Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@23:41:11 GMT

کرونا به روایت پیکاسو، داوینچی، مگریت و دیگران / عکس

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۹۴۵۲

کرونا به روایت پیکاسو، داوینچی، مگریت و دیگران / عکس

شیوع بیماری کرونا و خانه‌نشینی اجباری برای کنترل این بیماری، فرصت خوبی را در اختیار بسیاری از هنرمندان قرار داده است تا با توجه به تعطیل بودن همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، خلاقیت‌های خود را فارغ از گردآوری مجموعه یا سفارش‌های هنری به کار گیرند و آثاری را به وجود آورند که متناسب با شرایط روز و تحت تاثیر یک بیماری همه‌گیر  هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم حقیقی طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری است که در چند دهه گذشته آثار بسیار زیادی از او بر جلد کتاب‌ها، مجلات، فیلم‌ها و... دیده شده است. حال در روزهای قرنطینه این هنرمند به خلق آثاری درباره کرونا پرداخته و برای این کار به سراغ آثاری شناخته شده از برترین هنرمندان تاریخ هنر رفته است.

او در روزهای گذشته بیش از ۱۵ اثر منتشر کرده است که بر اساس تابلوهایی از رنه مگریت، ونسان ونگوگ، ادوارد مونش، فرانسیسکو گویا، گرنت وود، فریدا کالو، پل سزان و لئوناردو داوینچی به وجود آمده‌اند. استفاده از یک اثر هنری شناخته شده برای خلق اثری با مضمون متفاوت، در تاریخ هنر دارای سابقه است و از شناخته‌شده‌ترین نمونه‌های آن می‌توان بهره بردن فرانسیس بیکن از نقاشی پاپ اثر ولاسکوئز یا تابلوی مارسل دوشان بر اساس مونالیزای لئوناردو داوینچی را نام برد.

حال ابراهیم حقیقی هم آن‌طور که در صنایع ادبی رایج است به "استقبال" آثار هنرمندان دیگر رفته و در قالب اشعار آنها، شعر متفاوتی سروده است. او در تعدادی از آثار تغییر چندانی در اصل نقاشی به وجود نیاورده و تنها با استفاده از یک المان بسیار مطرح در این روزها، تابلو را به فضا و شرایط فعلی نزدیک کرده است. ماسک جراحی که بر دهان فریدا کالو قرار گرفته یا کارگران مزرعه ونگوگ که با ماسکی بر دهان در حال استراحت هستند، از این‌دست آثار هستند.

در تعداد دیگری از آثار شکلی که به عنوان ویروس کووید ۱۹ معرفی شده است، وارد فضای نقاشی‌ها شده است. سیب سبز معروفی که مقابل چهره مردان تابلوهای ماگریت قرار می‌گرفت اینجا تبدیل به ویروسی سبز شده است و در تابلوی "جیغ" ادوارد مونش، دلیل فریاد هراس‌انگیز مرد روی پل، حضور ویروسی است که بر سر او سایه انداخته است.

اما متفاوت‌ترین آثار این مجموعه مربوط به تابلوهایی از سزان و داوینچی هستند. در تابلوی طبیعت بی‌جان سزان دیگر اثری از ماسک و ویروس نیست، بلکه آنچه به چشم می‌آید اسپری مواد شوینده، صابون و دستکشی است که در کنار سیب‌ها و ظروف سزان روی میز قرارگرفته‌اند. در تابلوی بانویی با قاقم (Lady with an Ermin ) داوینچی جانوری را در دستان بانو قرار داده است و در اثر ابراهیم حقیقی با توجه به اخبار مطرح شده درباره عامل شیوع بیماری کرونا، این حیوان به مورچه‌خواری با فلس‌های سخت تبدیل شده است.

نکته قابل‌توجه در این آثار وفاداری به سبک تابلوهای اصلی برای اضافه کردن عنصر جدید به تابلو بوده است. ماسکی که بر چهره کوبیستی اثر پیکاسو قرار دارد با همان خطوط ساده موجود در نقاشی کشیده شده است و زمانی که نوبت به طراحی‌های ظریف فرانسیسکو گویا می‌رسد بافت و رنگی متفاوت برای ویروس به کار می‌رود.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1371714

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ابراهیم حقیقی هنرهای تجسمی لئوناردو داوینچی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۹۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد.وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد.وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع ترین خبرهای امسال دارفانی را وداع گفت‌.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902553

دیگر خبرها

  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • آموزش صلح و صلح‌طلبی، سنگ بنای روابط انسانی
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟
  • اگر می‌خواهید شاد باشید این عادت‌ها را کنار بگذارید
  • جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • نگاه استاد مطهری به آینده جمهوری اسلامی به روایت افروغ
  • قابلیت جدید واتساپ که حتی تلگرام هم آن را ندارد!