Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری سال " جهش تولید " نام گذاری شد، جهشی که آموزش و پرورش مازندران آن را برای خود به تولیدات مدرسه محوری تعبیر و تکلیف کرد که با هدف تربیت دانش آموزان شاغل و خوددرآمد بتواند سهم آموزش را در جهش تولید ادا کند. . 

حال ویروس کرونا با تمامی بحران ها  مشکلاتی که ایجاد کرده است، این فرصت را برای هنرستان های مازندران فراهم کرد تا بتوانند نخستین گام خود برای حرکت رد مسیر جهش تولید را بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همزمان با شیوع ویروس کرونا در استان مازندران ، شهروندان با کاهش چشم گیر اقلام بهداشتی همچون ماسک و کادر درمانی با کمبود لباس محافظ بیمارستانی (گان) مواجه شدند که در کنار دیگر اقشار و دستگاه ها ، هنرستان های مازندران نیز برای تولید این محصولات ترغیب شدند تا نخستین درس تولید مدرسه محوری در سال جهش تولید را به تجهیزات بهداشتی پاس کنند. 

بنابر آخرین آمار آموزش و پرورش از پنجم اسفند تا ۱۷ فروردین که هنرستان های مازندران وارد عرصه تولید تجهیزات بهداشتی شدند، ۳۱۷ هزار و ۱۱۵ عدد انواع ماسک بهداشتی و ۳۵ هزار و ۲۳۷ عدد لباس محافظ دبیرستانی توسط هنرستان های مازندران تولید شد. 

معاون متوسطه آموزش و پرروش مازندران با اشاره به اینکه ۳۵۴ هنرستان با ۴۲ هزار دانش آموزان در استان وجو دارد ، گفت: این تعداد ماسک توسط ۳۶ واحد هنرستانی در ۲۲ شهرستان مازندران انجام شد که حدود ۶۰۰ نفر در آن مشارکت داشتند. 

به گفته اسفندیار نظری بخش زیادی از نیروی هنرستان ها برای تولید اقلام بهداشتی را دانش آموزان تشکیل می دهند که با رعایت نکات کامل بهداشتی در محیط کارگاهی و با فاصله از دیگران فعال هسند. 

وی سلامت دانش آموزان را الویت اصلی آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود : در این فعالیت معلمان و آموزگاران نیر مشارکت دارند که از سوی خیرین و نهادهای اجتماعی و دولتی حمایت تجهیزاتی می شود. 

معاون آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه اقلام بهداشتی تولیدی در هنرستان ها به سفارت مراکز درمانی و با استانداردهای تعیین شده آنان انجام می شود، گفت: خوشبختانه با این اتفاق توانستیم برای دانش آموزان وخود مدارس درآمد ایجاد کنیم . 

نظری این اتفاق را آورده مثبت ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: اینکه دانش آموزان از درون مدرسه درآمدزایی و اشتغال را آغاز کنند بهترین الگو برای تربیت نیروی انسانی هدفمند و کارآفرین است.

جهش تولید یعنی تغییر سنت حافظه محوری  

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه چشم‌انداز ما در رسیدن به الگوی جهش تولید، اجرای طرح تولیدات مدرسه محور است، گفت: جهش تولید در آموزش و پرورش یعنی تحول در شیوه‌های تربیت و آموزشی نیروس انسانی نسل جدید با در مسیر اشتغال در مدرسه است. 

نظری افزود: مجموعه آموزش متوسطه در جهت فراهم‌سازی و کشف و پرورش استعدادها و قابلیت های نیروی انسانی توانمند به عنوان بزرگترین سرمایه مورد نیاز بخش‌های تولیدی و کارآفرینی در آینده کشور به تناسب ظرفیت‌های عظیم و موجود در استان و کشور، رویکردهایی را در مسیر رسیدن به جهش تولید، بر خود فرض دانسته است.

 وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی آموزش و پرورش تغییر ذائقه خانواده‌ها از حافظه محوری به سمت مهارت محوری است، تصریح کرد: در این راستا یکی از فعالیت های آموزشی اجرای برنامه "ایران مهارت" ویژه دانش‌آموزان دوره اول آموزش متوسطه است که نتیجه آن را می توان در همین تولیدات اقلام بهدشاتی در هنرستان ها دید.

نظری افزود: در این برنامه که با همکاری مجموعه‌ای از آموزشگاه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای اجرا می‌گردد دانش‌آموزان می‌توانند بر اساس علاقه‌مندی خود از بین ۳۰۰ حرفه تعدادی را انتخاب و پس از سپری کردن ساعت استاندارد آموزش، علاوه بر دریافت مدرک بین المللی ایسکو، با سپری کردن دوره‌های کارآفرینی توانایی راه‌اندازی یک واحد کسب و کار را داشته باشند.

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران همچنین گفت: برنامه‌ریزی در جهت تقویت اکو سیستم کارآفرینی در استان با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری، مراکز رشد، اداره‌کل تعاون و خیرین و سایر نهادهای مرتبط مانند برگزاری جشنواره کارآفرینان آینده، تشکیل اتاق کارآفرینی مدارس و برگزاری رویدادهای کافه کارآفرینی از دیگر فعالیت‌های ذیل این راهبرد است.

وی با بیان اینکه فعالیت اصلی ما در رسیدن به الگوی جهش تولید اجرای طرح تولیدات مدرسه محور است، گفت: در این برنامه صاحبان حرف و اصناف، کارخانجات و شرکت‌های تولیدی استان می‌توانند با همکاری مدارس به ویژه هنرستان‌ها بخشی از چرخه‌های تولید و ارائه خدمات خود را در مدارس با همکاری دانش‌آموزان اجرا کنند.

نظری  ادامه داد: آموزش و پرورش مازندران قصد دارد تا پایان سال ۹۹ تعداد قابل توجهی بنگاه اقتصادی کوچک در مدارس افتتاح کند که در صورت نظارت و آموزش صحیح، تولیدات آنها قابلیت عرضه به بازارهای محلی و حتی کشورهای حاشیه دریای خزر را خواهد داشت.

برچسب‌ها ویروس کرونا اداره کل آموزش و پرورش مازندران مهارت اموزی پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اداره کل آموزش و پرورش مازندران مهارت اموزی ویروس کرونا اداره کل آموزش و پرورش مازندران مهارت اموزی آموزش و پرورش مازندران هنرستان های مازندران دانش آموزان ویروس کرونا هنرستان ها جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۵۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۳ هزار نفر جذب آموزش و پرورش البرز می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، علی حجرگشت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه کرج ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) و تبریک روز معلم گفت: البرز دارای بیش از ۵۳۰ هزار دانش آموز در تمام مقاطع تحصیلی است که در حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ مدرسه دولتی و غیردولتی مشغول تحصیل هستند و بیش از ۵۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته داریم.

وی با اشاره به مشکلات موجود در سرانه فضاهای آموزشی، تربیتی، اردویی و ورزشی در استان البرز و ضمن ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم به همت دولتمردان و خیران به رفع آنها بپردازیم، مطرح کرد: فضای فیزیکی و ساختمان یک طرف اما نیروی انسانی و معلمی که باید دانش آموزان را تربیت کند، نکته مهمتری بوده و بهترین راه تأمین نیرو برای آموزش و پرورش، تربیت و جذب معلم است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز عنوان کرد: در یکی دو دهه اخیر وقفه‌ای در تربیت و جذب معلم ایجاد شد که شاید بسیاری از مسائل و مشکلاتی که امروز در حوزه‌های مختلف آموزشی، پرورشی و اجتماعی و … با آنها مواجه هستیم ناشی از این کم توجهی و خلأ ایجاد شده است. بهترین و مبنایی‌ترین جا برای تربیت و تأمین معلم دانشگاه تربیت معلم است.

حجرگشت افزود: اما تا زمان رسیدن به وضعیت مطلوب شاید چاره‌ای جز جذب معلم از سایر مسیرها نباشد. با توجه به اینکه شاید همه افراد تحصیل کرده و دارای مدارک تحصیلی بالا شایستگی معلمی را نداشته باشند، جذب و تربیت معلم شیوه خاص خود را دارد. در دوره جدید نگاه به جذب معلم حتی از طریق آزمون استخدامی تغییر یافت و به دنبال نیروی کیفی‌تر هستیم.

امسال ۵۰ درصد معدل و دیپلم و ۵۰ درصد کنکور در ورود به دانشگاه مؤثر است

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش معلمانی را استخدام می‌کند که معلمانه رفتار کنند و گزینش‌های ویژه معلمی را نیز پشت سر بگذارند، اظهار کرد: علیرغم همه مسائل در دولت برای تأمین هزینه‌های آموزش و پرورش، سال گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر استخدام شدند و امسال حدود ۷۰ هزار نفر از طریق آزمون‌های استخدامی و بیش از ۳۰ هزار نفر از دانشگاهیان فرهنگیان جذب می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به اینکه از این تعداد حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر مربوط به این استان هستند، خاطرنشان کرد: در دور اول سفر رئیس جمهور به البرز، آموزش و پرورش متعهد شد ۱۰۰ مدرسه بسازد که در سال گذشته تقریباً محقق شد. در سفر دوم نیز ساخت ۱۰۰ مدرسه دیگر از محل اعتبارات دولتی و کمک خیران مصوب و عملیات اجرایی تعدادی از آنها آغاز شده است.

حجرگشت با بیان اینکه علاوه بر این ۱۰۰ مدرسه دیگر نیز تعهد داده شد که از منابع استانی، مولدسازی و سایر منابع احداث شود، عنوان کرد: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اینکه باید تحصیل دانش آموزان در مدرسه در پذیرش و ادامه تحصیل آنها در دانشگاه نقش مستقیم داشته باشد، این موضوع تصویب شد که معدل دیپلم دانش آموزان در پذیرش در دانشگاه مؤثر باشد.

وی ادامه داد: سال گذشته برای اولین بار امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت سراسری با شیوه جدید برگزار شد و نمره امتحانات نهایی در پذیرش در دانشگاه مؤثر بود. امسال نیز امتحانات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت نهایی برگزار می‌شود و ۵۰ درصد معدل دیپلم و ۵۰ درصد کنکور در پذیرش دانش آموزان در دانشگاه مؤثر است و در سال آینده سهم تأثیر معدل، به ۶۰ درصد می‌رسد.

رکن اصلی موفقیت ما همراهی مردم است

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به انتظارات مقام معظم رهبری از مجموعه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما موظفیم به این انتظارات پاسخ مناسب بدهیم و معلمانه با دانش آموزان و جامعه برخورد کنیم تا دانش آموزانی با تربیت صحیح پرورش دهیم. رسیدگی جدی به موضوع تربیتی و پرورشی و آسیب‌هایی که شاید زیبنده جامعه و مدارس نیست در دستورکار قرار گرفته است.

حجرگشت اظهار کرد: رکن اصلی موفقیت ما در آموزش و پرورش همراهی مردم به ویژه اولیاست که به ما اعتماد کنند و در کنار ما باشند تا بتوانیم آنچنان که باید و شاید در این مسیر فعالیت کنیم و موفق باشیم و به اهداف مدنظر دست یابیم. برای جلب همراهی و مشارکت مردم در انجام وظایف و رسالت‌های محوله باید فعالیت‌های خود را برای آنها تبیین کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت مهارت آموزی دانش آموزان در مدرسه مطرح کرد: دانش آموزان را به مدت ۱۲ سال در رشته‌های مختلف آموزش می‌دهیم اما شاید پس از فارغ التحصیلی کمترین مهارت را نیز نداشته باشند و این موضوع خسرانی برای آموزش و پرورش است. در این راستا یک نگاه این است که در دوره متوسطه دانش آموزان را به سمت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش سوق دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه باید ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه دوم در مدارس نظری و ۵۰ درصد در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای مشغول باشند اما میانگین آمار کشوری در این زمینه ۴۰ درصد و در البرز حدود ۴۳ درصد است که کافی نیست. از سوی دیگر باید توسعه هنرستان‌ها و ارتقای امکانات و زیرساخت‌ها و تجهیزات انجام شود.

کد خبر 6095590

دیگر خبرها

  • حدود ۳ هزار نفر جذب آموزش و پرورش البرز می شوند
  • گشایش نمایشگاه هفته مشاغل هنرستان نوآوران فولادشهر
  • ساخت ۱۵۰۰ کلاس در هرمزگان در دولت سیزدهم/ رشد ۶۲درصدی قبولی پزشکی
  • شرکت ۴۴هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی در چهارمحال وبختیاری
  • اختصاص ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات به هنرستان‌های چهارمحال و بختیاری
  • معلمان ورزش در خط مقدم پرورش قهرمانان ورزشی هستند
  • ۴۵ واحد آموزشی در بردسکن بازسازی و احداث شد
  • خودآگاهی و شناخت اجتماعی برای هدایت تحصیلی نیاز است
  • نقش موثر معلمان در مقابله با جنگ نرم دشمن
  • ۴۵ درصد دانش‌آموزان مازنی در فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند