Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@02:27:03 GMT

چرا سامانه معاملات بورس دچار اختلال شد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۹۰۶۶

چرا سامانه معاملات بورس دچار اختلال شد؟

خبرگزاری مهر: محمودرضا خواجه نصیری با اشاره به اعتراضات سهامداران نسبت به هسته معاملات و اشکالات فنی ایجاد شده در معاملات، گفت: مسائل فنی پیش روی سامانه معاملاتی در بورس به طور قطع وجود دارد و اختلالاتی که در عرصه معاملات ظرف هفته‌های گذشته مشاهده شده، باید حتماً بررسی و اختلالات مرتبط با آن برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیأت مدیره بورس تهران افزود: آنچه که در بازار سرمایه رخ داده آن است که رشد معاملات به صورت نمایی به وقوع پیوسته و طبیعتاً وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، ممکن است که سامانه از دسترس خارج گردد؛ این در حالی است که مشابه چنین اتفاق‌هایی، در سایر سامانه‌ها نیز از جمله سامانه هدفمندی یارانه‌ها یا برخی سیستم‌های بانکی نیز وجود داشته است؛ این در حالی است که هر زمانی که رشد نمایی در سیستم‌های معاملاتی رخ دهد، اگر ظرفیت فنی خوبی برای آن در نظر گرفته نشده باشد، سیستم کلپس جدی خواهد داشت و از دسترس خارج می‌شود؛ البته این موضوع در سامانه معاملاتی بورس رخ نداده و از دسترس خارج نشده است.

وی تصریح کرد: در بازار سرمایه، سیستم از دسترس خارج نشده و بروز برخی از اختلالات، ناشی از ورود نسل جدید و حجم بالایی از تراکنش‌هایی در سیستم است که طبیعتاً زمانی شناسایی می‌شوند که این اختلالات به وقوع بپیوندد؛ اما تا قبل از وقوع اختلالاتی مثل حجم سفارش‌های حک شده در یک لحظه در سامانه، اختلال دیگری رخ نداده و اینکه سیستم معاملات توانسته با شرایطی که دارد، در زمان کوتاهی سامانه معاملات را بالا بیاورد و این سیستم دچار مشکل در حد تعطیلی روزانه نشود، کار فنی بزرگی است.

خواجه نصیری معتقد است که آنچه در روال همه سامانه‌های فنی رخ می‌دهد آن است که با رشد و توسعه مراجعات، سامانه هم باید توسعه یابد؛ در مورد بازاری مثل بازار سرمایه نیز، همزمان با توسعه بازار، باید سامانه‌ها نیز ارتقا یابند؛ به گونه‌ای که سیستم در خور شرایط جدید طراحی شده و از بروز اختلالاتی این چنینی جلوگیری شود؛ ولی رشد نمایی در معاملات در بازار بورس در دو سال اخیر، در کنار تحریم‌ها و مسائلی از این دست، مانع از بروز رسانی سریع سامانه معاملاتی شده که این موضوع، کار پاسخگویی مناسب به رشد نمایی بازار سرمایه را کمی دشوار کرده است.

وی اظهار داشت: اگر سیستم معاملاتی بازار سرمایه ایران را با سیستم‌های به روز دنیا مقایسه کنیم، شاید این سامانه دارای اشکالات زیادی باشد؛ ولی باید تمام مفروضاتی که در سامانه معاملاتی حاکم است را در نظر گرفته و بدانیم که بالا و فعال نگاه داشتن این سیستم به منظور جلوگیری از وقفه‌های طولانی مدت نیز، کار ساده‌ای نیست و تاکنون هم از دیدگاه نگاه داشت این سیستم، زحمات زیادی کشیده شده است؛ ولی از دید ارتقا، باید گفت که این سیستم به اندازه کافی ارتقا نیافته که ناشی از محدودیت‌های تحریمی است.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، در این رابطه باید تمام دست اندرکاران فنی در بازار سرمایه و در کل سیستم‌های مرتبط با حوزه آی تی در وزارت اقتصاد و دولت، در این زمینه بررسی کنند که چطور باید علیرغم همه محدودیت‌ها به سمت ارتقای سیستم حرکت کنیم؛ چراکه ارتقای سامانه معاملات با توجه به محدود بودن تعداد سرویس دهنده آن‌ها در دنیا و نظر به اینکه دانش عامی نیست و دانش فنی آن در اختیار چند شرکت محدود در دنیا قرار دارد، اراده خیلی قوی و همکاری تمامی ارکان را نیاز دارد؛ ولی امروز با توجه به حجم زیاد مردم در بازار سرمایه و تأثیر بازار سرمایه در اقتصاد کشور، این کار باید در اولویت قرار بگیرد و این اقدام از عهده سازمان بورس به تنهایی خارج است.

وی با بیان اینکه تلاش‌هایی در این رابطه شروع شده و مقرراتی نیز تعیین شده است، گفت: این مقررات تلاش دارد تا تعداد لات‌ها (واحد اندازه گیری حجم معاملات) و بسته‌های معاملاتی را کاهش دهد تا حجم تراکنش‌ها را مدیریت نماید که این کار، بیشتر جنبه نگهداری دارد؛ ولی بحث ارتقا و افزایش امکان تراکنش‌ها در هر ثانیه، نیاز به زیرساخت‌های گسترده‌تری دارد که به نظر می‌رسد که باید با همت ملی محقق شود.

خواجه نصیری خاطرنشان کرد: اگرچه ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور‌های توسعه یافته، بیشتر از ایران است؛ ولی با توجه به اینکه رشد حجم تراکنش‌ها به صورت نمایی همچون ایران نیست، به نظر می‌رسد که هدایت باید به صورت سرمایه گذاری غیرمستقیم صورت گیرد.

منبع: فردا

کلیدواژه: سامانه معاملات بورس معاملات بازار بورس بازار بورس سامانه معاملاتی بازار سرمایه سامانه معاملات دسترس خارج تراکنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۹۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن

به گزارش قدس آنلاین، «ابوالفضل نوروزی» تازه‌ترین وضیعت لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را تشریح کرد و افزود: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، طرح مجلس بود که توسط کمیسیون عمران مجلس و با همکاری وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه این طرح چندین بار در مجلس تصویب و به شورای نگهبان رفت و از آن شورا برای انجام برخی اصلاحات دوباره به مجلس بازگشت و به‌تازگی به شورای نگهبان ارسال شد، توضیح‌داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، بخشی از مشکلاتی را که هم اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد رفع خواهد کرد و به تسهیل گری در بخش اجاره می‌پردازد.

تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران

نوروزی به تشریح بخشی از ویژگی‌هایی این لایحه پرداخت و افزود: این لایحه بر تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت، الزام همه دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات مورد نیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان تاکید دارد.

تقویت سامانه ملی املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی

به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تقویت سامانه ملی املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها و ارائه راهکارهایی برای الزام‌آور شدن این راهکارها، از دیگر مواردی است که در این لایحه به آن توجه جدی شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس بندهایی از این طرح، همه قراردادها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد.

این مسوول افزود: با تصویب و ابلاغ طرح در استان‌هایی که نرخ تورم عمومی سالیانه بیش از ۳۰ درصد باشد، شورای‌عالی مسکن مکلف است تا نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش اجاره‌بها و قرض‌الحسنه به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی سالیانه اقدام کند.

حمایت از مستاجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه‌داد: حمایت از مستاجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن در سال جدید با توجه به تورم و همچنین نظارت بر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل، بخش دیگری از این طرح به شمار می‌رود.

نوروزی تسهیل در فرایند خرید و فروش و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار مسکن را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است در مدت ۶ ماهپس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هر گونه سند رسمی را از طریق مرکز مبادله اطلاعات برای سامانه املاک و اسکان و سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی به صورت تمام‌الکترونیک و شبانه‌روزی فراهم کند.

وی افزود: اخذ عوارض از اراضی بلااستفاده و چگونگی هزینه‌کرد این عوارض بخش دیگری از موارد مورد تاکید در این طرح است. همچنین، برای کاهش التهابات مسکن و برای جلوگیری از معاملات سفته‌بازی واحدهای در حال احداث تا قبل از تحویل واحد مسکونی و یا نصب کنتور و گواهی پایان‌کار ساختمان، امکان نقل و انتقال واحدهای نهضت ملی مسکن به هر شیوه‌ای وجود ندارد و ممنوع است و محاکم و ادارات پذیرفته شده نیست.

رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریان

نوروزی ادامه‌داد: رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریانف بخش دیگری از این طرح است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با تصویب این قانون و ابلاغ آن، بخشی از موانع موجود در اجرای قانون جهش تولید مسکن و همچنین بازار مسکن و اجاره بها برطرف شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • محرک جدید بورس
  • بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ فاز اصلاحی شاخص شروع شد؟
  • بورس امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بورس امروز ۴ اردیبهشت۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟