Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@00:38:42 GMT

دسته های آتش افروز و غول بیابانی

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۸۲۲۰

دسته های آتش افروز و غول بیابانی

همشهری آنلاین / بهاره خسروی :یکی از قدیمی ترین آیین های استقبال از نوروز در تهران قدیم، حرکت دسته «آتش افروزان» یا «حاجی فیروز»ها در محله ها برگرفته از نماد ها و روایت های افسانه ای ایران باستان بود. آتش افروزها یکی از قدیمی ترین گروه بازیگران دوره گردی بودند که از چهارشنبه آخرسال تا سیزدهم فروردین ماه دور شهر می چرخیدند و نوید آمدن بهار و سالی خوش را به مردم می دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه چند بازیگر و نوازنده داشت که هرکدام از این آتش افروزان با لباس ها و شکل و شمایلی متفاوت در میان مردم حاضر می شدند. یکی از بازیگران این نمایش، صورت و گردنش را سیاه و لباسی سرخ رنگ برتن می کرد. سایر اعضای این گروه نیز برای جلب توجه بیشتر و ایجاد حال و هوای شاد میان مردم، کلاهی بلند و نوک تیز معروف به کلاه «بوقی» یا کلاه «شیپوری»، با زنگ و منگوله بر سر می گذاشتند و یک مشعل روشن به همرا داشتند که دست به دست می چرخید و در صورتی خاموشی و کم سو شدن به وسیله نفتی که در دهان نگه می داشتند به شعله می دمیدند تا آتش مشعل جان بگیرد. همین موجب روشن ماندن شعله و تعجب مردم، به ویژه کودکان، می شد.

 بازیگر اصلی گروه، صورت و گردنش را سیاه می کرد، گاهی هم با نقاب سیاه رنگ دست ساز، چهره اش را می پوشاند. این گروه با خواندن ترانه های شاد، شادمانی و پایکوبی و انجام کارهای جالب، خنده را به خانه های مردم می آوردند و دل مردم را شاد می کردند. کسبه و مردم هم به رسم عیدانه به آنها هدایایی  مانند شیرینی، آجیل و سکه پیشکش می کردند.


راه اندازی دسته های «غول بیابانی» هم از دیگر جشنواره های طهران قدیم برای استقبال از نوروز بود. کار این دسته هم چیزی مشابه دسته آتش افروز ها و حاجی فیروزها بود. در این دسته، فردی که قد بلند تر و هیکل درشتی داشت، لباسی از پوست گوسفند بر تن می کرد و با پای برهنه پیشگام گروه، در اماکن شلوغی مانند قهوه خانه ها، بازار ها و... حرکت می کرد و با صدای بلند آواز سر می داد: «ما غول بیابانیم، سرگشته و حیرانیم، گاهی  توی تهران، گاهی توی شمرانیم» و این موجب جلب توجه میان مردم می شد.» مردم هم با شنیدن این آواز و سر خوش از آمدن بهار، مبلغی پول یا سکه به عنوان عیدی و شادباش نوروزی به این غول بیابانی ها هدیه می دادند.

کد خبر 496577 برچسب‌ها هویت شهری نوروز تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هویت شهری نوروز تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۸۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جرات نمی‌کنم برای کروس کری بخوانم!

به گزارش "ورزش سه"، تونی کروس اخیرا تصمیمش برای بازنشستگی را عوض کرد و به تیم ملی آلمان برگشت. او رهبر خط میانی تیمش در یورو 2024 خواهد بود. اتفاقی بزرگ برای ژرمن‌ها که از حضور کروس قطعا سود خواهند برد.

جمال موسیالا هم از این بابت خوشحال است. مهاجم جوان بایرن در مصاحبه با مارکا از کروس تمجید کرد و گفت از ارسال‌های بلند او به وجد آمده است و از کروس یاد می‌گیرد.

موسیالا گفت: «هرگز روی چالش ارسال‌های بلند برای کروس کری نمی‌خوانم. رقابتی در این زمینه با او ندارم زیرا تونی با پای راست خود بسیار دقیق ارسال می‌کند. اصلا بر سر این مسئله رقابت کردن با او درست نیست (می‌خندد).»

موسیالا ادامه داد: «او همیشه توپ را در جای درست و دور از مدافع حریف می‌فرستد. بنابراین شما می‌توانید به راحتی بچرخید، پاس بدهید یا دریبل کنید. تاکنون فقط دو بازی کنار او انجام داده‌ام و باید بگویم کیفیت تونی باورنکردنی است. من از هم تیمی شدن با او در تیم ملی بسیار هیجان زده‌ام.»

دیگر خبرها

  • صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور
  • اگر به خودرو علاقه دارید این ویدئو را با صدای بلند ببینید! (فیلم)
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی
  • جرات نمی‌کنم برای کروس کری بخوانم!
  • لیگ دسته دوفوتسال بزرگسالان کشور
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • عکس داخلی که روی دست عکس های مربوط به حیوان دوستی شهروندان ترکیه بلند می شود!
  • تاکید استاندار جدید بر توسعه و توازن یکپارچه مازندران
  • دوستی منحصر به فرد طوطی کاکلی سیاه با یک شهدطوطیک + فیلم