Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@17:21:01 GMT

افزایش ۴۷ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۶۹۶۵۴

افزایش ۴۷ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام کرد: نرخ خرید تضمینی گندم برای سال جاری با تصمیم دولت ۲۵۰۰ تومان تعیین شده که این نرخ نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشته است. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یزدان سیف امروز در نشست خبری که به صورت مجازی و با ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به تمهیدات لازم برای خرید تضمینی گندم در سال ۹۹ اظهار داشت: در سال جاری بالغ بر ۱۲۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور دایر خواهد بود که در حال حاضر در ۷ استان گرمسیر کشور شامل استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان این مراکز دایر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: نرخ خرید تضمینی گندم بر اساس تصمیم دولت ۲۵۰۰ تومان تعیین شده که این نرخ نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشته است.

سیف اظهار داشت‌: برای خرید تضمینی گندم بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که بر این اساس ۱۲ هزار میلیارد تومان آن از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها و ۱۱ هزار میلیارد تومان آن از محل اعتبارات بانک مرکزی و شبکه بانکی و بقیه از محل اعتبارات شرکت بازرگانی دولتی تامین خواهد شد.
* کاهش زمان پرداخت پول گندم کشاورزان
وی تاکید کرد: در سال ۹۷ متوسط انتظار گندم کاران برای دریافت پول خود بابت فروش تضمینی گندم از دولت ۲۹ روز بود که در سال ۹۸ به ۱۲ روز کاهش یافت و امیدواریم این معطلی در سال ۹۹ کمتر شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولت ایران گفت:‌در سال ۹۸ حدود ۷ میلیون و ۷۶۱ هزار تن گندم در قالب یک میلیون و ۲۳۹ هزار و ۲۱۴ محموله از کشاورزان خریداری شد که متوسط وزن تحمیلی هر کشاورز ۱۷ تن برآورد شد و بر این اساس درآمد متوسط هر کشاورز نزدیک به ۳۰ میلیون تومان در سال ۹۸ بود که میانگین دریافتی آن‌ها نسبت به سال ۹۷ افزایش نشان می‌داد.

سیف با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: به واسط شیوع این بیماری از استانداران سراسر کشور خواسته‌ایم تا پروتکل‌های بهداشتی مراکز خرید را تدوین کنند تا در شرایط خرید تضمینی مشکلی برای سلامتی فردی به وجود نیاید.

سیف در ادامه به خرید تضمینی دانه‌های روغنی نیز اشاره کرد و گفت: سال ۹۸ حدود ۴۳۱ هزار تن دانه کلزا خریداری شد که نسبت به سال قبل ۱۲ درصد افزایش تولید داشت، برای امسال پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۵۰۰ هزار تن دانه روغنی خریداری شود که مصوبات و مقدمات خرید آن انجام شده است.
* ۲۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید دانه‌های روغنی
وی افزود: در این حوزه قریب ۲۲۰۰ میلیارد تومان دولت منابع برای خرید دانه‌های روغنی فراهم کرده تا با حمایت خود در این بخش بتوانیم جهش تولید را برای تولید کنندگان بخش کشاورزی رقم بزنیم. ضمن اینکه در این حوزه حدود ۳۲۶ مرکز خرید در سراسر کشور وجود دارد که در حال حاضر ۱۱۰ مرکز خرید آن فعال است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولت ایران در مورد واردات کالا‌های اساسی و مورد نیاز کشور در شرایطی که ویروس کرونا بیش از ۲۰۰ کشور جهان را در بر گرفته است، گفت: متاسفانه اخبار و مطالبی در رسانه‌ها مطرح می‌شود که موجبات نگرانی برای تامین کالا‌های اساسی فراهم می‌کند. در حالی که تولید و لجستیک قابلیت توقف ندارد و این دو مقوله در جریان است.

سیف افزود: البته ممکن است در برخی کشور‌ها برای تدوین پروتکل‌های بهداشتی به صورت موقت تعطیلی در بخش تولید یا سایر بخش‌ها اعلام شود، اما این موضوعات کوتاه مدت و میان مدت خواهد بود و با وضع پروتکل‌های بهداشتی قطعا روند تولید و جابجایی کالا و انتقال آن هم ادامه خواهد داشت.
* تجارت گندم و کالای اساسی نباید قطع شود
وی با تاکید بر اینکه عملا قابل تصور نیست که عرضه و تجارت گندم و کالا‌های اساسی قطع شود، گفت: در حال حاضر ما در حال بارگیری کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور از سه کشور هستیم که این کالا‌ها تا چند هفته دیگر به کشور وارد خواهد شد؛ بنابراین مشکلی برای تامین کالا‌های اساسی نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولت ایران با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا منجر به شوک تقاضا به خصوص تقاضا برای مواد غذایی شد، گفت: این امر منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در برخی کشور‌ها شده به خصوص قیمت روغن به صورت افسار گسیخته افزایش یافته، اما همانطور که کشور چین ظرف یک و نیم تا دو ماه ویروس کرونا وضعیت خود را کنترل کرد، پیش‌بینی می‌شود که در اغلب کشور‌ها بتوانند این کنترل را انجام دهند و به یک سطح ایمنی برسند.

سیف افزود: قطعا شوک وارد شده بر بخش عرضه و تقاضا کوتاه مدت است و ما نگرانی نسبت به تامین کالا‌های اساسی نداریم، ضمن اینکه بر اساس پیش‌بینی‌هایی که پس از بروز شیوع ویروس کرونا در کشور چین انجام دادیم، خرید‌هایی در حوزه تامین کالا‌های اساسی انجام شد و بخشی از آن هم اکنون وارد کشور شده و ذخایر کافی در این بخش وجود دارد.

ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خرید تضمینی گندم تامین کالا های اساسی شرکت بازرگانی دولت خرید تضمینی گندم میلیارد تومان ویروس کرونا نسبت به سال برای خرید سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۶۹۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امید جهان نژادیان عصر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: از ابتدای فصل خرید گندم در ۲۰ فروردین ماه تاکنون بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خوزستان به صورت تضمینی خریداری شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان افزود: از این میزان ۱۰۰ هزار تن گندم از مراکز خرید روباز به مراکز استاندارد ارسال شده است.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دوروم به نرخ ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان بیان کرد: در سال گذشته در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

به گزارش مهر، در سال زارعی جاری در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی استان کشت گندم انجام شده است.

کد خبر 6088178

دیگر خبرها

  • هرگونه افزایش قیمت در حوزه کالا‌های اساسی گرانفروشی است
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی