید بتوانیم همزمان، این تهدید را به فرصت‌هایی ماندگار و تأثیرگذار بدل کنیم و خوشحالم که توانسته‌ام  یکی از این فرصت ها را که استفاده‌ی رایگان از کتاب‌های متنوع، سرگرم‌کننده و تأثیرگذار «مهتاب و کرم شب‌تاب» است را برای مردم جامعه‌ام ایجاد کنم، فرصت‌هایی که باعث رشد و شکوفایی فردی، "شهر" و جامعه خواهد شد.

 احمد یوسف زاده فعال فرهنگی ، نویسنده کتاب آن بیست و سه نفر و از یادگاران دوران دفاع مقدس مردم را به ماندن در خانه دعوت کرد و تاکید کرد : برای حفظ سلامتی خود ، خانواده و دیگر هم نوعان این سیزده بدر را هم در خانه بمانیم و پس از مهار این ویروس وحشی زمان برای انس بیشتر با طبیعت هم زیاد است ولی در حال حاضر آنچه مهم است نرفتن به دامن طبیعت در جهت جلوگیری از شیوع این بیماری است .

احمد یوسف زاده در شبکه اجتماعی و فضای مجازی هم نوشت : همشهری، هم استانی، هموطن عزیز قشنگی زندگی به این است که توانسته باشید دل یا دلهایی را شاد کنید.  ما در تاریخ کشورمان روزهای سخت زیاد داشته ایم اما روزهایی اینچنین را کم دیده ایم. این روزها هم البته می گذرند، ما می مانیم و دلهایی که شاد کرده ایم و دل هایی که شکسته ایم.
اگر قرنطینه خانگی را بشکنیم و به ویروس کرونا اجازه شیوع راحتتری بدهیم، ما هم می توانیم موجب مرگ آدم ها بشویم.  در خانه بمانیم تا پزشکان و پرستاران بتوانند ساعتی استراحت کنند.  هر نیم ساعت یک نفر دارد جان می دهد. یعنی می میرد یعنی انگشت های شصت پاهایش را به هم می بندند و در قبری از آهک می گذارند بی هیچ تشییع کننده ای!!
اگر در خانه نمانیم از مسببین این مرگ های تلخ هستیم.در خانه بمانید و به انسانهای بیگناه رحم کنید. به خودتان و عزیزانتان فکر کنید.  امسال دور مسافرت و دید و بازدید عید را خط بکشید. خطی از جنس وجدان.

ماندن در خانه امروز در شرایط بحرانی که بر جامعه حاکم شده درواقع سهم بزرگی از حقوق شهروندی است که باید رعایت گردد به‌خصوص کسانی که شرایط جسمی پرخطری دارند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مستعد به آسیب بیشتر در مقابل ویروس کرونا هستند با مراقبت دیگران و تنها با در خانه ماندن می‌توانند از سرعت انتقال این ویروس ناخوانده پیشگیری کنند.

دشمن ما هم‌اکنون ویروس کرونا است و باید دانست که تنها با شعار دادن نیست که می‌توان آن را از پای درآورد بلکه کرونا با همدلی و رعایت تمام توصیه‌های بهداشتی از پای درخواهد آمد و تنها با یک مدافع از پای درنمی‌آید بلکه برای شکستش باید همه دست‌به‌دست هم دهیم و همگی باید با بلوغ و شعور اجتماعی خویش برای سالم ماندن خود و دیگران در خانه بمانیم و با این رفتار همگانی بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم.

امیدواریم بتوانیم حرکت‌های نوع‌دوستانه و همدلی را با رعایت کردن توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها زنجیره این ویروس را شکسته و آن را از پای دربیاوریم ضمن اینکه این بحران بسیاری از چالش‌ها و کمبودها و آنچه باید در راستای نهادینه کردن آن در جامعه تلاش بیشتری کرد برای ما نمایان کرد و امیدواریم بعداز این بحران بتوانیم با تلاش و مسئولیت‌پذیری بیشتر این چالش‌ها را برطرف سازیم و زیرساخت‌های لازم را به وجود آورده و آنچه را که باید نهادینه‌سازیم. 

پس بیائیم به عنوان یک ایرانی و یک هموطن خوشبین به آینده این کهن سرزمین که تاریخ پرفراز و نشیبی را در دنیای باستان و معاصر از سرگذرانده و همچنان بالنده و مستحکم به جهان زمینی پیرامون خود از داشته هایش فخر می فروشد ، در این واپسین لحظات مبارزه بی امانی که از سوی اقشار مختلف جامعه با ویروس کرونا فراهم شده با نه گفتن به سیزده بدر امسال با دیگر مبارزان این راه دشوار هماوا و همدل شده و ضمن کمک به مهار هر چه سریع تر این ویروس خزنده و سمی ، یکبار دیگر به باروری بذر آرامش و سلامتی در کشورمان کمک کنیم .

در خاتمه باید با تاسی جستن از شاعر پرآوازه سعدی شیرین سخن که می فرمایند : "بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند / چو عضوی به‌درد آورَد روزگار دگر عضوها را نمانَد قرار / تو کز محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت نهند آدمی" درس گرفته و این روزها در خانه به میهمانی بهار و گل سرسبد آن روز سیزده و انس با طبیعت بنشینیم تا از این طریق در جبهه مبارزه با ویروس کرونا با پیشقراولان این مبارزه که همانا پزشکان و پرستاران و دیگر کارکنان خدوم و از جان گذشته در مراکز درمانی و بهداشتی هستند، سهیم شده  و  با مهار کم هزینه این ویروس ، برگ زرین دیگری به افتخارات این مرز و بوم بیافزائیم .

برچسب‌ها ویروس کرونا کرمان در خانه بمانیم روز طبیعت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرمان در خانه بمانیم روز طبیعت ویروس کرونا کرمان در خانه بمانیم روز طبیعت توصیه های بهداشتی خانه بمانیم ماندن در خانه ویروس کرونا فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۵۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه گفت: خانواده مهم‌ترین نهادی است که ارزش‌های اخلاقی را به افراد آموزش می‌دهد و اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم، باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمد خیاط زنجانی امروز _ سه شنبه یازدهم اردیبهشت _ به خبرنگاران اظهار کرد: داشتن خانواده‌ی سالم یکی از موضوعاتی است که همه‌ی افراد به دنبال راهکاری برای رسیدن به آن هستند و شرایط مثبت یا منفی درون خانواده تأثیر بسیاری در سلامت روان و همین‌طور انگیزه آنان برای فعالیت در محیط دارد.

وی افزود: داشتن خانواده سالم و ایجاد یک فضای پرانرژی در میان اعضای خانواده یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشته داشت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه تصریح کرد: احتمالاً به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که به‌هم‌ریختگی فضای خانه می‌تواند انگیزه شما را برای سایر فعالیت‌ها نیز تحت تأثیر قرار دهد و درعین‌حال وجود فضای مثبت یا گذراندن یک آخر هفته مطلوب انرژی شما برای فعالیت در هفته آینده را نیز دوچندان خواهد کرد. به همین خاطر می‌توان گفت که داشتن یک خانواده سالم در سایر جنبه‌های زندگی هریک از اعضا نیز اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این خانواده نقش مهمی در سلامت روان اعضا ایفا می‌کند. اعضای یک خانواده سالم معمولاً سطح سلامت روان بالاتری دارند و مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب یا اعتیاد به مواد مخدر در این افراد کمتر دیده می‌شود. همچنین درصورتی‌که این خانواده‌ها با چنین مشکلاتی مواجه شوند، حمایت اعضا از یکدیگر باعث حل بحران در زمان کوتاه‌تر و با آسیب کمتر خواهد شد.

خیاط زنجانی خاطرنشان کرد: خانواده مهم‌ترین نهادی است که ارزش‌های اخلاقی را به افراد آموزش می‌دهد. خانواده می‌تواند اعضای خود را طوری تربیت کند که از انحرافات و گمراهی‌های امروزی دوری کند و در عوض یک فضای سالم به وجود بیاورد. اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم.

وی با بیان اینکه نقش خانواده در تمام مراحل زندگی ما قابل لمس و شناسایی است گفت: خانواده اساسی‌ترین واحد جامعه است، به همین دلیل برخی از پژوهشگران خانواده را ستون فقرات یک جامعه می‌دانند، در واقع آن را نمونه کوچک شده یک جامعه قلمداد می‌کنند؛ آمار ازدواج و طلاق به همین دلیل سلامت آن جامعه را نشان می‌دهند و خانواده را یک نمونه کوچک شده از جامعه به حساب می‌آورند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه اذعان داشت: بر همین اساس با توجه به ضرورت امر کانون استان بر آن شد تا با همکاری اداره کل ورزش و جوانان اولین نشست از سلسله نشست‌های خانواده‌ی سالم با عنوان خانواده و تربیت را برگزار کند.

کد خبر 749526

دیگر خبرها

  • کارگران سربازان بی‌ادعای جبهه اقتصادی‌اند
  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد
  • (ویدئو) خفاش‌ها نباشد دیگر از قهوه خبری نیست!
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم‌ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسال لیگ کارگری هم خواهیم داشت
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسا لیگ کارگری هم خواهیم داشت
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت