Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@07:02:55 GMT

دوران طلایی اقتصاد دانش بنیان فرا رسیده است

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۷۵۱۳

دوران طلایی اقتصاد دانش بنیان فرا رسیده است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در شرایطی که قیمت نفت به پایین‌ترین میزان خود طی 18 سال گذشته رسیده و هر بشکه نفت خام با قیمتی حدود 20 دلار به فروش می‌رسد، بودجه کشور که بخش اعظمی از آن وابسته به نفت است، به شدت دچار مشکل خواهد شد.

در بودجه سال 99، قیمت هر بشکه نفت 50 دلار و میزان فروش روزانه، 1 میلیون بشکه هدف‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونا و رکود اقتصادی در اقتصادهای بزرگ دنیا، علی‌القاعده این هدف نه از نظر دلاری و از نظر میزان فروش نفت محقق نخواهد شد و باید به دنبال راهکارهای جایگزین برای جبران کاهش درآمدهای ارزی کشور از محل صادرات بود.

در حال حاضر بازار بسیار بزرگی در حوزه اقلام بهداشتی و تجهیزات درمانی و تشخیصی نظیر کیت‌های تشخیص کرونا ایجاد شده است و این بازار حداقل تا شش ماه آتی در سراسر دنیا وجود دارد.

ظرفیت قابل توجهی در شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصولات دارای فناوری پیشرفته وجود دارد که با برنامه‌ریزی لازم می‌توان تولید و ضمن تامین نیاز داخل، به سایر کشورها صادر نمود.

تفاوت اساسی بازار فعلی با شرایط عادی این است که بدلیل بالا بودن میزان تقاضای کالاهای بهداشتی، تشخیصی و درمانی مرتبط با کرونا نسبت به میزان قابل عرضه، خریدها به صورت نقدی انجام خواهد پذیرفت و به راحتی و به دور از تشریفات معمول می‌توان ضمن جهش تولید در بخش شرکت‌های دانش بنیان، بخش قابل توجهی از درآمد از دست رفته ناشی از فروش نفت را جبران نمود.

همواره اقتصاد دانش بنیان و غیرنفتی در نقطه مقابل اقتصاد نفتی قرار دارد و در نگاه سیاست‌گذار، دستیابی به درآمد ارزی غیرنفتی که با درآمدهای نفتی برابری کند، امری دشوار و بعضا غیرممکن است. اما جبر بازار این تقابل را بر هم زده است و در حال حاضر چاره‌ای جز انتخاب مسیر توسعه تولید محصولات دانش بنیان نداریم. شاید این دوران را بتوان دوران طلایی اقتصاد دانش بنیان نامید!

در انجام این مهم، نقش کلیدی و اصلی ساماندهی و هماهنگی بین دستگاهی را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایفا خواهد نمود. نقش‌ها و انتظاراتی که از سایر دستگاه‌ها وجود دارد، در شکل زیر نمایش داده شده است.

امیدواریم این اقدام آغاز و الگوی خوبی برای سایر بخش‌ها باشد تا شعار وزین امسال که جهش تولید است به صورت عملی محقق شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد دانش بنیان اقتصاد نفتی حسین میرزایی کاهش درآمدهای ارزی دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۷۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، یک شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری با بومی سازی محصولات فناورانه و کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع، گام مؤثری در خودکفایی این کاتالیست ضروری در صنعت پتروشیمی و تولید بنزین بردارد.

حمزه کازرونی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان توسعه دانش و فناوری در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: این شرکت در تولید کاتالیست ها و مواد نانوساختار فعالیت دارد و توانستیم کاتالیست رفرمینگ نفتا را تولید و تجاری سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در این شرکت دانش بنیان منحصر به تعداد معدودی از شرکت‌های دنیا است و با بومی‌سازی این محصولات توانستیم در مسیر رفع نیاز کشور به واردات آن‌ها گام برداریم. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست ها، این شرکت بر روی کاتالیست های ریفرمینگ نفتا فعالیت دارد که در زمینه تولید بنزین استفاده می‌شود و جز محصولات تحریمی است.

این فعال فناور با اشاره به این‌که تولید بنزین که جز فرآورده‌های حیاتی محسوب می‌شود وابسته به حضور کاتالیست ریفرمینگ نفتا نانوساختار است، عنوان کرد: برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها از این کاتالیست استفاده می‌شود که نمونه ایران‌ساخت آن با کیفیتی مشابه نمونه خارجی عرضه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید سایر فرآورده‌های پتروشیمی نانوساختار در این مجموعه فناور گفت: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانو افزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جز آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت به شمار می‌رود و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

کد خبر 6097114 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • دستگاه آمارگیری کشتار طیور در گناباد تولید شد
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان