پشت صحنه فیلم «شبی که ماه کامل شد»؛ ویدیوی احمد مهرانفر در پشت صحنه سریال «پایتخت ۶»
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۶۶۰۹
به گزارش خبرنگار حوزه هنرمندان گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، رصد زندگی شخصی و هنری هنرمندان و چهرههای معروف هنری برای طرفداران و دنبالکنندگان این حوزه جذابیتهای خاص خودش را دارد. شبکههای اجتماعی مختلف و امکان دسترسی به آن با استفاده از تلفن همراه این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا از طریق این درگاه هواداران بتوانند هر لحظه از وضعیت بازیگر محبوب خود مطلع شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این روزها چهرههای هنرمندان عرصه موسیقی، سینما و تلویزیون و … یک یا چند صفحه شخصی و عمومی در شبکههای اجتماعی مختلف دارند و از این طریق شبانهروز با کاربران و هواداران خود ارتباط مستمر و دو طرفهای برقرار میکنند.
بیشتر بخوانید: پشت صحنه حضور بهنام بانی در برنامه دورهمی؛ روایت لونه کردن یاکریم از زبان داریوش فرضیایی
در ادامه میتوانید بخشی از فعالیتهای هنرمندان سینما، تلویزیون و موسیقی در فضای مجازی را مشاهده کنید.
نرگس آبیار کارگردان مطرح سینما به مناسبت پخش فیلم «شبی که ماه کامل شد» در تلویزیون، پشت صحنهای از این فیلم را منتشر کرد.
" از آلبوم پشت صحنه شبی که ماه کامل شد
به بهانه نمایش آن از تلویزیون
و نمایش مجدد آن فردا پنجشنبه ساعت ۳ شبکه نمایش "
احمد مهرانفر بازیگر نقش ارسطو سریال نوروزی «پایتخت ۶» ویدیویی از خودش در کنار هومن حاجیعبداللهی در نیسان آبی قسمت دوازدهم این سریال را منتشر کرد.
" هر دو استندبای حاجی "
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیآزاده صمدی بازیگر سینما و تلویزیون تصویری از طبیعت بکر منتشر کرده و به مناسبت روز طبیعت کرونایی امسال متنی را در صفحه شخصی اینستاگرامش منتشر کرد.
" کرونا اسم رمز تغییرات وسیعی است که زندگی بیش از سه میلیارد نفر را هدف قرار داده است. اخبار غم انگیزی که از ابتلا و سپس مرگ دردناک هم زمینی هایمان به گوش میرسد از یک سو بشر را دچار ترس و نا امیدی میکند و از سوی دیگر میتواند نشانه باشد.
ما به هر دینی و آینی بوده ایم پس از کرونا باید در رابطه مان با خداوند و مخلوقاتش تجدید نظر اساسی کنیم.
ما پیرو هر مکتب اقتصادی یا سیاسی بوده ایم بعد از این بلای مرموز باید تجدید نظر کنیم چرا که کرونا نشان داد با این مناسبات نمیتوانیم در برابر هم زمینی هایمان محافظت کنیم.
اگر تا امروز به طبیعت به مثابه گنجی رایگان که هر لحظه اراده کنیم به نظم او دست درازی کنیم نگاه کرده ایم کرونا شورشی بود علیه این نگاه ما
کرونا دردناک است، همانگونه که طاعون بود، همانگونه که در سالهای پایانی قرن گذشته ایرانی وبا دردناک بود. این درد زایمان جهان جدیدی است. میتوان با اتکاء به تجربههای پیشین بشر امیدوار بود که علم در چند ماه آینده بر این ویروس غلبه کند، بنابراین ما ابناء بشر باید برای زیست کیفیتر پس از این اعتراض طبیعت آماده باشیم
به قول استاد بیضایی: این جهان را چارهای جز فرهنگ نیست
نکته آخر: ارزش سینماگران، نویسندگان و شاعران در همین دوران حبسهای خانگی بیش از پیش معلوم شد. اگر آنان و تولیداتشان نباشند جهان به شدت کسل کننده و طاقت فرسا خواهد شد. "
لیندا کیانی بازیگر برجسته ایرانی نیز ویدیویی از محمد بحرانی درحال خواندن موسیقی آبادانی منتشر کرد و نوشت:
" به بهانهی آبادانی بودنم؛ خوزستانی که باشی، هر کجای دنیا هم که باشی، خواهناخواه دلت برای تمام مردم مهربون و مهماننواز و با ذوق و با استعداد آبادان و خرمشهر و اهواز و مسجدسلیمان و دزفول و شوشتر و ماهشهر و امیدیه و غیره.. تنگ میشه.
از صمیم قلب آرزو دارم که همه، هر جایی که هستن سلامت باشن و به خوبی از خودشون مراقبت کنند تا این شرایط سخت قرنطینه کرونا تموم بشه "
احسان کرمی مجری تلویزیون عکسی در صفحه اینستاگرامش منتشر و متنی زیبا برای مخاطبانش نوشت.
" پنجرهها بسته اند عشق پدیدار نیست
دیده بیدار هست دولت دیدار نیست
لحظه چو گم شد مجوى کآب روان را به جوى
صورت تکرار هست معنى تکرار نیست
دو بیت بى همتا از غزلى زیبا سروده زنده یاد سیمین بهبهانى "
مهراوه شریفینیا بازیگر سینما و تلویزیون نیز با انتشار تصاویر و ویدیویی از دو پرنده، متنی زیبا برای مخاطبانش نوشت.
" طی تحقیقاتِ اخیر متوجه شدم که اینجا چند تا پرنده (کبوتر؟) هست.
طرح یکیشون با بقیه فرق داره.
از اونا درشتتره و بسیار قلدر و پرروئه.
نمیذاره بقیه غذا بخورن!
تو همهی عکسها و فیلمهای این چند روز.
فقط اینه که غذا میخوره، اونای دیگه هی با حسرت میان و میرن.
(خودم حسرت رو توی چشماشون دیدم...)
نمیذاره حتی به گلدون نزدیک بشن!
تا میان بالا باهاشون دعوا میکنه و پرتشون میکنه پایین!
توی آخرین فیلم قسمتی از جدال نشون داده شده که به دلیل شجاعتِ فیلمبردار و الفاظی که استفاده کرده فقط تا همونجا قابل پخشه.
(بعید میدونم روش جفتگیری باشه! چون واقعاً نمیذاره بقیه غذا بخورن)
دلم میخواد ادبش کنم، ولی نمیتونم "
رامبد جوان مجری برنامه تلویزیونی خندوانه و بازیگر ایرانی عکسی از گرامیداشت عید نوروز در یکی از بیمارستانهای کشور توسط کادر درمانی و پرستاران آن بیمارستان را منتشر کرده و از مردم درخواست کرد تا در روز طبیعت در خانه بمانند.
" یادمون نره ۱۳ به در امسال خونه بمونیم و کمک کنیم به توقف این بیماری "
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: هنرمندان در فضای مجازی بازیگر سینما و تلویزیون بازیگران ایرانی بازیگر معروف فضای مجازی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی پشت صحنه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۶۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
امروز به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «دلیران تنگستان» به آهنگسازی احمد پژمان و همراهی علی رهبری رفتیم که در آن روزگار توانست ارایه دهنده گونه ای از موسیقی متن و تیتراژی در سریال های تلویزیونی باشد که به واسطه توانمندی های احمد پژمان در حوزه آهنگسازی و همچنین همراهی هنرمند دارای اعتباری چون علی رهبری می تواند همچنان به عنوان یک کارگاه آموزشی در حوزه آهنگسازی مورد توجه هنرجویان و علاقه مندان این حوزه قرار گیرد. مسیری که با همراهی تعدادی از نوازندگان حرفه ای و بومی منطقه جنوب به نوعی ساختارشکنی کرده و توانست قدرت و خلاقیت یک آهنگساز مستقل و درجه یک چون احمد پژمان را به مخاطبان معرفی کند.
سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» مجموعه ای تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی همایون شهنواز است که طی سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ ساخته و اولین بار در سال ۱۳۵۳ پیش روی مخاطبان قرار گرفت و بعدها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در همان سال های اولیه انقلاب مجددا به نمایش درآمد. مسیری که بعد از پخش سری اول آن نزدیک به بیست مرتبه در سال های مختلف از شبکه های تلویزیون پخش و موجب شد تا این سریال از حیث مرتبه تکرار پخش آن نیز جزو رکورداران محسوب شود.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیمحور داستانی سریال هم متمرکز بر معرفی رییس علی دلواری یکی مفاخر ملی ایران در دفاع از خاک میهن است؛ آن زمان که انگلیس به بهانه محاصره هرات، به جنوب ایران حمله کرد. در این مسیر شخصی به نام احمد تنگستانی از فعالان جنبش جنوب ایران در مقابل انگلیس به همراه ۳۰۰ نیروی دلاور، در قلعه ای ویران به دفاع از ایران می پردازند. البته در این مبارزه ۲ انگلیسی به دست مردم قطعه قطعه می شوند و دولت انگلیس به خونخواهی از آن ها از آب و خشکی به جنوب کشورمان حمله می کند. در این اثنا رییس علی دلواری مردم دلوار و تنگستان را مسلح و همراه با آن ها به دفاع از خاک میهن در مقابل تجاوز بیگانگان می پردازد.
مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» برداشتی آزاد از کتاب «دلیران تنگستانی» به نویسندگی محمدحسین رکن زاده آدمیت است که همایون شهنواز علاوه بر استفاده این منبع، از آثار پژوهشی و تاریخی دیگری برای نگارش فیلمنامه بهره مند شده بود. شرایطی که موجب شد این سریال ۲ بخش تاریخی دوره مبارزات احمد تنگستانی و مبارزه رییس علی دلواری را برای مخاطبان به تصویر بکشد. مسیری که به دلیل عدم استفاده از لهجه بومی برای گویش بازیگران و استفاده از دوبله در آن دوران موجب انتفاداتی هم شد اما یکی از منابعی است که توانست بخشی از یک دوره تاریخی ایران را به تصویر بکشد.
سریال «دلیران تنگستان» در چهارده قسمت طی ۲ سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری در بوشهر، تنگستان، اهرم، چغادک، تنگک، بندرسیراف، ده سولقان، شیراز و تهران پروژه را به سرانجام رساندند. پروژه ای که پخش آن در آن دوران به دلیل فقدان سیستم پخش رنگی به صورت سیاه و سفید پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
محمود جوهری در نقش رییس علی دلواری، شهروز رامتین در خالو حسین دشتی، غلامحسین لطفی در نقش حاج یوسف، کاوه مخبری در نقش احمد تنگستانی، علی اکبر مهدوی فر در نقش باقرخان، منوچهر فرید در نقش موقرالدوله، اسماعیل داورفر در نقش سید محمدرضا کازرونی، هادی اسلامی در نقش نمازگزار، حمید طاعتی در نقش سید مهدی بهبهانی، کامران نوزاد در نقش شیخ حسین خان، نعمت الله گرجی در نقش دریابیگی، محمد ابهری در نقش میرزاعلی کازرونی، منوچهر آذر در نقش واسموس، قاسم سیف در نقش بالیوز، منوچهر حامدی در نقش سلطان اخگر و حسین محجوب در نقش سید محمد دکتر هنرمندانی بودند که در این اثر به عنوان بازیگر حضور داشتند.
اما از ارایه اطلاعات تاریخی و شناسنامه ای این اثر تاریخی که بگذریم، این موسیقی متن و تیتراژ سریال است که به دلیل حضور هنرمندان تمام عیاری چون احمد پژمان و علی رهبری به عنوان آهنگساز توانسته بر کیفیت موسیقایی اثر ارزش ۲ چندانی بخشیده و این موسیقی را تبدیل به خاطره ای ماندگار برای مخاطبانش کند. مسیری که به دلیل ساختار موسیقی تیتراژ چه به لحاظ بصری و چه موسیقایی اش می تواند به عنوان اثری پیشگام در حوزه موسیقی تیتراژها معرفی شود.
آن هنگام قبل از آغاز سریال و در تیتراژ که با ملودی ملهم از هم جواری سازهای جهانی و سازهای بومی ایران به ویژه منطقه جنوب تلفیق شده و به گوش شنیداری مخاطب می رسد، مجموعه تصاویری نیز در قالب انیمیشن به بیننده با مفهومی خاص ارایه می شود. نخل هایی که تبدیل به اسب سوارانی سلاح به دست می شوند و در قالب یک تایپوگرافی که در آن دوران خلاقیتی کم نظیر به حساب می آمد، سریال «دلیران تنگستان» به مخاطب معرفی میشود. تصاویری که با همراهی موسیقی حماسی طراحی شده توسط گروه آهنگسازی با نواهای محلی جنوب کشور به ویژه سنج و دمام توازن گوش نوازی را طراحی کردند که بی تردید در آن سال ها توانست به عنوان یکی از پیشگام ترین موسیقی تیتراژها معرفی شود.
حماسه حق پرست از فعالان موسیقی منطقه بوشهر چندی پیش درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: از آن تک یاختهای که در تیتراژ شروع میکند به رشد و تبدیل میشود به آن اسبسوار تنگستانی، شما ببینید آهنگساز به چه شکل از آن بوق ماندگار استفاده کرده و بعد چه استفاده به جایی در ارکستراسیون و سازبندی از سنج انجام می دهد. این یعنی استادانهترین وجه ممکن برای بهکارگیری بوق و سنج و تمپویی که رفته رفته دمام را زیاد و این روند هم همراه با شروع سریال انجام می شود. به هر صورت یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا توانستند یک موسیقی ماندگار بسازند. کما اینکه آقای شهنواز در موسیقی «شاه خاموش» هم به همین استقلال موسیقایی میرسد. ضمن اینکه احمد پژمان و علی رهبری وقتی کنار هم قرار گرفتند توانستند این موسیقی را خلق کنند.
این پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در یادداشت دیگری که به همین مناسبت در رسانه ها منتشر کرد، نوشته بود: «همه بوشهر و بی شک کشور حتی، سریال جاودانه «دلیران تنگستان» ساخته همایون شهنواز را همواره و همیشه به خاطر دارند و هر بار که مجدداً این سریال پخش می شود، علاقه مندی به روایتِ تاریخی و بازیِ بازیگران تو را به تماشا وامی کشاند. در این بین اما موسیقی تیتراژ حکایت خود را دارد! صدای آغازین؛ بوق! کشش و امتداد! صفیر مبارزه و استقامتِ این اقلیم و جغرافیا! درآمیختگی کوبش! شروع و اوج! تو گویی تپش مردمان این خطه جنوبی است تا نبض تند خود به رخ استعمار بریتانیا بکشاند! اما عوامل و عناصر موسیقاییِ احمد پژمان چنان نقش تاثیرگذار خود را در ساختار و شاکله یک مجموعه تلویزیونی ایفا نموده چه اگر موسیقی سریال شنیده شود، ناخودآگاه ذهن مخاطب را به یاد «دلیران تنگستان» آورده که خود شاخصه یک اثر ماندگار هنری است که اندیشه و نگاه فنی به همراه خاطره سازی با گرایش مردم شناختی را درون خود جای داده است. شاهنامه خوانی و نوحه با صدای زنده یاد جهانبخش کردی زاده از دیگر موارد و انتخاب شایسته موسیقی سریال می باشد که با نگاه و روحیه جنوبی آهنگساز شاید البته بی ارتباط نباشد.»
هوشنگ جاوید از پژوهشگران صاحب نام موسیقی نواحی ایران هم چندی پیش بود که در یکی از گفتوگوهای رسانه ای خود درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: من در شیراز از استاد احمد پژمان پرسیدم «شما که غرب درس خواندی، موسیقی غربی و ارکسترها را هم خوب میشناسی، چه شد که رفتی در تیتراژ سنج و دمام بوشهری را استفاده کردی؟». گفت «فکر نکن ساده بوده. برای من کلی سمفونی آوردند. تهیهکننده و حتی مدیر تلویزیون وقت گفتند که میخواهیم یک چیزی مثل این سمفونیها باشد». واقعاً از بالا فشار بوده. گفت «ولی هرچه اینها را گوش کردم دیدم به درد نمیخورند. یک نفر یک نوار آورد، گفت این سنج و دمام خودمان است شاید به دردت بخورد. تا گوش کردم گفتم همینه. موسیقی روی این فیلم باید این باشد». تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» که شروع میشود چقدر قشنگ است! خب این آدمی که خارج رفته بود نمیشد قبول کند چنان چیزی بسازد؟ واقعاً فکر و اندیشه و آن ایراندوستی و فهم بالایی که در استاد پژمان وجود دارد خیلی قشنگ تعهد ایرانی را نسبت به موسیقی نشان میدهد. این سریال هر جا برود موسیقیاش تأثیرگذار است. چون میدانند مال همانجاست و هویت دارد.
احمد پژمان که به دلیل خلق بسیاری از آثار ماندگار و دارای کیفیت در حوزه های آهنگسازی و پژوهش همواره به عنوان یکی از مهم ترین و جریان ساز ترین هنرمندان عرصه موسیقی ایران معرفی شده هم در یکی از معدود گفتوگوهایش بود که درباره ساختار موسیقایی آثارش توضیح داده بود: آهنگسازی که موسیقی میهن خود را نداند نمی تواند آهنگساز خوبی باشد و آهنگسازی عاریتی می شود که نظیرش در دنیا فراوان است و ارزشی هم ندارد. من همیشه به موسیقی ایرانی فکر می کنم، زیرا بنای موسیقی من ایرانی است؛ موتیف و بعضی تمها ایرانی است، ولی هارمونی من صددرصد صدای ایرانی نمی دهد؛ چون خود هارمونی اساسا یک مقوله غربی است و ارکستر هم طبعا صدای ایرانی ندارد؛ چراکه سازها ایرانی نیستند. اما همیشه کوشیدهام رنگ و حالت ایرانی را در آثار خود حفظ کنم و معتقدم آهنگسازان ما باید بیشتر به سنتهای موسیقی خودمان متکی باشند و نباید به دنبال موتیفهای غربی بروند.
وی درباره خلق موسیقی سریال «دلیران تنگستان» هم گفته بود: روی یک نوار سونی ۹۰ دقیقهای روزانه سنج و دمام گوش میکردم، از این طریق با آقای کردیزاده آشنا میشوم و حاصل این ارتباط میشود ضبط موسیقی سریال «دلیران تنگستان» که با همراهی عدهای از اهالی بوشهر در رادیو و تلویزیون شیراز انجام شده است.
به هر ترتیب موسیقی متن و تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» از جمله آثار موسیقایی است که توانسته بخشی از توانمندی های ۲ آهنگساز مطرح و جریان موسیقی کشورمان را به مخاطبان معرفی کند. مسیری که طی سال های اخیر اگرچه در حوزه کیفیت می تواند با دقت و تحلیل بیشتری مورد توجه قرار گیرد اما دربرگیرنده ابعاد مثبت و ارزشمندی است که توجه و عنایت بیشتر به بزرگان موسیقی این سرزمین را ۲ چندان می کند.
منبع: مهر
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی