یادداشت| پدر معنوی شعر مذهبی خراسان
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۴۰۵۶
محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر، در یادداشتی به نقش زندهیاد حاج محمود اکبرزاده در شکلگیری و ایجاد حلقههای شعر مذهبی با رویکرد مبارزاتی پیش از انقلاب پرداخت و او را بزرگ مداحان خراسان نامید. ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم، محمدکاظم کاظمی:
شادروان حاج محمود اکبرزاده یزدی را میشد «بزرگِ مداحان خراسان» دانست؛ کسی که پیوند نیکویی میان سه عنصر «شعر»، «مذهب» و «مبارزه» برقرار کرده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما چنان که مداحان اهل بیت(ع) او را مربی و پدر معنوی خود میدانند، ما شاعرانی که در دهههای 1360 و 1370 در جریان شعر جوان مشهد بالیدیم هم این حس را نسبت به او داشتیم و این به دلیل جنبۀ شاعری و شعرشناسی ایشان بود. او با شعر دیروز و امروز فارسی نیک آشنا بود و صاحبنظر در نقد و ارزیابی شعر، به خصوص شعر مذهبی. از این روی حضور او در جمع شاعران هم، آنقدر مغتنم بود که در جلسات مداحی.
او از زمان پیدایش جلسات شعر حوزۀ هنری مشهد از اواسط دهۀ 1360 تا اواسط دهۀ 1370 از کسانی بود که همواره سایهاش بر سر جلسات برقرار بود.گویا تعهدی در خود احساس میکرد برای جهتبخشی معنوی و مذهبی به این جمع جوانانی که همین سه عنصر، یعنی مذهب، شعر و آرمانهای انقلابی آنان را گرد هم آورده بود. در بسیاری از شعرهایی که ما شاعران آن حلقهها در آن سالها سرودیم، اثر مستقیم یا غیرمستقیم حاج محمود اکبرزاده آشکار است. مثلاً از این جمله است مثنوی «روایت» من به آن بزرگوار تقدیم شد و در کتاب «پیاده آمده بودم» ثبت است.
بزرگداشت زندهیاد اکبرزاده در مشهد؛ سال 1389
صدای خوش، نفس گرم، خُلق نیکو، حسن معاشرت، حافظۀ نیرومند، موقعشناسی و مقامدانی در ارائۀ شعر، بزرگمنشی و بزرگواری و متکی نبودن زندگی و معیشت بر شعر و مذهب، بخشی کوچک از خصایل ارجمندی است که حاج محمود اکبرزاده یزدی بدانها آراسته بود و اینها، وجود او را وجودی منحصر به فرد و یگانه ساخته بود؛ از این روی هیچ اغراق نیست اگر او را مؤثرترین شخص بر جریان شعر مذهبی خراسان و حتی کشور در چند دهۀ اخیر بدانیم، آن هم تأثیری سازنده، نیکو و دوامدار.
پیام تسلیت کانون مداحان برای درگذشت مرحوم اکبرزادهاستاد شفق: مقام معظم رهبری به مرحوم اکبرزاده لطف ویژه داشتند/پیشکسوتی مرحوم اکبرزاده مسلم بودمرحوم اکبرزاده گوهری بود که از دست رفت/ حافظه عجیبی در اشعار آئینی داشانتهای پیام/
R1013197/P/S4,35/CT4 واژه های کاربردی مرتبط محمد کاظم کاظمی شعر آیینی کتاب و ادبیاتمنبع: تسنیم
کلیدواژه: شعر آیینی کتاب و ادبیات شعر آیینی کتاب و ادبیات حاج محمود اکبرزاده شعر مذهبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۴۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاکنون ۱۰۰ هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجتالاسلام حمیدرضا قربانیان مدیرعامل دارالقرآن اهلبیت اصفهان با بیان اینکه این طرح برای بهرهمندی مطلوب از مصاحف شریف (قرآن، کتب مذهبی و ادعیه) طرح ملی «نورباران» و به همت سازمان دارالقرآن الکریم آغاز به کارکرده است گفت: در این طرح ما به دنبال ترمیم و صحافی قرآن هستیم.
مدیرعامل دارالقرآن اهلبیت (ع) اصفهان یکی از اهداف اجرای این طرح را جلوگیری از قطع درختان برای چاپ قرآن دانست و افزود: اگر قرآنهای فرسوده در منازل یا مساجد ترمیم و صحافی شوند و دوباره در مساجد و منازل قرار گیرید، ما تا بیست سال آینده نیازی به قطع درخت برای چاپ قرآن نخواهیم داشت.
حجتالاسلام قربانیان هدف دیگر از اجرای این طرح را فرهنگسازی در این زمینه بیان کرد و گفت: با اجرای این طرح میتوان قرآن، نهجالبلاغه و مفاتیح در سراسر کشور را تأمین کرد. در برخی مساجد کشور مانند سیستان و بلوچستان حتی یک قرآن هم وجود ندارد و آنها خواستار حتی قرآنهای نصف نیمه و قدیمی هستند.
نحوه دریافت و توزیع قرآن و ادعیه
حجتالاسلام قربانیان درباره نحوه توزیع قرآن، ادعیه و کتابهای مذهبی گفت: طبق توافقنامه با سازمان دارالقرآن الکریم قرار است همه قرآنها به مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) ارسال و بعد از ترمیم و صحافی، مجدد به سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شود. در نهایت، سازمان دارالقرآن الکریم با استعلام از سازمان تبلیغات استانها تصمیم میگیرد که قرآنها در کدام مناطق توزیع شود.
وی در خصوص نحوه ارسال گفت: سازمانهای تبلیغات اسلامی سراسر کشور برای دریافت قرآن و ادعیه اعلام آمادگی کردهاند. همچنین مردم میتوانند با تماس به مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) به شماره ۳۵۱۰۵-۰۳۱ داخلی ۶ درخواست دریافت قرآن و ادعیه خود کنند و یا خودشان قرآن و ادعیهشان را به موسسه دارالقرآن اهل بیت (ع) واقع در خمینی شهر، بلوار شهید محمد منتظری ارسال کنند.
مدیرعامل دارالقرآن اهلبیت اصفهان، صفحات قرآن را قابلاحترام بالایی دانست و گفت: ما در مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) قرآنهایی که تنها یکی – دو صفحه از آنها باقیمانده و قابل صحافی نیستند داخل پاتیلهایی میشوییم و پاک و بعد از آن به عنوان جلد قرآن استفاده میکنیم.
وی اضافه کرد: این یک نوع فرهنگسازی است که مردم حتی برای یک ورق قرآن احترام قائل میشوند و آنقدر راحت آن را داخل آب یا بازیافت نگذارند.
به گفته حجتالاسلام قربانیان، هیچ کجای کشور حتی اماکن متبرکه دستگاه خمیرکن مجزا ندارند. او گفت: طرح جمع آوری قرآن و ادعیه پیشازاین با روشهای دیگر اجرا شده است و قرآن کهنه را با قرآن نو تعویض میکردند، اما در نهایت این قرآن کهنه به بازیافت میرفت درحالی که ما با اجرای این طرح درصدد ترمیم و صحافی قرآنهای کهنه برآمدیم.
وی درباره میزان جمعآوری قرآن، ادعیه و کتابهای مذهبی مازاد در مساجد، حسینیهها، اماکن مذهبی و منازل یا اهدای قرآنهای نو افزود: این طرح بهصورت محدود از اسفند ۱۴۰۱ و بعد از آن به طور سراسری اجرا شد، اما متاسفانه به دلیل تبلیغات محدود استقبالی از این طرح صورت نگرفت با این وجود، حدود ۱۰۰ هزار جلد کلام الله مجید، مفاتیح و ادعیه مذهبی مانند نهج البلاغه را جمع آوری کرده ایم و از این تعداد حدود ۲۰ هزار قرآن توزیع شده است.