«کرونا» با اقتصاد سینمای ایران چه کرد؟
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۱۶۵۶۷
به گزارش تابناک به نقل از مهر، با استمرار تعطیلی سینماهای کشور در کنار دیگر مجموعههای فرهنگی و هنری، حالا دیگر بحران «کرونا» بیش از پیش نمود پیدا کرده و تسریع در تصمیمگیری در راستای جبران خسارتهای اقتصادی وارده به اصناف مرتبط اهمیتی مضاعف پیدا کرده است.
از روز سوم اسفندماه سال ۹۸ و با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیه سالنهای سینمایی کشور به حالت تعطیل درآمده است و همزمانی این وضعیت با فصل پررونق «اکران نوروزی» تبدیل به خسارتی مضاعف برای چرخه اقتصادی سینمای ایران در آستانه سال ۹۹ شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هرچند هنوز نقطه پایانی برای این تعطیلات مشخص نشده و حتی بهفرض عبور از بحران کرونا معلوم نیست چه زمانی سینماهای کشور میتوانند فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرند و میزبان مخاطبان باشند، اما بررسیها نشان از آن دارد که تا همین امروز هم بحران «کرونا» یکی از سنگینترین ضربهها را به اقتصاد نیمهجان سینمای ایران وارد کرده است.
خسارت ۴۲ میلیاردی سینماها در نوروز ۹۹
امیرحسین خان احمدی کارشناس و تحلیلگر کسب و کارهای رسانهای که بهتازگی در قالب گزارشی به بررسی خسارتهای اقتصادی وارد شده به سینماها بهواسطه بحران کرونا پرداخته است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تهیه اینفوگرافیک ضررهای سینما در تعطیلات نوروزی اظهار کرد: اطلاعات این اینفوگرافی را از دادههای رسمی پنل «سینما شهر» استخراج کردهایم. باید بگویم وقتی در کشوری بحرانی پیش میآید، اولین جایی که دچار آسیب میشود حوزه سرگرمی است. با شیوع بیماری کرونا هم سینماها به دلیل ایجاد تجمع مخاطبان در آن، یکی از اولین مراکزی بودند که تعطیل شدند، از همین رو برایمان جذاب بود بررسی کنیم و ببینیم آثار و عواقب شیوع این ویروس بر اقتصاد سینمای ایران تا چه اندازه بوده است.
وی افزود: به همین ترتیب آمار فروش سال گذشته و سالهای پیش را بررسی کردیم و نرخ رشد درآمد سینماها را برای کل سال و اکران نورزی محاسبه کردیم. براساس این محاسبه در اکران نوروزی سال ۹۸ مجموع فروش سینماها مبلغ ۳۸ میلیارد تومان بود، ما با احتساب رشد ۱۰ درصدی در نوروز ۹۹ نسبت به سال ۹۸، پیشبینی کردیم که فروش سینماها در اکران نوروزی سال ۹۹ میتوانست در حدود چهل و دو میلیارد تومان باشد که بهواسطه بحران کرونا ما آن از دست دادیم و این ضرر متوجه کل سینمای ایران شد چون از این فروش تنها ۴۵ درصد سهم سینمادار است و سهم تهیهکننده و شرکتهای پخش هم در این میان از دست رفته است.
خسارت کرونا
ضرر ماهانه ۲۵ میلیاردتومانی با تمدید تعطیلات
خاناحمدی توضیح داد: محاسبه دیگری که برای این اینفوگرافیک انجام دادیم مبنیبر این بود که هر یک ماهی که تعطیلی سینماها تمدید شود چه اتفاقی خواهد افتاد. در این محاسبه، رقم فروش اکران نورزی امسال و ماه اسفند سال ۹۸ را که تعطیل بود، حذف کردیم و مجموع درآمد کل سینماها از اردیبهشت تا بهمن سال گذشته را محاسبه و تقسیم بر تعداد ماهها کردیم که با احتساب همان رشد ۱۰ درصدی به نسبت سال قبل، عدد به دست آمده ۲۵ میلیارد تومان بوده است.
وی ادامه داد: یعنی در صورت ادامه تعطیلیها در هر ماه ۲۵ میلیارد ضرر خواهیم داشت. ضمن اینکه ظرفیت اکران سینماهای کشور در طول سال گذشته ۷۳ فیلم بوده که در بهترین شرایط این تعداد به صد میرسد چراکه عامل محدودکننده این موضوع، زمان است وقتی سینماها ۲ یا ۴ ماه تعطیل باشد عملاً تعداد کمتری فیلم میتوانیم اکران کنیم و در این صورت تعدادی از فیلمها از چرخه اکران حذف میشوند که گویا قرار است برخی از فیلمها بدون اینکه اکران شوند، وارد شبکه نمایش خانگی بشوند. این اتفاق خودش یک آسیب دیگر است یعنی صاحبان این آثار اگر سینماها بازگشایی شوند از اکران نشدن فیلمها آسیب میبینند.
این کارشناس اقتصاد رسانه، درباره شرایط پس از کرونا اظهار کرد: به نظر میرسد سبک زندگی جدید مردم، دارد آنلاینتر میشوند و برای مدتی به راحتی در تجمعات شرکت نمیکنند. به خاطر همین فکر میکنم بعد از اتمام دوران کرونایی، دوران طلایی سینماها به این زودیها شروع نخواهد شد.
خاناحمدی درباره اهمیت این بررسیها گفت: زمانی که تازه به حوزه عرضه آنلاین محصولات ویدئویی مثل ویاودیها ورود کرده بودیم، احساس کردیم کسی به حوزههای پژوهشی کسبوکارهای این حوزه نمیپردازد، یعنی هر چند پژوهشهایی در رابطه با محتوا و تحلیل فیلم، همیشه وجود داشته و دارد اما شناخت درباره ماهیت اقتصادی کسبوکارهای ویدئو آنلاین کمتر وجود دارد.
وی در پایان افزود: در نتیجه ما فعالیتهایی را در این زمینه شروع و برندی به نام «پژوها» را انتخاب کردیم که برگرفته از دفتر پژوهشهای صنعت رسانه و محتواست. به هر حال وقتی حرف از صنعت به میان میآید جنبههای اقتصادی و مالی و مدیریتی آن پررنگتر از جنبههای محتوایی به نظر میرسد از همین رو «پژوها» شکل گرفت و تاکنون در آن حدود ۲۵ گزارش در تحلیل صنعت ویدئو، تغییر رفتار مصرفکننده تلویزیون و… تهیه شده است که این گزارشها بیشتر حالت مشاوره و مشورت به مدیران تصمیمگیر حوزه ویاودیها را داشته است.
منبع: تابناک
کلیدواژه: کروناویروس مناجات شعبانیه جهش تولید محمد باقر صدر حسن نوروزی روز جهانی بهداشت ویروس کرونا کروناویروس سینما تعطیلی سینماها کروناویروس مناجات شعبانیه جهش تولید محمد باقر صدر حسن نوروزی روز جهانی بهداشت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۱۶۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
باغ بدشگون به سینمای ایران رسید
همشهری آنلاین- صفورا صادقی: محله باغ فردوس در منطقه شمیران، با عمارت و باغ فردوس دوره قاجار شناخته میشود. این محله که از شمال به تجریش ، از جنوب به الهیه، از شرق به شریعتی و از غرب به زعفرانیه محدود میشود جزء مناطق مورد علاقه شاهان و درباریان قاجار بود.
قصههای خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید
نصرالله حدادی، تهرانشناس، درباره تاریخچه و اتفاقات باغ فردوس چنین میگوید: «در تهران دو تا باغ فردوس داریم یکی باغ فردوس خیابان مولوی در حوالی زایشگاه شهید اکبرآبادی (زایشگاه فرح سابق) که زمانی قبرستان ۱۴ معصوم بود و امتداد پیدا میکرد تا سرقبرآقا که امام جمعه تهران و محل دفن او بود. بعدها در دهه ۳۰ و ۴۰ زمان خیابان کشی جدید تهران که خیابان مولوی به وجود آمد قبرستان خراب شد و محله جدیدی به نام باغ فردوس که چندان باغ هم نبود و بعدها محله جرمخیزی نیز شد پدید آمد. و اما باغ فردوس دیگر که هم اکنون وجود دارد در نزدیکی تجریش و همجوار موسسه دهخدا است که مرحوم دهخدا برای ترویج فرهنگ و زبان فارسی آن را بنیان گذاشت و بزرگانی همچون استاد جعفر شهیدی، استاد عبدالله انور، استاد معین و دیگر بزرگان در آنجا خدمت کردند.»
حدادی قصه بوجود آمدن باغ فردوس را این گونه شرح میدهد: «دوستعلی خان معیرالممالک نوه دختری ناصرالدین شاه، کتابی دارد در مدح پدربزرگش به نام «یادداشتهایی از زندگی خصوصی ناصرالدین شاه» شرح زندگی شاه و عادات و رفتار او را به صورت تعریف و تمجید نوشته و آخر کتاب هم یک شعر با مضمون این که «اگر نام بزرگان را خراب کنی خودت را خراب کردی» تمام میکند. از شواهد و قراین اینطور برمیاید که باغ فردوس حوالی سال ۱۲۲۶ شمسی ساخته شد؛ زمانی که قصر محمدیه را برای محمدشاه قاجار میساختند درباریان در اطراف باغ او باغهای ییلاقی بنا کردند. ولی قصرمحمدیه برای شاه بدشگون بود و بعد از سکونت در این باغ فوت کرد و در همان جا پسرش ناصرالدین شاه تاجگذاری کرد. مالکین اولیه باغ فردوس دوستعلی خان معیرالممالک و ورثه او بودند.»
استمداد از معماران اصفهانی و یزدیحدادی با بیان اینکه دوستعلیخان معیرالممالک مسجدی ساخته با همین نام (مسجد دوستعلی خان معیرالممالک) در خیابان ۱۵ خرداد غربی در کوچه ای که به شورای شهر کنونی منتهی میشود، میافزاید: «کلمه «معیر» به معنای «عیارگیر» یا عیارسنج برای کسانی به کار میرفت که حرفه آنها «عیاری» بود. در قدیم سکههایی که در ضرابخانه ضرب میشد ۴ نوع بود: «طلا، نقره، مس و نیکل» که طلا و نقره را پول سفید میگفتند و مس و نیکل را پول سیاه یا بیارزش. مثلی بود که میگفتند «به یه پول سیاه نمیارزه» اشاره به کم ارزشی یا بی ارزشی جنس داشت.کل دوران پادشاهی قاجار این روش ضرب سکه وجود داشت بجز سالهای پایانی دوران ناصرالدین شاه که اسکناس چاپ شد و مردم اهمیت چندانی برای آن قائل نبودند. شغل معیرالممالک این بود که در ضرابخانه مراقب عیار سکه ها باشد که معمولا در آن غل و غش زیاد بود. تا اواخر دوران ناصرالدین شاه و تاسیس بانک شاهی که سکه با عیار خاصی ضرب میشد و دیگر امکان تقلب نداشت.»
این تهرانشناس در مورد معماری این عمارت میگوید: «دوستعلیخان عمارت باغ فردوس را به شیوه معماری قاجاری و با کمک معماران اصفهانی و یزدی در دو طبقه ساخت. از قسمت جنوبی باغ که به آن رشگ بهشت میگفتند با سنگ مرمر و بصورت مطبق و ۷ طبقه با فواره و آبنما بود. بعد از فوت او این باغ به دوست محمدخان فرزندش رسید که توجهی به این باغ عمارت نکرد و پس از چند سال درختانش خشک شد و از بین رفت تا اینکه زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار این باغ را محمدولی تنکابنی که از فاتحان تهران بود از ورثه امینالملک خریداری کرد.»
خودکشی فاتح تهرانحدادی در باره فرجام تلخ محمدولی خان میگوید: «محمدولی خان تنکابنی مرد ثروتمندی بود که از رشت تا تنکابن زمین داشت و هرچه نام فامیل خلعتبری است از خاندان او هستند. گفته میشود اجداد او در زمان قدیم به مکه سفر کرده بودند و برای حضرت علی(ع) «خلعت» برده بودند. هنوز هم در شمال کشور وقتی برای کسی هدیه پارچه یا لباس میبرند به آن «خلعتی» گفته میشود. محمد ولی خان در ماجرای مشروطه و فتح تهران نقش مهمی داشت ولی بعد از استبداد صغیر و روی کار آمدن رضا شاه بسیار تحت فشار پهلوی قرار گرفت. رضا شاه برای املاک و زمین های او مالیات زیاد درخواست کرد. فردی به نام «میلسپو» که یک مستشار آمریکایی بود رئیس کل مالیه ایران شد و تمام دخل و خرج کشور زیر نظر این فرد بود. محمد ولی خان نتوانست این اوضاع را تاب بیاورد و در باغ زرگنده خود اسلحه زیر چانه خودش نشانه گرفت و خودکشی کرد. او در روزهای آخر عمر همواره این شعر را زمزمه میکرد: مرا عار باشد از این زندگی / که سالار باشم کنم بندگی»
محمدولی خان زمانی که باغ فردوس را خرید اوضاع آن خوب نبود. او باغ را احیا کرد، فواره و استخرهای مطبق را بازسازی و قنات باغ فردوس را نیز زنده کرد و سردری با شکوه جلوی قنات (میدان گاه فعلی باغ فردوس) ساخت. اما به دلیل بدهی به تجارتخانه طومانیانس(نخستین صرافخانه ایران که در سال۱۲۵۷ خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرد) باغ فردوس را به او داد و طومانیانس نیز باغ را در ازای بدهی به دولت پهلوی اول واگذار کرد.
اراضی امینالملک وقف سبزیکارییکی از مالکین باغ فردوس امینالملک بود که محمدولی خان تنکابنی ملقب به سپهسالار این باغ را از ورثه او خریداری کرد. حدادی میگوید: «امینالملک در محل یافت آباد کنونی اراضی زیادی داشت که بخشی از آن را در اختیار عموم مردم قرار داده بود که برای خود سبزی بکارند. هنوز هم در آن محل خیابانی به نام امین الملک موجود است.»
سرنوشت باغ دختر شاهاین باغ طی سالها و دورههای طولانی از مالکی به مالک دیگر دست به دست شد تا بالاخره در سال ۱۳۵۰ ساختمان عمارت باغ به یک مرکز فرهنگی و هنری تبدیل شد و فعالیت آن تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت. پس از انقلاب این باغ و عمارت در اختیار وزارت ارشاد اسلامی قرار گرفت و اکنون موزه سینمای ایران است.
کد خبر 844293 برچسبها منطقه ۱ شهردارى تهران