Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویروس کرونا این روزها در کنار فشاری که به بیماران وارد می کند، نفس کارخانه‌های صنعتی را هم به شماره انداخته است، پرداخت حق بیمه بیکاری به کارگران می تواند کمکی به بخش تولید باشد تا با شروع دوباره فعالیت خود، این کارگران بیکار را به خطوط تولید بازگردانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در شرایطی که فعالیت خطوط تولید بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده است، بسیاری از کارگران کارخانه‌ها از کار خود بیکار شده و مشخص نیست چه زمانی بتوانند دوباره به کار بازگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این وضعیت برخی مدیران صنعتی معتقدند،کارگران بیکار شده باید از تسهیلات بیمه بیکاری برخوردار شوند، اما دستورالعمل اخیر سازمان تأمین اجتماعی به واحدهای تولیدی حاکی از آن است که پرداخت بیمه بیکاری همچنان با شرایط قبل و در صورت بیکار شدن کارگران صورت خواهد گرفت. در این دستورالعمل ذکر شده که شعب تامین اجتماعی موظفند در چارچوب قوانین مربوطه و در اسرع وقت، نسبت به برقراری مقرری بیمه بیکاری برای افراد مشمول برای مدت زمان مقرر در این دستورالعمل اقدام و نتیجه را به ادارات فوق الذکر و متقاضی اعلام کنند.

در دستورالعمل بیمه بیکاری به علت شیوع کرونا که توسط معاون روابط کار وزارت کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تدوین و امضا شده، آمده است:

احد کرمانی، عضو انجمن نساجی در این مورد به خبرنگار فارس گفت: در وضعیت فعلی که ظرفیت تولید کارخانه‌ها به دلیل شیوع کرونا پائین آمده و صنعتگران مجبور به تعطیلی برخی خطوط تولید خود هستند، سازمان تأمین اجتماعی در نامه‌ای به تولیدکنندگان اعلام کرده که با وجود کاهش تولید شما، دلیلی برای پرداخت بیمه بیکاری به کارکنان در شرایط تعطیلی کارخانه وجود ندارد، بلکه این حق بیمه در شرایطی پرداخت خواهد شد که کارخانه با کارگران قطع همکاری کرده باشد. 

وی تصریح کرد: این در حالی است که تولیدکنندگان تمایلی به اخراج کارکنان خود ندارند و منتظرند تا با رفع بحران کرونا، کارگران به کارخانه ها بازگردند و تولید را از سر گیرند.

مجید افتخاری نیا، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک نیز با بیان اینکه در سال جهش تولید باید برنامه‌ریزی دقیقی از سوی دولت برای حفظ تولید و اشتغال کشور صورت گیرد، به فارس گفت: دولت باید در بخش های مختلف از جمله مالیات‌ها، حق بیمه تأمین اجتماعی و بازپرداخت تسهیلات مهلت مناسبی را برای صنعتگران در نظر گیرد، به طوری که بتوانند به تولید بازگردند.

وی با بیان اینکه صنعت پوشاک و اصناف در شرایط بدی درگیر موضوع کرونا شده‌اند، گفت: در این وضعیت دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند، به طوری که حداقل در بحث مالیات‌ها و یا تأمین اجتماعی تمهیدات قابل توجهی برای بخش تولید اندیشیده شود.

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز معتقد است: در این ایام که تمام افکار عمومی بر بیماری کرونا متمرکز شده، متاسفانه چرخ اقتصاد به طرز محسوسی در حال کند شدن است، در حالی که برخی تولیدات و یا نحوه تامین آنها از این بیماری تاثیر نمی‌گیرد و در سایر حوزه‌ها نیز با بالابردن سطح بهداشت می‌توان نگرانی مردم را مرتفع کرد، زیرا کند شدن چرخه اقتصادی، طیف وسیعی از مردم را در فشار قرار داده و تبعات آن که می‌تواند به رکود منجر شود، امنیت داخلی و خارجی را به خطر خواهد انداخت.

وی افزود: در حال حاضر اقتصاد، پاشنه آشیل ایران است و آنچه دشمنان روی آن فشار می‌آورند نیز همین موضوع است، نباید بگذاریم کرونا به یک بیماری در اقتصاد کشور منجر شود، زیرا درمان آن بسیار هزینه برتر از درمان بیماری فعلی است.

در هر حال حمایت از صنایع و اصناف در سالی که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده، اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا می‌کند و در این میان، شیوع ویروس کرونا نیز اهمیت موضوع را چند برابر کرده است.

به همین جهت ضروری است تا دولت برنامه عملیاتی برای حمایت از فعالان اقتصادی تدوین کند و در کنار وعده هایی که برای حمات از بخش تولید مطرح می شود، برنامه های عملیاتی نیز در اسرع وقت اجرایی شوند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: بیکاری سازمان تأمین اجتماعی بحران کارگران تأمین اجتماعی بیمه بیکاری کارخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۱۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیکاری در کشور تک رقمی شد

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام محمدی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته شهرکرد، با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در هفته کار و کارگر، اظهار کرد: سخنرانی حضرت آقا درباره اهمیت کار و کارگر یک سخنرانی منشوری برای مسئولین مرتبط با کار و کارگر می‌باشد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اهتمام مسرانه بر مسئولیت‌های دولت در قبال کارگران داشتند، بیان داشت: به مسئولین دستور دادند که به فکر پایداری کار کارگران باشند و امنیت شغلی را برای کارگران ایجاد کنید.

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: مقام معظم رهبری توجه به آموزش‌های ایمنی کار دارند و فرمودند: قابل قبول نیست برخی از کارگران که برای امرارمعاش خانواده درخدمت تولید کشور هستند، صدمه جسمی و مالی ببینند.

وی با اشاره به جان باختن ۸۱۱ نفر ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۱ خاطر نشان کرد: حضرت آقا به مسئولین کار و تعاون دستور دادند به فکر این موضوع باشند و کارگران آموزش ببینند.

محمدی با اشاره به فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه رفاه تصریح کرد: ۳ طرح حمایتی در حال اجرا می‌باشد که شامل یارانه متداول، کالابرگ فجرانه الکترونیکی و طرح یسنا که تقویت کننده امنیت غذایی مادران شیرده است.

وی افزود: تأمین امنیت غذایی برای کودکان ۹ تا ۵۹ ماهه که نزدیک ۱۳۰ هزار کودک بر مبنای تشخیص وزارت بهداشت توسط وزارت کار تقویت می‌شوند و به مادران ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان برای تغذیه و تقویت کودکان هزینه داده می‌شود.

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فعالیت‌های وزارت در زمینه اقتصادی اشاره و اذعان داشت: در یک سال و نیم گذشته ۱۵۵ طرح اقتصادی در وزارت خانه با سرمایه گذاری ۷۷ هزار میلیارد تومان تکمیل شد.

وی ادامه داد: ۱۴۷ طرح جدید شروع شده که در سال آینده با پیش بینی سرمایه گذاری ۳۵ همتی، وارد مدار تولید می‌شود.

محمدی درباره اینکه میزان پوشش بیمه‌ها افزایش یافته است گفت: در صندوق بازنشستگی کشاورزان، روستاییان، ۴۰ درصد پوشش بیمه‌ها نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

وی درباره صیانت از نیروی کار که دغدغه مقام معظم رهبری می‌باشد، افزود: ۱۴ درصد آسیب‌های ناشی از کار نسبت به سال گذشته کاهش یافته و برای اولین بار بنگاه‌های دارای ۱۰ نفر یا کمتر تحت پوشش حفاظت و ایمنی کار قرار می‌گیرند.

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: تفاهم نامه منعقد شده تا ۴ میلیون نفر کارگر برای اولین بار در کشور مورد آموزش ایمنی، حفاظت و ایمنی بیولوژیکی کار قرار گیرند.

وی با اشاره به تلاش دشمنان در رسانه‌های معاند خاطر نشان کرد: وضعیت پایدار و رو به جلو می‌باشد، بیکاری در کشور تک رقمی شده؛ برای اولین بار میزان سرمایه گذاری افزایش یافته، نقدینگی مهار شده است.

محمدی گفت: به جوانان بگوید آنچه یک ملت را سر پا نگه می‌دارد امید است به آینده امیدوار باشیم.

کد خبر 6089132

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • عدم‌ پرداخت دستمزد و بیمه و نبود امنیت شغلی ظلم به کارگران است
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد
  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • فرآیند تولید دیگ و ماهیتابه با قوطی فلزی نوشابه توسط کارگران پاکستانی (فیلم)
  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • رنگین شدن سفره بیکاران در گروی افزایش بیمه بیکاری