Web Analytics Made Easy - Statcounter

صندوق رفاه دانشجویان در برنامه‌ریزی جدید خود تصمیم به ادغام یا کاهش وام‌های دانشجویی گرفته است که این مصوبه در سال جدید اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سال ۹۸ با تمام چالش ها، سختی و فراز و فرود‌هایی که داشت با پایان رسید و وارد سال ۹۹ شدیم، اما تمام شدن سال ۹۸ نتوانست مشکلات اقتصادی را با خودش به اتمام برساند و شاید با آبشن‌های جدیدی به سال جدید منتقل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلات اقتصادی تمام قشر‌های جامعه را درگیر کرده؛ به طوری که جامعه دانشگاهی نسبت به بقیه اقشار بیشتر با این مسئله دست و پنجه نام می‌کنند.از بدهی‌های دانشگاه‌ها به پیمانکار‌ها گرفته تا پرداخت نشدن بودجه سال ۹۸، دانشگاه ها را در تنگنای اقتصادی قرار داد به طوری که هر روز خبر‌هایی از محدودیت خدمات دانشجویی به گوش می‌رسد.  
القصه خبری که خیلی برای دانشجویان در سال جدید خوشایند نیست، برنامه ریزی صندوق رفاه دانشجویان در سال جدید است. در سال‌های گذشته خدمات صندوق رفاه با تنوع انواع وام‌ها گسترش یافت و بیش از ۲۰ نوع وام دانشجویی از قببل وام شهریه تا وام عتبات، ودیعه مسکن و وام دانشجویان بی بضاعت به دانشجویان که شرح آن در جدول زیر آمده است به دانشجویان پرداخت می شد.        اما الان خبر‌های خوبی از این بخش به گوش نمی‌رسد و قرار است این تعداد وام به پنج تا شش وام کوچک تبدیل شوند این خبری ایست که ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان اعلام کرد.   وام‌های دانشجویی تجمیع می‌شوند / ۲۰ وام به ۵ وام کاهش می‌یابد رئیس صندوق رفاه دانشجویان از طرح تجمیع وام‌های دانشجویی خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ وام داریم که در این طرح تعداد آن‌ها به ۵ الی ۶ وام می‌رسد، ولی این به معنی حذف وام‌ها نیست.

ناصر مطیعی درباره اجرای طرح تجمیع وام‌های دانشجویی و بازنگری رویه‌های پرداخت و بازپرداخت گفت: طرح تجمیع وام‌های دانشجویی هنوز به اتمام نرسیده باید مراحل لازم را طی و تاییدیه‌های لازم را اتخاذ کرده و سپس اجرایی شود.  
وی درباره اینکه آیا با اجرایی شدن طرح برخی از وام‌های دانشجویی حذف می‌شود یا خیر، افزود: در حال حاضر حدود ۲۰ وام دانشجویی داریم که با اجرای این طرح تعداد آن‌ها به حدود ۵ الی ۶ وام دانشجویی می‌رسد، اما قرار نیست وامی حذف شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: تجمیع و بازنگری که گفته می‌شود بدین معنی است که در این طرح ۵ الی ۶ وام تحت عنوان یک وام جدید معرفی شده و جامعه هدف و شرایط پرداخت آن اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین بدین معنی نیست که وامی حذف شده، بلکه در یک قالب جدید؛ متناسب با نیاز‌ها و تجربیاتی که از سبد پرداختی وام‌ها داریم جایگزین قبلی می‌شود.

مطیعی افزود: در حال حاضر این طرح در حال بررسی و طی فرایند‌های لازم است و تا زمان اجرا همان سیستم قبلی ارائه وام‌ها برقرار است.   همین خبر زمینه نگرانی دانشجویانی را که با کمک این وامها دوران تحصیلی خود را می گذرانند بیشتر کرد؛ به طوری که شاید مسیر تحصیل برخی از افراد به خصوص دانشجویان کم برخوردار را همین تصمیم ناگهانی تغییر دهد. درست است این خبر چندان خوشایندی نیست اما دانشگاهها خبرهای خوبی برای سال جدید دارند.
با وجود این اظهار نظر رئیس صندوق و ادغام وام‌های دانشجویی، اما، دانشگاه‌ها برنامه‌های جدیدتری در سال جدید برای حمایت از دانشجویان دارند. از راه اندازی صندوق‌های خیریه تا حمایت از دانشجویان بی بضاعت را در دستور کار خود قرار داده اند که نوعی تناقض در روند کاری دانشگاه ها و صندوق رفاه است.
لطیفی: دانشگاه علامه دانشجویان بی‌بضاعت را تحت حمایت مالی قرار می‌دهد    بیشتر بخوانید
لطیفی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی ، با اشاره به اقدامات معاونت دانشجویی گفت: امسال دو اقدام موثر در دانشگاه داشتیم یکی با صندوق قرض الحسنه جهاد دانشگاهی تفاهم نامه‌ای را امضا و منعقد کردیم و خدماتی را ارایه می‌دهیم و با کمک خیرین این صندوق را فعالتر کردیم

وی افزود: همچنین تفاهم نامه‌ای که با کمیته امداد منعقد کردیم برای دانشجویان بی بضاعت و دانشجویانی که از ظرفیت پایین‌تر مالی برخوردار هستند که بر این اساس دانشجویان شناسایی و تحت حمایت مالی دانشگاه قرار می‌گیرند.   برنامه‌های جدید دانشگاه شهید بهشتی برای وام‌های دانشجویی   در همین زمینه صمدحاج جباری از مذاکره این دانشگاه با بانک‌ها برای افزوده شدن وام‌های دانشجویی این دانشگاه خبر داد.

وی افزود: بر اساس تفاهمی که با بانک‌ها داشتیم و در صورت تامین بودجه آن در سال جدید وام‌های دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی افزوده خواهد شد و دانشجویان کم برخوردار و بی بضاعت مورد حمایت‌های مالی دانشگاه قرار خواهند گرفت.
اینکه قرار است وام‌های دانشجویی ادغام کار ۲۰ نوع وام به ۵ یا ۶ وام کاهش یابد، تصمیم درستی در این شرایط سخت اقتصادی نیست؛ چرا که بیشتر دانشجویان با پشتوانه ابن وام‌ها به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی انگیزه ادامه تحصیل را پیدا می‌کنند. این واقعیتی است که مسئولان وزارت علوم بی توجه از کنار آن عبور کرده و تنها به گذران امور می‌اندیشند، اما همین تصمیم غیر کارشناسی در دراز مدت می‌تواند اثرات منفی زیادی از جمله از بین رفتن انگیزه ادامه تحصیل در جامعه دانشگاهی داشته باشد، پس مسئولان باید قبل از اجرای همچین مصوباتی ابتدا به عواقب آن بیندیشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وام های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان مطیعی صندوق رفاه دانشجویان دانشجویان بی بضاعت وام های دانشجویی سال جدید رئیس صندوق دانشگاه ها وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۸۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام همبستگی دانشجویان ترکیه با دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، دانشجویان دانشگاه ماردین ترکیه امروز جمعه برای اعلام حمایت از مردم فلسطین در غزه تظاهرات کردند.

دانشجویان دانشگاه ماردین ترکیه در این تظاهرات سرکوب تظاهرات‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین را محکوم کردند.

جنبش دانشجویی در حمایت از فلسطین از هفته گذشته در سراسر آمریکا شدت گرفته و به چند کشور دیگر سرایت کرده و تاکنون صدها دانشجو توسط پلیس دستگیر شده‌اند. این تظاهرات از دانشگاه کلمبیا آغاز شد. دانشجویان اوایل روز چهارشنبه گذشته اقدام به برپایی چادرهایی در یکی از محوطه‌های چمن‌های دانشگاه نموده و پس از آن در همبستگی با فلسطین فریادها اعتراض بلند کرده و شعار ما حماس هستیم را می‌دادند.

کد خبر 6089265

دیگر خبرها

  • اعلام همبستگی دانشجویان ترکیه با دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • اعتراضات دانشجویی؛ واقعیت آمریکا بدون روتوش
  • خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • پذیرش بدون آزمون در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
  • فراخوان ثبت‌نام دانشجویی طرح «حامیم» در لرستان
  • برگزاری اردوگاه حمایت از غزه در دانشگاه سیدنی استرالیا + تصاویر
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟