Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@23:47:43 GMT

سیزده بدری متفاوت در خانه

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۳۳۸۵

سیزده بدری متفاوت در خانه

مردم خراسان جنوبی هر ساله به رسم دیرینه خود در روز سیزدهم فروردین‌ماه به آغوش طبیعت می‌روند اما امسال برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا به جای سبزه گره زدن در دامان طبیعت، باید در خانه ماند و سبزه سلامتی را گره زد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ سیزده به‌در سنت حسنه و قدیمی ایرانیان است، هر ساله مردم این روز را به دامن طبیعت می روند و پایان تعطیلات نوروزی خود را در دشت و کوه ها سپری می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما امسال این سنت حال و هوای دیگری دارد، ویروس کرونا این مهمان ناخوانده در کوچه پس کوچه های شهرمان بیرجند جولان می‌دهد و بهتر است که در ادامه همراهی که از ابتدای اسفند سال گذشته تاکنون داشته ایم قید سیزده بدر امسال را هم بزنیم و  در خانه به میهمانی این روز از بهار بنشینیم تا از شیوع بیشتر این ویروس خطرناک و هراسناک جلوگیری کرده و سلامتی خود و همنوعان را به خطر نیندازیم.

 

هرچند برخی بر این باور هستند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند اما امسال باید در خانه بمانیم تا نحسی این ویروس را بیرون کرده و زنده ماندن و سلامتی را برای همگان به ارمغان آوریم.

 

منحصر به فردترین نماد سیزده بدر، آرزویی است که با گره خوردن سبزه ها، به واقعیت گره می‌خورد. اما امسال این گره زدن سبزه را هم با گره زدن دلمان به خانواده در خانه انجام می دهیم و به سلامتی پس از سیزده و به آرامش روحی و روانی خود و دیگر همنوعان و همراه شدن آن با آرامش بهاری فکر می‌کنیم.

 

 

شاید در مخیله بسیاری از افرادی که اکنون به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، نمی گنجید که یک روز را به امید زندگی در فردایی دیگر بگذرانند و این در حالی بود که می توانستند با رعایت ابتدایی ترین نکات بهداشت فردی مثل شستن و ضدعفونی دست ها و سطوح و چند روزی در خانه ماندن به این ویروس مبتلا نشوند. پس مبادا امروز به بهانه روز طبیعت و با یک روز بی مبالاتی و گفتن این جمله در ذهن که «مواظبم »، «تو طبیعت ویروس نیست»، تمام تلاش ها و سختی‌ها بیش از یک ماه قرنطینه خانگی و رعایت بهداشت و زحمات سربازان خط مقدم جبهه سلامت را در روز سیزدهم فروردین به باد دهیم.

 

البته هر چند خانه نشینی در یکی از روزهای خاص سال خوشایند شهروندان نیست، اما حفظ سلامت جامعه و شکست کرونا در گرو حضور نیافتن تک تک افراد در اماکن تفریحی، پارک ها و تفرجگاه ها است و مسئولان نیز توصیه ها و هشدارهای لازم را در این رابطه صادر کرده اند.

 

با فرا رسیدن روز طبیعت و احتمال حضور گسترده مردم در مکان های عمومی طبیعی مسئولان انتظامی با اعلام قوانین و مقررات محدود کننده، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از ازدحام افراد در طبیعت اندیشیده اند.

 

«ناصر خوش خبر» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم با بیان اینکه ورود افراد به پارک ها، تفرجگاه ها و مکان های تجمعی ممنوع است، گفت: مردم باید برای حفظ سلامتی خود و خانواده در خانه بمانند چرا که کم هزینه ترین و مناسبترین راه پیشگیری از بیماری ویروسی کرونا قرنطینه درمنزل است.

 

وی افزود: لازم است مردم فهیم استان در سیزده بدر امسال با ماندن در خانه همکاری لازم را در جهت حفظ سلامتی خود و دیگران داشته باشند چرا که در غیر این صورت پیک دیگری در زمینه بیماری کرونا را تجربه خواهیم کرد و کادردرمانی و مردم رنج و زحمت بیشتری متحمل خواهند شد.

 

خوش خبر بیان کرد: در حال حاضر به صورت شبانه روزی ۱۱ ایستگاه ورودی و خروجی خراسان جنوبی در راستای اجرای طرح  فاصله گذاری اجتماعی و  قطع زنجیره‌ی کرونا به شدت کنترل می‌شود و در این زمینه ۳۵۰ نفر در سه شیفت کاری مشغول فعالیت هستند

 

«عباسی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی هم اعلام کرد: افرادی که ضوابط تعیین شده در روز طبیعت را جدی نگیرند 5 میلیون ریال وجه نقد جریمه و خودروی افراد تا یک ماه توقیف می شود.

 

همچنین بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران خراسان جنوبی با انتشار فیلم‌های کوتاه از خود در فضای مجازی، مردم را به ماندن در خانه در روز طبیعت دعوت کرده‌اند.

 

به گفته کارشناسان، زیاد نمی‌توان به سلامت پارک و بوستان‌های شهری و حتی گردشگاه‌ها و فضای سبز بیرون از شهرها اطمینان داشت، از کجا معلوم که پیش از تو  بر زمینی که بر آن نشسته‌ای و سنگ، درخت و نیمکتی که بر آن دست می‌زنی کس دیگری که ناقل ویروس باشد دست نزده است.

 

جابجایی کیسه‌های نایلونی، قطعات کاغذ دستمال‌ها و زباله‌های رها شده در طبیعت محیطی آلوده در بسیاری از نقاط شهری و بیرون از شهرها ایجاد کرده و نمی‌توان به پاکیزگی محیط اطمینان داشت.

 

آری کرونا اصلاً شوخی‌بردار نیست و عموم مردم باید به هشدارها در این خصوص توجه کنند و برای قطع زنجیره انتقال در خانه بمانند، تمام سختگیری‌هایی هم که در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، اعمال می‌شود فقط برای سلامتی خود ما مردم است.

 

 

امسال در سیزدهمین روز از بهار همنشین ویروس کرونایی هستیم که در بیرون از خانه در کمین سلامت اعضای خانواده‌هایمان نشسته است؛ هر چند خانه ماندن در این روز سخت است اما به نتیجه آن می ارزد.

 

«محمد دهقانی فیروزآبادی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با صدور پیامی با تشکر از همکاری و همیاری مردم در جهت کنترل ویروس کرونا گفت: درخواست داریم مردم در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین کماکان همکاری کنند و در منزل بمانند.

 

وی افزود: با توجه به اینکه روز طبیعت جایگاه خاص خودش را در فرهنگ مردم ما داشته، در راستای اقدامات ارزشمندی که طی روزهای گذشته اتفاق افتاد، تصمیماتی که در سطح کشور گرفته شد، همکاری صنوف و مغازه‌هایی که داوطلبانه صنف خود را تعطیل کردند، همچنین کمکی که شما کردید و در منزل ماندید و بیرون نیامدید روند خیلی خوبی را در جهت تثبیت بیماران مثبت طی می‌کنیم، لذا این روز از جایگاه خیلی خاصی در جهت قطع زنجیره انتقال برخوردار است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: لذا خواهش می‌کنم حتما روز سیزدهم فروردین را کماکان همکاری کنید و در منزل بمانید، به هیج عنوان از منزل خارج نشوید و تردد غیرضرور نداشته باشید، رفتن به خارج از شهر، فضاهای باز و به هر صورت تردد و جابه جایی باعث تسریع و تسهیل انتشار و انتقال ویروس کرونا می‌شود.

 

باید باور کنیم که خانه این روزها امن ترین جا برای شادی و تدام زندگی است و این روزها بیرون رفتن بیشتر از هر زمان نحس و مرگ آور است. می توانیم سیزده بدر را این بار با ماندن در خانه در فضای مجازی و با ایده های خلاق و شاد در کنار تک تک اعضای خانواده‌مان بدر  کنیم تا یادمان بماند که این روزها نیستند که نحس اند بلکه این عمل و کردار و عاقبت کارماست که آنها را نحس و نخواستنی می کند.

 

دل به طبیعت زدن را می‌توان به آینده ای نزدیک سپرد که با خانه ماندن ویروس کرونا را شکست داده ایم و حال دل همه خادمان سلامت و بیماران بستری شده بر روی تخت‌های بیمارستان خوب شده باشد،  پس بیایم به جای بردن سوغات مرگ به دل طبیعت، آرامش و شادابی روزهای آتی را به همه مردم  و مدافعان سلامت سرزمین‌مان هدیه کنیم. 

 

 

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز طبیعت ممنوع در خانه ماندن پیشگیری از شیوع ویروس کرونا سیزده بدر متفاوت خراسان جنوبي سیزدهم فروردین خراسان جنوبی ویروس کرونا قطع زنجیره سلامتی خود سیزده بدر روز طبیعت روز سیزده اما امسال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۳۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در 150 کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن 60 تا 80 درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود 50 قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار 100 میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در 2023 میلادی مبنی بر این است که قبول نمی کندTTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

کد خبر 6093330

دیگر خبرها

  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • تلاش برای پاکسازی طبیعت از زباله‌ها
  • اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند! (+عکس)
  • ببینید | واکنش متفاوت ۲ بازیگر زن به قضاوت‌های مردم درباره چهره‌شان
  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • تبریک متفاوت شمسایی پس از قهرمانی ایران در آسیا! | فیلم