در «پایتخت» داستانی در کار نیست/جای خالی خشایار الوند
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۱۴۴۴
آفتابنیوز :
«سریال پایتخت به خصوص در سری اول، دوم و سوم به واسطه ارائه کاراکترهایی به شدت ساده، صمیمی، خاکی و مثبت خود به دلهای مردم راه پیدا کرد؛ شخصیتهای باصفا و دوستداشتنی که در سبک زندگی آنها مهربانی، گذشت، خلوص، صداقت، یکرنگی، احترام به بزرگتر موج میزد و اگر هم پلشتی وجود داشت هرگز غلبه پیدا نمیکرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تن دادن به شوخیهای اینترنتی
این که یک نویسنده برای خلق موقعیتهای کمیک از شوخیهای اینترنتی و شخصیتهایی، چون احمد ذوقی که صرفاً طیفی از مشتریان خاص فضای مجازی با آن آشنایی دارند استفاده کند، بیتردید معنایی جز خالی بودن دست نویسنده و ناتوانی او در خلق موقعیتهای خلاقانه سالم ندارد. اگر دلمان خوش بود که سریال پایتخت در مقایسه با فیلمهای بیمایه و مبتذل سینمایی که مبتنی بر شوخیهای جنسی ساخته میشوند از طنزی فاخرتر و مناسبتر برای خانوادهها و طیف وسیع مخاطبان تلویزیونی برخوردار است، در این سری از پایتخت شاهدیم که این مجموعه نیز تن به موقعیتهای آبکی و سطحی داده که صرفاً اصالت خنده در آن مطرح بوده و فرهنگ به کلی به حاشیه رفته است.
جای خالی خشایار الوند
همه اینها باعث میشود که فقدان مرحوم خشایار الوند بیش از پیش برایمان محسوس باشد؛ نویسندهای که تا پیش از مرگش کمتر اسمی از او میشنیدیم و حالا میفهمیم که سالم و تروتمیز بودن پایتخت چقدر به وجود او وابسته بوده و ما از این مسئله غافل بودهایم. چقدر دوست داشتیم و دلمان خوش بود که نقی معمولی با پدری که مشاعرش را از دست داده به شکلی احترامآمیز رفتار میکند. او را روی دوش میگیرد و نسبت به رعایت احترام و حرمت پدر حساس است و این رفتارها چقدر به دلمان مینشست و چقدر حالمان بد میشود وقتی میبینیم بهتاش با آن قدوقواره پدرش را در جمع کتک میزند و با مادرش مثل چالهمیدانیها صحبت میکند و برای پدر و مادر مدام شاخ و شانه میکشد.
داستانی در کار نیست
ضعف فیلمنامه سبب شده در پایتخت ۶ خبری از داستان نباشد. در پایتختهای پیشین در هر قسمت یک اتفاق یا ماجرا محور بود و داستان مبتنی بر همین اتفاق کانونی پیش میرفت و معمولاً سرنوشت ماجرا در هر قسمت تا حدودی مشخص بود و داستان مبتنی بر یک طرح و جمعبندی حساب شده و مهندسی شده طرحریزی شده بود، اما کاملاً مشخص است که نویسنده پایتخت ۶ از ایجاد یک چارچوب دراماتیک عاجز بوده و صرفاً در خلق برخی موقعیتهای کمیک تمرکز کرده و با رونمایی از سندروم دست بیقرار اوج خلاقیت خود را عرضه کرده است.
البته این رویکرد ربط مستقیمی با همان اتفاقی دارد که به تدریج توانسته مانند یک بیماری سایهاش را روی مدیران سازمان صداوسیما سنگینتر کند و آن هم اصالت دادن به خنده و جذب مخاطب به هر قیمتی است. مدیران صداوسیما در رقابت با ماهواره و در وضعیتی که دولت از اهرم بودجه برای کنترل سازمان سوءاستفاده میکند تا حدودی تن به حاکمیت اسپانسرها دادهاند و ظاهراً از درک تأثیرات مخرب بداخلاقیهای نمایشی غافل هستند. واقعیت این است که حتی هالیوود هم این اندازه به سرگرمی و خنده اصالت نمیدهد و پیام و محتوا، حتی برای لیبرالیسم هم اولویت دارد. هدف سطحی، اولیه و کاملاً تاکتیکی میتواند این باشد که آثاری، چون پایتخت مردم را در رقابت با ماهواره جذب تلویزیون خودمان کند، اما این استراتژی حداقلی در غیبت نگاه کلانی که باید به فرهنگساز بودن این آثار توجه داشته باشد میتواند خسرانزا باشد.
بازی سانسور
در جریان پخش سریال پایتخت محسن تنابنده هم بازی رسانهای خود را در فضای مجازی کلید زد تا در میان هنرمندان همچنان پیشتاز راهبرد «خوابیدن در وسط لحاف باشد» و این بار با طرح موضوع سانسور از خود چهرهای به اصطلاح مبارز و مظلوم به افکار عمومی ارائه دهد. او آش را آن قدر شور کرد که سیروس مقدم برای خاتمه دادن به این بازی بچگانه مجبور به واکنش شد و جالب این که صداوسیما به عنوان صاحب اثر مانند همیشه به یک بازیگر پولساز اجازه داد با اعتبار و حیثیت این سازمان بازی کند و همچنان پروتکلی برای پیشگیری از چنین ماجراهایی وجود ندارد. کارگردان پایتخت در واکنش به طرح موضوع سانسور پایتخت ۶ این گونه واکنش نشان داد: «من و همکارانم از پایتخت محافظت میکنیم تا شسته و رفته روی آنتن برود. برخی از موارد هنگام فیلمبرداری ضبط میشود که ممکن است در شرایط فعلی جامعه ایجاد حساسیت کند که ما آن را تعدیل میکنیم. این موارد عنوان سانسور به خود نمیگیرد. ممکن است بعضی از کلمات یا دیالوگها را برای اکثریت مخاطبان مناسب نبینیم؛ بنابراین ملاحظات را رعایت میکنیم تا سریال به سلامت روی آنتن برود و دچار سوءبرداشت و سوءتعبیر نشویم. این به معنای سانسور نیست. این نوع اصلاحات را که به محتوای اثر لطمه نمیزند سانسور نمیدانم.»
استفاده از یک تیم کارشناسی که نسبت به فرهنگ عمومی دغدغهمند باشند، هنگام نگارش فیلمنامه موضوعی است که مدیران صداوسیما باید آن را جدی بگیرند و نسبت به محتوا حساستر باشند. بدیهی است که منظور از این حساسیت به هیچوجه توسل به تیغ سانسور نیست و محتوای آثار میتواند در عین رعایت جذابیتهای نمایشی و تقویت بعد سرگرمی، فرهنگ عمومی را نیز تقویت کند.»
منبع: روزنامه جوانمنبع: آفتاب
کلیدواژه: پایتخت فیلمنامه نویسی تنابنده موقعیت ها پایتخت ۶ شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۱۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فیلم کوتاه «چوپان» به نویسندگی و کارگردانی مهرشاد رنجبر در تازهترین حضور جهانی خود به جشنواره شورت شورتز ژاپن راه یافت و به همین بهانه از پوستر این فیلم که آرمین رنگانی طراحی آن را برعهده دارد، رونمایی شد.
جشنواره شورت شورتز از جشنوارههای مورد تأیید اسکار است که در آن برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی، غیر داستانی و انیمیشن واجد شرایط نامزدی در بخش اسکار بهترین فیلم کوتاه خواهند بود.
این جشنواره از سال ۱۹۹۹ تأسیس شد و به عنوان یکی از بزرگترین جشنوارههای فیلم کوتاه آسیا در توکیو برگزار میشود.
فیلم کوتاه «چوپان» در بیست و پنجمین دوره از این جشنواره از میان ۴۹۳۶ فیلم فرستاده شده به جشنواره انتخاب شده است.
«چوپان» به تهیهکنندگی مژگان رایگان و رضا فتح الهیپور روایتی است از دو ساعت مانده به اجرای بازبینی که گروه متوجه میشود، بازیگر نقش چوپان نمیتواند به اجرا برسد و میثم تلاش میکند تا به جای او روی صحنه برود.
نادر صادقی، سام دادخواه، رضا زمانی، مژگان رایگان، فرهنگ ادیانی، مهتاب ناظری، شیرین شجاعی، هادی افشین، هاشم ایمانی، فواد آزادی، میلاد دهقان، سارا امیری مقدم، فرهان فرهادی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل میدهند.
جشنواره شورت شورتز از ۴ ژوئن تا ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ (۱۵ تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۳) در توکیو برگزار میشود.
انتهای پیام/