Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@11:37:37 GMT

تالاب الله آباد آبیک دوباره احیا شد

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۰۵۰۵

تالاب الله آباد آبیک دوباره احیا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن عباس‌نژاد، با بیان اینکه بارش‌های بهاری در این روزها جانی دوباره به تالاب الله آباد شهرستان آبیک داده است، گفت: با وجود اینکه این تالاب حدود ۱۵ سال خشک و کویری شده بود، اما از سال جدید و به علت بارش‌های بهاری دوباره احیا شده و با تداوم بارش‌های بهاری وسعت آبگیری این تالاب بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس‌نژاد از بازگشت مجدد پرندگان مهاجر به تالاب یادشده خبر داد و افزود: به خاطر این بارش‌ها و احیای دوباره تالاب الله‌آباد، حدود ۱۳۰ گونه پرنده از جمله فلامینگوها و گونه‌ّ‌ّ‌های کمیابی مانند اردک سرسبز و درنا برای زندگی به این تالاب بازگشته‌اند که منظره زیبایی را در این تالاب ایجاد کرده است.

وی با ذکر اینکه پیشتر چرای بی‌رویه، تأمین نشدن حقابه و زهکشی این تالاب را به کانون اصلی ریزگرد در استان‌های قزوین، البرز و تهران تبدیل کرده بود، ادامه داد: با توجه به بارندگی‌هایی که به تازگی اتفاق افتاد و پس از اینکه زهکش دشت الله‌آباد مسدود شد، امروز می‌بینیم که در بعضی از مناطق تالاب آبگیرهای ایجاد شده و در نقاط دیگر هم این تالاب شکل دریاچه به خود گرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین با تاکید بر لزوم احیای تالاب الله‌آباد، تصریح کرد: احیای این تالاب با تأمین آب مورد نیاز، رطوبت خاک منطقه را افزایش می‌دهد و باعث ازدیاد پوشش گیاهی در دشت الله آباد خواهد شد که در این صورت شاهد ایجاد ریزگرد در این دشت نخواهیم بود.

عباس‌نژاد با یادآوری اینکه دشت الله آباد ۶۰ هزار هکتار وسعت دارد که حدود ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار آن به تالاب اختصاص دارد، اضافه کرد: برنامه‌های مختلفی برای افزایش پوشش گیاهی به منظور جلوگیری از گرد و خاک در این دشت اجرا خواهد شد و همچنین قرار است با استفاده از پساب تصفیه خانه‌های استان تالاب این دشت به صورت مستمر آبگیری شود.

وی به برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی برای دامداران منطقه به منظور حفاظت از پوشش گیاهی دشت الله‌آباد اشاره کرد و گفت: در این کلاس‌ها دامداران را توجیه می‌کنیم که فقط در فصل آزاد برای چرا به منطقه بیایند و اینکه چگونه دام‌ّ‌ّهای خود را مدیریت کنند تا کمتر به پوشش گیاهی دشت آسیب برسد.

کد خبر 4892425

منبع: مهر

کلیدواژه: حسن عباس نژاد محیط زیست قزوین تالاب ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا شیوع کرونا بوشهر ایلام فاصله گذاری اجتماعی شهرکرد گرگان طرح غربالگری روز طبیعت سال جهش تولید سیلاب بیرجند بارش باران تالاب الله آباد دشت الله آباد پوشش گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۰۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید

ایسنا/اصفهان قطب‌الدین صادقی با بیان اینکه اصفهان در تئاتر، صاحب یکی از سنت‌های بسیار درخشان است، گفت: برای احیای تئاترِ اصفهان به خلاقیت نیاز دارید، باید کار کنید، پژوهشگر می‌خواهید، به کُننده نیاز دارید و بدانید که بالاتر از حمایت نهادها، ارادۀ فردیِ آدم‌ها و روشن‌بینی هنرمندان است که اهمیت دارد.

این پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آنتونی گیدِنز (جامعه‌شناس و روان‌شناس) دربارۀ بازیابی هویت فردی و اجتماعی که قطعاً هویت فرهنگی را نیز شامل می‌شود جملۀ درخشانی دارد که باید به آن توجه جدی کرد؛ اساس کلام او این است که اول باید داشته‌های خود را دسته‌بندی کنید، یعنی باید مشخص کرد که چه چیزهایی دارید؟ در گذشته چه کرده‌اید؟ چه چیزی آفریده‌اید؟ از چه تکنیک‌ها و روش‌هایی استفاده کرده‌اید؟ و چه محتوایی تولید کردید؟ بنابراین برای بررسی هویت، ابتدا باید همۀ این موارد توسط پژوهشگران، شناسایی و دسته‌بندی شود؛ یعنی در مرحلۀ نخست باید بدانید که صاحبِ چه گذشته‌ای هستید و در این گذشته چه چیزهایی وجود داشته؟ باید آن‌ها را شناسایی و دسته‌بندی کنید.

او ادامه داد: نکتۀ دوم برای بازیابی هویت از نگاهِ «گیدِنز» آن است که شناساییِ گذشته به تنهایی کافی نیست، بلکه باید برای آن دست به تولید بزنید، یعنی آن را ادامه دهید و تولیداتِ شما در راستای داشته‌های گذشته باشد. اما سومین و مهم‌ترین موضوع این است که این تولیدات باید مداومت داشته باشد، یعنی به شکلی نباشد که الآن کاری را انجام دهید و پنج سال به کار دیگری بپردازید، درواقع باید کارِ خود را پشت سرهم و مانند یک جریان سیال و پیوسته انجام دهید.

این کارگردان، نویسنده و نمایشنامه‌نویس، تأکید کرد: با رعایت این موارد است که شما صاحب هویت می‌شوید. هویت، ماندن و ساختن است نه گریختن و خاطره تعریف کردن. خاطره‌های نوستالژی هیچ ارزشی ندارند، اما زمانی این گذشته دارای ارزش است که آن را زنده کنید و به واقعیتِ روز تبدیل کرده و برای آن کار کنید و وقت و عمر و ابتکار بگذارید. در این صورت می‌توانید هرکاری را انجام دهید.

صادقی افزود: اصفهان از دورۀ صفویه به بعد، نشانه‌های مهمِ زیادی درخصوص تئاتر مردمی، تئاتر کوچه و بازار، تئاتر مذهبی، و نقالی داشته و از همه مهم‌تر دارای تئاتر کمیک بوده که در نوع خود در ایران یگانه است و باید دوباره احیا شود، تئاترِ اصفهان را دوباره احیا کنید، بیافرینید.

او که یکی از شخصیت‌های اثرگذار در حوزۀ تئاتر و سینمای ایران به شمار می‌رود، گفت: نباید نشست که ابر و ماه و خورشید و فلک آماده شوند تا شما یک گام بردارید! بلکه اگر لابه لای همین مشکلات و گرفتاری‌ها و بحران‌ها و گرانی، یک قدم برداشتید عالی است، اما اگر قدمی برنداشتید هیچ‌وقت به جایی نمی‌رسید.

این هنرمند و مترجم اضافه کرد: آیا گذشتگانِ ما همگی در رفاه بوده‌اند؟ اصلاً چنین نیست. حافظ را سه بار برای اعدام بردند و آخرین‌بار وقتی که به خانه برگشت دخترش از ترس و نگرانی، تمام لوح‌های شعر او را پاک کرده بود و بعد از آن حافظ دق کرد. در آن شرایط، او حافظ شده است. یا ببینید که چه ستم‌هایی به مولانا و فردوسی و دیگران شده است! اما خودشان بودند که شرایط را به سود خود تغییر دادند. چگونه؟ با کار، با تلاش و خلاقیت، با ایمان به کار خودشان، صرف‌نظر از تشویق و تنبیه.

صادقی گفت: من یا کارِ خود را دوست دارم یا ندارم، این کاره هستم یا نیستم؛ اما نباید منتظر باشم تا فلانی من را تشویق یا تنبیه کند. تشویق یا تنبیهِ او در من ذره‌ای تأثیر ندارد، من کارِ خودم را می‌کنم.

این استاد دانشگاه افزود: آگاهی بر زیبایی‌شناسیِ کارم و آگاهی بر محتوای درست و آگاهی بر سازنده بودنِ تئاتر، راهنمای من است. من کاری جز این در جامعه ندارم و باید وظیفه‌ام را به‌درستی انجام دهم. باید این تعریف در میان همه وجود داشته باشد، نه اینکه فرد منتظر باشند که فلانی قدمی برای او بردارد و یا کمکی بکند تا او بتواند روی صحنه برود و سرفه‌ای کند! چراکه با این تفکر به هیچ‌جا نمی‌رسند.

او تأکید کرد: آدم‌های بزرگ منتظرِ کسی نیستند، بلکه خودشان شرایط را فراهم می‌کنند و در بدترین شرایط، خلاقیتِ خود را ترک نمی‌کنند. قبل از هر چیز با آدم‌های دارای اعتقاد کافی به کارشان نیاز دارید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید
  • یک کشته در حادثه برخورد چند دستگاه خودرو در استان قزوین 
  • تلف شدن ۵۷ گوسفند در برخورد قطار با گله در قزوین
  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار
  • تلف شدن ۵۷ راس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک
  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار در قزوین
  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک
  • سامانه بارشی وارد بوشهر می‌شود/افزایش پوشش ابر و بارش پراکنده
  • (ویدئو) حضور پرشور مردم در کنار تالاب هامون
  • آموزش و پرورش احیا کننده نسل جدید ما است