پویش «کرونای دیده نشدهها» برای حل مشکلات مشاغل آسیب دیده راه اندازی شد
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۴۰۹۸
به همت اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی برای رساندن صدای صاحبان مشاغل آسیب دیده به مسئولان و ارائه راهکار مناسب کارشناسی برای حل مشکلات این اقشار، پویش «کرونای دیده نشدهها» راه اندازی شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی برای رساندن صدای اقشار مستضعف به مسئولان و ارائه راهکار مناسب کارشناسی برای حل مشکلات این اقشار، پویش «کرونای دیده نشدهها» را راه اندازی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این اتحادیه دانشجویی هچنین در فراخوانی خطاب به عموم مردم و تشکلهای انقلابی تاکید کرد:
این روزها که ویروس کرونا در حال جولان دادن و قربانی گرفتن از تمامی اقشار جامعه است، شاهد آن هستیم که قشرهایی در جامعه وجود دارند که علی رغم اطّلاع از خطرات این ویروس مرگبار، چارهای جز بیتوجهی به آن ندارند؛ چراکه قرنطینه خانگی برای آنها حکم مرگی تدریجی دارد. مرگی که بیپولی و گرسنگی عامل آن است.
کارتن خوابها، کودکان کار، زباله گردها، دست فروشها، پیک موتوریها، کارگران روزمزد و کولبران کردستان و بی گازهای سیستان و سیل زدههای کرمان و دهها قشر دیگر از جملهی این گروهها هستند. اقشاری که نه صدایشان به جایی میرسد و نه از سمت نهاد یا ارگانی حمایت کافی میشوند. افرادی که اتفاقات جامعه برایشان اهمیتی ندارد، چرا که احساس میکنند کسی آنها را به شمار نمیآورد! دیده نشدن، فراموش شدن و بیصدایی، یکی از عمده مشکلات این مستضعفین حقیقی جامعه است.
هر چند دولت برای جلوگیری از فشار اقتصادی به اقشار مختلف تمهیداتی اندیشیده، اما متاسفانه اکثر افراد و گروههای نام برده مشمول وامها و کمکهای دولت نمیشوند. شاهد این ادعا حضور مستمرّ این اقشار در نواحی مختلف شهرها، آنهم بعد از خانهنشینی اجباریست!
لذا پویش «کرونای دیده نشدهها» در نظر دارد با همکاری گروههای مختلف مردمی و دانشجویی، جهت شنیده شدن صدای این اقشار و پیگیری مشکلات آنها تا حل مسئله، چند حوزهی کاری را تعریف کند:
1- انعکاس صدای افرادی که دولت و دستگاههای حاکمیّتی، آنها را نادیده گرفتهاند.
2- مطالبه عمومی برای پیگیری راهحلهای موجود؛ أعمّ از اعطای وامهای مناسب برای اقشار درگیر، یارانهی کافی برای مدت زمان مناسب به دهکهای پایین، کارتهای خرید حمایتی، تعویق و بخششهای مالیاتی و... .
3- ارائه راهکار مناسب کارشناسی برای حل مشکلات این اقشار.
4- پیگیری وعدههایی که بخشهای مختلف خصوصاً دولت به اقشار مختلف دادهاند و اطمینان از به ثمر رسیدن این وعدهها.
همچنین این پویش از عموم مردم تقاضا دارد در صورت اطلاع از وجود افرادی که زندگی و کسب و کارشان بعد از همهگیری کرونا ضربه جدّی خورده است، با ارسال اطلاعات لازم اعم از فیلم و عکس به آیدی « @Edalatkhahi_Admin » در پیامرسان تلگرام ما را در راستای انعکاس صدای این اقشار و ایجاد مطالبه عمومی جهت حل مشکلات آنها یاری کنند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: جنبش عدالتخواه دانشجویی شیوع کرونا کودکان کار کارتن خواب ها کولبران کردستان برای حل مشکلات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۴۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عادیسازی بیحجابی شبیخون فرهنگی
در جامعهای که پوشش زنان و حتی مردان از دیرباز یکی از آداب و ارزشهای اجتماعی بوده و بدپوششی در این جامعه مذموم شمرده شده است، عادیشدن پوششهای غیرمتعارف، چه در مردان و چه در زنان، زنگ خطر استحاله فرهنگی و ارزشهای اجتماعی را به صدا درمیآورد.پوشش انسانها صرفنظر از اینکه از نظر فطرت انسانی یک ابزار مصونیت است، برای فعالیتهای اجتماعی زنان و مردان نیز مفید است. هر کسی باید به اندازهای که خود او میداند و برایش مصونیتآفرین است، به آن عمل کند. حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی است. عواملی که باعث سلامت در جامعه میشوند و در صورت نبود این دو عامل، مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اگر حجاب و عفاف که مکمل یکدیگرند، در افراد و جامعه رعایت شود، سبب رشد و افزایش معیار اطمینان و اعتماد در جامعه، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و روانی در تربیت و تعلیم فرزندان و محیط اطراف میشود. همین امر سبب رشد عقلی و فرهنگی در جامعه و مانعی محکم در مقابل عوامل و تاثیرات منفی و مخرب است.
انسان، پوششگریز است یا خیر؟
پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان مسائل مختلفی مطرح میشود اما پیش از هر چیزی باید بررسی شود که آیا انسان بالطبع حجابگراست یا خیر؟ پوشش دینی بانوان و حجاب از اختراعات آیین اسلامی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. در تمدنهای کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است؛ بنابراین نهفقط اسلام واضع قانون حجاب نبوده، بلکه در جهت جلوگیری از افراط و تفریطهایی که در طول تاریخ در مورد حجاب نیز به وجود آمده، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته و آن را بهصورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، آن را ارائه داده است. در پاسخ به اینکه انسان پوششگریز است یا خیر، باید هر دو گزاره آن بررسی شود. اگر فرض بر حجابگریزی باشد، اعتبار و ارزش رعایت حجاب بهدلیل عقلانیت و پیامد فرهنگ و تربیت فردی است. اگر فرض بر گزاره اول باشد، عدم رعایت حجاب خلاف طبع بوده است. این موضوع در حالی است که در ایران تاکنون حجابگرایی فرض شده و مبنای سیاستگذاری بر این اساس انجام گرفته است.
محجبههای جوان؛ مرکز ثقل مواجهه با بدپوششها
در مسأله حجاب، حاکمیت با گروههای مختلفی روبهروست؛ افرادی که صرفا بدپوشش هستند، افرادی که به بدپوششی کمک میکنند (مانند تولیدکنندگان البسه نامناسب) و در نهایت افرادی که بیحجابی عامدانه را تبلیغ میکنند (مانند متعرضان به محجبهها و افراد تبانیکننده با عوامل بیگانه). ولی به نظر میرسد که محجبهها باید مرکز ثقل این مواجهه قرار بگیرند. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی بر عهده دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آنها نیز از این هدیه الهی بهرهمند شوند. به هر حال در مقابله با بیحجابی، به جای برخورد با بیحجابان عادی، باید این پندار که بیحجابان در غلبه کمی و کیفی هستند، تضعیف شود. در این راه میتوان از ظرفیت محجبهها استفاده کرد. با وجود اینکه این موضوع مورد توجه قرار گرفته اما اجرای آن ناشیانه بوده است؛ چراکه بیشتر این افراد بانوان میانسال بوده، در حالی که بهتر است از جوانان و دانشجویان در این امر استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که اعتدال در رفتار با بدحجابی باید رعایت شود؛ زیرا افراط در آن موجب تنش و اضطراب و منجر به عادیشدن بدپوششی در جامعه میشود. این مسأله نیازمند نهاد ستادی و نظارتی فراقوهای است که منحصرا به مسأله حجاب نپردازد. میتوان این نهاد را در قالب ستاد مبارزه با مفاسد فرهنگی ــ اجتماعی تشکیل داد.
ارتقای صنعت مد در موضوع حجاب اسلامی
به نظر میرسد باید اقداماتی در جهت کاهش پوشیدنیهای ناسالم یا نامناسب و افزایش پوشیدنیهای سالم و مناسب، البته با کیفیت و قیمتی مناسب برای کاهش زمینههای فساد و بدپوششی انجام شود. بر همین اساس باید طراحان لباس در یک زیستبوم ایرانی ــ اسلامی تربیت شوند و طرح درسها و نظام آموزشی خیلی قدیمی، چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقا پیدا کند. مسئولان این صنعت و این حوزه باید تدابیر لازم را برای پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار جامعه قرار دهند و نیازهای اقتصادی تولیدکنندگان نیز تامین شود. از سویی دیگر تسهیل تشکیل خانواده، تقویت روابط خانوادگی و افزایش اشتغال مناسب میتواند در کاهش زمینههای بدپوششی نیز موثر باشد. با این حال باید جایگاه حجاب بهدرستی در کشور تبیین و مشخص شود. در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن، از یکدیگر تمایز پیدا کند و متناسب با خاستگاههای آن به برخوردی سنجیده و برنامهریزیشده پرداخت. در برخورد با بیحجابان باید دقت کرد تعلیم، موعظه و دعوت به خیر، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است که در این مسیر نهادهای آموزشی اهمیت بالایی دارند.