Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@10:46:45 GMT

این مرض موجب ترک عادت و دگرگونی آن شد

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۷۸۹۱

این مرض موجب ترک عادت و دگرگونی آن شد

شیوع ویروس کرونا و جاخوش کردنش با ایجاد سبک زندگی جدیدی همراه شد. گونه‌ای زندگی که تمام مردم دنیا فارغ از شاخصه‌های متمایزکننده‌شان ملزم به رعایت آن هستند، این اتفاق را می‌توان معادل بیتی از حافظ دانست که می‌گوید: "از خلاف‌آمد عادت بطلب کام که من/ کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم."

زندگی برخلاف عادات روزمره و اجبار به کنار آمدن با وضعیتی که کمتر پیش می‌آید، بر کوچک‌ترین و طبیعی‌ترین ساحت‌های حیات انسان تاثیرگذار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رعایت نکات بهداشتی خاص همچون استفاده از ماسک و دستکش و ضرورت شستن دست‌ها در فواصل زمانی مشخص، دوری‌گزینی از اجتماع و زندگی محدود در چارچوب خانه و خانواده، تعطیلی مدارس و ضرورت تعریف نکات تربیتی جدید برای رفتار با کودکان بخشی از دستورالعمل‌های زندگی در زمان شیوع بیماری است.

تعطیلی اجباری کسب و کارها نیز سبب شد تا مردم برای گذران وقت خود راه‌های دیگری را امتحان کنند، کارهایی که پیش‌تر دوست داشتند؛ اما زمان انجامش را نداشتند یا کارهایی که ناچار شدند امتحان کنند؛ چون چاره‌ای نداشتند.

بسیاری از مردم راه‌های کنار آمدنشان را با کرونا در صفحات مجازی به اشتراک می‌گذارند و دیگران را نیز به عادات خوبی که در قرنطینه یافته‌اند دعوت می‌کنند، کارهایی همچون فعالیت‌های فرهنگی، بازی‌های تازه برای تعامل بیشتر اعضای خانواده، اهمیت بیشتر به نظافت یا امتحان‌کردن انواع خوراک‌های خانگی در دوران تعطیلی رستوران‌ها.

تحمل وضع جدید، چندان دشوار نیست

ابوالفضل فرهادی، کارگردان و نمایشنامه‌نویس اهل شیراز از تجربه عادت‌های تازه‌یافته‌اش در دوران شیوع بیماری کرونا به ایرنا گفت: با توجه به سبک معمول زندگی‌ام پیش از شیوع کرونا، تحمل وضعیت کنونی چندان دشوار نیست.

او ادامه داد: البته برخلاف گذشته نمی‌توان به دیدار دوستان یا خانواده رفت و این موضوع عذاب‌آورترین معضل زندگی در دوران کروناست.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه فعالیت‌های فرهنگی‌اش از زمان خانه‌نشینی بیشتر شده است، گفت: بیش از قبل فیلم می‌بینم؛ همانگونه که بیش از گذشته مطالعه می‌کنم و امیدوارم این روند در دوران پساکرونا نیز ادامه یابد.

بی‌خوابی، عادتی آزاردهنده

فرهادی با اشاره به ایجاد عادت‌های منفی در زندگی، عنوان کرد: برهم خوردن برنامه خواب و بیداری که به‌شدت کلافه‌کننده است و نیز اعتیاد به فضای مجازی و پیگیری بیش از حد اخبار و اتفاقات به عادت بدی بدل  شده است که امیدوارم با رسیدن به وضعیت عادی تغییر کند.

تاثیر رفتارهای جهانیان بر یکدیگر در سایه کرونا

محدثه مَنِشی، معلم هنر پایه دبستان نیز که این روزها به دلیل تعطیلی مدارس به‌صورت مجازی با دانش‌آموزانش در ارتباط است، به ایرنا گفت: شیوع کرونا باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای بشر شد که فارغ از امکانات اقتصادی و اجتماعی همه دنیا را درگیر کرده است و تجربه این همه‌گیری عجیب، گنگ و مبهم است.

او عادت کردن به یک تجربه مشترک جهانی را آن روی سکه کرونا دانست و افزود: انسان‌ها با این اتفاق به ساده‌ترین و عمیق‌ترین صورت دریافتند تا چه میزان بر زندگی یکدیگر تاثیرگذارند.

این معلم ابراز کرد: از آنجا که جهان دستکم طی یک قرن گذشته چنین وضعیتی را ندیده بود بود، با سختی‌های بسیاری مواجه شد که برای اولین بار در میان همه ملت‌ها مشترک بوده است.

سکوت، گمشده زندگی شهری

منشی از عادت‌های مثبتی یاد کرد که در زندگی او ایجاد شده است و تمایل دارد آن‌ها را پس از کرونا نیز ادامه دهد.

او توضیح داد: آموختم که افراد را بهتر بشناسم و در معاشرت‌هایم برخی اصول را رعایت کنم؛ ‌همچنین به نقش بااهمیت سکوت در زندگی پی بردم و دریافتم که سکوت برای کسب آرامش و کاستن از سرعت زندگی شهری بسیار ضروری است و این میل و عادت به جاری کردن سکوت را پس از کرونا نیز حفظ خواهم کرد.

او با تشبیه وضعیت قرنطینه خانگی به نوعی مراقبه، گفت: گویا طبیعت می‌خواهد در خانه بمانیم تا بتواند دوباره خود را بسازد و آسیب‌هایی را جبران کند که انسان به او رسانده است.

منشی از محبت بی‌قید و شرط باعنوان یکی دیگر از اصولی یاد کرد که با شیوع کرونا به اهمیت آن پی برده است و افزود: فاصله اجتماعی سبب شد اهمیت محبت بدون قید و شرط به اعضای خانواده و دوستان را درک کنیم و عادت به این موضوع و نیز به کارگیری آن در زندگی پس از کرونا می‌تواند کیفیت بهتری به روابط خانوادگی و اجتماعی ببخشد.

اصلاح عادات تغذیه‌ای، دستاورد زندگی محدود

صبا دقیق‌افکار که به حرفه معماری اشتغال دارد و دو ماه است که کسب و کارش در عمل تعطیل شده است، به ایرنا درباره تجربه عادت‌های جدید در روزهای قرنطینه گفت.

او عنوان کرد: اصلاح عادات تغذیه‌ای یکی از مهم‌ترین تغییراتی بود که با قرنطینه خانگی ایجاد شد، غیر از اینکه فقط غذای خانگی مصرف می‌کنیم، میوه نیز به سبد غذایی‌مان اضافه شده که پیش از این نبود.

دقیق‌افکار با اشاره به اینکه ماندن در خانه بر بهبود روابط خانوادگی تاثیرگذار بوده است، بیان کرد: فرصتی ایجاد شد که به کارهای مشترکی بپردازیم که پیش از این زمانی بر آن‌ها نداشتیم؛ همچنین از لحاظ روانی نیز باعث درون‌نگری و شناسایی نقاط ضعف شد که حتما بعد از گذر از این روزها به‌صورت جدی به آن‌ها رسیدگی خواهیم کرد.

این شهروند گوش کردن به رادیو و پادکست را یکی از عادت‌های خوبی برشمرد که قصد دارد آن را ادامه دهد.

از سوی دیگر به گفته این معمار، کارفرمایان توانسته‌اند به توانایی کارمندانشان در دورکاری پی ببرند و این موضوع در آینده بر نحوه تعاملات کاری آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود و روند رسیدگی به امور را تسهیل خواهد کرد.

وی از سوی دیگر به تنبلی و نگرانی‌های مالی و اقتصادی ناشی از کرونا با عنوان پیامدهای منفی این بیماری اشاره کرد.

عادات بهداشتی تازه، دستاورد زندگی با بیماری

فرنوش عباسی که کارمند حوزه نفت و گاز است، یکی از عادات مثبت سبک زندگی توام با کرونا را افزایش شکیبایی افراد خانواده عنوان کرد و گفت: فشار عصبی ناشی از این بیماری و نیز اهمیت در خانه ماندن سبب شده که اعضای خانواده درمقابل یکدیگر با سعه‌صدر بیشتری رفتار کنند و همین موضوع در محیط کار و در تعامل با کارفرما نیز صادق بوده است.

او در ادامه به ایجاد عادت‌های بهداشتی اشاره کرد و بیان داشت: پیش از این بیماری،‌ مستندی درباره شستن دست‌ها دیده بودم؛ اما هیچوقت اصول آن را رعایت نمی‌کردم؛ به‌ویژه سر کار، اما حال که کرونا سبب شده بیشتر به نظافت و بهداشت اهمیت دهیم، تمایل دارم این عادات را در زندگی پس از کرونا نیز ادامه دهم.

عباسی نیز یکی از عادات منفی در این ایام را تنبلی کردن دانست و پیش‌بینی کرد که با بازگشت شرایط عادی احتمالا زمان خواهد برد تا بتواند به عادات کاری گذشته‌اش بازگردد.

در استان فارس افزون بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، کوهچنار، فراشبند، خرامه، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و دو بیمارستان شهید چمران و شهید فقیهی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می دهند؛ همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب توسط ارتش جمهوری اسلامی در شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی خوراک فعالیت های فرهنگی معلم بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی پس از کرونا کرونا نیز سبب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۷۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت

«ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد. وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد. وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم‌های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می‌کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع‌ترین خبر‌های امسال دارفانی را وداع گفت.

 

منبع: خبر آنلاین

tags # سریال پایتخت سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • صدایی که دستور جنایت صادر کرد! | مادرم گفت تو دیوانه ای و شنیدن این جمله موجب شد تا من ...
  • عادت‌های رایج که مغزتان را نابود می‌کند
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • عادت های روزمره ای که نمی دانستید دلیل ترش کردن معده هستند
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • این ۴ عادت به تدریج جان شما را می‌گیرد
  • عادت‌های روزمره‌ای که نمی‌دانستید دلیل ترش کردن معده هستند
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس