Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:58:37 GMT

لشکر سایبری آمریکا و تشویق به شکستن منع تردد کرونا

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۲۸۸۷

لشکر سایبری آمریکا و تشویق به شکستن منع تردد کرونا

بخشی از این اتهام مبتنی بر خط خبری است که رسانه های وابسته به آمریکا مانند تلویزیون عرب زبان «الحره» در روزهای گذشته در توجیه اعتراضات جمعه گذشته در «ناصریه» مرکز استان ذیقار در جنوب عراق در پیش گرفته اند.

رسانه های محور سعودی و همچنین پاره ای رسانه های همسو با این محور در داخل عراق مانند «الشرقیه» و «دجله» نیز با این خط خبری همراه شده و بر این تلاش ها برای شکستن مقررات منع تردد، عناوین انحرافی مانند «انقلاب گرسنگان و فقرا» نهاده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاربر مطلع عراقی معروف به «سیده الاولی» یک روز قبل از حوادث ناصریه در گزارشی با عنوان «نقشه آمریکا برای گرفتار کردن عراق در باتلاق کرونا» در این باره نوشت: اطلاعاتی به دست آورده که نشان می دهد آمریکا با نقشه ای خطرناک درصدد گرفتار کردن عراق در باتلاق ویروس چموش کرونا است تا موجب فروپاشی تمامی تدابیر اتخاذ شده در مهار این ویروس شود.

این کاربر گفته بود که واشنگتن به تشکیلات تندرو موسوم به «جوکر» (گروه های تندرو برخاسته از اعتراضات خیابانی عراق) دستور داده تا به بهانه مسائل اقتصادی، معیشتی و فقر باعث تحریک تظاهرات و شکستن مقررات منع تردد فقط در شهرهای شیعه نشین شوند.

این کاربر عراقی ادامه داده است که انتشار شایعاتی مبنی بر وجود هزاران مبتلای اعلام نشده در عراق به ویروس کرونا به بهانه شیوع گسترده این بیماری در عراق از دیگر برنامه های آمریکا است.

در همین راستا هیات ارتباطات و رسانه در عراق که مسوول اعطای مجوز فعالیت رسانه های داخلی و خارجی در این کشور است، فعالیت دفتر خبرگزاری بین المللی «رویترز» در عراق را به دلیل اخبار کذب در خصوص شیوع گسترده بیماری در عراق به مدت سه ماه به حال تعلیق در آورد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه گذشته (۱۵ فروردین ماه) در گزارشی دولت عراق را به پنهان ‌کاری درباره آمار مبتلایان و فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا متهم کرد و مدعی شد که تعداد مبتلایان و فوت شدگان بیش از اعداد و ارقام رسمی اعلام شده است.

بعد از انتشار این خبر،‌ نخستین پاسخگویی به فراخوان های مشکوک شبکه های اجتماعی باز هم در ناصریه مرکز استان ذیقار جمعه گذشته اتفاق افتاد.

این شهر جنوبی عراق که در بردارنده زندان بزرگ «الحوت» است و اغلب سرکرده های تروریسم و جنایتکاران رژیم سابق بعث در آن نگهداری می شوند، شاهد تجمع های اعتراضی جمعی از جوانان شد که به بهانه فقر و گرسنگی ناشی از مقررات دولتی منع تردد، به خیابان ریختند.

این تجمع اعتراضی به درگیری با نیروهای امنیتی انجامید و دستکم منجر به کشته شدن یک نیروی پلیس و یک فرد معترض به علاوه زخمی شدن هشت نفر دیگر شد.

رسانه های آمریکایی، به ویژه شبکه عرب زبان «الحره» که با هزینه وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می کند، در این راستا در گزارش هایی همچنان به این فراخوان ها برای شکست مقررات منع تردد دامن می زند.

این رسانه افزوده است که فقرای عراق از مقررات منع تردد، متضرر شده و قحطی و گرسنگی بین آنها شیوع یافته و برای همین درصدد شکستن مقررات منع تردد هستند.

باور عمومی که نه تنها در گزارش «سیده الاولی» به آن اشاره شده، بلکه در شبکه های اجتماعی نیز انعکاس یافته، این است که قضیه شکستن منع تردد مرتبط با بهره برداری های سیاسی است و قضیه فقر و گرسنگی مردم بهانه ای است تا با خارج کردن کنترل شهرها، این کشور در غوغای کرونا غرق و شرایط برای بهره برداری های سیاسی آمریکا در این کشور فراهم شود.

طبق این گزارش، با تشدید مخالفت بیت سیاسی شیعه با تکلیف عدنان الزرفی برای پست نخست وزیری و کاهش بخت او برای رسیدن به این سمت، آمریکا بار دیگر با اهرم اعتراضات خیابانی و تهدید به شکستن مقررات منع تردد، درصدد تحت فشار گذاشتن جناح های شیعی است.

گفته می شود که آمریکا از اقدامات اصولی دولت عراق در مهار کرونا که سازمان بهداشت جهانی نیز بر آن صحه گذاشته، نگران است که مبادا این موفقیت به نفع دولت «عادل عبدالمهدی» تمام شود و برای همین درصدد شکستن این تدابیر دولت عراق است.

در همین راستا کاربران عراقی با هشتگ های «#کسر_الحظر_یقتلنا» (شکستن مقررات منع تردد، مرگ آور است)، «#الجوکر_یکسر_الحظر» (جوکر مقررات منع تردد را می شکند»، «#عدنان_الزرفی_فاسد_حاکموه_اولا» (عدنان الزرفی فاسد است باید محاکمه شود) علیه فراخوانان مشکوک شکستن مقررات منع تردد بپاخاسته اند.

تلویزیون «الغدیر» عراق (ارگان خبری سازمان بدر) به نقل از یک منبع امنیتی این کشور نیز امروز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای امنیت ملی عراق توانستند یکی از فراخوان دهندگان به شکستن مقررات منع تردد را در شبکه های اجتماعی، رصد و او را دستگیر کنند.

این منبع اضافه کرده است که فرد دستگیر شده یکی از مسوولان شبکه های اجتماعی تحریک کننده است که صبح امروز در استان دیاله دستگیر شده است.

 دولت عراق با وجود چالش هایی که با آن مواجه است، همچنان اصرار دارد تا به تدابیر خود برای مهار کرونا ادامه دهد.

با گذشت یک ماه از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در عراق، این کشور به رغم کاستی هایی که در زمینه مراکز درمانی و درمان بیماران کرونایی دارد، تاکنون به اعتراف سازمان بهداشت جهانی، پرونده موفقی از خود در مهار این بیماری ارائه کرده است.

دولت عراق با اعمال مقررات منع تردد یک ماهه در شهرهای عراق و مستثنی کردن نقل و انتقال مواد غذایی و مایحتاج مردم از این مقررات توانسته است، از گرانی کالاهای ضروری جلوگیری به عمل آورد.

همزمان مرجعیت عالی دینی عراق با فتوای همیاری اجتماعی، در کمک رسانی داوطلبانه به اقشار نیازمند جامعه نقش اساسی داشته و بسیاری از نهادها و موسسه های خیریه و اجتماعی به این فتوا پیوسته و به آن لبیک گفته اند.

نقش الحشد الشعبی در این فراخوان عمومی و همچنین مشارکت در ضدعفونی کردن معابر عمومی و ایجاد بیمارستان های صحرایی درمان و مراقبت از بیماران کرونایی در کنار دیگر نیروهای مسلح عراق قابل توجه بوده است.

بر همین اساس طبق آمار رسمی وزارت بهداشت عراق در این مدت، تعداد مبتلایان به ۹۶۱ نفر و جان باختگان به ۶۱ نفر رسیده و از همه مهمتر تعداد شفایافتگان به رغم تمامی کاستی های بهداشتی در عراق، ۲۷۹ نفر بوده است.

جالب توجه اینکه بعد از اعتراضات جمعه گذشته و شکسته شدن جزیی مقررات منع تردد در ناصریه، به یکباره ۱۲ مورد ابتلای جدید در ناصریه شناسایی شد امری که افکار عمومی عراق آن را مرتبط با شکستن جزیی مقررات منع تردد دانستند و حالا بیم آن وجود دارد که با شکستن مقررات بهداشتی در عراق، دیو کرونا در این کشور از خواب برخیزد.

برچسب‌ها ویروس کرونا شیعه خبرگزاری رویترز الحره ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی بهداشت پروندهٔ خبری توطئه آمریکا برای عراق در بحبوحه بحران کرونا هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا شیعه خبرگزاری رویترز الحره ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا شیعه خبرگزاری رویترز الحره ایالات متحده آمریکا سازمان جهانی بهداشت شبکه های اجتماعی ویروس کرونا دولت عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۲۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟

به گزارش خبرآنلاین، پایگاه خبری "وستیکاوکازا" روسیه در تحلیلی نوشت: در حالی که جو بایدن به چگونگی کاهش تنش ها در نوار غزه فکر می کرد و ایران در حال بررسی راه هایی برای پاسخ به تلافی جویانه اسرائیل بود، رئیس جمهور ترکیه درگیر سیاست خارجی سازنده تری بود. او در این حین به عراق سفر کرد و با نخست وزیر این کشور یعنی محمد شیاع السودانی دیدار و گفتگو کرد.

سفر رجب طیب اردوغان به بغداد، یک سفر تاریخی بود. رهبر ترکیه برای اولین بار در ۱۳ سال گذشته پا به خاک عراق گذاشت. گفتگوها با السودانی، نخست‌وزیر و عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق، با هدف تقویت همکاری بین عراق و ترکیه در مسائل سیاسی، اقتصاد و امنیت انجام شد.

اردوغان با رفتن به عراق قصد داشت دو مشکل خاص را حل کند. اولین مورد مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بود. رئیس جمهور ترکیه در بغداد تصریح کرد که کشورش حضور کانون تروریسم در مرزهای خود را، چه در سوریه و چه در عراق، تحمل نخواهد کرد. وی با ابراز امیدواری از مشارکت بغداد در مبارزه با (پ.ک.ک) گفت: عراق باید از همه اشکال تروریسم پاک شود.

اردوغان برای نشان دادن عزم خود دستور بمباران گسترده مواضع (پ.ک.ک) در شمال عراق را صادر کرد. روزنامه حریت نوشت که به زودی نیروهای مسلح ترکیه عملیات زمینی جامع علیه شبه نظامیان را انجام خواهند داد. همچنین، ترکیه و عراق قصد دارند یک مرکز عملیاتی برای مبارزه با شبه نظامیان در عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری مرز ترکیه و عراق ایجاد کنند. تمایل دولت عراق برای همکاری با ترکیه با توجه به اینکه بغداد در گذشته اغلب آنکارا را به نقض تمامیت ارضی عراق متهم کرده است، گامی بزرگ در این مسیر است.

هر دو کشور باید مشکل (پ.ک.ک) را حل کنند تا کار دوم و مهم‌تر ضورت پذیرد. در واقع، پیگیری پروژه «راه توسعه»، کریدور حمل و نقلی که استان‌های شرقی ترکیه را از طریق خاک عراق به خلیج فارس متصل می‌کند که همین مساله، دلیل اصلی سفر اردوغان به بغداد شد.

اردوغان و السودانی تفاهم‌نامه همکاری میان عراق، ترکی ، قطر و امارات را امضا کردند. این پروژه شامل ۱۲۰۰ کیلومتر راه آهن و بزرگراه است. هزینه آن ۱۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است. پس از اجرای این کریدور، سالانه تا ۴ میلیارد دلار سود به دست می‌آید و بیش از ۱۰۰ هزار شغل را فراهم می‌کند. مشارکت امارات و قطر بسیار مهم است زیرا عراق و ترکیه نیاز به جذب سرمایه گذاری خارجی دارند. این امکان وجود دارد که سرمایه گذاران چینی در مرحله اجرا به این پروژه بپیوندند. قطر در حال حاضر متحد ترکیه است و دخالت امارات به لطف عادی سازی روابط با ترکیه در سفرهای متقابل رهبران دو کشور به آنکارا و ابوظبی امکان پذیر شده است.

جالب اینجاست که تا همین اواخر یک پروژه بزرگ دیگر به نام IMEC (کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا ) وجود داشت. این پروژه قرار بود هند را از طریق خاک کشورهای عربی خلیج فارس و اردن به اسرائیل متصل کند. آمریکا نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرد. با این حال، به دلیل آغاز جنگ در غزه، روابط اسرائیل ـ آمریکا با کشورهای عربی به شدت تضعیف شده است. چشم انداز به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی مبهم است و اردن و امارات تماس‌های خود با تل آویو را معلق کرده‌اند. علاوه بر این، به دلیل حملات انصارااله یمن، ایمنی ناوبری در اقیانوس هند مختل شده است. به نوعی می‌توان گفت که جاده ابریشم ترکیه در حال تبدیل شدن به یک جایگزین برای پروژه آمریکایی ـ هندی است.

اجرای راه توسعه نه تنها به سرمایه گذاری‌های چند میلیارد دلاری بلکه به ثبات در عراق نیز نیاز خواهد داشت. دولت بغداد می‌داند که مقابله با تهدید (پ.ک.ک) به تنهایی غیرممکن است اما در عین حال عملیات ارتش ترکیه در عراق با محکومیت بغداد و دیگر کشورهای عربی مواجه بود. در پیش بینی سود اقتصادی بزرگ مورد نیاز ترکیه و عراق که هنوز از مداخله آمریکا و تسلط سازمان‌های تروریستی در امان نیست، دو کشور در نهایت تلاش‌های خود را برای از بین بردن ساختارهای تجزیه‌طلبانه که توسط (پ.ک.ک) نمایندگی می‌شود، هماهنگ خواهند کرد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901539

دیگر خبرها

  • قطعه ای از بهشت در زمین + فیلم
  • داستان شکستن مارپیچ سکوت را برای نوه‌هایتان تعریف خواهید کرد
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • شکست‌ناپذیری در ۴۷ بازی متوالی؛ خیز لورکوزن برای شکستن رکورد تاریخی بنفیکا
  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • فرصت ویژه جواد نکونام برای شکستن رکورد فرهاد مجیدی
  • احتمال سیلاب و ریزش کوه در محورهای کوهستانی خوزستان/ پیش‌بینی افزایش ۱۵ درصدی تردد
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟