Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، موسسه عالی پژوهش اجتماعی برای پاسخ به این پرسش‌ها گزارش ذیل را در اختیار همشهری قرار داده است:

مقدمه: 

پاندمی جهانی کووید ۱۹ زندگی مردم را به شیوههای مختلف تحت تاثیر قرارداده است. در کنار بحران ایجاد شده در حوزه سیاست، کرونا در حوزه اجتماعی و اقتصادی نیز تأثیرات شدید و گسترده‎ای را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیم آن میرود که کرونا فقر و ناعدالتی را تشدید کند. در این میان دولت‌های مختلف طیف گستردهای از سیاست‌های حمایت اجتماعی را در مواجه با کووید ۱۹ تدوین و اعلام کرده‌اند. دپارتمان حمایت اجتماعی سازمان بین‌المللی کار، اخیرا گزارش رصدی از ۹۷ اقدام حمایت اجتماعی در ۴۶ کشور را منتشر کرده است که مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی ترجمه آن را در تداوم انتشار گزارش‌های سیاستی خود پیرامون بحران کرونا،  با عنوان «بحران کرونا و حمایتهای اجتماعی» منتشر نمود.

همه‌گیری کووید-۱۹ که در ابتدا به شکل یک بحران در سلامت عمومی گسترش یافت، در بخش‌های دیگری نظیر اقتصاد جهانی با ایجاد تأثیرات بالقوه پایدار بر فعالیت‌های اقتصادی، اشتغال و تجارت نیز مخاطراتی ایجاد کرد.

ورای داستان تراژیک مرگ انسان‌ها، این بحران هزینه‌های زیادی بر ابعاد دیگرِ زندگی انسان‌ها برجای گذاشته که در ادامه نیز باعث افزایش فقر و بی‌عدالتی میگردد. البته تأثیرات آن بسیار فراتر از چیزهایی است که اکنون دنیا را دچار آشفتگی کرده است.  
هم اکنون دولت‌ها با یک چالش دوگانه مواجه‌اند: از یکسو باید با بحرانی همه‌گیر در حوزه سلامت مقابله کنند و همزمان می‌بایست واکنش‌هایی به تأثیرات اقتصادی و اجتماعی آن را نیز در دستور کار داشته باشند.
پاسخ قدرتمند و سیاست‌های هماهنگ از ضروریات مهم برای مقابله با این بحران است. اقدامات حمایت اجتماعی بخش مهمی از این دسته از واکنش‌ها به بحران کرونا است.

 نقش حمایت اجتماعی در پاسخ به بحران

با سیاست‌های حمایت اجتماعی اطمینان حاصل می شود که، مردم به شکل مؤثر و کارآمدی به مراقبت پزشکی دسترسی دارند، از امنیت شغلی و درآمد افرادی که تحت تاثیر این بحران قرار گرفته‌اند حمایت میشود، از تشدید فقر و بیکاری جلوگیری می‌شود و پایداری و آرامش اقتصادی و اجتماعی تقویت می‌گردد. فقدان سیاست‌های حمایت اجتماعی به این معناست که برای گروه‌های در معرض خطر، ریسک کلی سرایت بیماری افزایش مییابد. همچنین نبودِ پرداختی برای ازکارافتادگی و مرخصی‌های استعلاجی باعث میشود تا بحران، امکان بازگشت پیدا کند چرا که بیماران سرکار می‌روند و علاوه بر به خطر انداختن سلامت خود باعث شیوع بیماری در محیط‌های مختلف می‌شوند. از سوی دیگر، نبود مقررات حمایت در برابر بیکاری شامل بیکاری موقت و یا جبران بخشی از درآمدها در ایام بیکاری، منجر به کاهش توانایی شرکت‌ها برای حفظ مشاغل در زمان مقابله با تأثیرات اقتصادی اینگونه بحران‌ها خواهد شد.

 چه افراد و گروه‌هایی در اولویت هستند

طبق گزارش سازمان جهانی کار، گروه‌ها و افراد زیر باید در اولویت حمایت اجتماعی قرارگیرند: 

• افراد مسن و افراد ناتوانِ دارای بیماری‌های مزمن که در مدت زمان بحران در میزان مشخصی از خطر قرار دارند.
• قشر وسیعی از کارگران کشورهایی که دارای بخش خصوصی بزرگی هستند، تحت پوشش حمایت‌های اجتماعی جبران کننده نیستند. این کارگران باید در مرکز توجه این دسته از سیاست‌ها قرار گیرند.
• به دلیل ویژگی‌های خاص این بحران، کارگرانی که در محیط‌ها و شرایط غیراستاندارد مشغول به‌کارند (کارگران موقت یا آن دسته که خویش فرما هستند) به طور مشخص در معرض خطر بیشتری قرار دارند. ارائه خدمات به این دسته از افراد ضروریست، اما تأمین اجتماعی از اینگونه مشاغل چندان حمایتی نکرده و برای آنان امنیت شغلی ایجاد نمیکند.
• کارگران خانگی نیز در خطر بزرگی قرار دارند. این افراد در منازل شخصی کار می‌کنند، مکان‌هایی که اغلب قانونمندی ضعیفی دارند و حقوق کارکنان به ندرت در آنها احقاق میشود. به علاوه، اکثریت این افراد به صورت غیررسمی مشغول به کار هستند که این امر نیز میزان آسیب‌پذیری آنان را افزایش می‌دهد.
• کارگران مهاجر- شامل آن دسته که در منازل کار می‌کنند- گروه آسیب‌پذیر دیگری نسبت به بحران کووید-۱۹ هستند. این افراد نه تنها به ندرت توسط قوانین اجتماعی حمایتی کشورِ مقصد تحت پوشش قرار میگیرند بلکه با چالش‌های مضاعفی چون بازگشت اجباریِ خود و خانواده به کشور مبدأ نیز روبرو هستند.  
• باید به نیازهای افراد بی‌خانمان و کسانی که در اقامتگاه‌های رسمی هستند، بیشتر توجه نمود. این افراد به شکل انبوه و متراکم در این مراکز زندگی می‌کنند و اغلب دسترسی چندانی به آب و وسایل بهداشتی ندارند ضمن آنکه رعایت فاصله اجتماعی برای این افراد نیز غیرممکن به نظر میرسد.  
• بخش بزرگی از کارکنان بخش سلامت را بانوان تشکیل میدهند. بیشتر آنها صاحب فرزند هستند، از افراد دیگری در خانواده مراقبت می‌کنند و مسئول تهیه کالاهایی هستند که جهت مصارف خانگی مورد استفاده قرار میگیرند. به علاوه این افراد بیشتر در مشاغلی آسیبپذیر و به شکل استخدام غیررسمی مشغول به‌کارند.  

 واکنش‌های حمایت اجتماعی به بحران کووید-۱۹ در سراسر جهان

رصد حمایت‌های اجتماعی در ILO (سازمان بین‌المللی کار) آخرین روندهای سیاستی را بر اساس اطلاعیه‌های رسانه‌ها در مورد اقدامات حمایت اجتماعی بررسی کرده است. این گزارشِ ویژه واکنش‌های حمایت اجتماعی در سراسر جهان در مورد بحران کووید-۱۹ را بین فوریه تا مارس ۲۰۲۰ نشان میدهد.  

 اقدامات حمایت اجتماعی بر اساس منطقه

از ۱ فوریه تا ۲۲ مارس ۲۰۲۰، ۴۶ کشور حداقل ۹۷ راهکار حمایت اجتماعی را در واکنش به بحران کووید-۱۹ اعلام کرده‌اند. میزان واکنش کلی در جهان ۲۱.۵٪ (از ۲۱۴ کشور و سرزمین) است. آسیا- اقیانوسیه به عنوان اولین بخش از جهان که با این بیماری هم‌هگیر مواجه شد، ۱۳ اعلامیه کشوری (۲۸.۹٪ از کشورهای منطقه) داشت و پس از آن ۱۱ کشور در اروپا و آسیای میانه (۳۶.۲٪)، ۱۱ کشور در قاره‌های آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی (۲۴.۴٪) و ۱ کشور در جهان عرب (۸.۳٪) سیاست‌های حمایت اجتماعی خود را اعلام کردند.  

 اقدامات حمایت اجتماعی بر اساس تاریخ

چین اولین مجموعه از اقدامات حمایت اجتماعی‌اش را در تاریخ ۱۲ فوریه اعلام کرد. پس از آن تعداد کشورهایی که واکنش‌های خود را اعلام نمودند، به سرعت افزایش یافت، از ۳ کشور در ماه فوریه به ۴۳ کشور در ماه مارس.

 اقدامات حمایت اجتماعی بر اساس نوع 

اکثر اقدامات شامل فراهم کردن هزینه‌های اجتماعی یا تعدیل هزینه‌های اجتماعی یا برنامه‌های اجتماعی (۵۷.۹٪ از مجموع اقدامات) با اختصاص بودجه اضافی یا تغییر وضعیت برنامه‌های موجود همراه است. اقدامات دیگر شامل معرفی برنامه‌ها یا مزایای جدید (۲۲.۱٪)، بهبود اجرا (۱۰.۵٪) یا معرفی یارانه‌ها (۷.۴٪) یا اصلاحات مالیاتی (۲.۱٪) هستند.

 واکنشهای حمایت اجتماعی بر اساس کارکرد

در بحران کووید-۱۹، اقدامات اعلام شده، کلیه کارکردهای حمایت اجتماعی را دربرمی‌گیرد که دسته‌بندی آن براساس کارکردها در تصویر زیر مشخص شده است.

 ده اقدام حمایت اجتماعیِ اول

در مجموع، با مطالعه اقدامات کشورهای جهان در مواجهه با بحران کرونا ۱۰ اقدام بارز قابل شناسایی است که در زیر به آنها اشاره شده است.


• برای دسترسی به متن اصلی گزارش  میتوانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید:
https://www.social-protection.org/gimi/ShowWiki.action?id=۳۴۱۷

کد خبر 497281 برچسب‌ها وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی كرونا در ايران اجتماعی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی كرونا در ايران اجتماعی سیاست های حمایت اجتماعی اقدامات حمایت اجتماعی حمایت اجتماعی بر اساس بحران کووید ۱۹ بحران کرونا سیاست ها واکنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۵۸۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید ایران علیه آمریکا

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعمال تحریم علیه برخی اشخاص و نهادهای آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و نقض فاحش حقوق بشر از طریق حمایت از اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها به ویژه مردم نوار غزه بیانیه‌ای را صادر کرد .‌

به گزارش ایسنا ، در متن این بیانیه آمده است :« وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار  غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا ، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بسیج ظرفیت مادی و معنوی جهان اسلام برای کمک به فلسطین
  • فقیرترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • بیانیه پایانی پنجمین کنفرانس سالانه بین‌المجالس برای قدس در ترکیه
  • هشدار مهم هواشناسی برای ۴ استان/ آماده‌باش مدیریت بحران
  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • آماده‌باش مدیریت بحران در پی احتمال وقوع بارش‌های شدید در ۴ استان
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی