Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@11:37:01 GMT

آمریکا از معاهده آسمانهای باز خارج می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۹۸۱۵

ساعت 24-روزنامه گاردین به نقل از منابع آگاه گزارش داد، دولت ترامپ تصمیم به خروج از یک معاهده ۲۸ ساله میان غرب و روسیه موسوم به معاهده "آسمانهای باز" که به طرفها اجازه انجام پروازهای شناسایی به روی خاک یکدیگر را میداد گرفته است.

به گزارش روزنامه گاردین، به گفته دو منبع آگاه به برنامه‌ریزی های دولت آمریکا، اخیرا بحران مربوط به شیوع کروناویروس برگزاری یک نشست شورای امنیت ملی آمریکا با موضوع معاهده آسمانهای باز را به تعویق انداخت اما مایک پامپئو، وزیر امور خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا با خروج واشنگتن از این معاهده موافقت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گاردین، انتظار می رود که به زودی بیانیه مربوط به این تصمیم منتشر شود و سند رسمی مربوط به این خروج نیز چند ماه بعد احتمالا در پایان سال مالی جاری در ماه سپتامبر صادر خواهد شد. شش ماه بعد از آن، عضویت آمریکا در این معاهده رسما پایان می یابد بنابر این در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا فردی غیر از ترامپ رئیس جمهور شود، ممکن است این تصمیم پیش از اجرایی شدن لغو شود.

در حال حاضر به سبب شیوع ویروس کرونای جدید، پروازهای شناسایی طرفهای این معاهده تا تاریخ ۲۶ آوریل معلق شده‌اند.

اخیرا آمریکا، روسیه را متهم به نقض قواعد این معاهده که در سال ۱۹۹۲ امضا شد و از ۲۰۰۲ تا کنون اجرا می شود، کرد.

در گزارش گاردین عنوان شد، یکی از دلایل موافقت مارک اسپر با خروج آمریکا از معاهده آسمانهای باز صرفه‌جویی در هزینه‌ها با لغو برنامه جایگزین کردن دو هواپیمایی بوئینگ OC-۱۳۵B آمریکا که برای پروازهای شناسایی مربوط به این معاهده استفاده می شدند است.

ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۹۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه

نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان اظهار داشت برای دولت جو بایدن درباره چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه سه گزینه وجود داشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت برای دولت بایدن درباره مواجهه با توافقنامه دوحه سه گزینه، عدم اصرار بر مشروط بودن توافق و تاکید به عقب نشینی و مبارزه با تروریسم، خروج از توافق و سرانجام پذیرش مشروط توافقنامه دوحه، وجود داشت.

وی افزود رئیس جمهور بایدن گزینه خروج مشروط نیروها از افغانستان را انتخاب نکرد در حالی که گزینه پذیرش مشروط توافق دوحه را توصیه کرده بودم.

خلیلزاد ادامه داد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم نظر من را توصیه کرده بود اما افراد دیگری در دولت واشنگتن با این استدلال که طالبان حملات‌ خود را علیه نظامیان آمریکایی از سر می‌گیرند از پذیرش توصیه ما خودداری کردند.

نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان خاطرنشان کرد نخستین گام‌ها به سوی گفتگو درباره توافق با طالبان در دولت اوباما برداشته شده بود.

خلیلزاد: آمریکا امید به پیروزی برابر طالبان را از دست داده بودموافقت «بلینکن» با ارائه اسناد بررسی خروج نظامی آمریکا از افغانستان به کنگره خلیلزاد: خروج نظامیان آمریکایی دلیل تشدید جنگ در افغانستان نیست

خلیلزاد اظهار داشت کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا روند کامل عقب‌نشینی نظامی در سال 2021 را هدایت می‌کردند و در ماه آگست که خروج مرگبار اتفاق افتاد، تصمیم مهم درباره تعامل با طالبان از سوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن گرفته می‌شد.

وی خاطرنشان کرد دولت اشرف غنی با اصل آزادی زندانیان مخالف نبود بلکه با تعداد زیاد آن مخالف بود.

نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور صلح افغانستان با اشاره به تاثیر خروج نظامی آمریکا تصریح کرد این روند تاثیر روانی داشت و بر موازنه قدرت برای دولت اشرف غنی تاثیر منفی گذاشت.

خلیلزاد درباره برنامه‌ریزی احتمالی وزارت خارجه آمریکا در افغانستان هم گفت که این وزارتخانه فاقد هرگونه برنامه‌ریزی بود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا با تصویب معاهده اصفهان پایان یافت
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • میدل ایست آی: اسرائیل قصد دارد مانع خروج مردان از رفح شود
  • توقف جنگ و خروج اشغالگران، شرط السنوار برای توافق است
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه؛ تل‌آویو با خروج نیروهایش از «نتزاریم» موافقت کرد
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • شناسایی هویت ۷ شهید گمنام مدفون در فارس
  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند