Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی ورمقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مرحله سوم مایه کوبی دام‌های این استان علیه بیماری تب برفکی در بهمن ۱۳۹۸ آغاز و فروردین امسال نیز به پایان رسیده است افزود: در این مرحله یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و ۷۳ هزار راس دام سنگین مایه کوبی شده‌اند.

وی یادآور شد: این میزان مایه کوبی حدود ۳۰ درصد از تعهد اسمی این اداره کل بیشتر است به طوری که مقرر بود در این مرحله میلیون و ۱۱۵ هزار و ۵۰۰ راس دام واکسینه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورمقانی اضافه کرد: درمرحله اول و دوم مایه کوبی این بیماری در سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و ۲۳۰ هزار راس دام سنگین علیه این بیماری مایه کوبی شده‌اند.

وی افزود: عملیات مایه کوبی دام‌های کردستان علیه بیماری تب برفکی در چند سال گذشته به صورت رایگان انجام شده و منابع آن از اعتبارات ملی و استان تامین شده است و این روند باعث شده این بیماری در استان در وضعیت مناسب و کنترل شده ایی قرار داشته باشد.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

ورمقانی یادآور شد: دامپزشکان در این مراحل ۸۲۰ واحد اپیدمیولوژیک مورد مایه کوبی قرار گرفته اند که در آنها چهار هزار و ۱۲۲ مورد رکورد ثبت شده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استان کردستان حیوان سیستم ایمنی بدن گوشت گوشت قرمز بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی هزار راس دام مایه کوبی تب برفکی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۳۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار با کاروان قاریان اعزامی به حج تمتع گفت: افرادی که سال ۸۵ برای حج سپرده‌گذاری کرده‌اند همچنان در صف هستند و برخی از آن‌ها حدود ۳۰ سال در نوبت حج خواهند ماند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب در دیدارِ قاریان اعزامی به حج ۱۴۰۳ با اشاره به اینکه برخی از زائران ثبت‌نامی تا زمان اعزام به حج حدود ۳۰ سال در نوبت خواهند بود، میانگین سنی ۳۵ سال برای قاریان حج امسال را یادآور شد و افزود: افرادی که در سال ۸۵ برای حج سپرده‌گذاری کرده‌اند همچنان در صف هستند و برخی از آن‌ها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند، ولی شما که با قرآن معامله کرده‌اید برای این سفر انتخاب شده‌اید.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه این سفر برای بسیاری از افراد دست نیافتنی است، خطاب به قاریان اعزامی به حج گفت: قدردان حضور در سرزمین وحی باشید و از فرصت‌ها استفاده کنید.

او سپس در تبیین نکات و موارد ضروری و اثر گذار در گردهمایی بزرگ مسلمانان، اظهار کرد: با گذشت سالیان، شرایط تغییر یافته و حج امروز نسبت به دوره‌های پیشین با تغییراتی همراه بوده است. یکی از این موارد هم حضور «کاروان قرآنی نور» است که منسجم، هدف‌گذاری شده و ویژه و میزبان معنوی ضیوف الرحمن است.

نواب بیان کرد: حضور در کاروان قرانی نور و خادم قرآن بودن سخت است، ولی حفظ این عنوان با توجه به اینکه در بین مردم چهره می‌شوید سخت‌تر و شرایط برای شما متفاوت خواهد بود.

او همچنین درباره چگونگی بهره‌مندی بیشتر از فضای حج، مسئولیت‌ها و وظایفی که این قاریان در سفر حج به عهده دارند، حضور در گردهمایی‌ها و ارتباط با زائران پیش از اعزام به این سفر توصیه‌هایی داشت و در ادامه تاکید کرد: وقت‌تان را به شکلی مدیریت کنید که بیشترین استفاده را از آن ببرید و صدا و حنجره خود را در کرسی‌های تلاوت قرآن در سرزمین وحی، وقف خدا کنید. خدا هم به این کار بزرگ برکت خواهد داد.

سرپرست حجاح ایرانی همچنین گفت: اگر در جایی زائری به کمک نیاز داشت این کار را انجام دهید، چونکه بر اساس آیات قرآن، جبران خدمت با ثواب نیست بلکه با خدمت مشابه از جانب مخدوم و خداست. خدا رحمت کند حاج آقا ابوترابی را، او در عین حال که یک خادم بود به دیگران هم کمک می‌کرد حتی دست شکنجه‌گر خود را در اسارت گرفت و با خود هم‌مسیر کرد.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه اعزام کاروان‌های حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و پایان این حضور در دهه اول ماه محرم خواهد بود، از قاریان خواست که برای موسم حج برنامه‌ریزی کنند تا حضوری کاربردی و تاثیرگذار داشته باشند.

محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام این گروه از قاریان گفت: اعضاء این کاروان از برخی استان‌های کشور هستند و تعدادی برای نخستین بار به حج اعزام می‌شوند. این نخبگان قرانی پس از آزمون‌ها و ارزیابی‌های متعدد انتخاب شده‌اند و در مدینه و مکه، قرائت قرآن و اجرای تواشیح خواهند داشت.

او اضافه کرد: متوسط سنی این قاریان در حج امسال، ۳۵ سال است و در این کاروان، سه قاری حافظ کل قرآن، قاری برجسته و گروه تواشیح وجود دارد.

دیگر خبرها

  • بازخورد مثبت و اعتماد دانش آموزانم مایه آرامش من است
  • سقوط پوتین؟ شاید آرزو بر جوانان عیب نیست / گورباچف مایه عبرت ولادیمیر پوتین شده است / چرا روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط متفاوت است
  • متقاضیان جهش تحصیلی در کردستان از ۱۵ اردیبهشت نوبت گیری کنند
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • تکرار ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس از سوی کویت مایه تأسف است
  • سخنگوی وزارت خارجه: تکرار ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس در مورد میدان «آرش» از سوی طرف کویتی مردود و مایه تاسف است
  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند
  • کشف ۱۰ تن خمیر مایه در بناب
  • مایه کوبی ۲۶ هزار رأس دام سبک در منطقه بارز و شوارز
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد