Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهان کنونی ما در حال گذر از دنیای سنتی خود و رسیدن به یک عصر کاملا مدرن و فرامدرن است که در آن انسان به‌دنبال معنا و یافتن واقعیت خود است.

خبرگزاری شبستان _ اهواز: علی سهری، در جوامع بشری اقدام برای معرفی و تبیین هر نوع تفکر و ایده از سوی فعالین هنری صورت می‌گیرد و بر اساس مشاهدات و تجربیات عینی هرگاه فعلان فرهنگی و مجموعه‌های هنری برای بیان و القای ایده‌ای اقدام کردند نتیجه مطلوبی حاصل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جهان کنونی ما در حال گذر از دنیای سنتی خود و رسیدن به یک عصر کاملا مدرن و فرامدرن است که در آن انسان به‌دنبال معنا و یافتن واقعیت خود است. قطعا سال‌های آینده روزهایی خواهد آمد که هوش مصنوعی و تکنولوژی بسیار فعالانه‌تر از اکنون خواهد شد و انسان در حضور میلیون‌ها ایده و تفکر به‌دنیال یافتن معنای اصلی زندگی می‌شود.

 

همه ادیان و ایدئولوژی‌های موجود از آسمانی‌ها گرفته تا تفکرات بشری همه انسان را به یک زندگی کامل در صلح در آینده امید می‌دهد که در میان مسلمانان این موضوع تحت عنوان مهدویت یافت می شود،  اما برای معرفی فرهنگ مهدویت لازمه های گوناگوی وجود دارد، که در این میان نقش هنر و هنرمندان در کنار مجموعه های فرهنگی را نباید فراموش کرد.

 

هنر می‌تواند بخش مغفول مانده فرهنگ مهدویت را به نمایش بگذارد

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در این باره عنوان کرد: کانون‌های مساجد با توجه به اینکه به صورت مسجدمحور فعالیت خود را انجام می‌دهند ظرفیت‌های بسیار بالایی برای گسترش و نشر فرهنگ مهدویت دارند و همانگونه که می‌دانیم مسجد سنگر  نشر فرهنگ الهی است.

 

«آیت‌الله حیدری» تصریح کرد: ظرفیت‌های هنری که کانون‌های فرهنگی دارند می‌تواند بخش‌های مغفول مانده فرهنگ مهدویت را به نمایش بگذارد،  هنرهایی همچون نقاشی، خطاطی، حتی مجسمه‌سازی و موسیقی می‌توانند ایده‌های مهدویت را اجرا و به جامعه تبین کنند.

 

وی با بیان اینکه درست تبین کردن فرهنگ اهل‌بیت (ع) باعث جلوگیری از بسیاری انحرافات می‌شود اطهار کرد: همانگونه که در حدیثی می‌خوانیم هرکس که بمیرد و امام زمان (عج) خود را نشناسد همانا که به مرگ جاهلیت از بین رفته است، بنابراین همه بخش‌های جامعه اسلامی برای تبین فرهنگ اهل‌بیت (ع) به‌ویژه معرفی امام عصر (عج) باید تلاش کنند.

 

امام جمعه موقت اهواز افزود: در این شرایط که نمی‌توانیم جشن‌های باشکوه مهدویت را برپا کنیم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با استفاده از ظرفیت‌های بالای خود می‌توانند بخش‌های مختلفی در خصوص معرفی امام عصر (عج) در فضای مجازی ایجاد کنند؛ فضای مجازی در این شرایط بهترین ابزار برای معرفی فرهنگ اهل‌بیت (ع) است.

 

تقویت مبانی مهدویت؛ امید بخش جوامع بشری

 

مدیر مجموعه فرهنگی طلیعه داران ظهور با اشاره به اینکه موضوع مهدویت امید را در میان بشریت زنده می‌کند گفت: امروزه شاهد آن هستیم که برای رهایی از شر این ویروس همه مردم جهان یک ندای استمدادی سر می‌دهند، تقویت مبانی مهدویت می‌تواند امید را بیش از بیش در جوامع بشری زنده نگاه دارد.

 

«حجت‌الاسلام سید علی جزایری» ادامه داد: دستگاه‌های فرهنگی باید در این شرایط روحیه نشاط و معنویت را در میان جامعه حفظ کنند، در برخی روایات می‌خوانیم که حضرت مهدی (عج) زمانی ظهور خواهند کرد که مردم دنیا آن را فرا بخوانند، وظیفه دستگاه‌های فرهنگی در این شرایط تقویت روحیه مردم در مبارزه با کرونا است.

 

وی بیان کرد: مساجد، کانون‌های فرهنگی و هیئات مذهبی از ظرفیت‌های خود در عصر غیبت کبری به نحو احسنت استفاده کنند، معرفی و بیان اولویت‌های حکومت جهانی یکی از مهم‌ترین وظایف مساجد و کانون‌های فرهنگی جهت آماده‌سازی برای تشکیل حکومت جهانی امام عصر (عج) است.

 

گفتمان‌سازی تفکر مهدوی در مساجد انجام پذیرد

 

همچنین مدیرعامل موسسه جوانان بیداراندیش اهواز ابراز کرد: امروزه دشمنان اسلام با شبه‌افکنی و تخریب درصدد  آن هستند تا از اعتقاد جوانان نسبت به دین خود بکاهند که لازم است زمینه فکر اسلامی و تفکر نوین عدالت محور مهدوی در میان جوانان فراهم شود.

 

«جعفر شعبانپور» با بیان اینکه مساجد با توجه به اینکه مهم‌ترین پایگاه اجتماعی در جامعه به‌شمار می‌آیند گفت: توزیع مناسب و مطلوب کتب دینی و آخرین مقالات منتشر شده در زمینه مهدویت می‌تواند گام موثری در رشد تفکر مهدویت داشته باشد، همچنین گفتمان‌سازی فرهنگ مهدوی جهت بررسی ابعاد مختلف آن نتایج بسیار مطلوبی به همراه خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه در عصر غیبت امام عصر (عج) تبعیت از فرامین و رهنمودهای ولایت فقیه چاره‌ساز مشکلات است گفت: با توجه به اینکه اکنون از دریای معرفت حضرت مهدی (عج) محروم هستیم مساجد و مجموعه‌های فرهنگی می‌توانند با توجه به سخنان مقام معظم رهبری سرفصل‌های گفتمان‌سازی تفکر مهدوی را گسترش دهند.

 

لزوم استفاده از هنرهای نمایشی برای تبین مهدویت در کانون‌های مساجد

 

مهدویت و بررسی آن یک موضوع فرامذهبی است و اگر بخواهیم در مورد آن گفت‌وگو کنیم باید جوانب مختلف جهانی را در نظر بگیرم، اما اگر بخواهیم در میان کودکان و نوجوانان به بررسی موضوع مهدویت بپردازیم باید از لحاظ رفتارشناسی کودکانه اقدام کنیم.

 

برگزاری نمایش‌های خیابانی و تئاتر با موضوع مهدویت می‌توان در تبین این مهم نقش بسزایی داشته باشد، زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده جلوه‌های بصری مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی خواهند ماند، بنابراین مجموعه‌های فرهنگی می‌توانند از تئاتر و نمایش‌های خیابانی بهره کافی در این خصوص داشته باشند.

 

هنرمندان  و موسیقی‌دانان در کنار دانشمندان و تاریخ‌دانان نقش بسار پررنگی در بیان و معرفی فرهنگ حقیقی مهدویت دارند که باید نقش آنها بیشتر از گذشته در جامعه محسوس شود، علاوه براین لازم برای معرفی هرچه بیشتر این هنرها از همه ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و مجازی بهره کافی را برد.

 

بنابراین بهترین نسخه برای معنا یافتن انسان در روزهای بی‌معنایی گرویدن به زندگی مهدوی است، در این میان نقش کانون‌های فرهنگی و هنری که با طیف گسترده‌ای از جوانان در ارتباط هستند بسیار حائز اهمیت است و بهره‌مندی از ظرفیت‌های کانون‌ها برای بیان فرهنگ مهدویت لازم است.

 

پایان پیام/690

منبع: شبستان

کلیدواژه: مساجد و کانون های مساجد مهدویت هنر کانون های فرهنگی فرهنگ مهدویت فرهنگ مهدوی برای معرفی کانون ها امام عصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۰۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران

احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران ازتوزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار استان خبر داد و گفت: این بسته‌های گوشت قربانی مشارکتی ماه شوال به همت موسسه و کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها قم وبا همکاری برنامه تلویزیونی سمت خدا شبکه ۳ سیما توسط ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مازندران جهت کمک به نیازمندان آبرومند و مسجدی فراهم شد.

او افزود: نیازمندان از قبل به همت مدیران مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مازندران شناسایی شده اند وبسته‌ها در جامعه هدف، اعضای کمیته امداد امام، بهزیستی و زنان بی سر پرست یا بد سرپرست یا قشر آسیب پذیر جامعه تفسیم می‌گردد

آهنگر گفت: از زمانیکه کرونا آغاز شده در این طرح خیرین محترم در اول هرماه قمری بسته‌های گوشت را آماده کرده ودر اختیار نیازمندان آبرومندقرار می‌گیرد وهربسته آن ۱.۵ کیلوگرم است که جمعا ۱.۵ تن می باشد و ارزش تقریبی آن حدود ۷۵۰تا ۸۰۰ میلیون تومان است..

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • بهره مندی ۲۰ هزار مشترک از فیبر نوری البرز
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  •  توزیع  هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین