Web Analytics Made Easy - Statcounter

پورفرج رانت خواری و فساد اقتصادی را دو مانع جدی سر راه «جهش تولید» ارزیابی کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بر لزوم پاک سازی سیستم اقتصادی از این دو تأکید زیادی دارند.

دکتر «علیرضا پورفرج» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، توجه به وضعیت اقتصادی از سوی مسؤولان در شرایط فعلی را ضروری توصیف کرد و اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا در دنیا تقریبا یک رکود موقتی یک یا دو ساله را در جهان شاهد خواهیم بود که ایران نیز از آن مستثنا نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دانشیار دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه مازندران افزود: در ایران این رکود احتمالا شدیدتر خواهد بود چون ما با کسری منابع ارزی، کسری بودجه و پایین آمدن قیمت و محدودیت در فروش نفت مواجه هستیم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب بهترین سیاست  در این دوران، پیشه کردن اقتصاد مقاومتی است.

 

وی با بیان این که در این شرایط باید بیشترین نگاه به ظرفیت های داخلی و استفاده از فرصت های بین المللی باشد، گفت: این مسأله باید مهمترین استراتژی دولت در روزهای پیش رو باشد چراکه احتمال پاک نشدن کشور در چند وقت آینده از ویروس کرونا همچنان وجود دارد.

 

پورفرج بیان داشت: مهمترین کاری که الان می توانیم انجام دهیم فعال کردن ظرفیت های خالی اقتصادی است که اگر با مدیریت درست استفاده شود به خودی خود موجب جهش اقتصادی می‌شود، به عنوان مثال وقتی می خواهیم رشد تولید خود را از یک درصد به هشت درصد برسانیم باید ظرفیت های خالی اقتصادی فعال شود و ظرفیت های جدیدی نیز اضافه شود.

 

این استاد اقتصاد دانشگاه با تأکید بر این که در سال های اخیر کشور بیشترین میزان رکود را تجربه کرده است، گفت: ما تنها از حدود 30 تا 35 درصد ظرفیت تولیدی ایجاد شده خود استفاده کرده ایم یعنی 70 درصد ظرفیت تولیدی داریم که از بی استفاده مانده است که به راحتی می توانیم از آن برای «جهش تولید» استفاده کنیم که البته این قضیه پیش شرط هایی هم دارد.

 

وی تصریح کرد: یکی از شرط های «جهش تولید» آن است که نظام اقتصادی ما مبارزه جدی با فساد اقتصادی را شروع کند، البته اقدامات اخیر قوه قضاییه نوید روزهای خوبی را می دهد ولی هنوز در برخی از بخش های اداری کشور تا حدودی این قضیه دیده می‌شود که هرگز زیبنده نظام اسلامی نیست.

 

پورفرج عنوان کرد: رئیس جمهور محترم در این حدود یک سالی که مسؤولیت دارد باید مبارزه با فساد اقتصادی در دستگاه های اجرایی و اداری سرلوحه کار خود قرار بدهد به ویژه نظارت جدی بر بازار طلا و ارز و امثال آن صورت بگیرد.

 

دانشیار دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه مازندران در پایان مبارزه با رانت خواری را یکی دیگر از لوازم «جهش تولید» دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز اخیرا دوباره بر این مسأله تأکید کردند به ویژه در بخش واردات بی رویه کالاهای مشابه این مسأله دیده می‌شود.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: سال جهش تولید جهش تولید فساد اقتصادی جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۰۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های اقتصادی استان بوشهر معرفی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی باستین صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر اظهار کرد: با بیان اینکه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، ایران از هشتم اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر بیان کرد: در این نمایشگاه توانمندی همه استان‌های کشور نسبت به ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری تجاری و به ویژه زنجیره ارزش محصولات راهبردی اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه بین‌المللی زنجیره ارزش ۲ محصول راهبردی خرما و آبزیان عرضه می‌شود از بخش خصوصی فعال استان تقاضا کرد در این نمایشگاه بین‌المللی حضور پیدا کنند، چراکه از ۷۰ کشور خارجی نمایندگان بخش دولتی و خصوصی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه حضور دارند.

باستین تأکید کرد: با زمینه‌ای که در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ فراهم شده است با برگزاری نشست‌های دوطرفه نسبت به شناسایی فرصت‌ها، نیازهایی که از سایر کشور است و کشورهایی که نیازمند محصولات ما هستند اقدام شود و زمینه توسعه مبادلات بازرگانی، اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: قرار است در نمایشگاه ایران اکسپو نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با استان‌های دیگر در زمینه‌های مختلف بهره برده شود و هم اینکه زمینه‌ای فراهم تا منجر به انعقاد قرارداد با دیگر کشورها هم شود. از همه دستگاه‌های متولی استان بوشهر دعوت شده است و آمادگی کامل در بخش‌های مختلف وجود دارد و ان‌شاءالله برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۴ و اهدافی که پیگیری شود منجر به نتیجه شود و دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه برای حضور فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی و صادرات هیچ محدودیتی در نمایشگاه یاد شده نیست گفت: بر اساس اطلاعات کسب شده تاکنون بین ۱۵ تا ۲۰ از فعالان بخش خصوصی تولیدی و اقتصادی استان بوشهر برای حضور در این نمایشگاه غرفه گرفته‌اند و ان‌شاءالله با حضور خود و تعامل و نشست‌ها با تجار خارجی و داخلی و سرمایه‌گذاران از این فرصت بهره‌مند شوند.

کد خبر 6087529

دیگر خبرها

  • معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند
  • اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟
  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود
  • مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران
  • استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه
  • ظرفیت‌های اقتصادی استان بوشهر معرفی می‌شود