Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@19:01:34 GMT

میراث بزرگ حاج قاسم

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۷۵۵۴۹

میراث بزرگ حاج قاسم

میراث بزرگ حاج قاسم آسمانی ما، گره زدن سرنوشت جبهه مقاومت و ملت‌ها در جغرافیای محور مقاومت است. میراثی چنان عظیم که این چنین طرح‌های آمریکا را ناکام می گذارد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- مجتبی حسینی*؛ میراث بزرگ حاج قاسم آسمانی ما، گره زدن سرنوشت جبهه مقاومت و ملتها در جغرافیای محور مقاومت است. میراثی چنان عظیم که این چنین طرح های آمریکا را ناکام میگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اول، نکته آخر را بگویم که از منظر من، آنچه این روزها در عراق می گذرد عبارتست از اینکه ایالات متحده آمریکا سعی می کند تا با استفاده از تحرکات نظامی، یک " تهدید معتبر" برای جمهوری اسلامی ایران و متحدان منطقه ای آن و حتی بقیه گروههای عراقی خلق نماید. خواه، این اقدامات را تاکتیکی در جهت کاهش آسیب پذیری نیروهای آمریکایی و مستقر کردن آنها در پایگاههای امن تر بدانیم و خواه یک آمادگی برای عملیات نظامی علیه مقاومت در عراق، آنچه در عمل اتفاق افتاده، تلاشی است که آمریکا در جهت ترجمه این اقدامات نظامی به یک فشار سیاسی- امنیتی برای اثرگذاری بر آینده عراق و روی کار آوردن دولتی همسو با خود در این کشور است و هرچند، احتمال اقدام نظامی آمریکا در عراق وجود دارد- البته، با شرایط موجود سناریویی نیز به طور جدی مطرح است که اقدام نظامی را چندان محتمل نمیداند و معتقد است که اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر پرداخت هزینه بسیار سنگین توسط ایران، در صورت حمله به پایگاههای آمریکائی، ایجاد یک "بازدارندگی مؤثر" در مقابل سریال حملات به آمریکا در عراق پس از شهادت حاج قاسم و ابومهدی است -و حتی درصورت وقوع آن، توان نامتقارن را با عملیات متعارف نمی توان مهار نمود، اما تا همینجا، آمریکا در گام اول این هدف چندان موفق نبوده و هم اکنون، شانس نخست وزیری عدنان الزرفی، کاهش پیدا کرده است و گروههای شیعه به شکل منسجم تری در حال تلاش برای معرفی فردی جایگزین هستند.


البته، اقدامات آمریکا در عراق در جهت محدود کردن ایران و نیروهای مقاومت، منحصر به اقدامات نظامی نیست و ایالات متحده در داخل جامعه عراق و در همه سطوح فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در حال فعالیت است. در این زمینه، سعی می کند که به طور غیر مستقیم و از طریق سازمانهایی که با آنها در ارتباط است و سفارتخانه های عربی- اروپایی با جوانان عراقی ارتباط برقرار نماید، با استفاده از دستگاههای تبلیغاتی و مهره های نزدیک به خود، فساد موجود در عراق را به سیاسیون اسلامگرا و نزدیک به محور مقاومت نسبت دهد، نزدیک به پنج هزار دانشجو را بورسیه نماید و عرصه سیاسی عراق را تا وقتی که احزاب عراقی با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط هستند، بحرانی جلوه دهد.در کنار همه اینها، این مسئله را در نظر بگیرید که دولتی که در این دوره بر سرکار خواهد آمد، به نوعی دولت انتقالی خواهد بود و باید انتخابات برگزار نماید و عملکرد آن بر سرنوشت انتخابات به طور چشمگیری موثر خواهد بود.


موارد فوق، حاکی از آن است که حضور جمهوری اسلامی ایران در عراق، به شدت ساختاری بوده و نقطه قوت جمهوری اسلامی در منطقه، نه توان نظامی اش، بلکه مردم کشورهای منطقه هستند و آمریکا با این اقدامات، سعی بر آن دارد که به طور بنیادین با آن مقابله نماید؛ البته ایالات متحده خود به این مسئله واقف است که نمی تواند مردم عراق را در مقابل مردم ایران و به نفع خود قرار دهد و درخواست ملاقات گزینه آمریکائیها با سردار قاآنی خود گویای این مسئله است و برغم، خواست و تصور آمریکا، به دلیل ماهیت مردمی که گروههای مقاومت عراقی دارند و مردم عراق به عینه دیده اند که برای محافظت از آنان چه فداکاریهائی انجام داده اند، حذف آنها از عراق و آینده آن امکان پذیر نبوده و آمریکا چه بخواهد و چه نخواهد، مقاومت " واقعیت عینی" عراق بوده و در آن تأثیرگذاری جدی دارد.


در مورد میراث شهید سپهبد قاسم سلیمانی، بسیار سخن گفته شده است و سلیمانی عزیز کم میراث به جای نگذاشته است که تنها یکی از آنها یکپارچگی جبهه مقاومت است که وقتی دشمن در بغداد در حال توطئه چینی است، از صنعا به نوعی پاسخش را دریافت می کند، اما نگارنده این سطور بر آن است که در واقع، میراث بزرگ حاج قاسم آسمانی ما، گره زدن سرنوشت جبهه مقاومت و ملتها در جغرافیای محور مقاومت است. میراثی چنان عظیم که این چنین طرح های آمریکا را ناکام میگذارد و روز به روز آسیب پذیری آن را در منطقه افزایش می دهد و صد البته که حفظ این میراث ارزشمند، نیازمند هوشمندی و تلاش بسیار است.

*مجتبی حسینی- فعال دانشجوی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شهید سلیمانی جبهه مقاومت تحرکات آمریکا در عراق جنگ با آمریکا جمهوری اسلامی محور مقاومت جبهه مقاومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۷۵۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه حمله موشکی مقاومت عراق به بئر السبع و تل آویو برای نخستین بار |‌ ویدئو

دریافت 14 MB

به گزارش همشهری آنلاین،‌ مقاومت اسلامی عراق در عملیاتی با موشک‌های پیشرفته ارقب، یک هدف حیاتی در منطقه «بئر السبع» در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. این نخستین بار است که تل‌آویو از خاک عراق هدف حمله قرار می‌گیرد.

کد خبر 848980 منبع: مهر برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عراق

دیگر خبرها

  • فیلم| لحظه حمله موشکی مقاومت عراق به بئر السبع و تل آویو برای نخستین بار
  • حمله بی‌سابقه با موشک کروز از خاک عراق به تل‌آویـو
  • بیعتی دوباره با شهید راه مقاومت
  • باید یک تفاهم بزرگ رسانه‌ای میان ایران و عراق اتفاق بیفتد
  • برای اولین بار؛ حمله به تل‌آویو از خاک عراق + فیلم
  • نیوزویک: مقاومت اسلامی بحرین، جبهه جدید محور مقاومت در جنگ با اسرائیل
  • لحظه شلیک موشک‌های کروز مقاومت عراق به سمت ۲ هدف مهم در تل‌آویو
  • لحظه حمله موشکی مقاومت عراق به بئر السبع و تل آویو برای نخستین بار |‌ ویدئو
  • مقاومت اسلامی عراق بحر المیت در فلسطین اشغالی را هدف قرار داد
  • مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد