Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@05:12:42 GMT

چراغ « برات»را با نذورات غیر حضوری را روشن کنیم

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۳۰۳۲

چراغ « برات»را با نذورات غیر حضوری را روشن کنیم

آيين چراغ «برات» يكی از سنتهای كهن خراسان جنوبی است كه طی آن زندگان با حضور در کنار قبور درگذشتگان و توزیع نذورات یاد آنها را گرامی می دارند اما امسال برای قطع زنجیره ویروس کرونا، پیوستن به پویش «صدقه برای امام زمان(ع)»جایگزینی بهتر برای این سنت است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ صدها سال است که مردم خراسان، ماه شعبان و نیمه شعبان را با چراغ برات می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیمه شعبان که فرامی‌رسد، چراغ برات برای مردگان روشن می‌شود و مردم به دیدار درگذشتگانشان می‌روند.

 

مردم خراسان جنوبی بر این باورند در روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم شعبان، زندگان با احسان برای مردگان تلاش می كنند تا برات آزادی آنان را از آتش جهنم كسب كند و با توسل به حضرت ولیعصر (عج) آزادی خود از آتش جهنم را خواستار می شوند.

 
اعتقاد اغلب مردم خراسان جنوبی بر این است كه در این ایام سرنوشت رقم می خورد، به طوری كه در نقاط روستایی استان در شب پانزدهم نیمه شعبان به پشت بام رفته و در مهتاب ایستاده و به سایه خود نگاه كرده و دست به دعا برمی دارند.

 
اقشار مختلف مردم به ویژه كسانی كه به تازگی عزیزی را از دست داده اند در این روز با حضور در مزار اموات ضمن درخواست آمرزش و زنده نگهداشتن یاد و خاطره درگذشتگان، آنان را در بركات میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) شریک می سازند.

 

 

در خراسان جنوبی مردم با انجام اعمال مخصوصی به استقبال «برات» می روند، این مراسم به مدت سه روز و با عناوین مختلف برگزار می شود و مردم هر روز آن را با بزرگداشت قشر خاصی از مسلمانان برگزار می كنند.

 
برات غریبان، برات اسرا، برات مسافران، برات زنده ها و برات مرده ها از عناوینی است كه برای این سه روز در نقاط مختلف خراسان جنوبی استفاده می شود كه از این میان برات مرده ها در 14 ‎شعبان برگزار می شود. در این روز كسانی كه به تازگی عزیزی را از دست داده اند با پهن كردن فرش و پخش انواع خوراكی و قرائت قرآن و فاتحع یاد و خاطره تازه گذشته را گرامی می دارند.

 

«صدقه و دعا»؛ بهترین خیرات برای هدیه به اموات

با توجه به اینکه اموات دستشان از اعمال خیر کوتاه است؛ به احسان و دعای فرزندان و خویشان و دوستان مؤمن خود، نیازمندند. در روایتی آمده است که رسول خدا(ص) فرمود: برای مردگان خود هدیه بفرستید! گفتند: هدیه برای آنان چیست؟ فرمود: «صدقه و دعا».

 

همچنین آن حضرت فرمودند: هر صدقه ای که برای میّت داده می شود، فرشته ای آن را به مانند طبقی از نور می گیرد و به کنار قبر می آورد و می گوید:« اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ الْقُبُورِ» این هدیه را خانواده شما برای شما فرستاده اند. آنگاه آن میّت این هدیه را تحویل می گیرد و وارد قبرش می کند که همین سبب فراخی قبرش (و آسایش و آسودگی او) می گردد.

 

 

هر چند آیین «چراغ برات» یا «آتش برات» از رسوم پسندیده مذهبی در استان است که به منظور زنده نگه داشتن یاد عزیزان از دست رفته برگزار می شود اما امسال متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و خطری که راه اندازی اجتماعات انسانی در این خصوص به دنبال دارد، برای حفظ سلامت خود و دیگران می بایست رویه‌ها و سنت‌های متداول را کنار بگذاریم و روز «برات» در آرامستان‌ها حضور پیدا نکنیم.

 

در روزهای کرونایی نیازمندان را دریابیم

حجت الاسلام«علیرضا نخعی پور» کارشناس مذهبی و مسئول اداره فرهنگی حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اینکه در آستانه نیمه شعبان و روز برات و خیرات مردم برای اموات هستیم، می گوید: یکی از بهترین خیرات حل مشکل و گره گشایی از کار بندگان خداوند می باشد که از مصادیق مهم آن حل مشکلات مالی است چرا که فقر اقتصادی، گاهی تمام ابعاد زندگی برخی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه چیزی مثل خدمت به بندگان خدا و شاد کردن دل‌ها و گره گشایی از کار بندگان خدا مورد توجه قرار نگرفته است، می افزاید: چه خوب است در شرایط کنونی باتوجه به شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و وجود مشکلات اقتصادی و مالی و هزینه هایی که بسیاری از خانواده ها و سرپرست خانواده ها دارند و دربرآورده کردن نیازهای اولیه گرفتار هستند؛ بیاییم به نیابت از اموات به کمک نیازمندان بشتابیم و با انجام صدقات و کمک های مالی به صورت آبرومندانه به آنان کمک کنیم و ثواب آن ها را به ارواح اموات وگذشتگان هدیه کنیم.

 

به اعتقاد وی، افرادی که تصمیم دارند برای اموات خود خیرات کنند، ابتدا نیازمندان واقعی که در محله یا فامیل وجود دارد را شناسایی و مبالغ در نظر گرفته شده برای حضور در مزار درگذشتگان را به این افراد اختصاص دهند.

 

حجت الاسلام نخعی پور ادامه می دهد: همچنین مردم می توانند نذورات و خیرات خود برای امواتشان را به کمیته امداد، مراکز نیکوکاری و موسسات خیریه بدهند تا از روند خرج كردن كمک های خود نیز اطلاع یابند.

 

در این روزها بر خلاف برخی آیین ها که شاید جایگزینی نداشته باشند رفتن بر مزار درگذشتگان جایگزین های امن و پرخیر و برکتی دارد که با انجام آنها ضمن جلوگیری از ایجاد تجمع و گسترش بیماری کرونا، به افراد بی بضاعت خیر و به ساکنان دیار باقی ثواب می رسد.

 

طرح «صدقه سلامتی امام زمان (عج)» و «نذر قربانی» راه اندازی شد

«رضا سلم آبادی» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ع) خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان  با بیان اینکه امسال برای نیمه شعبان و روز برات اجرای طرح «صدقه سلامتی امام زمان (عج)» و «نذر قربانی» با همکاری کمیته امداد و مراکز نیکوکاری پیش بینی شده است، می گوید: با توجه به شیوع ویروس کرونا و برگزار نشدن مراسم روز برات در خراسان جنوبی مردم خیر و نیکوکار استان می‌توانند جهت مشارکت در این دو پویش به صورت الکترونیکی اقدام کنند.

 

وی بیان می کند: امکان مشارکت مردم در «نذر قربانی» با هر مبلغی امکان‌پذیر است و کمیته امداد براساس نذورات نقدی جمع‌آوری شده، به نیت افراد مشارکت کننده، اقدام به تهیه دام زنده و توزیع گوشت میان نیازمندان خواهد کرد.

 

چراغ «برات» را با نذورات غیرحضوری روشن کنیم

سلم آبادی می افزاید: نیکوکاران و خیران در آستانه روز برات و نیمه شعبان می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۳*۰۵۶*۸۸۷۷*، شماره گیری ۰۹۶۸۸۷۷ و نرم افزارهای ثنا، بام، بله و سکه کمک‌های نقدی خود را پرداخت کنند.

 

آن طور که مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ع) خراسان جنوبی برآورد می کند چنان چه فقط ۱۰ هزار خانوار استان ۱۰۰ هزار تومان برای روز برات هزینه کنند رقم میلیاردی به دست می آید و اگر این مبلغ بر اساس نیاز مردم نیازمند هزینه شود هم موجب شادی روح اموات و هم ثواب آن برای خودمان ذخیره و ثبت خواهد شد.

 

وی به وجود بانک اطلاعاتی از ۷۰ هزار خانوارهای نیازمند(بدون حمایت) و تحت پوشش کمیته امداد در استان اشاره می کند و می افزاید: مردم می توانند هزینه های این روز را مدیریت کنند و با مشارکت این نهاد در انجام امور خیر سهیم باشند.

 

سنت روز برات و رفتن به مزار درگذشتگان آیینی است که امسال بدون شک با اوضاع فوق العاده ای که از نظر بهداشتی در استان  و سراسر کشور حاکم شده است و با توجه به تجمعی که در پی حضور مردم در مزارها ایجاد می شود باید از بجا آوردن آن در جهت حفظ سلامتی صرفنظر کرد.

 

با توجه به تاکید مسوولان حوزه بهداشت و درمان که بر دوری از تجمعات تاکید دارند بدون شک با راهکارهای جایگزین می توان هم به حفظ سلامتی خود و دیگران کمک کرد و هم با خیرات به نیت درگذشتگان ثواب این کار را چند برابر کرد. حضور بر مزار اموات را می‌توان در زمان مناسب تری هم انجام داد اما زمانی مناسب تر از این برای کمک به نیازمندان را شاید نتوان یافت، زمانی که بدلیل شیوع کرونا دستگیری از نیازمندان هر چه بیشتر ضرورت دارد و فرستادن خیرات برای درگذشتگان جایگزینی امن و پرخیر و برکت برای رفتن به مزار آنهاست.

 

شاید کرونا سبب خیر شود و همگان عطای خیرات به نیازمندان به نیت درگذشتگان را به لقای پرخطر حضور بر مزار اموات ببخشند.

 

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: صدقه سلامتی امام زمان ع خیرات اموات آرامستان کمیته امداد خراسان جنوبی خراسان جنوبی کمیته امداد نیمه شعبان روز برات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی، امروز در بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در بیرجند از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی تجلیل شد. 

از بیست و پنجمین جشنواره خیرین مدرسه ساز تاکنون ۱۸ هزار و ۳۸۲ مترمربع فضای آموزشی آماده و تحویل آموزش و پرورش شده است. 

در خراسان جنوبی ساخت ٣۵٠٠ کلاس درس دیگر نیاز است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی
  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • ضرورت پاسخگویی به مطالبات و دغدغه مردم خراسان جنوبی
  • تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • افتتاح ۱۷۶ طرح عمرانی با کمک شوراهای اسلامی در استان
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • تعامل دستگاه‌های اجرایی با شوراها افزایش یابد