Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:16:11 GMT

وظیفۀ حساس هنرمندان در شرایط کنونی

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۲۳۹۱

وظیفۀ حساس هنرمندان در شرایط کنونی

شیوع کرونا در روزهای گذشته علاوه بر سختی‌ها و مشقاتی که ایجاد کرده و بار روانی و مالی‌ای که بر جسم، ذهن افراد و اقتصاد کشور گذاشته است، ضعف‌های فکری و فرهنگی جوامع را بیش از پیش برجسته ساخته و بر نیاز به لزوم همیاری و همراهی اقشار مختلف مردم، مسئولان و چهره‌های شناخته شده، افزوده است.

یکی از گروه‌هایی که پس از شیوع بحران کرونا در همه دنیا به میدان آمده و تلاش کرده‌اند تا باری از دوش مردم بردارند، بی‌شک هنرمندان بوده‌اند؛ چنانچه چهره‌های سینمایی، موسیقی و هنری جهان تلاش کرده‌اند تا با اهدای مبالغ پول یا تخصیص سرمایه برای کمک‌های متنوعی چون تهیه و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده، نقشی مثبت در این جریان داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرمندان داخلی نیز بعضا با تلاش برای آگاه‌سازی و همراهی در پویش‌های که به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری به راه افتاده یا به راه انداخته‌اند، کوشیده‌اند تا سرمایه اجتماعی خود را در راه کمک به هم‌وطنانشان به کار گیرند.

کنشگری هنرمندان و تشویق طرفدارانشان به رعایت توصیه‌های بهداشتی و رعایت مواردی که از سوی وزارت بهداشت و صاحبنظران حوزه‌های مرتبط مطرح شده است، شاید کار ساده‌ای به نظر برسد اما همین میزان هم گاهی می‌تواند اثرگذار بوده و درصدی از شدت رفتارهای سهل‌انگارانه بکاهد.

هنرمندان در این ایام می‌توانند به رسانۀ دیگری بدل شوند که بر قرنطینه و درخانه ماندن و عدم تردد بی‌جا تاکید کرده و دنبال کنندگانشان را قانع سازند که همراهی تک تک افراد در چنین مواردی، می‌تواند به یک نتیجه جمعی اثربخش منجر شود.

اطلاعات خود را براساس منابع معتبر بالا ببریم

بر این اساس حسن علیمردانی، تهیه‌کننده و مدیرفیلم‌برداری سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، و در راستای پویش سهم من در مبارزه با ویروس کرونا، بیان داشت: سهم من و دیگران در بحران شیوع کرونا دو وجهه دارد؛ در کاهش شیوع این بیماری و در افزایش شیوع این بیماری. مسلماً با رعایت یک سری از نکات (که اعلام‌شده و مکرراً در رسانه‌ها تکرار شده است) می‌توان این شیوع را کاهش داد و البته عدم رعایت آنان به گسترش هرچه بیشتر این بیماری و افزایش تبعات آن منجر می‌شود.

تهیه کننده فیلم‌های نفوذی (۱۳۸۷)، سلام بر فرشتگان (۱۳۸۹) و دربست (۱۳۹۳) خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه، شناخت این ویروس و راه‌های پیشگیری و انتقال آن و کسب اطلاعات از منابع موثق، علمی و معتبر است.

وی افزود: پس از شناخت و اشراف به موضوع باید به وسلیه کسب اطلاعات نسبی، ترس‌های توهمی را کنار گذاشته و به‌جای آن تمرکز خود را به احتیاط‌های ضروری و ملزم، معطوف کنیم.

«مثلاً وقتی متوجه می‌شویم که این ویروس تلاش می‌کند تا از مجاری تنفسی (دهان و بینی) به بدن راه یابد و به ریه‌ها برسد باید این راه ورود را از طریق راه‌های پیشگیری گفته‌شده، همچون زدن ماسک، شستن مدام دست‌ها و سایر نکات بهداشتی سد کرده و از ابتلای به آن جلوگیری کنیم».

بلا فولاد وجود انسان را آبدیده می‌کند

مدیر فیلمبرداری فیلم‌های قاصد (۱۳۶۶)، نخلستان تشنه (۱۳۶۸)، تونل (۱۳۷۱)، جای امن (۱۳۷۲) و آخرین تکسوار (۱۳۷۷) یادآور شد: نکته مهم دیگر این است که هرگز نباید چنین موضوعی را شوخی تلقی‌کرده و آن را با مسخره‌کردن و جدی نگرفتن، بگذرانیم.

علیمردانی همچنین در تاکید بر نقش پراهمیت هنرمندان در روزهای قرنطینه تصریح کرد: وظیفه هنر و هنرمندان در چنین مقطعی حساس و مهم است و آنان باید به‌وسیله رسانه‌های فرهنگی و هنری که در اختیار دارند، فراتر از موارد ذکرشده گام بردارند و تلاش کنند تا به سایر مردم امید بدهند؛ به مردم آموزش بدهند، سرگرمی ایجاد کرده و از این طریق دل‌های مردم را شاد کنند. ضمن این که از یادآوری حکمت‌هایی که در دل بلاها نشسته است، غافل نشوند و بر این نکته تأکید کنند که بلا فولاد وجود انسان را آبدیده می‌کند و صفات فطری و شئون ذاتی انسان را به فعلیت می‌رساند.

مقابله با بحران نیازمند عزم همگانی است. بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با بیماری امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. برهمین اساس و به ابتکار ایرنا و روزنامه ایران پویشی برای فراخوان عمومی به مسؤولیت‌پذیری جمعی در برابر کرونا به راه افتاده است.

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا سهم_من_در_مهارکرونا حسن علیمردانی پروندهٔ خبری پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا سهم من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۲۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج یک پژوهش‌ جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که ۲ میلیون نفر در سراسر این کشور همچنان از علایم کووید طولانی رنج می‌برند که ۳۸۱ هزار نفر از این افراد، فعالیت‌های روزانه خود را محدود کرده‌اند.

اداره ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که ۳.۳ درصد از افرادی که داده‌هایشان در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، بین ۶ فوریه تا ۷ مارس اعلام کردند که پس از ۴ هفته همچنان دارای علایم کووید هستند.

نتایج این پژوهش که روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل منتشر شده، نشان می‌دهد که ۰.۴ درصد به تعداد افرادی که در ماه مارس ۲۰۲۳ از علایم کووید طولانی رنج می‌بردند افزوده شده است.

کووید طولانی یکی از عوامل افزایش جمعیت غیرفعال در بریتانیا بوده که از زمان همه‌گیری کرونا حدود ۷۰۰ هزار نفر به آن افزوده شده است.

داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد ۹.۱ درصد افرادی که بیکار بودند یا به دنبال شغل هم نمی‌گشتند، علائم کووید طولانی را گزارش کرده‌اند که تقریباً سه برابر نرخ آن نسبت به کل جمعیت بریتانیا است.

بر اساس نتایج این پژوهش، پنج درصد از افرادی که در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، از علایم کووید طولانی رنج برده‌اند که بیشترین رقم در بین گروه‌های سنی است.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که نرخ زنانی که علایم بیماری کرونا را گزارش کرده‌اند ۲۰ درصد بیشتر از مردان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سهم ۶۰ هزار میلیاردی اصفهان در مولدسازی
  • نوگرایی و جوانگرایی شرط پویایی یک جامعه است
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان