Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@10:05:23 GMT

اتحاد جهانی برای نجات طلای سیاه

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۱۵۱۸

اتحاد جهانی برای نجات طلای سیاه

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، عدم توافق در هشتمین نشست اوپک پلاس در اوایل ماه گذشته میلادی در کنار شیوع کرونا در جهان باعث شد تا قیمت نفت بیش از ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست دهد.

اگرچه در روزهای ابتدایی کشورهای تولیدکننده نفت به ویژه عربستان و روسیه جنگ قیمتی نافرجامی را آغاز کردند اما در ادامه مسیر متوجه شدند که اقتصادشان تاب‌آوری لازم برای هماهنگی با نفت ارزان را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان آمریکا نیز که میانگین قیمت تولید نفتش حدود ۳۵ دلار در هر بشکه برآورد می‌شود با قیمت‌های منفی نفت رو به رو شد و در حالی که نفت را ۳۵ دلار تولید می‌کرد با ضرری ۱۵ دلاری به ۲۰ دلار در هر بشکه می‌فروخت.

این عوامل باعث شد تا آمریکا به عنوان میانجی وارد عمل شود و با روسیه و عربستان چانه‌زنی را آغاز کند.

امری که به نظر می‌رسد به نشستی مجازی بین کشورهای تولیدکننده نفت اعم از اوپک و غیر اوپک بیانجامد. نشستی که حالا آمریکا نیز که همواره با اوپک مشکل داشته، در آن حاضر خواهد شد.

مشکل آمریکا با اوپک آنچنان جدی است که قانون به اصلاح نوپک را تصویب کرد تا جلوی اوپک برای بازی قیمت را بگیرد.

با این حال قدرت منافع اقتصادی در مناسبات سیاسی جهان آنچنان زیاد است که حتی می‌تواند آمریکا را به عنوان سرسخت‌ترین مخالف اوپک با این سازمان به مذاکره وادارد.

نشستی که قرار بود امروز برگزار شود اما به دلیل وجود اختلافات به پایان هفته جاری موکول شده است.

در کنار اعضای اوپک و اوپک پلاس و علاوه بر آمریکا، حالا به نظر می‌رسد کشورهای دیگر نیز در این نشست مجازی حضور خواهند داشت.

نروژ جزو نخستین کشورهایی بود که از آمادگی خود برای کاهش عرضه نفت خبر داد.

نخست وزیر کانادا نیز با تاکید بر ادامه تلاش‌های این کشور در سطح بین‌المللی برای کمک به حل بحران کنونی نفت گفته که گفت و گوها را با جامعه جهانی از جمله اوپک ادامه خواهد داد و در این زمینه ار تباط‌هایی بین اوپک و کانادا برقرار شده است.

این اجماع جهانی از انجا اتفاق افتاده که اختلال موجود در بازارهای جهانی نفت خام به حدی زیاد است که اوپک نمی‌تواند به تنهایی ثبات آن را بر قرار کند.

در واقع ماموریت اوپک برای تثبیت بازار نفت از طریق متعادل کردن عرضه، تنها بخشی از مجموعه بزرگ‌تر راه‌های موجود بازار، برای کمک به مدیریت خطرهای ناشی از قیمت کنونی نفت است.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش نوسان‌های قیمت نفت با بهره‌گیری از ظرفیت مازاد اوپک، ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار سود سالانه برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند. اما همانگونه که «ثامر غضبان» وزیر نفت عراق نیز تاکید کرده توافق جدید اوپک پلاس به همکاری دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت نیاز دارد.

وزیر نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده که درباره دستیابی به توافقی جدید برای کاهش تولید نفت در نشست پایان هفته خوشبین است.

در این نشست که به دلیل کرونا به صورت مجازی بین اعضا برگزار خواهد شد در مورد خروج ۱۰ میلیون بشکه نفت از بازار تصمیم‌گیری خواهد شد. اگرچه این تصمیم می‌تواند قیمت‌ها را تا حدودی به تعادل برساند اما عملکرد پالایشگاه‌های جهان نشان می‌دهد که ۱۷ درصداز تقاضا از بازار خارج شده است.

از سوی دیگر با توجه به قرنطینه بیش از نیمی از مردم جهان، کاهش سفرهای هوایی و مصرف بنزین به دلیل شیوع کرونا، کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت تنها به عنوان مسکنی موقتی کارساز خواهد بود.

بنابراین اگر روند توافقات ادامه‌دار نباشد نگرانی نسبت به اقتصاد جهانی، حتی ممکن است قیمت‌ها را به زیر ۱۰ دلار در هر بشکه نیز برساند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس جهش تولید ناو روزولت مناجات شعبانیه وام کرونا کریم همتی نفت بازار نفت اوپک کروناویروس جهش تولید ناو روزولت مناجات شعبانیه وام کرونا کریم همتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۱۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، سکه و ارز امروز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + جدول

هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران با کاهش ۱۰ تومانی، به قیمت ۳ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه امامی نیز با افزایش ۵۱۵ هزار تومانی، در کانال جدید قرار گرفت و به قیمت ۴۲ میلیون و ۴۰۹ هزار تومان فروخته شد.

قیمت انواع ارز، سکه و طلا را در روز جمعه، هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید.

دلار (در صرافی بانکی)

۴۴ هزار و ۳۸ تومان

یورو

۴۷ هزار و ۶۰ تومان

سکه تمام بهار آزادی

۳۹ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان

سکه امامی

۴۲ میلیون و ۴۰۹ هزار تومان

نیم سکه

۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

ربع سکه

۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

سکه گرمی

۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۳ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار

۴ میلیون و ۶۹۷ هزار تومان

هر مثقال طلا

۱۵ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان

هر انس طلا

۲۳۳۱.۴۰ دلار

منبع: خبرآنلاین

tags # قیمت سکه ، قیمت طلا ، قیمت دلار سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • قیمت جهانی نفت؛ برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ |برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟
  • قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ |برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد