Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@04:29:16 GMT

اتخاذ تصمیمات مهم برای جهش تولید در عرصه صنایع‌دستی زنجان

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۲۷۸۷

اتخاذ تصمیمات مهم برای جهش تولید در عرصه صنایع‌دستی زنجان

امیر ارجمند در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال و نام‌گذاری سال جدید به سال «جهش تولید»، گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در بحث صنایع‌دستی، برنامه‌ریزی جدی برای جهش تولید در این عرصه انجام داده است که این برنامه‌ها از ۱۶ فروردین‌ماه امسال اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه یکی از این برنامه‌ها، تسهیل و کوتاه کردن فرآیند مجوزهای صنایع‌دستی بوده و این بدان معنی است که برای جهش تولید، قدم اول، تسهیل و کوتاه کردن فرآیند صدور مجوز در حوزه صنایع‌دستی است، افزود: دومین برنامه اجرایی که قرار است عملیاتی شود، کمک به آموزش نیروی انسانی ماهر است، یعنی در حوزه آموزش نیز قصد داریم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که جهش تولید در این بخش اتفاق بیافتد و در همین راستا مقرر شده است رشته‌های شاخص صنایع‌دستی در حوزه آموزش به صورت جدی عملیاتی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، با یادآوری اینکه قدم سوم برای تحقق شعار امسال، طراحی محصولات جدید صنایع‌دستی است، تصریح کرد: به عنوان مثال، استان زنجان در حوزه ملیله، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و در این عرصه زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله به ثبت رسید. همچنین زنجان در حوزه مس جایگاه ارزنده‌ای دارد اما محصولات تولیدی در این عرصه‌ها تکراری شده است.

طرح های جدید و نوین در زمینه صنایع دستی استان زنجان طراحی خواهد شد

ارجمند با بیان اینکه شکل و طرح تولیدات شاخص صنایع‌دستی زنجان سال‌ها است که در حال تکرار شدن است، گفت: طرح های جدید و نوین در زمینه صنایع دستی استان زنجان طراحی خواهد شد و تا هنرمندان ملیله‌کار، مسگر، چاقوساز و … استان با طراحی‌های نوین، محصولات جدید را به بازار عرضه کنند، تا بتوانیم در تولید این محصولات جهش قابل توجهی را نسبت با سال‌های گذشته شاهد باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، قدم بعدی در این عرصه را رفع موانع مالیاتی عنوان کرد و گفت: امروز شاهد وجود برخی موانع مالیاتی بر سر راه تولیدکنندگان صنایع‌دستی استان هستیم که برای برطرف کردن این موانع، برنامه‌ریزی‌های لازم از جمله برگزاری جلسه با مدیرکل امور مالیاتی استان صورت گرفته است تا بتوانیم این موانع را از پیش روی تولیدکنندگان این عرصه برداریم.

ارجمند از کمک به رفع کمبود مواد اولیه در عرصه تولید صنایع‌دستی، به عنوان یکی دیگر از راهکارهای ایجاد جهش تولید در عرصه صنایع‌دستی استان یاد کرد و افزود: پارسال به ویژه در نیمه دوم شاهد ایجاد رونق در عرصه صنایع‌دستی استان بودیم که این روند باعث ثبت یک رکورد در این عرصه شد، لذا برای اینکه بتوانیم این رونق تولید را جهش دهیم، اولین آیتم، تولید مواد اولیه است.

فعالان صنایع دستی در زمینه مواد اولیه با مشکلی مواجه باشند

وی اظهار کرد: فعالان صنایع دستی استان زنجان نباید در زمینه مواد اولیه با مشکلی مواجه باشند، لذا باید زمینه‌ای را در این خصوص فراهم کنیم تا تولیدات استان در این حوزه افزایش یافته و جهش تولید اتفاق بیافتد، به همین خاطر رفع کمبود مواد اولیه در این حوزه جزو برنامه‌های عملیاتی امسال برای تحقق شعار سال به‌شمار می‌رود.


ارجمند با اشاره به اینکه کمک به توزیع مواد اولیه به صورت کاملاً عادلانه، یکی دیگر از این راهکارها به‌شمار می‌رود، بیان کرد: امروز در حال رایزنی هستیم تا در صورت تامین مواد اولیه، این مواد به صورت عادلانه بین صنعت‌گران این عرصه توزیع و همه کارگاه‌های صنایع‌دستی از این مواد به طور عادلانه بهره‌مند شوند.

وی گفت: کمک به جلوگیری از نوسان قیمت صنایع‌دستی، از دیگر راهکارها در این زمینه است. با توجه به مشوق‌هایی که داریم، به طور حتم اگر قرار باشد امسال جهشی در عرصه تولید صنایع‌دستی استان اتفاق بیافتد، باید جلوی نوسان قیمت به‌ویژه مواد اولیه در این حوزه گرفته شود. از طرفی ایجاد زیرساخت در زمینه تولید مواد اولیه در استان نباید به دست فراموشی سپرده شود و قصد داریم این موضوع را امسال عملیاتی کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، با بیان اینکه فروش بی‌واسطه از طریق برپایی نمایشگاه‌های موقت و دائمی صنایع‌دستی را در دستور کار داریم، ادامه داد: بی‌تردید یکی از آیتم‌های جهش تولید، بحث فروش تولیدات در بخش‌های مختلف است. اگر تولیدکننده فروش مستقیم و بدون واسطه داشته باشد، بالطبع این روند باعث خواهد شد تا شاهد افزایش تولیدات باشیم که این خود گامی بلند در راستای جهش تولید است. به همین خاطر در حوزه نمایشگاه‌های دائمی و موقت صنایع‌دستی برنامه‌هایی چون برپایی بازارچه‌های دائمی و موقت خصوصی و دولتی در دستور کار قرار دارد.

ارجمند با یادآوری اینکه ایجاد شهرک‌های تخصصی صادرات صنایع‌دستی، یکی از برنامه‌های اساسی این اداره‌کل در راستای جهش تولید در عرصه صنایع‌دستی است، افزود: به همین خاطر در حال رایزنی با برخی از شرکت‌های تخصصی هستیم تا در عرصه صنایع‌دستی و صادرات این محصولات به صورت تخصصی وارد گود شوند و در حوزه صادرات صنایع‌دستی نیز باید بتوانیم گام‌های موثری برداریم.

تعداد بیمه شده گان صنایع دستی در زنجان افزایش می یابد

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات و دغدغه‌هایی که در حوزه صنایع‌دستی استان با آن مواجه هستیم، موضوع بسته‌بندی صنایع‌دستی شاخص است، تصریح کرد: اواخر سال گذشته نمونه‌های خوبی را در این زمینه رقم زدیم که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد، به همین خاطر طراحی و ساخت بسته‌بندی مناسب برای صنایع‌دستی شاخص از قبیل مس، چاقو و انگشتر جزو برنامه‌های امسال این اداره‌کل خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، با اشاره به اینکه رایزنی در خصوص افزایش سهم بیمه صنعت‌گران، یکی دیگر از موضوعاتی است که معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی در حال رایزنی این موضوع است، یادآور شد: در همین راستا در استان زنجان نیز در حال رایزنی هستیم تا تعداد بیمه‌شدگان صنعت‌گران صنایع‌دستی افزایش پیدا کند که این اقدام باعث می‌شود تا عموم مردم رغبت زیادی برای حضور و فعالیت در این عرصه داشته باشند.

کد خبر 4890124

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی زنجان امیر ارجمند شعار سال ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا شیوع کرونا بوشهر ایلام سال جهش تولید گرگان سیلاب طرح غربالگری بارش باران شهرکرد فاصله گذاری اجتماعی تردد وسایل نقلیه ضدعفونی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان مدیرکل میراث فرهنگی عرصه صنایع دستی مواد اولیه حال رایزنی همین خاطر جهش تولید برنامه ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۲۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شهر میمند در استان فارس قابلیت تبدیل شدن به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.

مریم جلالی جمعه، ۷ اردیبهشت‌ماه در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویدادها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 وی ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم. این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است؛ یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که از گلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فردای روشنی دارد، اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

 معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

وی به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان آرایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی با بیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه روز جمعه با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است
  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود