Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:48:18 GMT

بوشهری‌ها: ۱۳ را در خانه بمانیم

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۳۹۴۵۰

بوشهری‌ها: ۱۳ را در خانه بمانیم

سیزدهم فروردین‌ماه در تقویم ملی ایران روز طبیعت نام‌گذاری شده و به "سیزده به در" معروف است و ایرانیان از روزگار کهن تاکنون براساس برخی باورها این روز را همراه با خانواده در دامن طبیعت و دشت، صحرا سپری می‌کرده‌اند، اما امسال همه دنیا از جمله ایرانان میهمان ناخوانده‌ای نحسی به نام ویروس کرونا دارند که با حضور خود ۲۰۰ کشور دنیا را گرفتار و همه ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و  فرهنگی جهان را گرفتار و حال و احوال انسان‌ها را خراب کرده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این ویروس ناشناخته قاتل باعث مرگ ده‌ها هزار نفر و ابتلای صدها هزار تن در جهان شده‌است که از این شمار تاکنون حدود سه هزار کشته و حدود ۴۰ هزار مبتلا سهم مردم ایران است که آیین‌ها و جشن‌های سال نو را برای بسیاری از  ایرانیان به عزا تبدیل کرده‌است و همچنان این ویروس در نقطه نقطه دنیا در کمین برای شکار انسان‌ها است و تنها سنگر قابل اطمینان برای پناه گرفتن در برابر کرونا خانه است.

در ۲ ماه اخیر بسیاری از نیروهای بخش بهداست و درمان و سلامت کشور در خط مقدم جبهه جنگ با کرونا جان خود را از دست داده‌اند و روزها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول خدمات رسانی به بیماران مبتلا به این ویروس هستند و علاوه بر تحمل سختیها و خستگی‌های زیاد، آرزوی دیدنخانواده و دیدار فرزندان و والدین خود را دارند، آنها از ما می‌خواهند تا برای حفظ سلامتی خودمان و کاهش رنج آنها به دستورالعمل ستاد ملی مقابله کرونا برای قطع زنجیره انتقال این ویروس روزهای اخیر و بویژه ۱۳ فروردین را در خانه بمانیم.

مردم نوع دوست و مشارکت جوی استان بوشهر همچنانکه تاکنون به تصمیم‌ها، مصوبه‌ها، دستورالعمل‌ها، توصیه ها و طرح‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا و مسئولان بهداشت و درمان و مدیران احترام گذاشته و عملکرد خوبی در زمینه همکاری و مشارکت در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و مقابله با آن داشته‌اند و بخوبی سهم خود را در این زمینه ایفا کرده‌اند، در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیز کمک کار مسئولان هستند، طوریکه با اجرای این طرح ترددها دراین استان ۸۵ درصد کاهش یافته‌است.

آنان  می‌گویند: سال‌های متمادی آیین ۱۳ به در و جشن‌های نوروزی را برگزار کرده و لذت آن را برده‌اند و با لطف خدا سال‌های آینده نیز فرصت انجام این مراسم را دارند، اما امسال برای حفظ سلامتی خود و دیگران و کمک به کادر درمان و همدردی با هموطنانی که بر اثر بیماری کرونا عزیران خود را از دست داده‌اند ۱۳ فروردین و روز طبیعت را در خانه‌ها می‌مانند تا نحسی این ویروس را از دامن سرزمین ایران پاک کنند.

۱۳ امسال خانه امن‌ ترین جا برای گره زدن سبزه و آرزوهای قشنگ است

یکی از افرادی که خود درگیر ویروس کرونا بود گفت: روز طبیعت امسال زمان مناسبی برای شادی نیست زیرا بسیاری از سربازان خط مقدم جبهه سلامت برای حفظ سلامتی جامعه دست از جان کشیدند و بسیاری از خانواده‌های آنان روزها فرزندان و والدین خود را ندیده‌اند.

علی شاه محمدی افزود: شاید نتوانیم و یا حتی جرات نکنیم در این شرایط خود را به بیمارستان‌ها برسانیم و خسته نباشیدی به خواهران و برادرانمان بگوئیم اما می‌توانیم دست از یکی از آیینهای سنتی کشور برداریم و با ماندن در خانه از شیوع هرچه بیشتر این ویروس در جامعه جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که به صورت مستقیم با این بیماری درگیر بوده به همه هموطنان خود می‌گویم در خانه بمانید زیرا  این ویروس بسیار بی رحم است و با کسی تعارف ندارد.

پزشک بوشهری گفت: به خاطر سلامت همشهریان خود از سلامت خود گذشتم و امروز ۴۵ روز است که خانواده‌ام را ندیده‌ام.   

فرهاد عباسی متخصص بیماری‌های عفونی در استان بوشهر افزود: داوطلبانه همه مرخصی‌هایم را لغو کردم و صلاح دانستم در این شرایط در کنار مردم و کادر درمان باشم هرچند دلم برای فرزاندانم بسیار تنگ شده اما همه تلاش مجموعه درمان این است که زودتر این مشکل حل شود تا بتوانیم به روزهای عادی برگردیم.

وی اضافه کرد: از مردم خواهش می‌کنم به خاطر بسیاری از پرستاران و کادر درمانی که روزها است از دیدن خانواده و فرزندان خود محروم هستند در خانه بمانند.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود همین طور که مردم فهیم استان بوشهر در این مدت همکاری خوبی با مسئولان داشتند و نقشی مهم در کنترل شیوع ویروس کرونا داشتند فردا نیز که روز طبیعت است در خانه بمانند و این روز را در خانه و در کنار خانواده پشت سر بگذارند.

 پرستار بوشهری که از بیماران کرونایی پرستاری می‌کند گفت: روزهای زیادی است که در این بخش حضور دارم و از دیدن فرزندم محروم شده‌ام از مردم می‌خواهم با ماندن در خانه به کنترل و قطع زنجیره این بیماری به ما کمک کنند.

این پرستار که نخواست نامش در خبر ذکر شود افزود: پوششی که کارکنان درمان در شیفت کاری به تن دارند پوشش بسیار سختی است که به دلیل ماهیت محافظتی که دارد باید ساعت‌ها

آن را به تن داشته باشند که با پوشیدن آن عرق می کنند و به شدت گرم و تنفس بسیار سخت می‌شود و حتی در این مدت نمی‌توانند غذا بخورند، پس مردم این شرایط را درک کنند و با ماندن در خانه و حضور نیافتن در تجمع‌ها به ما کادر درمان کمک کنند.

یکی دیگر از پرستاران بخش کرونا در بوشهر گفت: اشک مادرم این روزها لحظه‌ای خشک نشدهاست اما با همه وجود برای تامین سلامت مردم من را راهی بیمارستان می‌کند.

زهرا موسوی افزود: پوشیدن این نوع لباس محافظتی با شرایط خاص و مشکلات ناشی از پوشیدن آن سختی‌های خاص خود را دارد اما ما از جان خود برای مردم شهرمان گذشتیم پس انتظار داریم مردم نیز با ماندن در خانه این زنجیره را قطع کنند چون دیگر توان مشاهده از بین رفتن همشهریان‌ و همکاران‌مان را نداریم.

وی یادآور شد: مردم ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس همواره در پشت جبهه‌ها از رزمندگان خود حمایت می‌کردند و از خیلی از خواسته‌ها و دلخوشی‌های خود به خاطر سرزمین‌مان گذشتند امروز نیز از مردم فهیم شهرمان انتظار همان روحیه همکاری و همدلی را داریم که از ما پشتیبانی کنند.

کودک پنج ساله بوشهری گفت: "از مردم خواهش می‌کنم در خانه بمانند تا مامانم زودتر کارش تمام شود و به خانه بیاید".

آیسودا دهقانی اضافه کرد: "روزهای زیادی است که مامانم را ندیدم و دلم برای او خیلی تنگ شده‌است مردم برای اینکه همه مامانای پرستار زودتر پیش بچه‌هاشون برگردند، در خانه بمانند."    

یک فعال رسانه‌ای استان بوشهر گفت: یقین داشته باشیم طرح کاهش شیوع کرونا و سخت گیری انجام شده از سوی مسئولان تنها با هدف قطع زنجیره انتقال بیماری و در راستای حفظ جان هموطنانمان در حال اجراست و بدانیم بهترین راه برای مبارزه با کرونا در خانه ماندن است.

مجید رضایی افزود: شنیدن و انتشار اخبار مربوط به افراد دارای ویروس کرونا و فوت برخی از این افراد در اثر این ویروس منحوس که حتی خانواده‌های آنان نمی‌توانند برای عزیزان خود مراسمی برگزار کنند بسیار سخت و طاقت فرسا است اما می‌شود با در خانه ماندن با امید به فردایی بهتر و زیباتر در کنار خانواده، عزیزان و همشهریان خود شاهد این لحظه‌های دردناک نباشیم.

وی بیان کرد: باید باور داشته باشیم بیرون از خانه مکانی مناسبی برای گره زدن سبزه و آروزهای قشنگ برای سالی خوب و بابرکت نیست بلکه امن‌ترین مکان برای در امان ماندن از ویروس کرونا و ادامه زندگی، ماندن در خانه است.

زوج پرستاری که ازدواجشان را برای نجات بیماران کرونایی به تاخیر انداختند

زوج جوان پرستار بوشهری گفتند: به دلیل مراقبت از بیماران دارای ویروس کووید ۱۹ ازدواجمان را به زمان دیگر واگذار و حتی از حضور در برنامه فرمول یک هم امتناع کردیم  تا به سلامت هموطنان کمک کنیم.

محمد واحدی مقدم و فرخنده رجبی هر دو پرستار بخش اورژانس بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر هستند که قرار بود ۱۸ اسفند همزمان با ولادت حضرت علی (ع) زندگی مشترک خود را آغاز کنند اما به دلیل شرایط خاص به وجود آمده ترجیح دادند در کنار همکاران دیگر خود حضور داشته و به بیماران خدمت رسانی کنند.

واحدی مقدم گفت: کرونا یک ویروس بسیار خطرناک است که از هر فرصتی برای آلوده شدن فرد استفاده می‌کند پس از همشهریان خود می‌خواهیم در خانه بمانند تا به این ویروس مبتلا نشوند.

وی با تقدیر از پشتیبانی مردم استان بوشهر گفت: حضور مردم در صحنه و کمک رسانی آنها به هر شکلی از جمله دوختن گان، دستکش و ماسک برای ما بسیار ارزشمند است و ما نیز وظیفه خود را می‌دانیم که با تمام وجود در صحنه باشیم و به بیماران خدمت کنیم اما ماندن مردم در خانه تنها خواسته مدافعان جبهه سلامت است.

یکی دیگر از پرستاران بوشهری گفت: به اجبار پسر پنج ساله خود را از خودم دور کردم و بسیار دلتنگ او هستم.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود افزود: به دلیل شرایط خاص ایجاد شده خانواده‌ام را برای اینکه در سلامت باشند به خانه پدرم منتقل کردم و بعد از چند روز شیفت وقتی به خانه می‌روم که استراحت کنم دیگر خبری از آن خانه گرم که پر از عشق و سر و صدای پسرم بود خبری نیست و تنها غذایی برای من می‌آورند و از دیدن آنها محروم هستم.

این پرستار اضافه کرد: خواهش می‌کنم مردم در خانه بمانند و ویروس کرونا را جدی بگیرند زیرا امروز زمان دید و بازدید نیست. 

در خانه بمانیم و سفیر مرگ نشویم  

یکی دیگر از شهروندان بوشهری گفت: باید بدانیم ویروس کرونا با کسی شوخی ندارد و تنها برای دیگران نیست و در لحظه‌ای که تصور می‌کنیم همه چیز خوب است و با رعایت همه اصول بهداشتی و بدون اینکه خطری ما را تهدید کند به دامن طبیعت می‌رویم به سراغمان می‌آید.

ایمان ندومی اضافه کرد: بهتر است به توصیه‌ها و هشدار متخصصان و کارشناسان توجه کنیم و همانطور که در یک ماه و اندی گذشته در خانه ماندیم و از برگزاری خیلی مراسم‌های شادی و حتی عزاداری خودداری کردیم فردا نیزدر خانه بمانیم و به کادر بهداشت و درمان کمک کنیم.

وی اظهار داشت: چند روز دندان روی جگر بگذاریم تا یک عمر فرزندان، پدر و مادر و همه عزیزانمان را سالم و سلامت در کنار خود داشته باشیم.

ندومی یادآور شد: توجه کنیم سیستم درمان کشور پاسخگوی نیاز تعداد معدودی از هموطنانمان است و در صورت افزایش بی رویه شمار بیماران صحنه‌ها و اتفاق‌های بسیار ناگواری روی خواهد داد که دل هر انسانی را به درد خواهد آورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  گفت: ممکن است ناقل ویروس کرونا باشید بنابراین در خانه بمانید و با سفر کردن‌های غیرضروری سفیر مرگ و بیماری برای هموطنان خود نباشید.

دکتر سعید کشمیری اضافه کرد: بیماری کرونا و مشکلات ناشی از انتقال آن را در میان دیگران جدی بگیرید و  شرایط کنونی زمان مناسبی برای بستن چمدان‌ها و سفر به مناطق دیگر نیست.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با اشاره به اینکه مهم‌ترین کمک مردم به حوزه سلامت در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی است، گفت: مردم تردد نکنند، در خانه بمانند و سفر نکنند، دور می نروند و مهمان دعوت نکنند، توصیه‌های بهداشتی را رعایت و در صورت علامت‌دار شدن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و نسبت به قطع زنجیره اقدام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در تجمع نگرانی‌هایی وجود دارد، تجمع موجب شعله‌ور شدن کرونا است و اگر این بیماری گسترش پیدا کند ممکن است قابل جبران نباشد.

کشمیری افزود: به منظور پیشگیری، شناسایی و مراقبت افراد جامعه در مقابل بیماری کرونا، خواهشمندم نظام سلامت کشور را همراهی کرده و با ورود اطلاعات صحیح در مسیر شکست ویروس کرونا نقش اساسی داشته باشید.

تعطیلی پارک‌های‌ جنگلی استان بوشهر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم هشت پارک جنگلی این استان در نوروز امسال تعطیل و استفاده از منابع طبیعی و بوستان‌های جنگلی برای مقابله با ویروس کرونا ممنوع شده‌است.

غلامرضا منتظری با اشاره به فعالیت گشت‌های حفاظتی منابع طبیعی گفت: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در سراسر استان بوشهر در حال آماده‌باش هستند و از ورود افراد به عرصه‌های جنگلی و مرتعی جلوگیری می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تأکید کرد: از عموم مردم تقاضا می‌شود برای حفظ سلامت خود و دیگر افراد جامعه و تا عادی شدن شرایط از رفتن به عرصه‌های طبیعی بجد خودداری کنند.

وی با یادآوری اینکه درهای پارک و بوستان‌های استان بوشهر بسته و از ورود مردم جلوگیری می‌شود، گفت: این اقدام برای حفظ سلامت شهروندان و قطع زنجیره گسترش ابتلای مردم به ویروس کرونا است و تا زمان ریشه‌کن شدن این ویروس در پارک‌های جنگلی استان بوشهر بسته خواهد بود.

ممنوعیت و محدودیت‌های تردد روز ۱۳ قاطع اعمال می‌شود

رئیس پلیس راهور استان بوشهر از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و اعمال قاطع ممنوعیت و محدودیت های تردد در اجرای  مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا خبر داد.

سرهنگ قدرت الله کشکولی افزود: از ابتدای اجرای این طرح نیروهای پلیس راهور و راه در کنار سایر نیروهای انتظامی و امدادی و بسیج در جاده ها و شهرها ترددها را کنترل و از ورود افراد غیر بومی به داخل استان و شهرها جلوگیری می کنند، ضمن اینکه در داخل شهرها نیز ورودی همه تفرجگاه‌ها و پارک‌ها مسدود و محدودیت‌های تردد همچنان  ادامه دارد.

 وی گفت:  پلیس با آمادگی کامل برای حمایت از آحاد شهروندان و پویش "در خانه بمانیم" و اجرای قانون تکلیف دارد افرادی را که خلاف قانون و مقررات رفتار و حریم دیگران را رعایت نمی‌کنند و با تردد در محدوده‌های ممنوع سلامت مردم را به خطر می‌اندازند بطور قاطع اعمال قانون و خودروهای آنها را به مدت یک ماه توقیف و ۵۰۰ هزار تومان جریمه کند.

کشکولی افزود: از همکاری و همراهی مردم برای اجرای هر چه بهتر طرح مذکور و کاهش سفرها در این ایام قدردانی می‌شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر گفت: طرح کاهش شیوع بیماری کرونا همزمان با سراسر کشور از هشتم فروردین آغاز و همچنان با شدت لازم در حال انجام است.

مجید خورشیدی افزود: در ورودی و خروجی استان ماموران نیروی انتظامی و در کنار آنها در صورت ضرورت بسیج و در ورودی‌ها بعد از استقرار پلیس خودروهای ورودی به شهر از سوی هلال احمر تب سنجی در مورد آنها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: از اول اجرای طرح کاهش شیوع بیماری کرونا با همکاری مردم کمترین حد از اعمال قانون در خصوص خودروهای متخلف دراستان بوشهر اعمال شده و خودروهای کمی جریمه و توقیف شدند.

خورشیدی ادامه داد: این بیانگر این است که مردم فهیم استان بوشهر ضرورت اجرای طرح کاهش شیوع بیماری کرونا را درک کرده و همکاری خوبی با مسئولان استان در این خصوص داشته‌اند و گواه این امر کاهش قابل توجه مصرف بنزین با وجودی فعالیت جایگاه‌های عرضه سوخت است.

وی اضافه کرد: به ندرت خودروهای پلاک استان‌های دیگر در محورهای ارتباطی استان بوشهر دیده می‌شوند و اینها مسافرانی هستند که در حال خروج و حرکت به سمت موطن خود هستند.

خورشیدی گفت: فردا ۱۳ فروردین روز ۱۳ بدر است که در تاریخ ما نقش قابل توجهی داشته و در این روز مردم با طبیعت  آشتی می‌کنند.

وی یادآور شد: ۱۳ فروردین روزی است که همه سعی می‌کنند در کنار خانواده به آغوش و دامن طبیعت بروند و روز خوب و خوشی طی کنند و همواره این سنت در تقویم ما ایرانیان جا داشته است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر گفت: اما براساس گفته همه بزرگان ۱۳ بدر امسال ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا حال و هوای دیگری دارد واز مردم می‌خواهیم همانطور که در یک ماه و اندی که از شیوع بیماری می‌گذرد به صورت داوطلبانه به پویش در خانه می‌مانیم پیوستند فردا نیز با ماندن در خانه این روز را پاس بدارند.

خورشیدی افزود: در روز طبیعت همه بوشهری‌ها با در خانه ماندن اجازه می‌دهیم طبیعت بیشتر نفس بکشد و خود را برای میزبانی بهتر باز تولید و باز احیا کند.

وی اضافه کرد: از مدتی قبل تمام پارک‌ها و بوستان‌های استان  تعطیل و سواحلی که قابلیت بهره‌برداری دارند تعطیل شدند همچنین از۲ روز قبل پارک خودرو در کنار سواحل ممنوع شده است.

خورشیدی ادامه داد: براین اساس پلیس راهور هر خودرویی که بخواهد در کنار ساحل پارک کند را با تذکر و در صورت توجه نکردن اعمال قانون می‌کند.

وی تاکید کرد: در همین راستا از مردم می‌خواهیم در روز طبیعت با گرامیداشت این روز در کنار خانواده و در خانه،  به طبیعت فرصت باز تولید بدهیم و اجازه ندهیم بیماری شیوع بیشتری پیدا کند و همه انرژی‌ها را جمع کنیم تا در پایان بیماری به دشت، دمن و به آغوش طبیعت بازگردیم.

استاندار بوشهر گفت: بسته شدن پارک‌ها و سواحل این استان با هدف تامین و حفظ سلامت مردم و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا انجام شده‌است.

عبدالکریم گراوند با قدردانی ویژه از همراهی مردم استان بوشهر در مقابله با این بیماری گفت: اگر همراهی و همکاری مردم نبود این استان در بحث مقابله با ویروس کرونا موفق نمی‌شد و انتظار می‌رود این همکاری تا بعد از روز طبیعت ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: از اقدام انسان دوستانه هم استانی‌هایی که ۲ ماه اجاره محل سکونت، دفتر کار یا مغازه را بخشیدند، قدردانی می‌شود و انتظار می‌رود شهرداری ها، شوراها، اوقاف و سایر مراکز دولتی هم این موضوع را مد نظر داشته باشند و با مستاجران خود همکاری کنند.

گراوند اضافه کرد: از تمامی عوامل مختلف طرح فاصله‌گذاری اجتماعی  از جمله نیروی انتظامی، بسیج، شهرداری‌ها، رسانه‌ها و همه قدردانی می‌کنم و انتظار است با همکاری مردم تا پایان طرح شاهد کاهش شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر باشیم.

وی افزود: در استان بوشهر استقبال خوبی از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی شده طوریکه میزان مصرف سوخت در این استان ۴۵ درصد کاهش یافته‌است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تهیه اقلام مورد نیاز مردم در شرایط کنونی ضروری است.

برچسب‌ها ویروس کرونا بوشهر روز طبیعت پروندهٔ خبری در خانه بمانیم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا بوشهر روز طبیعت ویروس کرونا بوشهر روز طبیعت طرح فاصله گذاری اجتماعی شیوع ویروس کرونا ماندن در خانه مبارزه با کرونا کنار خانواده خانه بمانیم برای حفظ سلامت استان بوشهر خانه بمانند طرح کاهش شیوع ویروس کرونا خانه ماندن بیماری کرونا منابع طبیعی شیوع بیماری ۱۳ فروردین سلامت مردم کادر درمان قطع زنجیره اجرای طرح بوشهر گفت روز طبیعت پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۹۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک همه‌گیری دیگر در راه است!

آفتاب‌‌نیوز :

بحران شیوع آنفلوآنزای پرندگان- که به عنوان H۵N۱ شناخته می‌شود- در مزارع لبنی نشان از این واقعیت دارد که سازمان‌های سلامتی و بهداشت عمومی از همه‌گیری کرونا درس نگرفته‌اند- یا حداقل این که نتوانسته‌اند درس‌های کووید را جذب و هضم کنند.

شیوع آنفولانزای پرندگان در مزارع، مرغداری‌ها و گاوداری‌های ایالات متحده هم‌چنان با سرعت ادامه دارد و به گفته دانشمندانی که از سرعت و روند این شیوع شگفت‌زده شده‌اند، این روز‌ها این موضوع به مرحله هشداردهنده رسیده است.

هفته گذشته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بالاخره تأیید کرد که H۵N۱ نه تنها از پرندگان به پرندگان یا از پرندگان به گله‌های دام سرایت می‌کند، بلکه در بین گاو‌ها نیز شروع به انتقال کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این می‌کند که در تعداد بسیاری از گاو‌ها انتقال و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان بدون علامت خاصی روی می‌دهد.

اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما واضح است که برای این که مسیر و شیوه انتقال این ویروس کنترل شود، کار‌های بسیار بیشتری باید انجام گیرد.

این امر مستلزم آن است که سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از لاک خود بیرون آمده و مسیر درستی پیش بگیرند. در واقع این روز‌ها ناامیدی محسوسی در میان متخصصان بیماری‌های عفونی وجود دارد که آژانس‌های بهداشتی و سلامتی بیش از حد لازم از اطلاعات مهم محافظت می‌کنند و در نظارت بر ویروس و روش‌های انتقال آن بسیار محافظه‌کار و ترسو هستند. به عنوان مثال، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است و تا همین روز‌های اخیر به رغم شیوع محسوس بیماری در بین پرندگان و دام‌ها، اما، تنها تعداد انگشت‌شماری از توالی‌های ویروسی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده بود- که می‌تواند رویکردی نگران‌کننده و هشدارآمیز به شمار آید.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • خواسته به حق مردم ایفای مسئولیت‌های اجتماعی صنایع است
  • لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی
  • پتروشیمی‌ها از ورزش استان بوشهر نیز حمایت کنند
  • پتروشیمی‌ها حق مردم استان بوشهر را بدهند/ لزوم رعایت عدالت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!