Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر جوانفکر کنشگر سیاسی منسوب به جریان بهار و احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که در سال‌های اخیر (۹۶-۹۸) با افزایش اعتراض‌های مردمی که بیشتر معیشتی هم هستند روبرو بودیم، راهکار سیاسی برون رفت از این شرایط را  چه می‌دانید؟، گفت: اگر اعتراض‌های مردم به وضع موجود را به مشکلات معیشتی محدود کنیم، ناگزیر از حقایق بزرگی که امروز مردم ایران با پوست و گوشت خود آن را احساس می‌کنند، فاصله خواهیم گرفت و شما در قامت یک رسانه ارتباط جمعی از ایفای نقش و رسالت خطیر خود دایر بر بیان حقایق، تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به جامعه، باز خواهید ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ملت ایران از نظر معیشتی دوران سخت‌تری را در سال‌های پس از انقلاب پشت سر گذاشته است اما انتظارات و متعاقب آن اعتراضات عمومی، هرگز تا حد امروز فراگیر نشد و افزایش پیدا نکرد. مردم ایران اکنون به این باور رسیده‌اند که از همه شرایط و ظرفیت‌های لازم برای برخورداری از یک زندگی مطلوب برخوردارند اما ناکارآمدی‌های گسترده، سوءمدیریت‌ها و فسادهای پیدا و پنهان در مناسبات میان نهادها و ساختارهای قدرت، حق زندگی شایسته را از آنها سلب کرده است.

جوانفکر اضافه کرد: در طول ۴۱ سال پس از انقلاب تنها در یک دوره هشت ساله، فردی تحصیلکرده و دارای مقام‌های علمی و دانشگاهی برآمده از متن مردم توانست خارج از مدار بسته صاحبان ثروت و قدرت، به ریاست جمهوری برسد و مردم هم با همه وجود، آثار خدمات بی نظیر و گسترده این دوران را مشاهده و آن را با سایر ادوار مقایسه کردند و اینک سطح مطالبات و انتظارات خود را متناسب با واقعیت‌های کشورشان ارتقاء داده و خواستار برخورداری از شرایط بهتر و مطلوب‌تر زندگی به عنوان یک حق بدیهی، شرعی و قانونی هستند.

وی یادآور شد: مردم در هشت سال دوران طلایی دولت‌های نهم و دهم، هر روز شاهد یک دستاورد بزرگ و افتخار آمیز در عرصه‌های مختلف بودند؛ ایران به یک کشور هسته‌ای تبدیل شد، برای اولین بار موفق به حضور در فضا شدیم و موجود زنده به فضا پرتاب کردیم، از نظر سرعت در پیشرفت‌های علمی در جهان به مقام نخست دست یافتیم، در سلول‌های بنیادین، تولید داروهای نوترکیب و ساخت انواع واکسن‌ها به پیشرفت‌های چشمگیری نایل شدیم، با اتخاذ یک دیپلماسی فعال با تمامی کشورهای جهان و بویژه کشورهای منطقه و همسایگان، مراودات سطح بالا برقرار کردیم و به تدریج در مناسبات و معادلات جهانی به طور بلامنازعی تاثیرگذار شدیم.

جوانفکر ادامه داد: نه فقط فعالیت‌های گسترده دولت در عرصه‌های عمرانی، خدماتی، رفاهی، آموزشی، درمانی و ایجاد اشتغال برای جوانان، بلکه رویکرد دولت در صاحب اختیار دانستن مردم در همه امور کشور که در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، ساخت مسکن مهر برای بیش از چهار میلیون نفر و واگذاری سهام عدالت به مردم نمایان شده بود، رضایت عمومی را به دنبال داشت زیرا چشم انداز امیدبخشی را فراروی آنها قرار داده و شور و نشاط و شادابی جامعه را افزون ساخته بود.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر نکات بسیار مهم در این دوره طلایی، می‌توان به تاثیر تعیین‌کننده دیپلماسی خارجی فعال ایران در واقعی‌تر شدن قیمت جهانی نفت نیز اشاره کرد تا آنجا که در بخش مهمی از عمر دولت قبل، قیمت هر بشکه نفت به عنوان تنها کالای استراتژیک ایران بیش از یکصد دلار بود. در هیچ دوره دیگری از سال‌های پس از انقلاب شاهد چنین اتفاقی نبودیم. دولت روحانی نیز نفت را بشکه‌ای صد و ده دلار از دولت قبل تحویل گرفت اما در نتیجه سیاست‌های سازش‌کارانه دولت و بی‌اثر شدن نقش ایران در معادلات و مناسبات جهانی، این رقم اکنون به حدود ۲۰ دلار تنزل یافته است.

این فعال سیاسی بهاری تاکید کرد: مردم ایران حق خود می‌دانستند در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶ از امکان انتخاب رئیس‌جمهوری به مراتب قوی‌تر و کارآمدتر از احمدی‌نژاد و یا در همان سطح برخوردار باشند اما چنین نشد و فردی بر سر کار آمد که با اظهارات و اقدامات خود موجب سرخوردگی و سرافکندگی مردم شد و غرور ملی و اعتماد عمومی به مسئولان کشور به شدت آسیب دید. بنابراین باید به اعتراضات مردم از یک منظر اصولی‌تر نگریسته شود و صد البته در بخشی از آن به مشکلات معیشتی نیز توجه شود.

وی درباره اشتباهات دولت دوازدهم و مجلس دهم در سال پایانی خودشان و علل این اشتباهات اظهار‌کرد: بنده این ناکارآمدی را ثمره اشتباهات نمی‌دانم بلکه معتقدم برون‌داد مجلس و دولت یک امر ذاتی بوده است. یعنی از کوزه همان برون تراود که در اوست. از این دولت و این مجلس نمی‌توان خروجی دیگری جز وضع اسفبار موجود را انتظار داشت.

مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد درباره اولیت اولویت مجلس یازدهم و توان حل مشکلات کشور توسط این مجلس، گفت: در انتخابات مجلس یازدهم میزان مشارکت مردم در مقایسه با همه ادوار گذشته در پایین‌ترین سطح بود بنابراین مجلس یازدهم منتخب اقلیتی از مردم ایران است و نمی‌توان درباره کارآمدی و اثرگذاری مجلس یازدهم قضاوتی داشته باشم اما فارغ از آن تصور می‌کنم که قبل از هر چیز مجلس نیازمند بازیابی جایگاه به شدت آسیب دیده خود است تا بتواند در فرآیند تحولات کشور اثرگذار باشد.

وی در پایان راجع به احتمال ریاست قالیباف بر مجلس یازدهم تصریح کرد: پاسخگویی به اینگونه پرسش‌ها به معنای بازگشت به همان دور باطل گذشته است. نباید از یاد ببریم که ماجرا برای این دو جریان تمام شده است و هرگونه تلاشی برای زنده نگه داشتن آنها بیهوده خواهد بود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: علی اکبر جوانفکر محمود احمدی نژاد اعتراضات آبان 98 مجلس یازدهم مردم ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۸۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین گام نبویان برای ناک اوت کردن قالیباف /اعلان جنگ علنی با تشکیل یک فراکسیون

خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی با عنوان «جنگ زودهنگام بر سر صندلی «شماره یک» مجلس دوازدهم /همه در مقابل یک نفر؛ قالیباف!» به بررسی رقابت ها بر سر کرسی ریاست مجلس دوازدهم پرداخته است. در بخشی از این گزارش وضعیت محمود نبویان از چهره های عضو جبهه پایداری به عنوان یکی از رقباء قالیباف در انتخابات ریاست مجلس آینده مورد بررسی قرار گرفته است.

اولین گام نبویان برای ناک اوت کردن قالیباف

محمود نبویان از چهره‌هایی که به تندرو بودن شهره است، در انتخابات اخیر توانست شگفتی‌آفرین باشد و نفر اول تهران شد. نبویان پس از ۴ سال بیرون نشستن از مجلس، سال ۹۸ دوباره به ساختمان هرمی شکل بهارستان رفت، این بار اما با رأی اول تهران ماجرا فرق کرده است. او که مشخصا زاویه تندی با محمدباقر قالیباف رئیس فعلی مجلس دارد، در انتخابات اخیر بالاتر از حمید رسایی و مجری سابق صداوسیما و قالیباف ایستاد.


این اتفاق انگار اعتماد به نفس نبویان را دو چندان کرده و گویا دورخیز بلندی کرده برای کسب ریاست مجلس دوازدهم. هرچند او در اظهاراتی پیش از سال جدید تلویحا این موضوع را رد کرده بود اما نشانه های تحرکات بود گویای نکاتی دیگر است.

خبرهایی که در رسانه‌ها آمده، حاکیست که نبویان تعدادی از منتخبان جدید را گرد هم آورده و برای آنها از «ضرورت وحدت نیروهای انقلاب اسلامی» سخن گفته است. در واقع اولین اقدامی که برای ناک‌اوت کردن قالیباف لازم بوده انجام شود، همان کاری است که نبویان به دنبال آن افتاده است؛ «تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی.»

در مجلس فعلی، فراکسیون اکثریتی با نامی مشابه به فراکسیون مد نظر نبویان و دوستانش در حال کار است که قالیباف‌ ریاست آن را بر عهده دارد.

به زبان ساده‌تر، اقدام نبویان برای تشکیل فراکسیون انقلاب اسلامی، در واقع اعلان جنگ با قالیباف است و تلاشی همه‌جانبه برای از بین بردن فراکسیون فعلی قالیباف و تشکیل فراکسیونی جدید و البته تقریبا با همان نام مجلس یازدهم.

گویا این بار نبویان عزم خود را جزم کرده تا ریاست فراکسیون را در دست بگیرد؛ و وقتی هم که به ریاست فراکسیون به قول خودشان اکثریت برسد، بخش عمده‌ای از راه ریاست مجلس را پیموده است و حتی اگر به ریاست مجلس نرسد ریاست یک فراکسیون اصلی را در دست داشته باشد تا به او قدرت مانور بیشتری در مجلس آینده بدهد.

به نوشته ایسنا، «هسته اولیه تاسیس فراکسیون انقلاب اسلامی بیش از ۵۰ نفر از منتخبان مجلس دوازدهم را برای حضور در جلسه اولیه دعوت کرده بود که از این تعداد، حدود ۴۰ نفر از منتخبان که در فهرست‌های مختلف سیاسی نیروهای انقلاب عضویت داشتند، حضور پیدا کردند.»

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900694

دیگر خبرها

  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • اولین گام نبویان برای ناک اوت کردن قالیباف /اعلان جنگ علنی با تشکیل یک فراکسیون
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • فیلم/ روایت روح‌الامینی از رقبای قالیباف برای ریاست مجلس
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • مبنای انتصابات در دستگاه‌ها شایسته سالاری است
  • جنجال بزرگ علیه قالیباف از سوی یاران رائفی‌پور در مجلس آینده | وعده‌ها عجیب واقعیت دارد؟
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست
  • جنجال بزرگ علیه قالیباف از سوی یاران رائفی پور /غضنفری: در عوض رأی دادن به قالیباف، وعده خودرو و وام چندصدمیلیونی دادند/حبیب زاده: تکذیب می کنم