Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@08:09:25 GMT

سیاست‌های اینترنتی، کرونا و مساله سواد رسانه‌ای

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۳۶۰۸

سیاست‌های اینترنتی، کرونا و مساله سواد رسانه‌ای

ایسنا/مازندران عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران گفت: برای مقابله با اعتیاد اینترنتی باید آموزش‌های لازم صورت پذیرد تا برای افزایش سواد رسانه‌ای مردم تلاش کرد و آن‌ها را نسبت به اعتیاد به اینترنت و عوارض سوء آن آگاهی داد.

دکتر نادر رازقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سیاستگذاران از دادن اینترنت رایگان برای تشویق خانه نشینی و قرنطینه برای مقابله با کرونا استفاده کردند، اظهار کرد: دولت‌ها به وسیله سیاست فرهنگی یعنی مجموعه سیاست‌ها، خط مشی‌ها، اقدامات و برنامه‌ها به نحو سازمان یافته‌ای در حوزه فرهنگ مداخله و تلاش می‌کنند تغییر و دگرگونی‌هایی را در حوزه فرهنگ ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مساله کرونا عرصه فرهنگ، عرصه نمایش و بروز مشکلات در نظام اقتصادی و اجتماعی مردم بوده و طبیعی است که با سیاست بسته‌های رایگان حل نمی‌شود، تصریح کرد: بخش عظیمی از طبقه پایین و فرودست جامعه به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و اجباری که برای تامین هزینه‌های زندگی روزمره خود دارند (بخشی که از حمایت‌های لازم دولت بی‌بهره هستند) با وجود اینکه می‌دانند سلامتی خود را در خطر قرار می‌دهند، مجبورند از قرنطینه خانگی خارج شوند و متاسفانه ناآگاهانه برخی آن‌ها را به بی فرهنگی تفسیر کرده‌اند.

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران با بیان اینکه عطش یافتن ناشناخته‌های پیرامون ویروس کرونا در این مدت بیشتر شده، خاطرنشان کرد: در این باره افراد با اطلاعات متعارض و متناقضی از نهادها و شبکه‌های اجتماعی مجازی روبرو شدند که نه تنها آرامش و اطمینان نسبت به تهدید کرونا در قرنطینه به آن‌ها نداده است، بلکه اضطراب عمومی را افزایش داده و احساس ناتوانی و آسیب پذیری بیشتری به جامعه منتقل شده است.

رزاقی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه پس از شکست کرونا چگونه باید با اعتیاد شبکه‌های اجتماعی و آثار آن برخورد کرد، گفت: با وجود مزیت‌ها و تسهیلاتی که اینترنت برای افراد فراهم می‌کند نگرانی‌های جدیدی نیز در حوزه استفاده از اینترنت و تاثیرات منفی آن شکل گرفته است، به عبارت دیگر همزمانی جهان پست مدرن و شکل گیری جامعه اطلاعاتی در نتیجه فنآوری‌های جدید، جوامع را در شرایط متفاوت از گذشته، با پدیده‌های نوظهوری همانند اعتیاد اینترنتی روبرو کرده است.

وی بیان کرد: اگر چه هیچ تعریف استانداردی از اعتیاد به اینترنت جود ندارد اما میان محققان در خصوص وجود اعتیاد اینترنتی و رشد روز افزون آن  و عوارض ناشی از آن اتفاق نظر وجود دارد.

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران افزود: استفاده افراطی از اینترنت با این که ممکن است در موارد بسیاری از موارد مشکل‌ساز نباشد اما شواهد مطالعاتی که در رابطه با این مسأله صورت پذیرفته نشان می‌دهد استفاده افراطی از اینترنت یک اعتیاد واقعی و نگرانی جدی است که آثار سوء استفاده آن قابل بحث است.

رازقی با اشاره به اینکه عدم تحرک جسمی و چاقی به همراه علایمی چون درد کمر، پشت و ماهیچه، از تبعات پیامدهای ناشی از اعتیاد به اینترنت است، ادامه داد:  این کاربران حتی در صورت کناره گیری از اینترنت، دچار علایم اختلال می‌شوند، اهمیت اعتیاد به اینترنت به علت آسیب‌های فراوان و گسترده‌ای که دارد برای جامعه کمتر از اعتیاد به مواد مخدر نیست، به همین دلیل برای درمان این پدیده کشورها مراکزی را به ترک اعتیاد به اینترنت اختصاص داده‌اند.

وی معتقد است: برای مقابله با اعتیاد اینترنتی باید آموزش‌های لازم صورت پذیرد و برای افزایش سواد رسانه ای مردم تلاش کرد و آن‌ها را نسبت به اعتیاد به اینترنت و عوارض سوء آن آگاهی داد.

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران با بیان اینکه استفاده از شبکه‌های اجتماعی هدف نیست بلکه یک ابزاری برای رسیدن به هدف در تمام دنیا تلقی می‌شود، افزود: گاهی اوقات توسط جامعه شناسان این موضوع طرح می‌شود که شبکه‌های اجتماعی جدید باز تولید اجتماعی هستند که از قبل وجود دارند اما این ابزارها و تکنولوژی‌های ارتباطی نوین خنثی نیستند و برای همین قدرت‌های رسانه‌ای که در خدمت قدرت‌های سیاسی هستند با اقدامات روانی، اجتماعی و فرهنگی البته سیاستگذاری شده بر باورها، احساسات و نگرش‌ها تاثیر می‌گذارند و آنگونه که خود می‌خواهند جامعه را باز تولید می‌کنند.

رازقی یادآور شد: بنابراین باید دید که محتوا و ابزار توسط چه کسانی و چه هدفی تولید می‌شود، چه بسا یک بازی ساده نگرش‌های افراد را به صورت آرام  و تدریجی عوض می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی سواد رسانه ای اينترنت کروناویروس اعتیاد به اینترنت شبکه های اجتماعی اعتیاد اینترنتی رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۳۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ گفت: یکی از موضوعاتی که هر ساله با آن مواجه هستیم افراد فرصت طلب مجازی هستند که در فصل امتحانات نهایی و کنکور با ادعای دلسوزی و حمایت از داوطلبان خود را به آن‌ها نزدیک می‌کنند و به بهانه فروش سوالات و ابزار پیشرفته تقلب از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات همه جانبه پلیس در این حوزه افزود: طی حضور همه جانبه‌ی پلیس فتا در فضای مجازی و در اجرای طرح برخورد با کلاهبرداران اینترنتی ویژه کنکور و امتحانات نهایی تعداد زیادی صفحه، کانال و گروه در شبکه‌های اجتماعی رصد و مورد پیگیری تخصصی قرار گرفت.

 این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: در قدم بعدی این پرونده مشخص شد بیش از بیست کانال و گروه تلگرامی و صفحه اینستاگرامی با بیش از یک میلیون نفر دنبال کننده ادعای فروش سوالات امتحانات نهایی و کنکور و ابزار تقلب را داشته و آنها را با قیمت‌های گزاف در این کانال‌ها به فروش می‌رسانند.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: پس از بررسی‌های تخصصی و اقدامات فنی تعداد هجده نفر از افراد اصلی این تیم مجرمانه شناسایی و پس از احراز هویت و تشریفات قضایی پلیس موفق شد در یک اقدام غافلگیرانه این شیادان کلاهبردار را در محل اختفای خود در مناطق مختلف تهران بزرگ دستگیر و در چرخه پیگیری قضایی قرار دهد.

رئیس پلیس فتا پایتخت با بیان اینکه این مجرمین نیز همانند دیگر متهمین دستگیر شده سنوات قبلی هیچگونه سوالی در اختیار نداشتند، تصریح کرد: تعداد زیادی از این افراد صرفا با اعلام فروش سوالات کنکور بلافاصله بعد از واریز وجه کاربر را مسدود می‌کردند و برخی دیگر نیز سوالات بی ربط و قدیمی را بعنوان سوالات جدید برای داوطلبان ارسال می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که با تبلیغات دروغین ادعای فروش سوالات کنکور و امتحانات نهایی را دارند هدفی جز کلاهبرداری ندارند در توصیه به دانش آموزان و خانواده‌هایشان افزود: داوطلبان کنکور به تبلیغات واهی و دروغین فضای مجازی توجه نکنند چرا که فرآیند آزمون تعریف شده و امن است و تجهیزاتی که تحت عنوان راه‌های تقلب در شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسد نه تنها کمکی به داوطلبان نمی‌کند بلکه ممکن است آسیب‌های بسیار جدی به آنها وارد کند و سلامت این عزیزان را به خطر بیندازد. 

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • آذری جهرمی به دولت رئیسی : در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • آذری جهرمی به دولت رئیسی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد