Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@15:59:59 GMT

آیا ویروس کرونا انواعی دارد؟ با کرونای خفیف و قوی آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۴۸۹۶

آیا ویروس کرونا انواعی دارد؟ با کرونای خفیف و قوی آشنا شوید

ویروس‌های کرونا از یک خانواده بزرگ ویروس‌ها است که براساس یافته‌های دانشمندان دارای انواع مختلفی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ویروس‌های کرونا از یک خانواده بزرگ ویروس‌ها هستند. بعضی از ویروس‌های کرونا در انسان بیماری ایجاد می‌کنند و سایر آنها در حیواناتی مثل خفاش‌ها، شترها، و گربه‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروس‌های کرونای انسان معمولاً بیماری ملایمی ایجاد می‌کنند، مثل یک سرما خوردگی ساده.

ويروس کرونا انسانی موجب سرماخوردگی شده و در گاستروانتريت نوزادان دخالت دارند. 

کرونا ویروس‌های حيوانات اهلی و جوندگان در اين دو گروه قرار دارند. گروه متمايز آنتی ژنی ديگری (سومين گروه) يافت شده است به نام ويروس برونشيت عفونی مرغ‌ها که به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است  به نظر می‌رسد که کرونا هم تيپی عمده آنتی ژنی در بين نژادهای يک گروه يعنی نژاد 229E وجود دارد. واکنش متقاطع بين برخی از نژادهای انسانی با بعضي از نژادهای جانوری وجود دارد. بعضي از اين ویروس‌ها داراي هماگلوتينين است. 

به ندرت، ویروس‌های کرونای حیوانی تکامل پیدا می‌کنند تا انسان‌ها را عفونی کنند و بین انسان‌ها پخش شوند و بیماری‌های شدیدی را ایجاد کنند مثل Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) (سندروم تنفسی شدید) که در سال 2002 ظاهر شد و Middle East Respiratory Syndrome (MERS) (سندروم تنفسی خاور میانه) که در سال 2012 ظاهر شد.

با ویروس COVID-19 آشنا بیشتر شوید

COVID-19 یک گونه جدید ویروس کرونا است که قبلاً در انسان شناخته نشده بود. این ویروس برای اولین بار در ووهان، استان هوبی در چین شناخته و در آنجا باعث شیوع وسیع و مداومی شد. از آن پس به صورت وسیع تری در چین پخش شد. ویروس COVID-19 ارتباط نزدیکی با ویروس کرونای خفاش دارد.

هنوز چیزهای زیادی هست که باید درباره نحوه شیوع COVID-19، شدت آن، و ویژگی‌های دیگر ویروس فرا گرفته شود؛ پژوهش‌های اپیدمیولوژیک و بالینی در جریانند.

شیوع عفونت‌های جدید ویروس کرونا بین مردم همیشه باعث نگرانی بهداشت عمومی است. اوضاع به سرعت در حال تحول است.

راه‌های انتقال ویروس چگونه است؟

ویروس‌های کرونای انسان از طریق قطره‌های آلوده که با سرفه یا عطسه پخش می‌شوند، یا تماس با دست‌ها، سطوح یا اشیاء آلوده از کسی که ویروس کرونا دارد به دیگرانی که با او تماس نزدیک دارند منتقل می‌شوند.

فاصله زمانی بین وقتی که یک نفر در معرض ویروس قرار می‌گیرد تا وقتی که عوارض برای اولین بار ظاهر می‌شوند معمولاً 5 تا 6 روز است، اگر چه می‌تواند از 2 تا 14 روز باشد. به این دلیل، از کسانی که احتمالاً با یک مورد تایید شده تماس داشته‌اند خواسته می‌شود که خودشان را برای 14 روز قرنطینه کنند.

به نظر می‌رسد که بیشتر موارد COVID-19 از کسانی که عوارض داشته‌اند پخش می‌شود. تعداد کمی از افراد ممکن است قبل از ظهور عوارضشان عفونی بوده باشند.

ماندگاری COVID-19 بر روی سطوح چه مدت است؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی، اطمینانی نیست که ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند، ولی به نظر می‌رسد که مثل سایر ویروس‌های کرونا عمل می‌کند. مطالعات (از جمله اطلاعات مقدماتی درباره ویروس COVID-19) نشان می‌دهد که ویروس‌های کرونا ممکن است از چند ساعت تا چند روز روی سطوح باقی بمانند. این ممکن است در شرایط مختلف فرق کند (مثلاً نوع سطح، حرارت و رطوبت محیط).

اگر فکر می‌کنید که سطحی آلوده است، آن را با یک ماده ضد عفونی کننده خانگی رایج تمیز کنید تا ویروس را بکشید و از خودتان و دیگران محافظت کنید. دست هاتان را با یک ژل ضد عفونی کننده الکلی تمیز کنید یا با آب و صابون بشویید. از زدن دست به چشم‌ها، دهان و بینی تان اجتناب کنید.

عوارض کرونا را بشناسید

بیماران ممکن است تب، سرفه، آبریزش بینی، تنگی نفس و عوارض دیگری داشته باشند.

در موارد شدید تر، عفونت می‌تواند باعث ذات‌الریه همراه با ناراحتی شدید و حاد تنفسی بشود.

انتهای پیام/4134

منبع: آنا

کلیدواژه: ویروس کرونا انواع ویروس کرونا کرونای خفیف ویروس های کرونا ویروس کرونا ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۴۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، خواننده محبوب و استاد آواز موسیقی اصیل ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و صوت قرآن را از ۸ سالگی به محمدرضا که صدای خوشی داشت نیز آموخت.

به گزارش ایلنا، شجریان با اولین معلم موسیقی خود در سال ۱۳۳۶ زمانی آشنا شد که برای تحصیل به دانشسرای مقدماتی مشهد وارد شد. وی دو سال بعد علاوه بر تلاوت قرآن، برای رادیو خراسان آواز‌های بدون موسیقی را نیز اجرا کرد.

شجریان که پس از دریافت دیپلم از دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود از سال ۴۶ پس از چند سال تدریس در دبستان‌های مشهد به تهران منتقل شد. وی در تهران نزد اسماعیل مهرتاش درس آواز آموخت و همزمان خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.

اولین اجرا و ضبط صدای شجریان در پاییز سال ۴۶ در غالب برنامه «برگ سبز شماره ۲۱۶» از رادیو ایران پخش شد. اما او به دلیل اینکه پدرش می‌خواست نام «شجریان‌ها» با قرائت قرآن شناخته شود، در برنامه‌های رادیویی خود را با نام «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد و شجریان با نام خود در رادیو و تلویزیون حاضر شد. او در سال ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و آموزش سنتور و ردیف آوازی «صبا» را نزد وی آغاز کرد.

شجریان همزمان با هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه متخلص به «سایه» آشنا شده و به واسطه وی همکاری با برنامه «گلها» در رادیو را آغاز کرد. محمدرضا شجریان در این مدت در رادیو با بزرگان موسیقی نظیر احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و فرامرز پایور قطعات بسیاری را اجرا کرد.

شجریان آموزش سبک آوازی «طاهرزاده» را از سال ۱۳۵۱ نزد «نور علی خان برومند» آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ نیز با عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف آوازی وی را آموخت. او در همان سال در کنار هنرمندان بی نظیر موسیقی سنتی ایران نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگ‌فر به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت پیوست.

سال ۱۳۵۴ شجریان به همراه محمرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر در «جشن هنر شیراز» کنسرت «راست پنجگاه» را اجرا کردند. محمدرضا شجریان که پیش از انقلاب سال ۵۷ رادیو ملی را مانند بسیاری دیگر از هم دوره‌های خود ترک کرد. وی به همراه محمدرضا لطفی و حمایت هوشنگ ابتهاج که او هم پس از رویداد تلخ میدان ژاله از کار در رادیو دست کشیده بود، کانون «چاووش» را بنیان گذاشت.

شجریان با کانون چاووش که اکثر اعضای آن از گروه شیدا و عارف بودند آثار بسیاری را خواند که تعداد زیادی از آنها محتوای انقلابی و ملی داشتند. «شب نورد» یا (برادر نوجوونه) از چاووش ۲ و «سپیده یا ایران‌ای سرای امید» و «ایرانی به سر کن خواب مستی» از چاووش۶، «همراه شو عزیز» و «ایران خورشیدی تابان دارد» از چاووش، از جمله این آثار هستند.

tags # محمدرضا شجریان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • نباید با لغزش یک مسئول یا یک گروه توپخانه خود را به سمت یکدیگر فعال کنیم
  • خدمات پزشکی رایگان گروه های جهادی به مردم ورامین
  • خروج تدریجی سامانه بارشی از گلستان تا فردا/ثبت بارش ۱۱۹ میلی متری در شیرآباد
  • خروج تدریجی سامانه بارشی از گلستان تا فردا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا