Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@22:07:43 GMT

سیب، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۲۵۴۶

سیب، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌ها

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان،از زمان‌های گذشته مردم جهان علاقه‌ی فراوانی به میوه‌ها داشتند، طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه‌ی با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است، سیب یکی از میوه‌هایی است که قبل از دیگر میوه‌ها شناخته شد، تمدن انسان از دیر باز با سیب پیوند خورده است، سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه‌ی آن بستگی دارد، نه نوع آن.

سیب دارای خواص دارویی و درمایی زیادی است که در این مطلب به نکاتی از آن اشاره می‌شود.

سیب در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است

با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.

لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B۲)، ویتامین C و A، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم می‌باشد.

سیب فشارخون را منظم می‌کند

خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

سیب برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید است

اسید‌های موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامین C بهره‌مند شوند.

مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.

اسید‌های موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود ۹۰ درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.

جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.

سیب از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کند

یکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. در موارد شدید، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌شود. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است. هم‌چنین سیب میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.

سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسید‌های ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل و نقرس توصیه می‌گردد.

سیب برای حافظه و مغز مفید است.

سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کار‌های فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

سیب اثر آرام بخش دارد

دم کرده‌ی پوست سیب که با اندکی عسل شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.

سیب به قلب سلامتی می‌بخشد

سیب از معدود مواد غذایی است که کاملا بدون کلسترول بوده و به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند. سیب نه تنها به وعده غذایی شما هیچ کلسترولی نمی‌افزاید بلکه حتی این ماده مضر را ازخون شما می‌زداید. یک چهارم سیب تشکیل شده است از ماده‌ای به نام پکتین که فیبر محلولی است که میزان کلسترول Ldl خون را از طریق کاهش جذب چربی کاهش می‌دهد. هم زمان پکتین میزان کلسترول Hdl یا همان کلسترول خوب بدن شما را که برای مصارفی همچون تولید هورمون‌ها مورد نیاز هستند افزایش می‌دهد. افزایش سطح کلسترول خوب منجر به کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

سیب قند خون را پایین می‌آورد

سیب خبر خوبی برای افراد مبتلا به قندخون بالا (دیابت)، قند خون پایین (هیپوگلیسیمیک) و دیگرانی است که به شدت نسبت به افزایش یا کاهش میزان قند خون خود حساس هستند. مقدار بالای فیبر غذایی موجود در یک عدد سیب باعث می‌شود که قند خون یا همان گلوکز خون ثابت بماند و به هر جال وجود ثبات در میزان قند خون بر اشتهای شما نیز لگام می‌زند.

سیب از عفونت پیشگیری می‌کند.

بررسی نشان می‌دهد آن‌هایی که بیشتر سیب می‌خورند کمتر دچار سرما خوردگی یا عفونت‌های قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفسی شده و عموماً کمتر بیمارمی شوند. برخی بر این باورند که اب سیب ویروس‌های عفونتزا را می‌کشد.

مصرف سیب به هضم کمک می‌کند.

سیب سرشار از “فیبر” عنصر زبرینه‌ای است که باعث می‌شود همه چیز به روانی در دستگاه گوارش حرکت کند. یک سیب متوسط ۹ تا ۱۰ گرم فیبر داشته بخش قابل توجهی از ۲۰ تا ۳۵ گرم نیاز روزانه بدن ما را در این مورد تامین می‌کند.

گاز زدن سیب برای لثه‌ها خوب است

جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که ذرات غذای مانده در پشت لثه‌ها و دندان‌های شما را پاک کند و فساد دندان و بیماری لثه‌ها را از شما دور سازد. حتی کسانی که قبلاً از بیماری‌های مزمن لثه رنج می‌برده اند خواهند توانست از منافع ناشی از ویتامین سرشار موجود در سیب – ویتامینی که از حساسیت لثه‌ها و دندان‌های آن‌ها می‌کاهد- برخوردار شوند.

سیب از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند

سیب حاوی کافئیک شیمیایی یا اسیر کلوروژنیک می‌باشد. مطالعات به انجام رسیده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این ترکیب می‌تواد به عنوان یک ضد سرطان عمل کند.

سیب سرشار از ویتامین است

سیب سرشار از ویتامین‌های E، B۱۲، B۲، B۱، A و K، اسید پانتوتونیک، نیاسین، بیوتین، اسید فولیک و کولین است. مقادیر این ویتامین‌ها در انواع گوناگون سیب متفاوت است. پوست سیب حاوی کاروتن می‌باشد. تقریباً نیمی از ویتامین C در پوست سیب وجود دارد و سیب‌های کوچک در مقایسه مقدار بیشتری پوست دارند. انواع سیب منابع بسیار خوبی برای تأمین ویتامین C محسوب می‌شود. سیب دارای مقدار بسیار ناچیزی ویتامین K است.

در برنامه غذایی خود سیب را قرار دهید

میوه رسیده سیب دارای ۸۰ درصد قند است و میوه‌ای مناسب برای افراد دیابتی است، چرا که برای سوختن نیاز زیادی به انسولین ندارد.

در پوست سیب، ویتامین‌ها و املاح زیادی از جمله تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین ث، فسفر و …. وجود دارد. پس به جای مصرف کپسول مولتی ویتامین از سیب استفاده کنید.

برای رفع یبوست‌های مزمن در مدت ۱۵ روز، روزانه ۳ عدد سیب را به صورت صبح ناشتا، قبل از نهار و قبل از خواب میل کنید.

دم کرده پوست درخت سیب می‌تواند تب مالاریا و تب‌های صفراوی را به خوبی تحت کنترل در آورد.

کسانی که بیماری نقرس دارند و افرادی که اسید اوریک خونشان افزایش می‌یابد بدون تردید با مصرف روزانه ۴ عدد سیب با پوست، مانع تشکیل اسید اوریک شوند.

روزانه مصرف یک استکان از افشره سیب مانع هر نوع گرفتگی صدا می‌شود.

افرادی که متحمل رژیم‌های غیر اصولی و سخت و پروتئینی می‌شوند، دچار نوعی مشکل متابولیکی به نام کنواسیدوز می‌گردند. مصرف روزانه ۳ عدد سیب به راحتی این عارضه را بر طرف می‌نماید.

اگر لک صورت شما با درمان‌های پوستی درمان نشده، به احتمال زیاد مربوط به بیماری‌های کبدی می‌باشند. در این گونه موارد به مدت ۴۵ روز هر صبح ناشتا ۲ عدد سیب را با پوست میل کنید به شرطی که تا ۲۰ دقیقه بعد از آن صبحانه میل نکنید.

اگر دچار ناراحتی عفونی و روده‌ای می‌باشید از دم کرده برگ سیب استفاده کنید. مقدار ۱۲۰ گرم برگ سیب را در یک لیتر آب به مدت ۵ دقیقه دم کنید و روزانه یک فنجان از آن را میل کنید.

اگر اشتها ندارید همیشه سیب را بو کنید.

انتهای پیام/ د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواص سیب برگ سیب فشارخون دندان ها و لثه موجود در سیب ویتامین ها سیب دارای ویتامین C پوست سیب عدد سیب قند خون یک سیب لثه ها ی پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۲۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

علاوه بر این وضعیت سلامتی کبد بیش از آنچه فکر کنید زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، بیش از ۴.۵ میلیون بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر در این کشور به بیماری‌های کبدی مبتلا می‌شوند.

چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟

دکتر سودا کودالی متخصص کبد می‌گوید: کبد عضو مهم بدن است که چندین عملکرد حیاتی انجام می‌دهد، اما با اینکه تعداد زیادی به بیماری‌های آن مبتلا می‌شوند، کمتر تشخیص داده می‌شود و افراد، معمولا تا وقتی به بیماری‌های کبدی بسیار پیشرفته دچار نشده‌اند به متخصص مراجعه نمی‌کنند؛ یعنی زمانی که گزینه‌های درمانی بسیار محدود شده‌اند.

به گفته دکتر کودالی، برای چندین بیماری که سلامتی کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گزینه‌های درمانی وجود دارند و به همین دلیل تشخیص زودهنگام بیماری کلید اصلی است.

برخی عوارض کبد ناسالم

عوامل متعددی می‌توانند باعث بیماری کبد شوند از جمله عفونت، چربی و مشکلات ایمنی. به گفته دکتر کودالی، پیامد بیماری‌های کبدی طولانی‌مدت فارغ از اینکه چه عاملی موجب آسیب کبدی شده است، شرایطی به نام سیروز کبدی یا آسیب‌دیدگی شدید کبد را به وجود می‌آورد که در صورت ابتلا، بافت سالم کبد تخریب و بافت‌های نسجی نامنظم و زخمی جایگزین آن می‌شوند.

سیروز کبدی خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز افزایش می‌دهد و سایر عوارض آن که ناتوانی کبد در انجام دادن چندین عملکرد مهم را در پی دارد، می‌تواند کار فرد را به بستری شدن در بیمارستان بکشاند، بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد و در اغلب موارد به پیوند کبد منتهی می‌شود.

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

به گزارش ایندیپندنت، مهم‌ترین کاری که می‌توان برای سلامتی کبد انجام داد، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و غنی از آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی ضروری است و به گفته دکتر کودالی، رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند نمونه بسیار خوبی باشد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی انواع سبزیجات، فیبر و آنتی‌اکسیدان است و بر مصرف ماهی‌های دارای اسید‌های چرب امگا، مغز‌ها و سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها در حد تعادل تاکید می‌کند.

روش‌های دیگر تغذیه برای تقویت سلامت کبد

دکتر کودالی می‌گوید: به جای مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها و مکمل‌ها، رعایت یک رژیم غذایی متعادل باید در مرکز توجه قرار گیرد، با این حال آشکار شده که ویتامین E در رفع چربی و التهاب کبد مفید است.

به گفته او، برخی پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهد ممکن است در بیماران مبتلا به کبد چرب، سطح پایین ویتامین D دیده شود، اما برای تایید اینکه آیا مکمل ویتامین D واقعا در پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید است یا این روند را معکوس می‌کند، به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز است.

برخی روش‌های دیگر برای بهبود سلامت کبد

طبق توضیحات دکتر کودالی، کبد چرب یکی از دلایل اصلی بیماری‌های کبدی است که عامل ثانویه فاکتور‌های خطر مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا به شمار می‌رود که همگی باید کاملا تحت کنترل باشند.

او خاطر نشان می‌کند که عدم مصرف الکل، پیشگیری از چاقی و کاهش وزن با اصلاح رژیم غذایی و ورزش منظم از راهکار‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی است. همچنین توصیه می‌کند از مصرف گیاهان دارویی و مکمل‌های غیرضروری که به کبد صدمه می‌زنند، پرهیز کنید. ترک سیگار هم می‌تواند سلامتی کبد را تقویت کند و خواب کافی نیز تاثیر مثبتی بر کبد می‌گذارد. مراجعه منظم به پزشک نیز به عنوان یک اقدام پیشگیرانه مهم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی
  • با این ۸ روش طول عمرتان بیشتر می‌شود
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند
  • آموزش یک مدل نوشیدنی کافی شاپی خوشمزه با طالبی
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند
  • آموزش یک مدل نوشیدنی کافی شاپی خوشمزه با طالبی 
  • فواید این گیاه خوراکی در کاهش وزن و حفاظت از قلب
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها