Web Analytics Made Easy - Statcounter

باوجود تأکید وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی و قرنطینه خانگی رئیس جمهور اعلام کرد که دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری تا سی‌ام فروردین در تعطیلی به سر می‌برند و پس از آن به صورت حضوری باید در دانشگاه حضور یابند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اوایل اسفندماه که شیوع بیماری کرونا از مراجع رسمی اعلام شد، اولین جایی که  بعد از مدارس کلاس‌های خود را تعطیل کرد دانشگاه بود، دانشگاه که محل تجمع دانشجویان است به خودی خود می‌توانست معضلی بزرگ در شیوع هرچه بیشتر این بیماری باشد، اما  ایجاد آموزش آنلاین و بازگرداندن دانشجویان خوابگاهی به شهر خود از عواملی بود که به قطع زنجیره انسانی ویروس کرونا کمک کرد، اما این پایان ماجرای تعطیلی دانشگاه‌ها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صبح روز هفدهم فروردین ماه رئیس جمهور، علی رغم تمام تأکیدات وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی و قرنطینه خانگی در کشور اعلام کرد که دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری تا تاریخ سی ام فروردین در تعطیلی به سر می‌برند و پس از آن به صورت حضوری باید در دانشگاه‌ها شرکت کنند و بعد از تاریخ سی ام فروردین ماه برای دانشجویان کارشناسی و دانش آموزان تصمیم گیری خواهد شد. 

 

این سخنان رئیس جمهور در حالی گفته می شود که دانشگاه‌ها ملزم به اجرای اوامر دولت هستند و دانشجویان نیز چاره دیگری ندارند. اما گویی آقای رئیس جمهور به دلیل استفاده از خودرو شخصی با راننده و رعایت تمام نکات ایمنی لازم در جریان زندگی عادی مردم نیست و فراموش کرده است که یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی برای اینکه سی و یکم فروردین ماه سرکلاس حاضر باشد اولین قدمش این است که از شهر خود با وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و قطار به شهری که در آن درس می‌خواند برود و زنجیره انسانی شیوع کرونا را با حضور در وسایل حمل و نقل عمومی فعال کند.

  غالب دانشجویان خودرو شخصی ندارند و باید از مترو و اتوبوس استفاده کنند اما این تنها بخشی از داستان حضور دانشجویان در کلاسهاست، بخشی دیگر به رفت و آمد در شهر باز می‌گردد، اینکه یک دانشجو در هر شهری که باشد برای طی مسیر خوابگاه تا دانشگاه یا خانه تا دانشگاه باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کند و قاعدتا اغلب دانشجویان دانشگاه‌های دولتی مانند آقازاده‌ها خودروی شخصی ندارند و از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مترو و بی آرتی استفاده می‌کنند که در شیوع این بیماری نقش موثری خواهد داشت. البته قطعا و قاعدتا اینکه زنجیره انسانی این بیماری از کجا و گونه قطع می‌شود و چگونه بیشتر می‌شود را رئیس دولت باید بداند و ترس همه از این است که آقای روحانی دوباره دستوری بدهد و بعد از به بارآوردن خرابی‌ها بسیار بگوید من بلد نیستم، بلدم نیستم!     گشوده شدن در دانشگاه ها حجم بالای مسافرت های استانی را در پی خواهد داشت اسلام پناه دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در این باره می‌گوید: دستوری که رئیس جمهور در اینباره داده است خطرات بسیار واضحی دارد از جمله آن می‌توان به مسئله حمل و نقل اشاره کرد، در قدم اول بازگشایی دانشگاه‌ها دانشجویان باید از شهر خود به شهری که دانشجوی آن هستند بازگردند و این خود یک حجم بالایی از مسافرت‌های استانی را ایجاد خواهد کرد. مورد بعدی تراکم در معابر عمومی و افزایس حجم رفت و آمد در سطح شهر است که مطمئنا تاثیر زیادی در افزایش تعداد بیماران خواهد داشت و اماکن دیگری مثل خوابگاه و مسجد و کلاس و .. شلوغ خواهد شد که بسیار خطرناک است.  
این سخنان رئیس جمهور در حالی گفته شد که دانشجویان کشور‌های دیگر در قرنطینه به سر می‌برند و از آموزش‌های مجازی بهره می‌گیرند و تسهیلاتی از سوی دانشگاه های و دولت برای دانشجویان مثل تخفیف شهریه، دفاع آنلاین و ... در نظر گرفته شده است.

 

علیرضا زالی، رئیس ستاد مبارزه با کرونا در تهران  چند روز قبل با اشاره به اینکه رعایت نکردن نکات ایمنی در تهران کل شهر را آلوده کرده است گفت: متاسفانه نقشه آلودگی در شهرتهران به گونه ای است که کاملا همگن شده است و افرادی که حرف گوش نکردند و به خرید رفتند موجب این آلودگی کلی شهر تهران شدند. 

  با این وجود حضور دانشجویان از سراسر ایران در شهری مثل تهران می تواند فاجعه آفرین باشد.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   حضور دانشجویان از شهرهای دیگر در دانشگاه های تهران می تواند همگنی کرونا را بالا ببرد آقالو، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت درباره سخنان اخیر رئیس جمهور پیرامون حضور دانشجویان ارشد و دکتری در دانشگاه گفت: بازگشت دانشجویانی که از شهر‌های دیگر به دانشگاه محل تحصیل خود مثلا در شهر تهران می‌تواند همگنی این ویروس را در سطح کشور بالا ببرد. برای مثال استان بوشهر که تقریبا در وضعیت پاک از این بیماری قرار دارد اگر دانشجویی از آن به تهران بیاید احتمال ناقل بودن این دانشجو برای استان خود باالا خواهد رفت. دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به سبب اینکه حضورشان در دانشگاه کمتر و مراجعات آن‌ها به مراکز پژوهشی بیشتر است رفت و آمد آن‌ها بیشتر خواهد شد و به تبع آن استفاده دانشجویان از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یافته و این امر به خودی خود به زنجیره‌ی شیوع کرونا کمک خواهد کرد.   تصمیم دولت برای بازگشایی دانشگاه خطر آفرین است ریاحی پور دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی نیز درباره این تصمیم دولت می‌گوید: باتوجه به اینکه بار‌ها اعلام شده است که رفت و آمد تجمع برای شیوع این بیماری خطرزاست، تصمیم دولت بر بازگشایی دانشگاه‌ها به خودی خود کار خطرناکی است. این تصمیم درحالی گرفته شده است که ما بالغ بر پنج میلیون دانشجو در کشور داریم که بخشی از آن را تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهد وحدود ۱۲ میلیون دانش آموز در کشور داریم که تجمع این‌ها به خودی خود می‌تواند اتفاقات بدی را رقم بزند. دانشجویانی که از شهر‌های زیادی انتقال خواهند یافت و زنجیره انتقال فعال خواهد شد و آنوقت در پی هر آمدی رفتی هست و دوباره بازگشت این‌ها به شهرهایشان هرکدام به خودی خود یک بحران عظیمی را پیرامون این بیماری ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: حتی برای کارکنان دانشگاه نیز این مسئله مشکل زا خواهد بود. حتی اگر فاصله اجتماعی که از آن دم می‌زنند رعایت شود بازهم تجمع همه این افراد در یک محیط باتوجه به صحبت‌هایی که مسئولین درمانی کشور داشته اند مخاطره آفرین خواهد شد.     دانشجویان دکتری با سیستم  مجازی و غیرحضوری به راحتی کارشان راه می افتد
رستمی دانشجوی دکتری رشته ادبیات پیرامون سخنان رئیس جمهور گفت: بازگشایی دانشگاه برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی حتی اگر تعداد هرکلاس ۵ نفر هم باشد باز خطر آفرین است برای شیوع این بیماری در سطح شهر و انتقال آن به دیگران، چرا که با رعایت فاصله اجتماعی هم حضور طولانی مدت و دانشجویان در یک محیط و تجمع آن‌ها به شیوع این بیماری کمک می‌کند. از طرفی بسیاری از دانشجویان از شهر‌های مختلف می‌آیند و خوابگاهی هستند، همین حمل و نقل اولیه آن‌ها و حرکت از شهرستان‌های مختلف، شلوغی جاده‌ها و مسیرها، تجمع در مسیر حمل و نقل عمومی به خودی خود به شیوع این بیماری کمک می‌کند. علاوه بر دانشجو اساتید و کارمندان دانشگاه نیز باید در کلاس حاضر شوند که این به خودی خود یک عاملی برای شکست قرنطینه است.
وی ادامه داد: عموم دانشجویان دکتری متاهل هستند و رفت و آمد آن‌ها در سطح شهرو دانشگاه و سپس رفتن آن‌ها به منزل و نزد خانواده موجب انتقال این ویروس به افراد بیشتری خواهد شد و در واقع شیوع بیش از حد این بیماری را در پی خواهد داشت و افراد زیادی مورد تهدید قرار خواهند گرفت و اتفاقا دانشجویان دکتری و ارشد راحت‌تر از همه می‌توانند غیر حضوری کار‌های خود را پیش ببرند و ما نمی‌دانیم آقای روحانی چه اصراری دارند قشری که حضورش لازم و ضروری نیست در دانشگاه حاضر شود.   نظرات دانشجویان درباره این موضوع با نظر وزارت بهداشت همخوانی دارد اما مسئله مهم اینجاست که نظر آقای روحانی با هیچکدام از اینها همخوانی ندارد، تا کنون تعداد زیادی از هموطنان ما درگیر این بیماری شده و متاسفانه افراد زیادی از پیر و جوان به کام مرگ با این بیماری افتاده اند و فعال کردن زنجیره انسانی می تواند فاجعه ای بدتر از کشورهایی مثل ایتالیا حتی ایجاد کند. 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تحصیلات تکمیلی آموزش حضوری آموزش مجازی رئیس جمهور ستاد مبارزه با کرونا ویروس کرونا وسایل حمل و نقل عمومی بازگشایی دانشگاه دانشجویان مقاطع شیوع این بیماری حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی زنجیره انسانی دانشگاه ها خودی خود رئیس جمهور رفت و آمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۳۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی، در روز جهانی مبارزه با مالاریا (۲۵ آوریل مصادف با ششم اردیبهشت)، از مالاریا به عنوان بیماری انگلی شایع در جهان نام برد و گفت: حذف و ریشه کنی مالاریا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت است.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت شیوع مالاریا در ایران، گفت: این بیماری در سال‌های دور شیوع گسترده‌ای در کشور داشت، اما با بهبود وضعیت بهداشت در مناطق روستایی و آندمیک مالاریا و تلاش کارشناسان بهداشت محیط و شبکه‌های بهداشتی در سالیان اخیر تا آستانه ریشه کنی مالاریا پیش رفت.
به گفته طبرسی، روند ریشه کنی مالاریا در چند سال گذشته به علت همسایگی با کشور‌های مالاریا خیز در حاشیه جنوب شرقی کشور (افغانستان و پاکستان)، شیوع کرونا و اختصاص تمام ظرفیت شبکه‌های بهداشتی به کنترل کرونا دچار اختلال شد به نحوی که امسال آمار مبتلایان به مالاریا افزایش داشته است.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت:در یک سال گذشته در برخی مناطق به خصوص مناطق جنوب شرقی، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم که وزارت بهداشت در تلاش است بیماری را در آن مناطق کنترل و ریشه کن کند.
انتقال بیماری فقط از طریق پشه آنوفل است و فرد به فرد صورت نمی‌گیرد. به این معنا که در مناطقی که این پشه وجود ندارد حتی اگر فرد مبتلا به مالاریا وجود داشته باشد بیماری منتقل نمی‌شود.
مناطق آندمیک مالاریا در ایران، محدود به استان‌های جنوب شرقی هم مرز با افغانستان و پاکستان است و شیوع و عدم کنترل مناسب مالاریا در این کشور‌ها و وجود مراودات با ایران باعث انتقال مالاریا در استان‌های جنوب شرقی کشور شده است.
افرادی که از مناطق غیرآندمیک به مناطق آندمیک مالاریا سفر می‌کنند باید نکات ایمنی و حفاظتی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت کنند و با هماهنگی مراکز بهداشتی، داروی پیشگیری از ابتلا به مالاریا مصرف کنند.

دیگر خبرها

  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست