Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@13:47:37 GMT

جان دوباره «تالاب الله‌آباد» با بارش‌های بهاری

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۲۱۹۷۵

جان دوباره «تالاب الله‌آباد» با بارش‌های بهاری

ایسنا/قزوین مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین با اعلام اینکه با توجه به بارش‌های بهاری تالاب «الله‌آباد» آبگیری شده است، گفت: ۱۳۰ گونه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند دُرنا، اردک سرسبز و فلامینگو در این تالاب زیست می‌کنند.

حسن عباس‌نژاد، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دشت «الله‌آباد» یکی از کانون‌های گردوغبار منطقه محسوب می‌شود، این دشت ۶۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۲۸۰۰ هکتار آن را تالاب «الله‌آباد» تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از سال گشته احیای تالاب «الله‌آباد» در برنامه سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین قرار گرفت و در این راستا رایزنی‌های مختلفی برای احیای تالاب و دشت «الله‌آباد» در استان انجام شد تا گردوغبار ناشی از این دشت را مهار کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: در سازمان حفاظت محیط زیست دفتری به نام «دفتر مقابله با گرد و غبار» فعال است که این دفتر کانون‌های گردوغبار کشور را شناسایی و برنامه‌هایی برای احیای دشت‌ها در دستور کار خود قرار داده است که دشت «الله‌آباد» از جمله این کانون‌‎هاست و گردوغبار حاصل از آن استان‌های تهران و البرز را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: در پروژه احیای تالاب «الله‌آباد» به‌صورت پایلوت استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌ها در دستور محیط زیست و کارشناسان منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقه‌ای و میراث فرهنگی قرار گرفته است.

عباس‌نژاد عنوان کرد: برای احیای تالاب «الله‌آباد» بازدیدهای لازم صورت گرفته و مشاور پروژه در حال تهیه طرح اجرایی است و در سال مالی ۹۹ نیز اعتبارات ملی و استانی به آن اختصاص پیدا خواهد کرد ولی تا به امروز میزان این اعتبارات مشخص نیست.

وی اشاره کرد: سال گذشته با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین مسیرهایی که آب رهاسازی و یا سیلاب‌ها در آن تخلیه می‌شدند لایروبی و علاوه بر آن مسیرهایی با خروجی آب مضاعف و زهکش مسدود شدند و در حال حاضر با توجه به بارش‌های بهاری تالاب آبگیری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین اعلام کرد: ۱۳۰ گونه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند دُرنا، اردک سرسبز و فلامینگو در این تالاب زیست می‌کنند و با توجه به بارش‌ها و پرآب شدن تالاب شاهد حضور آن‌ها در این منطقه هستیم.

وی بیان کرد: سال گذشته با همکاری اداره‌کل منابع طبیعی استان قزوین بذر انواع گیاهان در منطقه پخش شد و علاوه بر آن منابع طبیعی برنامه‌های مختلفی در راستای حفاظت پوشش گیاهی منطقه اجرا کرده است.

عباس‌نژاد در پایان هشدار داد: چرای بیش از حد دام در دشت «الله‌آباد» موجب فرسایش خاک شده که بر اساس مصوبات مقرر شده است از چرای دام در این منطقه جلوگیری شود و در صورت مشاهده چرای دام، اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره‌کل منابع طبیعی افراد را شناسایی و تحویل مراجع قضایی می‌دهند تا طبق قانون با آنان برخورد شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تالاب الله آباد قزوین بارش های بهاری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین کل حفاظت محیط زیست استان قزوین منابع طبیعی احیای تالاب الله آباد اداره کل بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۱۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک

سید سعید موسوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست باغملک گفت: طی گشت و کنترل یگان حفاظت اداره محیط زیست باغملک در رودخانه سد جره به دو نفر صیاد غیر مجاز ماهی برخورد نموده که برخلاف قوانین شکار و صید و در فصل ممنوعه اقدام به صید ماهی نموده که متخلفین دستگیر و ماهی‌های صید شده و ادوات صید از متخلفین کشف و ضبط گردید. 

او می‌گوید: با توجه به فصل تکثیر و تخم ریزی ماهیان و سایر آبزیان در زیستگاه طبیعی هرگونه صید غیرمجاز با استفاده از تور یا قلاب ماهیگیری و ... ممنوع است و یگان این اداره به صورت شبانه روزی در حفظ و حراست از این ذخایر الهی بدون خستگی در تلاش هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید