Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

۸ چالش پیش روی اقتصاد ایران در سال ۹۹

معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی به وضعیت اقتصادی کشور در سال 99 پرداخته و آورده است: چالش های نوظهور در سال ۱۳۹۹ همچنین چالش های جدیدی در اقتصاد خودنمایی می‌کنند که احتمال وقوع آنها در سال پیش رو نیز کم نیست.

بنابراین وجه دیگری از ملاحظات سیاستگذاری باید معطوف به این چالش ها و پیش بینی شرایط مقابله با آنها در صورت وقوع باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم ترین چالش های پیش رو را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

1- تشدید حلقه تحریم های آمریکا و تحدید منابع ارزی کشور

2- تداوم کاهش قیمت نفت، مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی به دلیل رکود جهانی 

3- زیان های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمدهای مالیاتی به واسطه آن

4- تشدید رکود بخش خدمات ناشی از شیوع کرونا

5- کاهش تقاضای جهانی محصولات معدنی و افت بهای فلزات جهانی

6- کاهش سطح تقاضای مصرفی اقتصاد داخلی کشور به دلیل کاهش قدرت خرید مردم

7- افزایش هزینه های دولت ناشی از مجموع وقایع اخیر شیوع ویروس کرونا

8- کسری رو به تزاید منابع درآمدی بودجه سال ۹۹

صادرات گاز ایران به ترکیه به‌زودی ازسر گرفته می‌شود

مدیر دیسپچینگ شرکت گاز ضمن اعلام توقف صادرات گاز ایران به ترکیه به دلیل انفجار خط لوله درخاک ترکیه گفت: صادرات گاز به ترکیه پس از باسازی بخش آسیب‌دیده ظرف چند روز آینده از سرگرفته می شود. مهدی جمشیدی‌دانا گفت: این انفجار که در بخشی از خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه در خاک ترکیه و حدود ۱.۵ کیلومتری مرز بازرگان رخ داده است، منجر به آتش‌سوزی و توقف صادرات گاز از ساعت ۶ و ۵۰ دقیقه امروز (سه‌شنبه، ۱۲ فروردین‌ماه) شد. وی افزود: بخش آسیب دیده خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه ظرف چند روز آینده تعمیر و باسازی و صادرات گاز به‌زودی ازسر گرفته خواهد شد. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در این باره توضیح داد: تجربه نشان داده است که تعمیرات خطوط سه تا هفت روز زمان می‌برد که البته به میزان خسارت وارد شده بستگی دارد.

توافق برای مذاکره، نفت را گران کرد

رویترز: روز سه شنبه پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه توافق کردند تا با هدف ثبات بخشی به بازار انرژی مذاکره کنند، قیمت نفت افزایش یافت و از کمترین رقم 18 سال گذشته فاصله گرفت. هر بشکه نفت برنت به 88 سنت افزایش 23.64 دلار فروخته شد، نفت برنت روز دوشنبه را با قیمت 22.76 دلار در هر بشکه به پایان برده بود که کمترین رقم از نوامبر 2002 به شمار می‌رود. هر بشکه نفت خام آمریکا با 1.47 دلار افزایش 21.56 دلار معامله شد. این نوع نفت روز دوشنبه را با قیمت 20.09 دلار در هر بشکه، کمترین قیمت از فوریه 2002 به پایان برد.

نعمتی: کاهش قیمت نفت توطئه آمریکایی‌ها بود

بهروز نعمتی یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار کرد: به اعتقاد من سقوط قیمت نفت کار ناجوانمردانه‌ای بود که آمریکا انجام داد، درست است که این اقدام را به گردن روسیه انداختند و انتقادهای زیادی به این کشور وارد است، اما پشت صحنه این کار آمریکایی‌ها بودند و این یک توطئه آمریکایی بود و به نظر من روس‌ها نیز در این زمینه بازی خوردند. وی افزود: آمریکایی‌ها عربستان را تشویق می‌کنند که در اوپک حضور داشته باشد و نفت را با تمام قدرت عرضه کند و یک بشکه در روز هم آن را کاهش ندهد که این بیشتر فشار به ایران است. /ایسنا

قیمت سبد نفتی اوپک

به نقل از دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز دوشنبه، ۱۱ فروردین‌ماه، ۲۱ دلار و ۶۶ سنت ثبت شد. قیمت سبد نفتی این سازمان روز جمعه (هشتم فروردین‌ماه) ۲۴ دلار و ۲۶ سنت بوده است.

جهش دلار همزمان با افزایش تقاضا در آخرین روز سال مالی ژاپن

سی‌ان‌بی‌سی: روز سه‌شنبه آخرین روز تجاری در سال مالی ژاپن و آخرین روز سه ماهه نخست سال جدید میلادی برای بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ در گوشه و کنار جهان بود؛ موضوعی که در بحبوحه بسته شدن حساب های بازیگران اصلی بازار ارز، منجر به ایجاد نوساناتی شده و تجمیع آن به تقویت دلار انجامیده است.

«یوکیو ایشیزوکا» استراتژیست ارز در موسسه خدمات مالی دایوا سکوریتیز (Daiwa Securities) ژاپن گفت: حرف سر زبان‌ها این است که شرکت‌های ژاپنی کمبود دلار دارند؛ موضوعی که احتمالا تقاضا را برای دلار به وقت لندن همچنان بالا نگه می‌دارد. همزمان با اینکه اخبار مرتبط با ویروس کرونا در خطوط مقدم جبهه اروپایی، گیج کننده بوده و ایتالیا پایین‌ترین نرخ موارد ابتلا را در دو هفته اخیر گزارش کرده و در سوی دیگر تلفات روزانه اسپانیا افزایش یافته است، سرمایه گذاران به خرید دلار ادامه می‌دهند. ارزش دلار در سبدی متشکل از ۶ ارز، ۰.۷ درصد رشد داشت. در پایان سه ماهه نخست سال، دلار آمریکا با ۲.۵ درصد افزایش، بیشترین رشد را از آن خود کرد و کرون نروژ بزرگ‌ترین بازنده بود و برابر دلار ۱۹درصد از ارزش خود را از دست داد. هر دلار با رشد ۰.۷ درصدی برابر همتای ژاپنی خود، با قیمت ۱۰۸.۶۰ ین معامله شد. یوآن چین تنها ارزی بود که در برابر روند از دست رفتن ارزش ارزها برابر دلار مقاومت کرد و ارزش خود را برابر آن، چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی بدون تغییر نگه داشت. /ایبنا

هشدار جدی بانک‌های ارائه دهنده وام مسکن آمریکا

سی‌ان‌بی‌سی: اتحادیه بانک‌های مسکن آمریکا در نامه‌ای شدیدالحن به مسئولان این کشور هشدار دادند که با تلاش‌های فدرال‌رزرو برای دخالت‌های مالی در بازار مسکن، این بازار در معرض خطر اختلالات گسترده‌ای گرفته است. اشاره آنها به خرید ۱۸۳ میلیارد دلار از اوراق مسکن توسط فدرال‌رزرو در هفته گذشته است. این خریدها به منظور کاهش نرخ اوراق مسکن انجام شد و این نرخ را به شدت پایین آورد.

اتحادیه بانک‌های مسکن آمریکا در نامه خود نوشته است: نوسانات شدید قیمت اوراق مسکن در هفته گذشته باعث شده است تا بسیاری از کارگزاران صندوق‌های تضمینی قیمت‌های بالاتری را از وام‌دهندگان درخواست کنند که این وضعیتی ناپایدار را برای بسیاری از این بانک‌ها ایجاد کرده است. در ادامه این نامه آمده است: تا پایان هفته گذشته درخواست هزینه صندوق‌های تضمینی به سطحی بسیار بالا و بی‌سابقه‌ای رسید. برای تعداد قابل‌توجهی از بانک‌ها، که بسیاری از آنها سرمایه خوبی هم دارند، این هزینه اضافی سرمایه کاری آنها را فرسایش می‌دهد و توانایی آنها برای ادامه فعالیت‌های خود را به خطر انداخته است.

جهش تولید در گرو رهایی از نجومی بگیران بی خاصیت است

حاجی دلیگانی با تصریح بر اینکه چالش و مشکلات اقتصادی امروز  کشور تحریم نیست بلکه مدیران بی خاصیتی است که کشور را نمی توانند در شرایط  تحریمی مدیریت کنند گفت: مهترین گام در رونق تولید خلاصی اقتصاد کشور از مدیران بی خاصیت نجومی بگیر است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: مدیری که بهبودی معیشت مردم را به تحریم گره می زند، چون مردی می ماند که در خانه شرط موفقیت خود را حقوق ماهیانه 5 میلیون تومان بدون کار می داند که در این صورت نیاز به وجود مرد برای گرداندن اقتصاد خانواده آنچنان ضروری نیست و یک نوجوان 15 ساله  نیز می تواند خانه را بگرداند. /تسنیم

پیشنهاد ایران به سازمان جهانی گمرک

گمرک ایران همزمان با شیوع کرونا در جهان و تحت تأثیر قرار گرفتن مبادلات تجاری، به جای بستن مرزها به سازمان جهانی گمرک پیشنهاد داد که در صورت حصول توافقات لازم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه فعالیت‌های مبادلات کالا در رویه‌های صادرات، واردات و ترانزیت بین کشورها امکان پذیر است.

عقب‌گرد طلا در برابر صعود دلار

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی در پی صعود ارزش دلار و بازارهای سهام که تحت تاثیر امیدواری به بهبود فعالیت اقتصادی چین روی داد، کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز سه شنبه بازار سنگاپور با ۰.۵ درصد کاهش، به ۱۶۱۳ دلار و ۴۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار در مارس حدود ۱.۸ درصد و در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۶.۴ درصد رشد کرده است. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، ۱۶۱۵ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.

رشد اقتصادی منفی ۳۰ درصد در انتظار آمریکا

نشریه نیویورک تایمز با مدل سنجی جامعه آمریکا نتیجه گرفته است که تنها در آمریکا در صورت جدی نگرفتن فاصله گذاری اجتماعی، حدود هفت میلیون نفر دچار عارضه شدید شده و تا ۱.۹ میلیون نفر جان خواهند باخت. این در صورتی است که اگر فاصله گذاری اجتماعی به خوبی اجرا و اعمال شود تنها ۱۰۰ هزار نفر جان خواهند باخت. شکی نیست که شیوع گسترده کرونا به تمامی اقتصادهای جهان خسارتی سنگین خواهد زد.

بانک مورگان استنلی پیش بینی کرده است در سه ماهه نخست امسال رشد اقتصادی آمریکا به منفی ۳۰ درصد برسد که با توجه به تولید ناخالص داخلی ۲۱ تریلیون دلاری آمریکا، این به معنای خسارت ۶.۴ تریلیون دلاری کرونا تنها به آمریکا خواهد بود. به گفته جیمز همیت، استاد اقتصاد در دانشگاه هاروارد مدل سنجی های اقتصادی نشان می دهند که اجرای درست فاصله گذاری اجتماعی می تواند تا ۱۰ تریلیون دلار در هزینه مبارزه با کرونا صرفه جویی به عمل آورد. 

تعیین دستمزد سال ۹۹ چه روزی خواهد بود؟

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: پیشنهاد اصلی نمایندگان کارفرمایی این بود که با توجه به شیوع بیماری کرونا و از بین رفتن مشاغل خرد، تعیین دستمزد به زمان دیگری موکول شود اما در مرحله نخست این موضوع پذیرفته نشد و می‌خواستند که این موضوع تا پایان سال ۹۸ تعیین شود. اصغر آهنی‌ها در گفت و گو با اقتصادی ایرنا اظهار داشت: نماینده کارگران بدون توجه به شرایط و مشکلات موجود اعداد و ارقام بالایی را پیشنهاد می‌دادند که بخش کارفرمایی با آن موافقت نکرد، از سوی دیگر دولت نیز با توجه به سیاست‌های اقتصادی کلان در سال ۹۹ میانگین ارقام اعلام شده را پیشنهاد می‌داد و بخش کارفرمایی نیز افزایش ۱۵ درصدی دستمزد را پیشنهاد داد. 

آهنی‌ها اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که تعیین حقوق کارگران یک بحث و پرداخت حقوق بحث دیگری است. در حال حاضر هر روز که می‌گذرد زمینه تعطیلی مشاغل جدی‌تر می‌شود و با این شرایط اگر تصمیم‌گیری نامناسبی انجام شود به طور قطع بیکاری در کشور را تشدید کرده‌ایم. ممکن است تا پایان فروردین ماه جلسات تعیین دستمزد برگزار شود، اما معتقدیم جلسات به زمان خروج از بحران موکول تا تصمیم‌گیری درستی انجام شود؛ در غیر این صورت بخش کارفرمایی امکان پرداخت عدد و رقم بالا را ندارد و با اجرایی شدن این مورد بسیاری از شغل‌ها از بین می‌رود.

با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده از بنگاه‌های خرد و کوچک، هیچ کدام تمایلی به پرداخت حقوق بالا را ندارند و تصمیم‌گیری نادرست آسیب جدی به کارگران وارد می‌کند. وی تاکید کرد: دولت می‌تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند و در دوران مشکلات اقتصادی بسیاری از مسائل را برطرف کند تا کارفرما و کارگر ادامه حیات دهد و شرایط بهبود یابد؛ در غیر این صورت هر دو طرف آسیب می‌بینند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس نوروز 99 جهش تولید مناجات شعبانیه روز جمهوری اسلامی اقتصاد ایران نفت دستمزد 99 کروناویروس نوروز 99 جهش تولید مناجات شعبانیه روز جمهوری اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۱۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴/ کاهش نرخ انس طلا

به گزارش قدس آنلاین طلا در معاملات روز جمعه در بحبوحه کاهش سود اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و ضعف دلار حدود ۲۳۰۰ دلار معامله می‌شود. تاجران در حال بررسی اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه در مورد ثابت نگه داشتن نرخ بهره هستند.

قیمت هر انس طلا امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۲۳۰۱ دلار و ۲۶ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم بدون تغییر به ۲۳۰۹ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.

شرکت کنندگان بازار انتظار سیاست‌های سختگیرانه‌تری را از سوی فدرال رزرو آمریکا داشتند، اما این بانک نرخ بهره را ثابت نگه داشته است.

جروم پاول در اظهارات خود در روز چهارشنبه گفت تا زمانی که مطمئن نشوند نرخ تورم به سمت هدف ۲ درصد کاهش می‌یابد، پایین آوردن نرخ بهره درست نیست.

وی اضافه کرد هنوز هیچ اطمینانی نسبت به روند کاهشی تورم به وجود نیامده است، بنابراین در هر اجلاس در مورد نرخ بهره تصمیم گیری خواهد شد.

فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه تصمیم گرفت نرخ بهره را بین ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ ثابت نگه دارد. بالا ماندن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

شاخص دلار هم ۰.۲۳ پایین آمده و به ۱۰۵.۳۹ رسیده است که خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌کند.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره امروز با ۰.۴۷ درصد افزایش به ۲۶ دلار و ۹۶ سنت رسید. پلاتین هم با ۰.۴۰ درصد افزایش ۹۵۸ دلار و ۵۶ سنت معامله می‌شود.

انتهای پیام/۶۳

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • قیمت طلا کاهش یافت
  • قیمت طلا تکان خورد / قیمت جدید طلا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴/ کاهش نرخ انس طلا
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد