Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-یک فعال سیاسیاصلاح‌طلب گفت: تجربه تاریخی نشان می‌دهد مرزبندی‌های مهمی در جریان اصولگرایی وجود دارد که مانع از وفاق میان آن‌ها خواهد شد.

غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مجلس یازدهم و اختلاف‌نظرهای موجود میان گروه‌های مختلف جریان اصولگرا، گفت: در خصوص مجلس از همان ابتدای برخوردی که شورای نگهبان با داوطلبان نمایندگی داشتند تا جایی که در نهایت نتیجه‌ انتخابات تعیین تکلیف شد، همه رفتارها گواه بر این می‌دادند که آن چه در مجلس آینده رخ خواهد داد، ترکیب واقعی از جریان‌های حاکم بر کشور نیست و با گستره‌ حضور حداکثری یک جریان که در واقع این جریان همانند اصلاح‌طلبان یک جریان واحد نیست و یک طیف متشکل از گروه‌های متنوع است و با اتفاقاتی که به خصوص در دوره آقای احمدی‌نژاد رخ داد، تفاوت سلیقه میان این طیف روشن‌تر و واضح‌تر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دسته‌بندی‌های اصولگرایان در این دوران پررنگ شد، اصولگراهای سنتی‌تر و در عین حال معتدل‌تر به یک گروه تبدیل شدند و گروه دیگر اصولگرایان رادیکال بودند که به شکل خاصی بروز و ظهور داشتند، این جریان در ابتدا با احمدی‌نژاد متولد شد و بعد در ادامه راه از احمدی‌نژاد جدا شد.

ظرفیان در ادامه اظهار داشت: جریان‌های بینابینی هم در این طیف بودند که از آن‌ها به عنوان نواصولگرایی تعبیر شد اما ادبیات جدی برای این طیف تولید نشد، همچنین خرده جریان‌های دیگری در این طیف بودند که در مجموع توانستند با فرصتی که ایجاد شد، اکثریت مجلس را برعهده گیرند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگر این گفت‌وگو درخصوص احتمال یک دست شدن حاکمیت و معایبی که در این مساله وجود دارد، ابراز داشت: ما در دوره‌ی احمدی‌نژاد تجربه یک‌دست شدن حاکمیت را داریم و امیدوارم که این تجربه فراروی فعالیت این جریان قرار گیرد، چراکه آن تجربه تنها به جریان اصولگرایی آسیب نزد، بلکه به مسائل مهمی مانند؛ توان ملی و اعتماد اجتماعی آسیب زد که حتی بعدها مورد نقد بخش‌هایی از این جریان قرار گرفت.

وی ادامه داد: در مجموع جریان اصولگرایی یک واقعیت عینی کشور است و نباید آن را نادیده گرفت، امید می‌رود که این جریان اندیشیده‌تر، متکی بر تجارب گذشته و متکی بر داده‌هایی که از جامعه می‌گیرد، عمل کند  به ویژه با توجه به انتخابات اخیر که پیام‌های جدی و روشنی برای همه جناح‌های سیاسی و حتی حاکمیت پیرامون مساله‌ تاب آوری مردم در عرصه انتخابات و حضور جدی‌شان در انتخابات داشت. لذا امیدوارم یک ارزیابی منطقی، علمی و غیرجناحی از کاهش مشارکت مردم در انتخابات صورت گیرد و نتایج آن به ویژه برای جریانی که اکنون پیروز انتخابات است معیار برنامه‌ریزی و عملکرد باشد.

ظریفیان درخصوص اختلاف‌های احتمالی میان گروه‌های اصولگرا و اثراتی که در مجلس آینده خواهد داشت، بیان داشت: من به عنوان کسی که عضو جریان اصلاح‌طلبی هستم، اگر بخواهم اخلاقی فکر کنم و نه صرفا سیاسی، نباید از اختلافات درونی آن جریان خوشحال شوم؛ چراکه به هرحال آن جریان پیوند عمیقی با اداره کشور خورده است، لذا اختلاف‌ها زمانی که در فضای حزبی باشد، مورد قبول است اما وقتی جریان در حاکمیت قرار می‌گیرد با توجه به چالش‌ها و ابرچالش‌هایی که در برابر کشور وجود دارد، اختلافات درونی آن‌ها می‌تواند آسیب جدی به کل کشور وارد کند، در نتیجه امیدوارم وفاق و وحدتی که صورت می‌گیرد، براساس مصالح کشور و منافع ملی و نیازهای جدی مردم باشد.

وی ادامه داد: تجربه تاریخی و وضعیتی که الان این جریان دارد نشان می‌دهد که این اتفاق رخ نمی‌دهد و مرزبندی‌های مهمی در این جریان وجود دارد، به طور مثال حتما درخصوص انتخابات ریاست مجلس و رویه‌ها و برخورد با دولت کنونی و همچنین درخصوص شیوه‌ها و رویه‌های سیاست‌های داخلی و خارجی اختلافاتی میان آن‌ها وجود دارد که به هر حال بروز خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با ابراز امیدواری مبنی بر عدم غلبه‌ برخی افکار و گروه‌های رادیکال جریان اصولگرا در مجلس آینده، ابراز داشت: امیدواریم اشخاص و گروه‌های معتدل این طیف بتوانند کمک کنند و جلوی برخی از رویه‌ها و نگرش‌های تندی که می‌تواند برای کشور و مناسبات داخلی و خارجی ما و همچنین برای امیدبخشی از جامعه آسیب‌زا باشد را بگیرد.امید است اصولگرایان از تجربه‌ مجالس گذشته استفاده کنند و با توجه به مشکلاتی که کشور دارد، بجای تیز کردن اختلاف‌های داخلی و اتهام‌زنی‌هایی که به رقیبان و به خصوص اصلا‌ح‌طلب‌ها داشته است، یک فضای ملی را ایجاد کند تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کند که در نتیجه جامعه‌ ما بتواند از مشکلاتی که با آن رو به رو است، عبور کند.

وی در ادامه گفت: جامعه‌ ما ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد اما با مشکلات و آسیب‌های جدی هم رو به رو است، اگر از ظرفیت‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم اما اگر مشکلات را تعمیق کنیم، آسیب‌هایی که ایجاد می‌شود، کشور را با بحران‌های جدی رو به رو خواهد کرد.

ظریفیان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برخی بحران‌های موجود در فضای اجتماعی کشور، ابراز داشت: من فکر می‌کنم اگرجریان پیروز انتخابات بتواند از فرصتی که تا زمان شروع به کار مجلس و پیش از آنکه بر اریکه مجلس تکیه بزند، وجود دارد بهره برده و با استفاده از تجربه‌های گذشته، واقعیت‌های موجود از نیازهای جامعه و بحرانی که در بحث سرمایه اجتماعی داریم، خود را متناسب با این وضعیت ساماندهی کند باید به آن تبریک گفت.

وی افزود: در چنین شرایطی حتی جریان‌های دیگر هم حتما کمک خواهند کرد که این مسائل ملی را حل کنند و امیدواریم در گرداب اختلافات شدید و مرزبندی‌های توهمی که گاهی شکل می‌گیرد و می‌تواند باز یک گام دیگری برای ناامید کردن مردم باشد، نیفتد و بلکه برعکس آن این جریان فضای فعلی و تجارب گذشته را فراروی خود قرار دهد و بتواند با کمک و همکاری ملی احزاب و کسانی که در کشور هستند و برای برون رفت از معضلات موجود فکر، ایده و برنامه دارند و می‌توانند به عبور از وضع موجود کمک کنند، گام‌های موثری بردارد که حاصل آن رفتن به سمت یک فضای امیدوارانه، رفع ناامیدی، حل مساله اشتغال و معیشت مردم و ایجاد نوعی توازن در روابط خارجی متکی بر مصالح کشور باشد.

ظریفیان در ادامه و در پاسخ به سوالی، درخصوص حضور تعداد قابل توجهی از دولتمردان و نزدیکان احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم و پیش‌بینی در خصوص آینده‌ این گروه سیاسی، بیان داشت: بخشی از اعضای دولت احمدی‌نژاد نسبت به اون مرزبندی کرده و خود را جدا کردند اما یک طیف از آن‌ها هستند که در هر حال به اون وفادار هستند، این گروه و همچنین خود آقای احمدی‌نژاد با توجه به مشکلاتی مانند شکاف طبقاتی و اجتماعی که در جامعه وجود دارد و شعارهایی که دارند، امیدوار هستند تا در آینده مورد اقبال مردم واقع شوند. از همین جهت تصور می‌کنم تلاش خواهند کرد که مرزبندی‌های خود را با جریان اصولگرایی رسمی، آشکارتر کند.

وی ادامه داد: این جریان شعار های مردم‌گرایانه خاص خود را دارد که آن‌ها را با موضوع رفع محرومیت در پوشش عدالت‌خواهانه مطرح می‌کند، همچنین با نوع نگاهی که به آخرالزمان دارد که تلاش می‌کند این موارد را پررنگ‌تر کند چرا که تصور می‌کند جامعه به آن‌ها اقبال بیشتری خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد و نزدیکان او همواره تلاش کرده‌اند تا از خود چهره‌ای مستقل نشان دهند، تصریح کرد: اگرچه ممکن است در مجلس میان این طیف و گروه‌های دیگر ائتلاف‌هایی صورت گیرد اما تمام تلاش احمدی‌نژاد در دولت و بعد از آن این بود که بگوید یک هویت مستقل دارد و نمی‌خواست در جریان اصولگرایی ادغام شود، بنابراین شعارها و مرزهای خود را پررنگ‌تر عنوان خواهد کرد و تصور می‌کند که در آینده و یا هم اکنون جامعه به این شعارها اقبال بیشتری دارد.

ایلنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد جریان اصولگرایی جریان اصولگرا فعال سیاسی احمدی نژاد اصلاح طلب رویه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۷۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلاف میان عمو‌های فیتیله‌ای با مجید قناد عمو قناد

به گزارش صدای ایران به نقل از ایسنا، مجید قناد به تازگی در برنامه‌ای که کامران نجف زاده اجرای آن را برعهده دارد (برمودا) اظهاراتی جنجالی داشته که باعث شده یکی از عمو‌های فیتیله‌ای پس از سال‌ها به موضوع قهرشان واکنش نشان بدهد.

مجید قناد با حضور در این برنامه تلویزیونی در واکنش به اینکه آیا می‌خواهید بعد از این همه سال درباره تعطیل شدن برنامه فیتیله حرفی بزنید؟ در بخشی از صحبتهایش اینگونه گفته بود: معمولا کسی از خانه خودش چیزی را بیرون نمی‌برد ولی آن زمان واقعاً دل من شکست به خاطر اتفاقی که افتاد و جالب اینجاست که بعد از اینکه دیگر در برنامه نبودم حتی خود مردم هم متوجه شده بودند.

قناد دلیل رفتنش از برنامه فیتیله را اینگونه روایت کرده است: «از نظر من دیگر آن برنامه، برنامه همیشگی من نبود. فقط کاری که آن زمان می‌کردم این بود در حین اینکه روز‌های جمعه ساعت ۶:۳۰ صبح به شبکه دو می‌آمدم در خیابان‌های خلوت با صدای بلند فریاد می‌زدم. دلم می‌خواست با کسی که دعوا می‌کنم تصور کنم روبروی من است و من با شدت حرف‌هایم را می‌زدم، آنقدر که ناراحت بودم. من تاکیدم این بود که این بچه دیگر این را نمی‌خواهد و دیگر این برنامه مال بزرگتر‌ها شده است.».



اما اختلاف میان این گروه برنامه ساز ـ عمو‌های فیتیله‌ای و مجید قناد ـ به دهه ۹۰ و کمی قبل‌تر برمی گردد که در نهایت به رفتن عمو قناد از برنامه منجر شد. برنامه با مجری‌های دیگری، چون محمود شهریاری و مهرداد نظام آبادی مدتی ادامه پیدا کرد، اما در سال ۹۴ بود که دیالوگ‌هایی بین شخصیت‌های این برنامه ردوبدل شد که موجب اعتراض گروهی از مردم آذری زبان و در نهایت توقف پخش از شبکه دو، توبیخ و برکناری برخی از عوامل آن و عذرخواهی مسئولان صدا و سیما شد. البته ناگفته نماند که در ادامه این طور به نظر می‌رسید که خود سه عموی فیتیله‌ای نیز با هم مشکل پیدا کرده اند. هرچند این اتفاق از سوی آنها تایید نشد، اما محمد مسلمی در عمل راهش را از حمید گلی و علی فروتن جدا کرد. آنها که در ابتدا با عنوان گروه تئاتر چهره نما کار خود را شروع کرده بودند، در نیمه دوم دهه ۸۰ با عنوان عمو‌های فیتیله‌ای از پرکار‌ها و محبوب‌های تلویزیون بودند، اما این اختلاف‌ها و اشتباهاتی که در ادامه رخ داد، باعث شد که پرونده یکی از برنامه‌های پربیینده تلویزیونی در حوزه کودک برای همیشه بسته شود.

مجید قناد هم این روز‌ها کلا از تلویزیون دور است و مدتهاست برنامه‌ای برای اجرا ندارد. آخرین برنامه او در تلویزیون در قامت مجری به سال ۱۴۰۰ در برنامه‌ای تحت عنوان «لوبیا فردا زود بیا» مربوط می‌شود.

مجید قناد گفته است: فقط کاری که آن زمان می‌کردم این بود در حین اینکه روز‌های جمعه ساعت ۶:۳۰ صبح به شبکه دو می‌آمدم در خیابان‌های خلوت با صدای بلند فریاد می‌زدم. دلم می‌خواست با کسی که دعوا می‌کنم تصور کنم روبروی من است و من با شدت حرف‌هایم را می‌زدم، آنقدر که ناراحت بودم. مجید قناد در گفت و گویی که آبان ۹۷ با ایسنا داشت، تاکید کرده بود که مشکلی با مدیران شبکه دوم سیما ندارد و دلیل کمرنگ شدن برنامه‌هایش برای کودکان بُروز برخی مشکلات مالی است.

این مجری قدیمی برنامه‌های کودک تلویزیون در صحبت هایش با اشاره به لزوم وجود اسپانسر در برنامه‌ها گفته بود که: «ما از نبود اسپانسر و مشارکت‌کننده در تولید برنامه‌های گروه سنی کودک و نوجوان رنج می‌بریم و تمام تلاش‌مان این است تا به نوعی این مشکل را برطرف کنیم.»

البته اظهارات اخیر مجید قناد در برمودا اولین واکنش به این جدایی نبوده است. آذرماه سال ۹۶ ـ دو سال پس از تعطیلی ـ عمو‌های فیتیله‌ای با حضور در برنامه زنده «فرمول یک» سید علی ضیا که از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رفت، درباره ماجرای جدایی‌شان از عمو قناد سخن گفته بودند.

عمو‌های فیتیله‌ای در پاسخ به اینکه آیا رابطه‌ای با او (مجید قناد) دارند با اشاره به پشتکار و ویژگی‌های این مجری محبوب اعلام کردند که دیگر رابطه تنگاتنگی با او ندارند و به خاطر اختلاف سلیقه از او جدا شدند.

علی فروتن اعلام کرده که با عمو قناد مثل قبل دیگر رابطه تنگاتنگی ندارند، چون او درگیر کار خود است و آنها نیز درگیر کار خودشان هستند.

او همچنین تصریح کرده بود که «آقای قناد جزو بهترین‌ها در حوزه کار کودک است و فقط گاهی اختلاف سلیقه پیش می‌آید. ما ۷ سال با او برنامه داشتیم و تهیه کننده اول برنامه هم خودش بود، اما به دلایلی که گفتنش درست نیست، ارتباط مان قطع شد… ما مجبور شدیم برای این که توی روی آقای قناد که برای ما عزیز است نایستیم، از گروه جدا شویم.»

محمد مسلمی، دیگر عموی فیتیله‌ای هم درباره جدایی از عمو قناد گفته بود که عمو قناد استادشان است و یادآور شده بود که «من اولین کارم را سال ۷۰ با ایشان شروع کردم. کسی که دست من را گرفت آقای قناد بود و هیچ وقت فراموش نمی‌کنم که اول خدا و بعد ایشان به من کمک کردند که در کارم این اتفاق بیفتد.»

وی در پاسخ به این که آیا فیتیله‌ای‌ها دنبال به شهرت رسیدن از طریق مجید قناد و سپس رها کردن او بودند هم گفته بود: «گروه ما با تهیه کننده‌های زیادی، چون ذاکری، طبیبی، مناجاتی و در مجموع ۷، ۸ تا تهیه کننده کار کرده است. به هر حال همه همکاری‌ها ادامه پیدا نمی‌کند، نمی‌شود گفت اگر همکاری با کسی به پایان رسید، یعنی ما می‌خواستیم از همکارمان سوء استفاده و سپس او را رها کنیم! اگر چنین تفکری داشته باشیم زیر پای خودمان را خالی کردیم.»

علی فروتن پاسخ داده است:‌ای کاش آقای قناد هم به جای اینکه در برنامه‌ای دیگر دلش بشکند شروع به کار کردن و تولید محتوا می‌کرد همینطور بجای اینکه ساعت شش صبح در خیابان‌ها فریاد بزند بهتر بود که با کسی که مشکل داشت صحبت می‌کرد. حالا پس از گذشت سال ها، دوباره ماجرای قهر و اختلاف میان عمو‌های فیتیله‌ای و عمو قناد با پخش یک برنامه تلویزیونی از سر گرفته شده است. در پی صحبت‌های مجید قناد در برنامه برمودا، یکی از عمو‌های فیتیله‌ای نیز به این جریان واکنش نشان داده است.

علی فروتن در واکنش به اظهارت اخیر مجید قناد گفته است: آقای قناد در صحبت‌های خود گفتند که آدم حرف خانه‌اش را بیرون نمی‌برد، اما متاسفانه تمام حرف‌هایش را زد. من خیلی دوست داشتم که شفاف‌تر صحبت می‌کردند و‌ای کاش این برنامه‌ای که ایشان را دعوت کرده بود به جای اینکه یک نفر را دعوت کند تا جماعتی را محاکمه کند عملا می‌توانست نظر همه را بپرسد که چرا این اتفاق افتاد.



او همچنین تاکید کرده که صحبت‌های مجید قناد را اصلا قبول ندارد و ادامه داده است: با تمام احترامی که برایشان قائل هستم، اما متاسفانه آن امانت داری و واقعیت قضیه را نگفتند؛‌ای کاش آقای قناد هم به جای اینکه در برنامه‌ای دیگر دلش بشکند شروع به کار کردن و تولید محتوا می‌کرد همینطور بجای اینکه ساعت شش صبح در خیابان‌ها فریاد بزند بهتر بود که با کسی که مشکل داشت صحبت می‌کرد.

دیگر خبرها

  • یک ایرانی عضو هیات رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند
  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • اختلاف میان عمو‌های فیتیله‌ای با مجید قناد عمو قناد
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس : خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!
  • افتتاحیه دوره ششم مجلس خبرگان رهبری اول خرداد برگزار می‌شود
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد