Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@13:31:54 GMT

وجه تمایز کشور ما با سایر جوامع عبور از بحران هاست

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۶۳۷۳

وجه تمایز کشور ما با سایر جوامع عبور از بحران هاست

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه گفت: باید جامعه را در سیر تحولات اخیر تحلیل و بررسی کنیم؛ ما با جامعه‌ای که بحران ندیده به مصاف کرونا نرفته‌ایم و این تمایز جامع ما با سایر جوامع است.

به گزارش خبرگزاری فارس ازاصفهان، احمد مهرشاد در پنجمین جلسات سلسله نشست‌های مثبت کرونا با موضوع «کرونا و جامعه ایرانی» اظهار داشت: ما نباید در موضوع کرونا دچار حافظه کوتاه مدت باشیم و صرفا در حوادث در همان زمان فکر کنیم؛ باید جامعه را در سیر تحولات اخیر تحلیل و بررسی کنیم؛ ما با جامعه‌ای که بحران ندیده به مصاف کرونا نرفته‌ایم و این تمایز جامع ما  با سایر جوامع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه ادامه داد: سیر تحولات و بحران‌ها در جامعه رخ داده است؛ اگر از افراد صحبت می‌کنیم ممکن است این موضوع به جامعه نیز اتلاق شود؛ ما در طول شرایطی که با آن روبرو بودیم در موقعیتی قرار گرفتیم که نام آن را باید شرایط خاص گذاشت؛ شرایطی که جامعه به صورت پیوسته دچار بحران بوده است.

وی تصریح کرد: در یک طرف این جامعه درهم شکستگی و در طرف آن تاب‌آوری بالای جامعه در برابر بحران‌های مختلف قرار دارد؛ ممکن است جامعه از این موضوعات پی‌درپی خسته شود و به نوعی در هم شکسته شود و از سوی دیگر نیز موضوع تاب‌آوری جامعه در مشکلات افزایش یابد.

مهرشاد افزود: اگر سازوکارهای اجتماعی به طور صحیح فعال نباشد، جامعه به نقطه بی‌عملی خواهد رسید و  ممکن است در برابر یک اتفاق یا حادثه بسیار کوچک درهم شکسته بشود؛  از  طرف دیگر اگر این سازوکارها به صورت درست بررسی شود، این جامعه به سمت کسب تجربه بیشتر حرکت خواهد کرد و قوی‌تر خواهد شد.

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه بیان داشت: باید به این نکته توجه کنیم که جامعه ما درشرایطی با کرونا مواجه است که شرایط سخت گذشته را پشت سرگذاشته‌ایم و کمتر به این موضوع در رسانه‌ها پرداخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مسیر رسیدن به ظهور این نکته قابل توجه است که نگاه به جامعه کلی باشد و تمامی افراد با تمامی زوایای دید در نظر گرفته شوند؛ تجربه‌های تاریخی نشانگر این است که ما در قبال این مسأله همچنان دچار یک انعطاف و بی‌عملی بودیم و دغدغه‌مندان اجتماعی باید متوجه این مساله باشند که جامعه در چه مساله‌ای قرار دارد؛ باید با یک نگاه همدلانه جامعه را به سمت تاب و مقاومت بیشتر پیش ببریم.

مهرشاد ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که بررسی شود میانگین جامعه ما در چه وضعیتی است؛ احساس بر این است که برخی به سمت تاب آوری بیشتر می‌روند  که مرور حوادث گذشته یا بیان حقایق در قالب طنز می‌تواند تاب‌آوری جامعه را بالا ببرد.

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه بیان داشت: از سوی دیگر سازوکارهای دیگری و حرکت به سمت بی‌عملی را  دربرخی از افراد جامعه مشاهده می‌کنیم که به شدت خطرناک است.

وی اذعان داشت: سازوکارهای تاریخی و فرهنگی و اجتماعی برای هردو سمت وجود دارد که دراین میان سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای بسیار مهم است تا ریل‌گذاری جامعه برای حرکت درست رخ دهد.

مهرشاد در پایان گفت: با طولانی‌تر شدن بحث کرونا با یک وضعیت جدید روبرو خواهیم بود که باید رصد و نبض‌گیری در جامعه سیاست‌گذاری صحیح  رخ دهد تا اگر نیاز به تغییرات است ایجاد شود تا جامعه به بی‌عملی دچار نشود؛ ما امروز فقط راجع به کرونا حرف میزن‌یم نه جامعه‌ای که پس از پیمودن حوادث به کرونا رسیده است که این خطرناک است.

محمود فروزبخش نیز در این نشست اظهار داشت: ملتی که تحت اندیشه مهدویت است قطعا با مصیبت و بلا رشد می‌کند و بزرگ می‌شود؛ جز با این مسیر و سطح تاب‌آوری راهی را انتخاب نمی‌کند.

نویسنده وپژوهشگر فرهنگی ادامه داد: در کار آماری که انجام شده است برخی افراد در دوران کرونا  به مسافرت‌هایی رفته بودند که ضروری نبوده است؛ دربحث حضور خیابان باید به زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی بیشتر توجه کنیم؛ اینکه افراد به دنبال مقولات اقتصادی هستند و ضرورت دارند در کار خود حاضر شوند باید مورد توجه باشد.

وی افزود: کرونا باعث افزایش بینش معنوی و صبر بیشتر مردم شده است و این زبان و ادبیات ما در مناجات با خداوند را ارتقا می‌دهد.

فروزبخش تصریح کرد: باید به نتایج کار هم فکر کرد؛ برای سیل فروردین نتیجه‌اش همبستگی ملی بود و باعث رشدمعنوی و اخلاقی جامعه شد.

نویسنده وپژوهشگر فرهنگی ادامه در پایان گفت: در بحث نسبت کرونا و دین باید بگوییم که دین چیزی است که جامعه را به سامان‌بخشی می‌رساند؛ دین معنابخش به کرونا و مصیبت است؛ دین به شما این را تذکر میدهد که آمده‌اید بهترین را انجام بدهید و نتیجه‌گرا نباشید و درباره آینده قضاوت نکنید؛ در مفهوم کلی دین سامان‌بخش حیات اجتماعی ماست.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: جامعه بحران حافظه حوادث جامعه شناس و استاد دانشگاه تاب آوری جامعه ای بی عملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۶۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن

تین نیوز

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: دومین قطار ترانزیتی افغانستان بعد از تخصیص لکوموتیو کنسرسیوم برای خروج از کشور امکان حرکت دارد که در ادامه مشروط به همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اداره راه آهن افغانستان در شبکه ایکس اعلام کرده است که، دومین قطار ترانزیتی افغانستان از مسیر ایران به مقصد ترکیه آماده ی حرکت است.

این اداره با اشاره به همکاری کشورهای همسایه افغانستان آورده است: ما علاوه بر انتقال کالاها، قلب ها را نیز به یکدیگر متصل می کنیم.

این در حالی است که، اولین قطار ترانزیتی افغانستان به مقصد ترکیه در ایستگاه شمتیغ متوقف شده است.

در خصوص این موضوع «مصطفی رضایی» مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان به ایراف گفت: پس از این که اولین قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه به دلیل ناهماهنگی شرکت راه آهن دو هفته در مرز شرقی کشور گرفتار شد، بر اساس دستور دفتر رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی به موضوع ورود کرد.

وی افزود: همچنین نامه تعیین کننده نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی برای آغاز بهره برداری تجاری از محور ریلی خواف - هرات با پیگیری هایی که نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و استاندار خراسان رضوی انجام دادند، تعیین تکلیف صورت گرفت.

رضایی در ادامه توضیح داد: از این رو در روزهای جاری این قطار از نقطه صفر مرزی حرکتش را به سمت مرزهای غربی کشور برای خروج به سمت ترکیه آغاز خواهد کرد.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی در خصوص قطارهای ترانزیتی بعدی از افغانستان که وارد ایران می شود، مطرح کرد: بعد از تخصیص لکوموتیو کنسرسیوم برای خروج از کشور امکان حرکت قطارها است که در ادامه مشروط به همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.

رضایی در نهایت خبر داد که در روزهای آتی دومین قطار ترانزیتی هم وارد کشور خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب
  • توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است
  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • تأملاتی درباب بومی نبودن نظریه‌ها در میدان جامعه‌شناسی کشور
  • چرا تمدن‌ها با گذشت زمان شکننده‌تر می‌شوند؟ (+عکس)
  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود