Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@03:17:08 GMT

موسوی: ما را به خیر آمریکا امیدی نیست، شر نرساند

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۷۲۰۹

موسوی: ما را به خیر آمریکا امیدی نیست، شر نرساند

خبرگزاری تسنیم: «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح امروز دوشنبه در نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود با اشاره به شیوع کرونا گفت: از این شرایط ناراحت هستیم و از رنج هیچ کسی خوشحال نیستیم هرچند برخی از کشور‌ها خواستند از این آب گل‌آلود ماهی خود را بگیرند. بیش از ۳۰ کشور و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی در زمینه مقابله با کرونا به ایران کمک کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این ایرانیان خارج از کشور از طریق سفارتخانه‌های ما کمک‌های زیادی را جمع‌آوری و ارسال کردند که از سوی دولت و ملت ایران تشکر می‌کنم.

وی افزود:کرونا موجب همبستگی در دنیا شد. در ایران هم این همبستگی در داخل ایجاد شد. کمپین‌های بین‌المللی زیادی تشکیل شد و ضمن ابراز همدردی با ملت‌ها، بعد انسانی این چالش از جمله تحریم‌ها را برجسته کردند که از این کمپین‌ها نیز قدردانی می‌کنم.

مقامات آمریکا سردرگم هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به اظهارات رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد، مبنی بر اینکه ایران برای رفع تحریم‌ها تماس نگرفته است. وی در این باره گفت: ما نه تنها در الان بلکه در موضوعات مختلفی شاهد سردرگمی میان مقامات مختلف آمریکایی هستیم. گاهی این تصور ایجاد می‌شود که نکند در آن کشور حاکمیت دوگانه حاکم است. رییس‌جمهور یک حرف می‌زند، وزیر خارجه‌اش یک حرف دیگر می‌زند، افراد دیگری که متصدی امور ایران هستند، راه خود را می‌روند و در کنگره نیز افکار مختلفی وجود دارد. آنچه مهم است ظالمانه و غیرقانونی بودن این تحریم است که همه دنیا به این مسئله اذعان دارد. اگر در خانه کسی هست یک حرف بس است. ما حرف خود را به دنیا و آمریکا رسانده‌ایم که تحریم‌ها غیرقانونی و ظالمانه است و کل تحریم‌ها باید برداشته شود.

آمریکا مانع کمک دیگران نشود

موسوی ادامه داد: آمریکایی‌ها اگر در این شرایط کمکی نمی‌کنند مانع کمک‌رسانی کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی نشوند و باید بگذارند نقل و انتقال‌های مالی برای مقابله با کرونا به سهولت انجام شود. از تمام کشور‌های مستقل و متمدن دنیا می‌خواهیم به این تحریم‌های غیرقانونی، ظالمانه و بی اصل و بنیاد وقعی ننهاده و این تحریم‌ها را اجرا نکنند تا با یاری همدیگر این مشکل را برطرف کنیم.

ما را به خیر آمریکا امیدی نیست، شر نرساند

وی ادامه داد: درخواست ما عمومی است که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه اعلام کرده این تحریم‌ها را نپذیرفته و غیرقانونی است. ظریف به دبیرکل سازمان ملل و همتایان خود نامه نوشته و دیوان لاهه هم رای داده و آمریکا را مکلف کرده حداقل تحریم‌های انساندوستانه را بردارد. این‌ها نشان می‌دهد ایران درخواست خود را مطرح کرده، اما با خوی قلدری مقامات آمریکایی منافات دارد و نشان می‌دهد آن‌ها به دنبال بهانه‌جویی هستند. دولت و ملت ایران به آن‌ها (آمریکایی ها) دلبسته نیستند و امیدی ندارند. به خیر آن‌ها امیدی نداریم حداقل شر نرسانند تا ایران بتواند اقدامات خود را انجام دهد.

آمریکا عملا واردات دارو را تحریم کرده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره این گزاره که تحریم‌ها بر مبارزه با کرونا تاثیری نداشته است، گفت: من چندان با این مسئله موافق نیستم. ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها است و علیرغم ادعا‌های آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه دارو و غذا و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما عملا راه ورود آن‌ها به کشور بسته شده است. ایران سال‌ها تحریم بوده و با تحریم‌ها عادت کرده‌ایم.

اینستکس همه تعهد اروپایی‌ها نیست

موسوی در پاسخ به سوالی درباره انجام اولین تراکنش در اینستکس گفت: اینستکس مقدمه‌ای است که کشور‌های اروپایی به سایر تعهدات خود عمل کنند. این سازوکار فی نفسه انجام تعهد نیست. آن‌ها اینستکس را راه‌اندازی کردند تا تعهدات ۱۱ گانه خود را اجرا کنند. در واقع اینستکس بستری است که یک سال طول کشید. انتظار ایران آن است که سایر تعهدات انجام شود. مبادلات و ارتباطات هم می‌تواند از طریق اینستکس باشد. ما این راه‌اندازی را به فال نیک می‌گیریم، اما این همه تعهد اروپایی‌ها نیست.

اتباع خارجی در ایران در صورت ابتلا به کرونا، رایگان درمان می‌شوند

وی در ادامه درباره شرایط درمان اتباع خارجی مبتلا به کرونا در کشور گفت: یک عده از اتباع خارجی برای گردشگری به کشور آمده بودند و عده‌ای دیگر هم در ایران زندگی می‌کنند، مانند عده زیادی از اتباع افغانستانی. اگر این افراد به مراکز درمانی ما مراجعه کنند بدون دریافت پول و براساس انساندوستی مورد درمان قرار می‌گیرند. درمان کرونا در ایران رایگان است. تا آنجا اطلاع دارم هر کسی مراجعه کرده به صورت رایگان از این درمان استفاده کرده است.

ادامه دارد

منبع: فردا

کلیدواژه: موسوی آمریکا تحریم های دارویی کرونا تحریم ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۷۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تأمین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تأمین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه‌های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسرائیل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تأمین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می‌نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت.

کد خبر 6094853

دیگر خبرها

  • یادواره شهدای شهرستان زرندیه
  • هفته فرهنگی شهرستان زرندیه
  • چند خطی برای اتفاقات پرسپولیس و سپاهان؛ ما را به خیر امیدی نیست، شر مرسان!
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا