Web Analytics Made Easy - Statcounter

رونمایی سامانه هوشمند تشخیص دمای بدن شخص دارای علائم کرونا، ۲ میلیون بسیجی در حال مبارزه با ویروس کرونا، بخشنامه رییسی در مورد شهود ساختگی و شهادت کذب، بازخوانی گفت‌وگوی صمیمانه رهبر انقلاب با جمعی از جوانان برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، رونمایی سامانه هوشمند تشخیص دمای بدن شخص دارای علائم کرونا، ۲ میلیون بسیجی در حال مبارزه با ویروس کرونا،  بخشنامه رییسی در مورد شهود ساختگی و شهادت کذب،  بازخوانی گفت‌وگوی صمیمانه رهبر انقلاب با جمعی از جوانان از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۱۷ فروردین ماه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سامانه هوشمند تشخیص دمای بدن شخص دارای علائم کرونا رونمایی شد

آیین رونمایی از سامانه هوشمند تشخیص دمای بدن شخص دارای علائم کرونا در محیط متراکم جمعیتی و تردد بالا امروز یکشنبه در محل دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) ‌و با حضور معاون بهداشت و درمان سپاه برگزار شد.


این سامانه بومی غربالگری الکترو اپتیکی با دقت بالا در محیط‌های پرازدحام به منظور تشخیص تب کرونا استفاده می‌شود.


این سامانه متشکل از دوربینهای مرئی و حرارتی و یک مرجع دمایی، امکان ضبط تصاویر و هشدار صوتی را دارد. از ویژگی‌های این سامانه دقت یک دهم درجه آن در محیط‌های پر ازدحام است.


به گفته مجری طرح محدودیتی در نفرات وجود ندارد و هر تعداد در معرض دید دوربین قرار بگیرند، تفکیک و پایش را انجام می دهد.


اسکنرها می‌توانند از بین مراجعات پرتعداد افرادی که دمای بدن بالاتر دارند را شناسایی می‌کند و بلافاصله برای پیگیری بیشتر به مراکز درمانی معرفی کنند.


در این مراسم سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد عبداللهی معاون بهداشت و درمان سپاه و سردار سرتیپ دوم پاسدار علیرضا جلالی فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) حضور داشتند.

 

گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره لزوم حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در مواجهه با کرونا

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی درباره «مقابله با شیوع ویروس کرونا، ارزیابی اقدامات حمایتی دستگاه‌ها از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر» ضمن بررسی اهم فعالیت ها و اقدامات حمایتی از اقشار آسیب پذیر، نکاتی درباره ساز و کارهای حمایتی صورت گرفته در کشور را مورد اشاره قرار داده است.

در این گزارش تاکید شده در وضعیت‌های بحرانی علاوه‌ بر اینکه انواعی از کنش‌های جمعی در بطن جامعه شکل می‌گیرد، دولت‌ها مکلفند به‌ عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی و سیاسی مجموعه‌ای از اقدامات همگانی و گزینشی را برای حمایت از گروه‌های اجتماعی و گروه‌هایی که بیشتر در معرض آسیب هستند، طراحی کنند. با توجه به شیوع ویروس کووید 19 در کشور، شرایط زندگی برای گروه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر بیشتر از هر زمانی سخت و دشوار شده و ادامه حیات اجتماعی آنها در گرو حمایت‌های اجتماعی پایدار است.

همچنین در این گزارش با تاکید بر اینکه بررسی مجموعه اقدامات دستگاه‌های حمایتی در خصوص حمایت از اقشار ضعیف برای مبارزه با کرونا جهت بازاندیشی و ارائه تصویری روشن از وضعیت ضروری است ذکر شده که دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نظیر سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام خمینی (ره)، شهرداری‌ها و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از زمان شیوع ویروس کووید 19 در کشور اقدامات حمایتی را صورت داده‌اند که مرور این فعالیت‌ها گرچه خدماتی قابل تقدیر محسوب می‌شود اما بررسی سازوکارهای حمایتی این دستگاه‌ها حائز اهمیت است.

 

۲ میلیون بسیجی در حال مبارزه با ویروس کرونا

سردار سرتیپ پاسدار «غلامرضا سلیمانی» با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد امام عصر (عج) به تشریح فعالیت‌های بسیج در مبارزه با ویروس کرونا پرداخت و افزود: بیش از دو میلیون نفر در قالب طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا تحت پوشش سازمان بسیج در کل کشور در حال فعالیت هستند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین به فلسفه تشکیل بسیج اشاره و اظهار کرد: فلسفه تشکیل بسیج به عنوان تشکیلات مردمی مقابله با تهدیدات بوده، امام راحل بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقابل تهدیدی که در ابتدای پیروزی انقلاب کشور و ملت را متوجه خود کرده بود بسیج را تشکیل داد.

رئیس سازمان بسیج ادامه داد: بسیج در دوران دفاع مقدس متناسب با آن تهدید شکل گرفت و پس از دفاع مقدس نیز تهدیدات دیگری پیش‌روی کشور بود و بسیج متناسب با آن تهدید آرایش می‌گرفت، در دهه ۸۰ و زمانی که در طرح بزرگ سلامت کشور و واکسیناسیون فلج اطفال ۲۰ میلیون واکسن می بایست در مدت کوتاهی تزریق شود بسیج در کنار وزارت بهداشت آن زمان و در یک فاصله یک ماهه که در دنیا سابقه ندارد این طرح واکسیناسیون فلج اطفال را انجام داد. همچنین سال گذشته هم طرح سنجش فشار خون بیش از ۳۰ میلیون نفر توسط وزارت بهداشت درمان با کمک بسیج فشار خونشان اندازه گیری شد و خدمت خوبی به بهداشت و درمان کشور انجام شد. 

وی درباره ورود بسیج به مبارزه با ویروس کرونا گفت: امسال این ویروسی که در کشور در حالت رشد بود، در همان روزهای اولیه ما اعلام آمادگی کردیم و به وزیر بهداشت و درمان اعلام کردیم که بسیج آماده ورود هست ؛ تفاهم نامه ای بین سازمان بسیج و وزارت بهداشت و درمان امضا شد و بر اساس این تفاهم نامه، طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا تهیه و در سراسر کشور بین دانشگاه های علوم پزشکی و سپاه های استانی هماهنگی هایی انجام شد.

 

بخشنامه رییس قوه قضاییه در مورد شهود ساختگی و شهادت کذب

رییس قوه قضاییه به منظور حفظ شان و اعتبار شهادت شهود در نظام قضایی و جلوگیری از انحراف روند تحقیقات و دادرسی ها توسط شهود ساختگی و شهادت کذب بخشنامه ای را صادر کرد. متن  بخشنامه آیت‌الله رییسی به شرح زیر است: 

"به منظور حفظ شان و اعتبار شهادت شهود در نظام قضایی و جلوگیری از انحراف روند تحقیقات و دادرسی‌ها توسط شهود ساختگی و شهادت کذب لازم است ضمن رعایت دقیق مقررات قانونی اعم از ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی و مواد ۲۱۰ و ۲۱۱ و ۳۲۰ تا ۳۳۰ و ۶۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری و مواد ۲۳۲ تا ۲۴۷ قانون ایین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی در خصوص چگونگی احضار ، اخذ اظهارات شهود و جلوگیری از تبانی و مواضعه انها با طرفین پرونده نسبت به انجام امور ذیل اقدام نمایید:

۱. مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه حداکثر ظرف دو ماه ترتیبی اتخاذ نماید که امکان ثبت مشخصات گواهان در سامانه مدیریت پرونده قضایی(سمپ) امکان‌پذیر باشد.
۲. قضات دادگاه‌ها و دادسراها نسبت به احراز هویت شهود تعرفه شده و درج مشخصات گواهان در سامانه مذکور و استخراج سابقه آنان اقدام نمایند.
۳. در صورت کشف شهادت کذب و تبانی در اثنای تحقیقات یا رسیدگی، فوراً مراتب صورت مجلس و جهت تعقیب کیفری مرتکبین اقدام لازم معمول گردد.
۴. مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضائیه ضمن مراقبت مستمر در این خصوص، نسبت به شناسایی و معرفی اشخاصی که در اطراف واحدهای قضایی به صورت حرفه‌ای حضور داشته ودر قبال اخذ مال یا امتیاز، مبادرت به ادای شهادت کذب در مراجع قضایی می‌کنند، اقدام مقتصی را مبذول نماید.
نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه به عهده روسای کل دادگستری‌های استان‌ها می‌باشد.
سید ابرهیم رییسی"

 

تشکیل هیچ استان جدیدی در دستور کار دولت نیست

در پی پخش یک شایعه و برخی مطالب خلاف واقع پیرامون آن مبنی بر اعلام خبر پیگیری مراحل قانونی تشکیل یک استان جدید شامل برخی مناطق از دو استان در جنوب و جنوب غرب کشور، روابط عمومی وزارت کشور، ضمن تکذیب قاطع این ادعای کذب هشدار داد که با توجه به اهمیت و ضرورت حفظ آرامش عمومی در کشور، منتشرکنندگان اخبار کذب در زمینه تقسیمات کشوری، تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور تاکید کرد که اساسا تشکیل هیچ استان جدیدی در دستور کار دولت و وزارت کشور قرار ندارد.

 

وزارت دفاع کیت‌های نسل سوم تشخیص ویروس کرونا را تولید می‌کند

«رضا الله‌ورن» با قدردانی از زحمات کادر پزشکی و درمانی در مقابله با کرونا اظهار کرد: ادای احترام به شهدای مدافع سلامت این روز‌ها مختص این عزیزان است که با تمام توان تلاش می‌کنند و ان شاء الله ویروس کوئید ۱۹ را هر چه سریع‌تر پشت سر بگذاریم.

رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان وزارت دفاع افزود: وزارت دفاع یک سازمان و وزارتخانه دفاعی است، اما در همان روز‌های ابتدایی شیوع ویروس با توجه به وضعیت دانشی که داریم به سرعت به تولید محصولاتی که برای مقابله با ویروس نیاز است مانند محلول ضدعفونی کننده ماسک و کیت‌های تشخیصی پرداختیم.

الله‌ورن ادامه داد: همان طور که نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع در سطح ملی نقش بازدارندگی دارند در مقابله با کرونا هم با همین راهبرد به مقابله با بیماری پرداختند. از همان روز‌های ابتدایی صنایع مرتبط با وزارت دفاع با تولید ماسک‌های N۹۵ و محلول ضدعفونی کننده سطوح با تمام ظرفیت فعالیت خود را آغاز کرد؛ به طوری که روزانه ۱۵۰ هزار لیتر محلول ضد عفونی کننده در اختیار مراکز کشوری قرار داد. علاوه بر این روزانه ۴۰ هزار ماسک تولید می‌کند که همه این‌ها با حمایت‌های بی دریغ وزیر دفاع بوده است.

او خاطرنشان کرد: کیت‌های تشخیصی در وزارت دفاع از حدود ۴۰ روز پیش ساخته شد، اما باید روند تایید نهایی آن‌ها در انستیتو پاستور طی می‌شد که هفته گذشته این کیت‌ها در قرارگاه بهداشتی درمانی امام رضا (ع) به تولید انبوه رسید.

 

بازخوانی گفت‌وگوی صمیمانه رهبر انقلاب با جمعی از جوانان

پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سالروز ولادت با سعادت حضرت علی‌اکبر (ع) به بازخوانی گفت‌وگوی صمیمانه رهبر انقلاب با جمعی از جوانان در سال 1377 پرداخته است. مشروح این گفت وگو به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌

از دیدن جوانان چه احساسی به شما دست میدهد و اوّلین مطلبی که به آنان میگویید، چیست؟

وقتی با جوانان هستم و در محیط جوان قرار دارم، احساس من مثل احساس کسی است که در هوای صبحگاه تنفّس میکند؛ احساس تازگی و طراوت میکنم. آن چیزی هم که معمولاً در ملاقات با جوانان، اوّل بار به ذهن من میرسد و بارها به آن فکر کرده‌ام، این است که آیا اینها خودشان میدانند که چه ستاره‌ای در جبینشان میدرخشد؟ من این ستاره را میبینم؛ اما آیا خودشان هم میبینند؟ ستاره جوانی، ستاره بسیار درخشان و خوش‌طالعی است. اگر جوانان این گوهر قیمتی و بی‌نظیر را در وجود خودشان حس کنند، فکر میکنم که ان‌شاءالله از آن خوب استفاده خواهند کرد.
 
جنابعالی دوره جوانی خود را چگونه گذراندید؟
 
آن وقتها مثل حالا نبود؛ انصافاً وضع خیلی بد بود. محیط جوانی، محیط دلنشینی نبود؛ نه برای من که آن وقت طلبه بودم - من در دوره کودکی هم از دبستان طلبه بودم - بلکه برای همه جوانان. به جوان اعتنا نمیشد. خیلی استعدادها در داخل جوانان میمرد. ما در مقابل چشم خودمان، این را شاهد بودیم. من خودم در محیط طلبگیام این را میدیدم. بعد هم که با محیطهای بیرون طلبگی، با محیط دانشگاه و دانشجویان ارتباط پیدا کردم - سالهای متمادی، من با دانشجویان ارتباط داشتم و مأنوس بودم - در آنها هم دیدم که همین‌طور است. آن قدر استعدادهای درخشان بود. آن‌قدر افرادی بودند که ممکن بود در این رشته‌ای که درس میخوانند، استعداد چندانی نداشته باشند؛ اما ممکن بود استعداد دیگری در وجودشان باشد، که کسی نمیفهمید و نمیدانست.
 
همان‌طور که آقای میرباقری اشاره کردند و درست هم گفتند، قبل از انقلاب، همه دوران جوانی من غالباً با جوانان گذشته است. وقتی انقلاب پیروز شد، من حدوداً سیونه ساله بودم. تمام مدت دوره از هفده، هجده سالگی من تا آن تاریخ، با جوانان بود؛ چه جوانان حوزه علمی و تحصیلی دینی و چه جوانان خارج از این حوزه. چیزی که حس میکردم این بود که رژیم محمّدرضا پهلوی کاری کرده بود که جوانان به سمت ابتذال میرفتند. ابتذال، نه فقط ابتذال اخلاقی؛ ابتذال هویّت و ابتذال شخصیّت.
 
البته من نمیتوانم ادّعا کنم که خودِ آن رژیم برنامه‌ریزی کرده بود که جوانان مملکت را به ابتذال بکشاند - ممکن است این‌طور بوده، ممکن هم هست نبوده باشد - اما آنچه مسلّم میتوانم بگویم، این است که آنها برنامه‌هایی ریخته بودند و به گونه‌ای مملکت را اداره میکردند که لازمه‌اش این بود؛ یعنی از مسائل سیاسی دور، از مسائل زندگی دور./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی اخبار بازخوانی گفت وگوی صمیمانه رهبر انقلاب با جمعی از جوانان سامانه هوشمند تشخیص دمای بدن شخص دارای علائم کرونا شهود ساختگی و شهادت کذب بهداشت و درمان سازمان بسیج شیوع ویروس وزارت دفاع آسیب پذیر دستگاه ها کیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۷۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم

به گزارش خبرآنلاین، آزمایشی که حساسیت بصری را ارزیابی می کند می تواند به پیش بینی آلزایمر، ۱۲ سال قبل از شروع علائم کمک کند.

مهر در گزارشی به نقل از مدیکال نیوز نوشت: مشکلات بینایی که بر توانایی فرد در خواندن و نوشتن، رانندگی، تشخیص رنگ یا قضاوت در فاصله‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند نشانه اولیه بیماری آلزایمر، شایع‌ترین نوع زوال عقل باشد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که تغییرات فیزیکی در چشم‌ها، مانند آسیب عروق خونی، ممکن است در پیشرفت بیماری آلزایمر دخیل باشد، در حالی که تحقیقات دیگر استفاده از اسکن شبکیه را به عنوان راهی برای تشخیص این بیماری از طریق چشم مورد بررسی قرار داده‌اند.

علاوه بر این، محققان پلاک‌های بتا آمیلوئید- که یکی از دلایل اصلی بیماری آلزایمر در مغز محسوب می‌شود- روی شبکیه و عدسی چشم پیدا کرده اند که به روش‌های غیرتهاجمی بالقوه برای تشخیص بیماری آلزایمر اشاره می‌کند.

اکنون، محققان دانشگاه لافبورو در بریتانیا استدلال می‌کنند که از دست دادن حساسیت بصری می‌تواند بیماری آلزایمر را ۱۲ سال قبل از تشخیص معمول پیش بینی کند.

«احمد بیگده»، محقق ارشد و دکترا در دانشکده ورزش، گفت: «حساسیت بصری به توانایی فرد برای تشخیص و پردازش اطلاعات بصری به طور دقیق و کارآمد اشاره دارد.»

او توضیح داد: «از دست دادن حساسیت بصری می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی در درک و پردازش اطلاعات بصری شود، مانند مشکل در تشخیص اشیا یا چهره‌ها، مشکل در خواندن یا پیمایش در محیط‌های آشنا، و چالش‌هایی در درک جزئیات بصری یا تضادها. به عنوان مثال، فردی که حساسیت بینایی کمتری دارد ممکن است هنگام رانندگی در خواندن تابلوهای خیابان دچار مشکل شود.»

بیگده ادامه داد: «ما تصمیم گرفتیم حساسیت بصری را به عنوان یک پیش‌بینی‌کننده زوال عقل بررسی کنیم، زیرا تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به زوال عقل اغلب نقص‌های پردازش بینایی را حتی در مراحل اولیه بیماری تجربه می‌کنند.»

وی افزود: «اختلالات بینایی با افزایش خطر ابتلاء به زوال عقل در آینده مرتبط است، که نشان می‌دهد ارزیابی توانایی‌های پردازش بینایی می‌تواند ابزار ارزشمندی در ارزیابی خطر زوال عقل باشد.»

دانشمندان از طریق تحقیقات خود دریافتند که شرکت کنندگان با نمرات پایین‌تر در تست حساسیت بصری در معرض خطر بیشتر تشخیص زوال عقل در آینده هستند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899478

دیگر خبرها

  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان
  • شرکت ۲۰ هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • سنگ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • رسانه‌های استان سمنان روحیه بسیجی را در جامعه گسترش دهند
  • اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری ۱۷۳ کرسی نقد و نظریه پردازی