Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@19:04:44 GMT

تحریم‌ها راه ورود واکسن کرونا به ایران را می‌بندند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۵۷۸۱۷

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت می‌گوید با توجه به حرکت جهانی که در مقابله با ویروس کرونا آغاز شده، تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مانع از تامین نیازهای دارویی مردم ایران شود.

محمود نجفی عرب در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بر خلاف ادعای آمریکایی‌ها که دارو در فهرست تحریم‌ها قرار ندارد، در عمل با توجه به دشواری انتقال پول و عدم همکاری بانک‌ها با ایران، خرید دارو از شرکت‌های خارجی و واردات آن به ایران دشوار شده است اما با این وجود با تلاش‌های صورت گرفته، راه‌هایی هرچند دشوار برای واردات دارو به کشور و تامین نیازهای مردم باز مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه در زمینه درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز تلاش شده که نیازهای دارویی کشور تامین شود، بیان کرد: در هفته‌های گذشته در قالب محموله‌های مختلف، دارو به کشور وارد شده و این تلاش ادامه دارد تا مشکل و محدودیتی به وجود نیاید.
رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، در پاسخ به این سوال که داروی ژاپنی مطرح شده در کمک به درمان کرونا، در صورت تایید نهایی چگونه به کشور خواهد رسید؟ توضیح داد: در حالت کلی دو حالت در ارتباط با داروها وجود دارد. حالت نخست، نسخه انحصاری یک شرکت یا کشور برای یک دارو است که قاعدتا این شرکت تلاش می‌کند، اطلاعات آن درز نکند و این انحصار فروش را در اختیار خود نگه دارد اما در حالت دوم فرمول دارو از انحصار خارج می‌شود و هر کشوری توان استفاده از آن و تولید داخلی را خواهد داشت.
نجفی عرب ادامه داد: در این رابطه نیز باید در ابتدا دید که میزان کمک قطعی این دارو به بیماران چه میزان خواهد بود و اگر موثر بودن آن تایید شود، امکان واردات وجود دارد و در این حوزه نگرانی نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به این سوال که در صورت دستیابی کشوری به واکسن کرونا آیا محدودیت‌های تحریم، می‌تواند مانع از رسیدن آن به ایران شود؟ بیان کرد: در ابتدا باید در نظر داشت که تا دستیابی به واکسن حداقل چند ماه زمان نیاز خواهد بود و بسیاری از کشورها از چین گرفته تا استرالیا، کشورهایی در اروپا، آمریکا و گروه‌هایی در ایران در حال کار کردن روی آن هستند. باید دید که این تحقیقات چه زمانی به نتیجه خواهد رسید.
نجفی عرب ادامه داد: در صورت رسیدن به واکسن چند ماه زمان نیاز است تا به تولید انبوه رسیده و در اختیار دیگر کشورها قرار گیرد. با این وجود آمریکا امکان سنگ اندازی در این زمینه را نخواهد داشت و با زیرساخت‌های موجود در کشور، این واکسن به ایران خواهد رسید.
به گزارش ایسنا، با وجود گذشت بیش از سه ماه از شیوع ویروس کرونا، هنوز هیچ یک از کشورها نه به واکسن و نه به داروی مشخصی برای درمان مبتلایان به این ویروس نرسیده‌اند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۷۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی ابتدا با اشاره به وضعیت نیروی انسانی سازمان دامپزشکی کشور، گفت: تعداد نیروی انسانی سازمان دامپزشکی کشور کم است که مقرر شده تا پس از درخواست کتبی سازمان از طریق کمیسیون کشاورزی مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه و مکاتبات با رئیس جمهور پیگیری شود.

  نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور در زمینه منابع مالی نیز با کمبود‌هایی مواجه است، ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع سازمان دامپزشکی نیز کم است که از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس درخواست شده تا این آزمایشگاه‌ها در کل کشور توسعه پیدا کند.   اعظمی با تاکید بر اینکه حدود ۱۰ میلیارد دز واکسن دامی وارد کشور می‌شود که مغایر اهداف دولت و برنامه هفتم توسعه است که بر اساس آن باید در این زمینه به خودکفایی ۷۰ درصدی دست پیدا کنیم، عنوان کرد: باید شرکت‌های دانش بنیان به حوزه تولید واکسن‌های دامی ورود کنند.   وی با بیان اینکه رئیس سازمان دامپزشکی در نشست با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس پذیرفت تا از واردات واکسن‌هایی که مشابه تولید داخل آن بتواند تمامی آزمایشات را با موفقیت پشت سر بگذارد جلوگیری کند، تصریح کرد: برخی شرکت‌ها مجوز واردات دام زنده را دریافت کرده‌اند که باید سازمان دامپزشکی محموله‌های وارداتی آنها را تحت نظر داشته باشد، زیرا ممکن است با خود برخی بیماری‌ها را وارد کشور کنند.   اعظمی با اشاره به اینکه باید غرامت دام‌های آلوده و بیماری که بر اساس نظر سازمان دامپزشکی معدوم می‌شوند پرداخت شود، ادامه داد: در جنوب استان کرمان بیش از ۱۱ هزار نفر شتر، بیش از ۲ هزار راس دام سنگین و همچنین دام سبک وجود دارد و با توجه به محرومیت منطقه، مطالبه اینجانب از رئیس سازمان دامپزشکی این بوده که بخشی از واکسن مورد نیاز این منطقه همچنان به صورت رایگان توزیع شود که مقرر شد این روند ادامه داشته باشد.   عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: این احتمال وجود دارد که به دلیلی بالا بودن قیمت واکسن، برخی از دامداران اقدام به واکسیناسیون نکنند و این مسئله موجب فراگیری برخی بیماری‌های دامی با خسارت بالا شود که رئیس سازمان دامپزشکی موافقت کرده در این زمینه مساعدت کند.

دیگر خبرها

  • پیشگامی ایران در زمینه دانش تالاسمی
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • کمبود دارو و واکسن دامی در لرستان نداریم
  • تسهیل تأمین دارو و واکسن مورد نیاز دامداران و مرغداران لرستانی
  • مدیر امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات‌پزشکی به ۲۰ کشور آفریقایی
  • ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم