Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@02:25:50 GMT

جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به مراتع همدان

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۱۲۴۱

جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به مراتع همدان

مهدی سلیمانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: این عشایر با ۷۰ هزار واحد دامی مجاز در مساحتی قریب بر ۷۲ هزار هکتار در ۵۳ سامانه مستقر می شوند.

وی بیان کرد: با این وجود بیش از ۶.۵ برابر ظرفیت یعنی ۴۵۰ هزار واحد دامی همه ساله وارد استان شده و تعداد ۴۰۲ خانوار از عشایران به صورت غیرمجاز وارد سامانه های پیش بینی شده در این استان می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: همدان دارای ۶ گلوگاه برای ورود عشایران بوده که ۲ گلوگاه در نهاوند، ۲ تا در اسدآباد و مابقی در شهرستان های تویسرکان و ملایر هستند.

سلیمانی ادامه داد: در صورت فراخوان برای استقرار تیم ها، ۲ تیم ثابت و سیار در منطقه سد کلان و سه راهی نهاوند - بروجرد در شهرستان ملایر، تیم هایی در «بره فراخ»، «گاماسیاب» و «ورازانه» نهاوند، «پل شکسته» و «عزیزآباد» اسدآباد و «ولاسجرد» تویسرکان مستقر می شوند.

وی یادآوری کرد: استقرار تیم ها همه ساله از یکم فروردین آغاز می شد و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه داشت اما امسال به دلیل شیوع کرونا و جلوگیری از حرکت عشایران توسط سازمان امور عشایری و  طبق هماهنگی صورت گرفته با سازمان امور عشایر همدان، تیم ها از یکم اردیبهشت در گلوگاه ها مستقر می شوند.

رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: عشایر به صورت مجاز از ۱۵ اردیبهشت اجازه ورود به همدان را دارند اما با توجه به شیوع کرونا احتمال دارد دیرتر اجازه حرکت آنها از قشلاق داده شود.

سلیمانی با بیان اینکه اگر قضیه کرونا حل نشود عشایر پیش از ۱۵ فروردین هم وارد استان نمی شوند خاطر نشان کرد: همه ساله از نیمه فروردین حرکت عشایر از قشلاق شروع شده و آنها در استان های «میان بند»(حد فاصل قشلاق و ییلاق) مستقر شده و به تدریج برای رسیدن به منطقه ییلاقی حرکت می کردند.

وی بیان کرد: طبق اطلاعات سازمان امور عشایری تاکنون آنها از منطقه قشلاقی حرکت نکردند و در صورت حرکت عشایران، استقرار کانکس و تیم ها در گلوگاه های استان همدان صورت می گیرد.

استان همدان همه ساله از ۱۵ اردیبهشت میزبان عشایرانی از ایلات ترکاشوند، ترک یارم طاقلو، جمهور و طوایف چون مگسه، خزایی و زوله هستند که از طریق ایل راه های سنتی و جاده های کوهستانی از  وارد سامانه های همدان می شوند.

برچسب‌ها زندگی عشایری ویروس کرونا همدان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان پروندهٔ خبری کرونا و تعویق در کوچ عشایر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری ویروس کرونا همدان زندگی عشایری ویروس کرونا همدان همه ساله تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۱۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله

 سید ناصر موسوی رئیس اداره دامپزشکی هویزه گفت: یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر دار دامی، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر می‌باشد.

او می‌گوید: در همین راستا واکسیاسیون عمومی و سراسری بر علیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله در بیش از ۷۰ روستا در سطح شهرستان هویزه با اولویت مناطقی که در سال‌های گذشته درگیر تنش آبی بوده اند توسط اکیپ‌های دامپزشکی دولتی و بخش خصوصی به صورت رایگان آغاز گردید.

رئیس اداره دامپزشکی هویزه گفت: در این طرح سراسری واکسیناسیون بر علیه بیماری‌های واگیر دار دامی بالغ بر ۷۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.

این مقام مسئول واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و وسایل نقلیه به دامداری را مهمترین راه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دار دامی عنوان نمود.

موسوی در پایان گفت: دامداران در صورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابه‌جا کردن دام خودداری کرده و دام و دامداری را قرنطینه نموده و مراتب را در کوتاهترین زمان ممکن به اطلاع اداره دامپزشکی برسانند

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • جلوگیری از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی/مقابله با حملات اشغالگران
  • جلوگیری نظامیان صهیونیست از ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی
  • جلوگیری از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی/مقابله باحملات اشغالگران
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • آماده‌باش کامل شهرداری کرمان در شرایط جوی ناپایدار
  • آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • برگردید تا غرق نشوید
  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت