Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@00:07:36 GMT

ضرورت حرکت طب سنتی و نوین در امتداد یکدیگر

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۷۴۷۷

ضرورت حرکت طب سنتی و نوین در امتداد یکدیگر

ایسنا/اصفهان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به سه تمایز عمده طب سنتی و نوین، بر ضرورت قرار گرفتن این دو در امتداد یکدیگر تأکید کرد و گفت: سیستم محوری بدن و نگاه مبتنی بر فهم طبیب در طب سنتی و هم نگاه تخصصی به عضو و الگوریتم محوری در طب نوین، خوب هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی با اشاره به تقسیم چهارگانه سازمان بهداشت جهانی از سلامت، اظهار کرد: سلامت جسم، سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی چهار دسته سلامت هستند که البته سلامت معنوی اخیراً به این تقسیم بندی افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پروژه سلامت معنوی را در دوره ای در استانداری اصفهان آغاز کردیم و سپس به مؤسسه امام خمینی(ره) سپرده شد که حاصل آن در قالب کتابی به نام سلامت معنوی تهیه شد.

قطبی با تقسیم سلامت جسم به دو حوزه طب سنتی و طب نوین، افزود: امروز از طب سننتی با شقوق و عناوین مختلفی نظیر طب سینوی، رومی، چینی، اسلامی، ایرانی، یونانی و سایر موارد دیگر یاد می شود و در حوزه طب نوین هم دسته بندی های مختلفی وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه مدعیان طب سنتی و طب نوین سه تمایز عمده از یکدیگر را اعلام می کنند که تا حدود زیادی درست هستند، اظهار کرد: طب سنتی بدن انسان را یک سیستم واره می داند و قائل به تأثیر و تأثر جدی اعضای بدن از یکدیگر هستند که البته در طب نوین هم چنین چیزی وجود دارد، اما در طبابت نوین، کمتر به این موضوع توجه می شود.

وی افزود: ممکن است شما مشکل پوستی داشته باشید و وقتی به طبیب طب سنتی مراجعه می کنید، به شما بگوید که مشکل کبد دارید، اما در طب نوین، نقطه ای و جزئی نگاه می کنند و برای همین تخصص هایی مانند چشم پزشکی، پوست و مو و سایر موارد وجود دارد.

قطبی تصریح کرد: تشخیص در طب سنتی به شدت بر پایه فهم حکیم است، اما تشخیص در طب نوین بر اساس الگوریتم ها و ابزارها است و به همین دلیل پزشک طب نوین به محض اطلاع از نوع بیماری، شما را روانه انجام آزمایش های مختلف می کند و معاینه در طب نوین به حداقل رسیده است، اگر چه حاذق بودن و فهیم بودن پزشک در تجویز نهایی خیلی مؤثر است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ثقل اصلی طب سنتی را بر پیشگیری و تغذیه به جای درمان دانست و گفت: تکیه گاه اصلی طب نوین بر درمان قرار دارد و معمولاً وقتی که بیماری و درد به سراغمان بیاید به پزشک مراجعه می کنیم، مثلاً هیچ وقت به چشم پزشکی نمی رویم که بگوییم برای قوت چشم باید چه کارهایی انجام بدهیم.

وی ایراداتی را بر طب سنتی وارد دانست که عدم رفع آن ها سبب طرد این طب از سوی جامعه خواهد شد و افزود: طب سنتی تا امروز نتوانسته در ابزارها و روش های نوین نفوذ کند، نباید جدال بین طب سنتی و نوین را به سمت طرد یکدیگر ببریم و باید این طب ها در امتداد یکدیگر قرار بگیرند.

قطبی گفت: هم سیستم محوری بدن در طب سنتی و هم نگاه تخصصی به عضو در طب نوین خوب هستند، نگاه مبتنی بر فهم طبیب در طب سنتی و الگوریتم و وسیله محوری در طب نوین هم خوب هستند. هیچ ایرادی ندارد که طب سنتی هم از ابزار نوین استفاده کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس طب اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان سلامت معنوی طب سنتی طب نوین طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۷۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بر نگاه ویژه مقامات عالی کشورمان‌ به توسعه همکاری با آفریقا و کمک به خودکفایی کشورهای آفریقایی در برخی عرصه‌ها تاکید کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در یکی از آخرین دیدارها و رایزنی های خود در بانجول و در حاشیه اجلاس سران همکاری اسلامی با مامادو تانگارا وزیر امور خارجه گامبیا دیدار و‌ گفتگو کرد.

پیشنهادهای ایران به سازمان همکاری اسلامی درباره غزهامیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است

امیرعبداللهیان با اشاره به ابلاغ سلام‌های دکتر رئیسی به همتای گامبیایی در مراسم افتتاحیه اجلاس سران اسلامی،  برگزاری و‌ مدیریت موفق اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را به همتای خود و دولت و‌ مردم گامبیا تبریک گفت.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ابراز امیداری کرد نتایج اجلاس بانجول برای امت اسلامی سودمند و ثمربخش باشد.

وزیر خارجه گامبیا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با همتای ایرانی، به‌خاطرات خوب خود از سفرش به تهران و اصفهان و مشاهده ظرفیت های گسترده ایران در عرصه های مختلف علم و فناوری و دانشگاهی اشاره و تاکید کرد ما ایرانیان را به شجاعت شان می شناسیم.

وی ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور و مشارکت فعال کشورمان در اجلاس بانجول تاکید کرد: ما خواستار دوستی و همکاری با کشورهای بزرگ اسلامی از جمله ایران هستیم.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در دیدار با عبدالله جوپ وزیر امور خارجه کشور مالی نیز در خصوص آخرین وضعیت روند توسعه و گسترش روابط بین تهران و باماکو گفتگو و تبادل نظر کرد.

وی با ابراز خرسندی از سفرش  به مالی و مذاکرات و توافق های صورت گرفته تاکید کرد ما از  پیشرفت روابط مثبت بین دو کشور خرسندیم.

 امیرعبداللهیان با اشاره به نگاه ویژه مقامات عالی کشورمان‌ به توسعه همکاری با آفریقا و کمک به خودکفایی کشورهای آفریقایی در برخی عرصه ها، بر آمادگی کشورمان برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک همکاری ها و توسعه روابط دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه مالی نیز با اشاره به موضع کشورش در ابراز همبستگی با کشورمان در پی حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق  تاکید کرد: مالی این اقدام تروریستی علیه کشور برادر و دوست ایران را محکوم می کند و واکنش خوب و به جا و روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می کنیم.

وی بر تعهد، جدیت و اقدامات عملی مالی برای توسعه و تقویت روابط دو کشور تاکید کرد.

عبدالله جوپ برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه اکسپو 2024 تهران و دومین نشست ایران و آفریقا را تبریک گفت.

دیگر خبرها

  • تحول از مجلس سنتی به نوین از مجلس یازدهم تا دوازدهم
  • معلمان برای خدمت به علم، در امتداد نهضت امام صادق (ع) حرکت می‌کنند
  • فیلم| مقام شامخ استاد از نگاه دانشگاهیان
  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا
  • میزان تفکیک از مبدا پسماندها در اصفهان به بالای ۱۰ درصد رسید
  • مکتب کلامی امام صادق علیه السلام و امتداد آن تا عصر حاضر
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • ما به دنبال تبدیل مجلس سنتی به مجلس نوین هستیم
  • کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارند