Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@22:06:21 GMT

تراز سفره های آب زیرزمینی مازندران کمتر شده است

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۲۵۹۹

تراز سفره های آب زیرزمینی مازندران کمتر شده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیم یخکشی صبح یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران از ذخیره حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب در سدهای و آببندان های استان در شروع فصل زراعی خبر داد و با اشاره به بارندگی ۵۰۸ میلی متری در نیمه اول سال آبی جاری در استان مازندران گفت: در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۶ درصد و در مقایسه با دوره شاخص درازمدت ۵۰ ساله حدود ۳۱ درصد افزایش بازندگی داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: افزایش بارندگی سبب شد تاشاهد آب دهی مناسب رودخانه‌ها در سال جاری باشیم، به طوری که آبدهی ۷ رودخانه مهم استان در مقایسه با سال گذشته حدود ۶۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی تراز سفره آب زیر زمینی استان نسبت به شاخص دراز مدت را ۲۶ سانتی متر کمتر اعلام کرد و گفت: این کاهش معادل ۲۵ میلیون مترمکعب کسری مخزن است.

یخکشی افزود: وضعیت آبگیری سدهای استان بدون احتساب سد گلورد که مراحل آبگیری اولیه را از سال گذشته طی می‌کند به میزان ۹۶ درصد معادل ۳۱۴ میلیون مترمکعب است و این رقم با احتساب ۱۱ میلیون متر مکعب حجم فعلی سد گلورد به رقم ۳۲۵ میلیون متر مکعب می‌رسد.

وی ادامه داد: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب بیشتری داریم، ضمن آنکه در سال جاری نیروگاه‌های برقابی ما زودتر از سال گذشته وارد مدار بهره برداری شده‌اند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، حجم فعلی آببندان های استان را بالغ بر ۳۵۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت بیش از ۹۵ درصد ظرفیت آنها آبگیری شده است.

کد خبر 4892574

منبع: مهر

کلیدواژه: آب منطقه ای مازندران سدسازی ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا شیوع کرونا بوشهر ایلام فاصله گذاری اجتماعی شهرکرد گرگان طرح غربالگری روز طبیعت سال جهش تولید بارش باران ضدعفونی بیرجند میلیون متر سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۲۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان

داریوش حسن‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیشترین تغییرات افت مربوط به دشت ازنا-الیگودرز با حدود ۱.۱متر افتِ سطح آب وکسری مخزن حدود ۲۱.۲میلیون مترمکعب در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ماه سال گذشته است.

وی بیان کرد: براساس آماربرداری دوره سوم منابع انتخابی، شبکه بهینه سنجش آب زیرزمینی توسط ۱۰ هزار و ۲۲۱ دهنه چشمه با خروجی سالانه حدود ۹۰۲ میلیون مترمکعب و ۱۶۶۳ رشته قنات با خروجی سالانه حدود ۸۰ میلیون مترمکعب و چاه‌های بهره برداری حدود ۷۰۲ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در سال تخلیه می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص وضعیت منابع آب زیر زمینی استان گفت: متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده‌های بیلان استان در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ماه سال گذشته حدود ۰.۳متر افزایش داشته است که معادل حجمی حدود ۱۱ میلیون متر مکعب است.

حسن‌نژاد بیان کرد:حجم افزایش سطح آب‌های زیرزمینی در حوضه کرخه در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۲۱.۸ میلیون مترمکعب است و بیشترین افزایش در حوضه کرخه در همین زمان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مربوط به دشت کوهدشت با حدود ۱.۳ متر افزایش سطح آب و افزایش مخزن حدود۷.۳ میلیون متر مکعب است.

وی با اشاره به اینکه کمترین حجم بارندگی‌ها در اسفند ماه سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در محدوده ازنا-الیگودرز اتفاق افتاده است، افزود: حجم افت در حوضه کارون بزرگ حدود ۳۳ میلیون مترمکعب بوده و بیشترین تغییرات افت در این حوضه مربوط به دشت ازنا-الیگودرز با حدود ۱.۱متر افتِ سطح آب و کسری مخزن حدود ۲۱.۲میلیون متر مکعب در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ماه سال قبل از آن است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • ثبت بیش از ۶۴ میلیون تردد در جاده های مازندران
  • ثبت بیش از ۶۴ میلیون تردد در جاده‌های مازندران
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی