Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول باراک اوباما همسو با ۴۰ عضو کنگره آمریکا، خواستار کاهش تحریم‌ها علیه ایران در بحبوحه شیوع ویروس کرونا شد.

به گزارش ایرنا جو بایدن روز پنج شنبه با صدور بیانیه ای، افزود: در زمان بحران جهانی، آمریکا باید رهبری کند. ما باید نخستین کسی باشیم که به افرادی که آسیب می‌بینند یا در معرض خطر هستند، کمک کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ما این‌طوری هستیم و همیشه بوده‌ایم. در بحبوحه این بیماری همه‌گیر کشنده که هیچ مرز و مرزی نمی‌شناسد، ایالات متحده باید اقدامات لازم را برای امدادرسانی که می‌توانیم به این کشورهایی همچون ایران که ضربه سختی از ویروس خورده‌اند ارائه دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا اضافه کرد: ما باید این کار را انجام دهیم حتی اگر اولویت نخست ما سلامتی مردم آمریکا باشد.

بایدن با تاکید بر اینکه «ایران در تلاش است تا یکی از کشنده‌ترین شیوع کووید-۱۹ در جهان را مهار کند»، اظهار کرد: در یک بحران بهداشت جهانی، منطقی نیست که با جلوگیری از دسترسی به کمک‌های پزشکی مورد نیاز، عدم موفقیت ایران در پاسخ به این ویروس را با ظلم همراه کنید. هر چه اختلافات ما با دولت ایران عمیق باشد، باید از مردم ایران حمایت کنیم.

وی البته مقامات ایران را به پنهان کردن حقیقت و اقدام تحریک‌آمیز در منطقه متهم کرد و افزود: به اندازه کافی بد است که دولت ترامپ توافق هسته‌ای ایران را به نفع استراتژی "فشار حداکثری" رها کرد در حالیکه به طرز بدی آتش آن برگشته و ایران را به رفتارهای تهاجمی‌تر و از سرگیری برنامه هسته‌ای ترغیب کرد.

داوطلب دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری آمریکا ادامه داد: در حال حاضر برای امور بشردوستانه در تحریم استثنا وجود دارد اما در عمل، بیشتر دولت‌ها و سازمان‌ها نگران تحریم‌های آمریکا هستند.

بایدن خاطرنشان کرد: در نتیجه، تحریم‌های ما دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی و تجهیزات مورد نیاز را محدود می‌کند. دولت ترامپ باید اقدامات فوری برای رسیدگی به این مشکل و کانال‌های ساده برای بانکداری و کمک‌های بهداشت عمومی از کشورهای دیگر در پاسخ به وضعیت اضطراری برای بهداشت در ایران اتخاذ کند.

وی گام‌هایی که آمریکا باید بردارد را به این شرح توصیف کرد: صدور مجوزهای گسترده به شرکت‌های داروسازی و تجهیزات پزشکی؛ ایجاد کانال اختصاصی برای بانک‌های بین المللی، شرکت‌های حمل و نقل، بیمه گذاران و سایر شرکت‌های خدماتی برای کمک به ایرانیان در دسترسی به درمان‌های پزشکی نجات بخش.

معاون اول باراک اوباما ادامه داد: دستورالعمل تحریم‌های جدید برای این گروه‌ها و سازمان‌های بین المللی صادر کند تا روشن شود آنها چگونه می‌توانند بدون ترس از مجازات، فوری و به طور مستقیم و قانونی به تراژدی ایران پاسخ دهند.

بایدن خاطرنشان کرد: همچنین برای نهادهایی که پیش از این برای کمک به ایران اقدام کرده‌اند، باید امان‌نامه‌هایی صادر کنند تا اطمینان داده شود در صورت مشارکت در تجارت بشردوستانه با ایران برای پشتیبانی از پاسخ به کووید-۱۹، در معرض تحریم‌های ایالات متحده قرار نمی‌گیرند.

وی اظهار کرد: دولت همچنین باید اقدامات مشابهی را در نظر بگیرد تا اطمینان حاصل شود که تحریم‌های ایالات متحده، کمک‌های پزشکی را به نجات سایر کشورهایی که به دلیل ویروس آسیب دیده‌اند، ممانعت نمی کنند.

رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یادآور شد: پیشنهاد دولت برای کمک به ایران کافی نیست، اگر از اقدامات مشخصی برای اطمینان بخشی از اینکه آمریکا به دنبال تشدید بحران بشردوستانه فزاینده نیست، پشتیبانی نکند.

بایدن در عین حال همان شرط نخست دولت ترامپ برای کمک به ایران را مطرح کرد و گفت: هر چند که اختلاف نظرهای بسیاری با دولت ایران وجود دارد اما این کار درست و انسانی باید انجام شود و ایران همچنین باید ژست بشردوستانه‌ای بگیرد و به شهروندان بازداشت شده آمریکایی اجازه دهد به خانه بازگردند.

وی افزود: برای متوقف کردن موثر این بیماری همه‌گیر، هر کشوری باید همکاری کند. ما باید شیوع کووید-۱۹ را در هر کجا که اتفاق بیفتد مورد رسیدگی قرار دهیم زیرا تا زمانی که این ویروس در هر نقطه از جهان شیوع دارد، برای سلامتی همه خطرناک است.

داوطلب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: محدود کردن مصنوعی جریان کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی برای دستیابی به یک نکته سیاسی، نه تنها به دولت ایران اجازه می‌دهد تا مسئولیت واکنش سهل‌انگارانه خود را منحرف سازد بلکه تهدید این ویروس را که هم اکنون و هم در آینده برای مردم آمریکا ایجاد می‌کند، افزایش دهد.

پیش از بایدن، ۴۰ سناتور و عضو مجلس نمایندگان در ۲ نامه جداگانه به استیون منوچین وزیر خزانه‌داری و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که این روزها به وزیر نفرت مشهور شده است، خواستار برداشته شدن تحریم‌های یکجانبه و غیرانسانی آمریکا علیه مردم ایران شده‌اند.

نزدیک به یکهزار نفر از دانشگاهیان و فعالان سیاسی سراسر جهان هم در طومارهایی به اقدام یکجانبه آمریکا انتقاد کردند و لغو تحریم‌های ضد ایرانی را ضروری دانسته‌اند.

لینک کوتاه: asriran.com/0031kT

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: بایدن تحریم برای کمک به ایران تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۷۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای توقف حمله به رفح

گروهی متشکل از ۵۰ قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از دولت وی خواستند تا از همه ابزارهای موجود برای منصرف کردن تل‌آویو از آغاز عملیات تهاجمی در رفح استفاده کند.

به گزارش ایسنا، در این نامه آمده است: ما با فوریت می‌گوییم تهاجم اسرائیل به رفح در روزهای آینده کاملا غیرقابل قبول است. ما از شما می‌خواهیم با استناد به قوانین و سیاست‌های موجود، فوراً از ارائه برخی کمک‌های نظامی تهاجمی به دولت اسرائیل، از جمله کمک‌هایی که از قبل تایید شده است، خودداری کنید تا از حمله تمام‌عیار به رفح جلوگیری شود.

به گزارش اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بارها از جمله در روز سه شنبه تاکید کرده که ارتش این رژیم برای جنگ با سازمان فلسطینی حماس با یا بدون توافق بر سر اسرا وارد رفح خواهد شد.

نتانیاهو گفته: «اسرائیل چاره دیگری جز ورود به رفح ندارد.» در نامه قانون‌گذاران آمریکایی به دولت بایدن آمده است که «دولت اسرائیل طرحی معتبر و قابل اجرا برای محافظت از غیرنظامیان در جریان عملیات احتمالی در رفح، آنگونه که دولت بایدن درخواست کرده است، ارائه نکرده است.»

در این نامه آمده است که حمله به رفح خطر بازگرداندن منطقه به آستانه یک درگیری گسترده‌تر را دارد.

در اوایل این هفته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که عملیات در رفح یک «تشدید غیرقابل تحمل» خواهد بود که هزاران غیرنظامی را کشته و صدها هزار نفر دیگر را مجبور به فرار خواهد کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از تل‌آویو خواسته که حمله‌ای به رفح انجام ندهد.

رسانه‌های اسرائیلی روز پنجشنبه گزارش دادند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به تل‌آویو پیام داده که حمله به رفح می‌تواند مانع از تلاش‌ها برای عادی سازی روابط با عربستان سعودی شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • اعلام حمایت کارمندان دولت بایدن از خیزش دانشجویان حامی فلسطین
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای جلوگیری از حمله به رفح
  • نامه ۵۰ قانونگذار آمریکایی به بایدن و درخواست برای توقف حمله به رفح