Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-19@08:44:23 GMT

جهش در تولید با تعامل مستمر صنعت و دانشگاه

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۰۴۴۶

جهش در تولید با تعامل مستمر صنعت و دانشگاه

دانشگاه محور پژوهش، تحقیق، مطالعه و دانش افزایی است و صنعت نیز رگ حیاتی تولید، اقتصاد و توسعه هر کشور و سرزمین است.

ایران اسلامی به تعبیر رهبر اندیشمند انقلاب چاره‌ای جز قوی شدن بویژه در بخش اقتصادی ندارد و این قوی شدن اگر با برنامه، راهبرد و مطالعه همراه باشد زودتر محقق می‌شود و ثمره آن بر سر سفره‌های مردم نمایان‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارها گلایه دانشگاهیان از کم توجهی صنعتگران به آنها را شنیده‌ایم و خوانده‌ایم و گهگاهی نیز از زبان صنعتگران و مدیران که بیشتر شعاری  و تبلیغاتی بوده‌اند، ضرورت رابطه با دانشگاه و دانش پژوهان را ملاحظه کرده‌ایم.

شماری از دانشگاهیان، فعالان بخش خصوصی و مسوولان دیدگاه‌هایی در رابطه با همین رابطه میان صنعت و دانشگاه دارند که بیانگر چالش ها، راهکارها و پیشنهادهایی برای بهبود شرایط اقتصادی کنونی و حرکت در مسیر شعار راهبردی سال جاری با عنوان جهش تولید است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی سمیرم معتقد است در شهرستان‌های کشاورزی و کم صنعتی همچون سمیرم، جایگاه چندانی ندارند و تنها به یک محصول باغی در آن بسنده شده است.

 روح الله رشیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا لازمه جهش در تولید در امتداد رونق را تغییر رویه و رویکردها در میان مدیران ارشد استانی و محلی دانست و گفت: هنوز هم بخشی از مدیران سنت گرا و فاقد دید خلاقانه اند.

وی قوانین ناکارآمد را از موانع مهم تولید جهش زا عنوان کرد و گفت: علت کاربردی نبودن آیین‌نامه‌ها و قانون‌های موجود در بخش صنعت و تولید توجه نکردن به دیدگاه‌های صنعتگران و حتی مشاوران دانشی بخش صنعت در تنظیم و تدوین این موارد است.

به گفته رشیدی، عمده بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بخش تولید و صنایع باید گره‌گشا باشند، اما قوانین موجود نه تنها دردی از دردهای صنعتگران را کم نمی‌کند بلکه در مواردی سنگ و سدی جلوی مسیر آنهاست.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی سمیرم یکی دیگر از مشکلات و موانع پیش روی رابطه میان دانشگاهیان و صنعتگران را نبود قدرت مراکز علمی برای فعالیت‌های اقتصادی برشمرد و اظهار داشت: برای تحقق جهش اقتصادی باید اختیارات را افزایش داد و از نظر اعتباری بودجه آنها بویژه در امر پژوهش را بالا برد.

وی در همین زمینه به رایزنی‌ها، مکاتبه‌ها و حتی تشریح کامل فنی و ساختاری موقعیت خوب دانشگاه‌های شهرستان سمیرم برای کمک به پیشبرد برنامه‌ها و مشکلات زیرساختی و صنعتی اشاره کرد و گفت: با وجود همه این تلاش‌ها هیچ کدام از سازمان‌ها و نهادها پاسخی به دانشگاه ندادند و نخواستند از موقعیت خوب هیات علمی ما بهره ببرند.

رشیدی راه اندازی سامانه مشاوره علمی و دانشگاهی را یکی از راهکارهای پیشبرد رونق و جهش تولید عنوان کرد و گفت: در این ساختار برای منطقه‌ای کشاورزی همچون سمیرم این امکان فراهم می‌آورد که قیمت واقعی بازار را ببینند یا مشاوره برای خرید و فروش محصول داشته باشند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی سمیرم اظهار داشت: فناوری با سرعت در حال پیشرفت است بنابراین ما هم باید در ارکان تجارت و کشاورزی همپای این فناوری جلو برویم و از آن به نحو مطلوب بهره‌مند شویم.

رشیدی تاکید کرد: سمیرم ۲ ناحیه و منطقه صنعتی دارد که کافی است بازدیدی از آنها داشته باشید و کم رونقی آنها را از نزدیک ببینید، اما با این همه شاهدیم صحبت از افتتاح مناطق صنعتی در سایر بخش‌های جنوبی و شمالی سمیرم است که امیدواریم با تحقیق و مطالعه شکل بگیرند و اقتصاد را رونق بخشند.

یکی از فعالان اقتصادی و کشاورزی نیز در همین پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: اقتصاد یک معادله چند مجهولی است و باید در کنار آن خیلی چیزها را ببینیم تا بتوانیم با راهبردهای جدید بازرگانی و در شرایط موجود فعلی بتوانیم به سمت صادرات خوب پیش برویم.

سید محمود داودی خاطر نشان کرد: گرما و سرما، خشکسالی یا بارندگی‌های زیاد برخی از سال‌ها موجب شدند محصول سیب سمیرم از دست برود یا قیمت آن به شدت افت کند.

به گفته وی، از طرفی از سوی دولت هم در  شرایطی قرار داشت که صادرات با سختی‌ها و دشواری‌هایی همراه بود و کار به سختی پیش می‌رفت.

دبیر خانه کشاورز سمیرم ادامه داد: همه این مشکلات اگر با دانش و علم دانشگاهیان تنیده شود بخشی از آنها با همین رابطه دو سویه حل و فصل خواهد شد و محصولاتی با کیفیت  و کمیت بیشتری تولید خواهند شد.

داودی به سفر تابستان ۹۷ کشاورزان ایتالیایی  و آلمانی به سمیرم اشاره کرد و افزود: آنها ضعف در مدیریت آب را مشکل اصلی این بخش می‌دانستند و می‌گفتند دولت ایتالیا تا ۶۰ درصد موارد به کشاورزان کمک می‌کند و تشکل‌های غیردولتی و سمن‌ها نیز نقش محوری در تولید و صادرات ایفا می‌کنند.

معاون امور عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سمیرم هم تاکید کرد: تشکیل شرکت تعاونی عمران و توسعه این شهرستان راهگشای بسیاری از مشکلات منطقه‌ای بویژه در بخش کشاورزی است و اگر دانشگاهیان نیز به این مهم ورود کنند می‌توان مطالعه و تحقیق‌های خوبی نیز در بخش صنعت و افزایش صنایع در منطقه داشت.

سید مهدی قائم مقامی تصریح کرد: دانشگاه مرکز و نهاد علم در جامعه است و مشارکت پژوهشگران و محققان در امور صنعتی و اقتصادی به تقویت و ترقی بنیان‌های علمی خواهد انجامید و جهش تولیدات را رقم خواهد زد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط شبکه کانون‌های تفکر ایران، از میـان ۵۵ کشـور جهان در ۳۸ کشـور وزارتخانـه‌ واحـدی بـرای صنعـت و تجـارت وجـود داشـته و به‌تبع آن سیاسـت‌گذاری صنعـت و تجـارت نیـز در یـک بخـش متمرکـز است؛ از میـان ۱۷ کشـور دیگـر، در ۹ کشـور با وجود ۲ وزارتخانـه بـرای تجـارت خارجـی، داخلی و صنعـت، سیاسـت‌گذاری تجـاری بخـش صنعـت بـه عهـده‌ وزارت صنعت است که نشان‌دهنده‌ آن است که در مجموع ۴۷ کشور از ۵۵ کشـور پیشـرفته‌ دنیا از یکپارچگی سیاسـت‌گذاری صنعت و تجارت با رویکردی پژوهشی بـرای پیشـبرد اهـداف خـود اسـتفاده می‌کنند.

رهبر اندیشمند انقلاب  به رسم هر سال در نخستین لحظات سال نو، در پیامی به مردم ایران، با نام‌گذاری سال جدید با عنوان جهش تولید، مسیر حرکت یک‌ساله‌ کشور را مشخص و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید.

‌سمیرم منطقه‌ای کوهستانی، کشاورزی و گردشگری است که سهم صنعت و بخش‌های مرتبط با آن در این شهرستان بسیار ناچیز بوده اما ظرفیت خوبی برای راه اندازی صنایع خانگی بومی، دستی و تبدیلی مرتبط با بخش های دامی، کشاورزی و خدمات گردشگری و بوم گردی دارد.

شهرستان سمیرم با اشتغال ۹۰ درصدی مردم در بخش کشاورزی و باغداری(تولید متوسط ۲۵۰ هزار تن سیب درختی در سال) و دو مرکز آموزش عالی پیام نور و آزاد اسلامی، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان، ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا انقلاب خرید و فروش خشکسالی صنعت کشاورزی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی آزاد اسلامی جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۰۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب دانش‌آموختگان هنر در مراکز رشد/ علوم‌انسانی‌ها بیشترین درصد اشتغال را کسب کردند

فخری سادات حسینی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اشتغال دانش‌آموختگان در صنعت اظهار کرد: طبق ارزیابی صورت گرفته در بخش رصد دانش‌آموختگان شاهد افزایش آمار اشتغال آنان در رشته‌های علوم انسانی مانند حسابداری، مدیریت و ... بودیم. 

وی افزود: تعامل دوسویه صنعت با دانشگاه الزهرا بسیار قوی است و دانش آموختگان در حوزه کسب و کار به متقاضیان صنعت معرفی می‌شوند و روند جذب بستگی به صنایع دارد. 

حسینی تصریح کرد: دانش آموختگان رشته‌های علوم کاربردی مانند علوم پایه، رشته‌های فنی، هنر و ... به خوبی جذب بازار کار می‌شوند، البته دانش‌آموختگان رشته‌های هنر در مشاغلی که خودشان ایجاد می‌کنند، جذب می‌شوند. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه الزهرا ادامه داد: دانش‌آموختگان رشته‌های هنر در مراکز رشد، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری دانشگاه الزهرا مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • هفت واحد آموزشی میزبان مسافران نوروزی سمیرم
  • برپایی نوروزگاه وبازارچه عشایری سمیرم
  • استفاده از فناوری‌های روز در تولید سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی
  • توزیع بیش از ۴۰۰۰ اصله نهال توت در همدان
  • جذب دانش‌آموختگان هنر در مراکز رشد/ علوم‌انسانی‌ها بیشترین درصد اشتغال را کسب کردند
  • افتتاح نخستین نوروزگاه و بازارچه عشایری سمیرم
  • تصویب شش پردیس علم و فناوری از سوی هیئت امنای دانشگاه تهران
  • تصویب تأسیس شش پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران
  • نظارت بر مواد غذایی پرمصرف در ایلام
  • تشدید طرح نظارت بر مواد غذایی پرمصرف در ایلام