ادبیات در سال ۹۸ در سکوت گذشت
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۰۲۳۰
مشیت علایی درباره ادبیات در سال ۹۸ میگوید: بهنظر میرسد اتفاق جدیای در حوزه ادبیات رخ نداده و ادبیات در سکوت گذشته است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مشیت علایی مترجم و منتقد ادبی درباره وضعیت ادبیات در سال ۹۸ و تاثیرات وقایع اجتماعی بر آن اظهار کرد: ادبیات را در سال ۹۸ خیلی دقیق دنبال نکردم؛ اینکه ببینم در داستان کوتاه، رمان، شعر و نمایشنامه چه اتفاقاتی افتاده و چه تفاوتهایی با سالهای گذشته داشته است، بنابراین پاسخ دقیقی نمیتوانم داشته باشم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: من در این مجموعهها تاثیری از شرایط جامعه ندیدم و بیشتر جریانهای قبلی را دنبال میکردند، ادبیات پستمدرن بیشتر در آنها مشهود بود تا ادبیات رئالیستی، دغدغه و مسائل سیاسی و اجتماعی را در این مجموعهها ندیدم. البته ممکن است در مجموعههایی که ندیدم متفاوت بوده باشد.
علایی سپس گفت: در زمینه داستان هم چیز قابلی نخواندم، البته اگر کتاب خوبی چاپ شده بود حداقل نامش را میشنیدم و یا میگفتند رمان یا مجموعه داستان متفاوتی چاپ شده است.
مترجم کتاب «رویداد ادبیات» نوشته تری ایگلتون در ادامه بیان کرد: بهنظر میرسد اتفاق جدیای در حوزه ادبیات اتفاق نیافتاده که اینطور در سکوت گذشته است، اگر هم بوده من بیخبر هستم. چیزهایی که گفتم تجربه شخصی من بود و شاید بقیه دوستان چیزهای قابلی را بتوانند مطرح کنند. ولی در زمینه شعر فکر میکنم بقیه دوستان هم نمراتی که دادند پایین بود، تازه این پنج مجموعه از بین کتابهای زیادی انتخاب شده بودند. در شعر من چیز خاصی ندیدم ، در داستان هم احتمالا باید اینطور باشد. غیر از این بود، خبرش را میشنیدم و سراغ کتاب میرفتم. شاید بتوان گفت سال ۹۸ سال راکدی در حوزه ادبیات بوده است، البته قطعی نمیگویم.
علایی همچنین گفت: ادبیات ما در دهه ۹۰ از رئالیسم و مدرنیسم فاصله گرفته و سراغ پستمدرنیسم رفته است و نویسندگان و شاعران توجه زیادی به آن نشان دادهاند و برایشان جذاب بوده است. آنچه در زمینه شعر و داستان در دهه ۹۰ میبینیم در این وادی گذشته است. در نتیجه باید پست مدرنیته در ایران مورد بررسی قرار بگیرد.
او درباره عملکرد رسانهها در حوزه ادبیات و کتاب در سال ۹۸ هم اظهار کرد: رسانهها هم برنامههای قبلی خود را داشتند. بیشتر مجلات و نشریاتی که من دیدم مباحث اجتماعی و سیاسی داخلی و خارجی برایشان جذابتر از ادبیات بود. شاید هم دلیل این موضوع این باشد که چیز دندانگیری در ادبیات ندیدهاند که بخواهند آن را مطرح کنند و بر روی آن مانور بدهند. در فضای مجازی هم به صورت محدود فعالیت دارم. اما اگر داستان، رمان و شعر متفاوتی بود حتما دوستان و دانشجویانم به من میگفتند و مرا در جریان میگذاشتند، آنها هم حساسیت خاصی نشان ندادند.
منبع:ایسنا
منبع: دانا
کلیدواژه: حوزه ادبیات سال ۹۸
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۰۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
به گزارش قدس آنلاین، آثاری از «آن انرایت»، «کیت گرنویل» و «ایزابلا حماد» در فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است. «ری لسکیور» نویسنده فرانسوی-چینی-آمریکایی نیز با رمان «رودخانه شرق، رودخانه غرب» تنها نویسندهای است که با اولین رمان بلند خود نامزد این جایزه ادبی شده است.
«ایزابلا حماد» نویسنده انگلیسی که پدرش فلسطینی است با رمان «شبح را وارد کنید» شانس کسب جایزه دارد. داستان این کتاب درباره بازیگری به نام سونیاست که برای دیدن خواهرش و بازی در نمایش هملت در کرانه باختری از لندن به حیفا سفر میکند.
«وی. وی. گانشانانتان» نویسنده آمریکایی که در سال ۲۰۰۹ نیز با رمان «ازدواج عاشقانه» در فهرست نامزدهای اولیه ادبیات داستانی زنان قرار گرفته بود، امسال برای نگارش رمانی درباره جنگ داخلی سریلانکا با عنوان «شب بیبرادری» به عنوان نامزد نهایی انتخاب شده است.
«کیت گرنویل» که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه ادبیات داستانی زمان که در آن زمان «جایزه اورنج» نام داشت، شده بود این بار با رمان «دالی ماندر بیقرار» در فهرست نامزدهای نهایی این جایزه دیده میشود.
«دِ ورِن» نوشته «آن انرایت» که درباره رابطه دختر و نوه یک شاعر فقید است و «سرباز ملوان» نوشته «کلر کیلروی» دیگر نامزدهای نهایی امسال جایزه ادبیات داستانی زنان را تشکیل میدهند.
به گزارش گاردین، برنده نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان روز ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد) معرفی میشود.
از برندگان قبلی این جایزه ادبی میتوان به «مگی اوفارل»، «سوزانا کلارک» و «روث اوزکی» اشاره کرد. سال گذشته «باربارا کینگسالور» برای رمان «دمون کاپرهد» برنده جایزه ادبیات داستانی زنان و همچنین جایزه پولیتزر ادبیات شد.