Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی کفت: «با جدیت به‌دنبال ایجاد یک پایگاه پژوهشی برای حفاظت، پژوهش و ثبت جهانی سنگ‌نگاره‌های تیمره هستیم.»
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، علیرضا ایزدی سه‌شنبه 19 فروردین 99 گفت: «سنگ‌نگاره‌های تیره با توجه به ارتباط با منظر طبیعی بکر منطقه و تنوعی که ازنظر نقش دارد قابلیت بالقوه برای ثبت جهانی به‌مانند سنگ‌نگاره‌های قوبوستان در جمهوری آذربایجان را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براین اساس ایجاد پایگاه برای آن می‌تواند زمینه حفاظت فیزیکی، انجام پژوهش میدانی بین‌المللی، مستندسازی و از همه مهم‌تر امکان گاه‌نگاری وتاریخ‌گذاری را با استفاده از مکانیزم‌های استاندار جهانی فراهم آورد.»
او در ادامه افزود: «سنگ‌نگاره‌های تیمره اولین بار توسط دکتر مرتضی فرهادی، عضوهیئت علمی گروه مردم‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی شناسایی و در کتاب "موزه‌هایی درباد"، معرفی شد. این سنگ‌نگاره‌ها و منظر طبیعی موجود باهمت کارشناسان این اداره کل بانوان"سنگ‌نگاره‌ها منظر فرهنگی تیمره" با شماره 29438 مورخ 9/9/1389 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.»
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: «بررسی و پژوهش‌های میدانی صورت گرفته بر اساس پراکندگی مناطق دارای سنگ‌نگاره ونیزتنوع نقوش آن‌ها نشان‌دهنده ظرفیت نام‌گذاری معرفی استان مرکزی به‌عنوان "پایتخت سنگ‌نگاره‌های ایران" است.»
محسن کریمی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی نیز دراین‌باره گفت: «این منطقه جدای از سکونتگاه‌های انسانی، 21 هزار سنگ‌نگاره و چند کتیبه تاریخی مربوط به دوره‌های پیش از اسلام و دوره اسلامی شناسایی‌شده است. منطقه تیمره بخش وسیعی از خاک استان مرکزی در جنوب شرق شهرستان خمین و حدفاصل این شهرستان با شهرستان گلپایگان را دربرمی گیرد.»
اوافزود: «رودخانه قمرود (اناربار) و منظر طبیعی که به‌واسطه جریان این رود به وجود آمده است شرایط زیست و امکان ایجاد نقوشی با مضامین شکار حیوانات، جنگ میان انسان‌ها، علائم پیش خط و آنچه ترسیمی از طبیعت به‌حساب می‌آید را فراهم آورده است. در این میان نقش بز کوهی به‌عنوان سمبلی از زایش و فراوانی بیشترین تعداد و تنوع نقش را درمیان سنگ‌نگاره‌های تیمره داراست.»
کریمی در ادامه افزود: «تاکنون در استان مرکزی بیش از 150 منطقه دارای سنگ‌نگاره‌ها، شامل شهرستان‌های خمین، اراک، خنداب، تفرش، شازند، دلیجان، محلات، فراهان وکمیجان شناسایی‌شده که 26 مورد آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.»
او گفت: «شاخص‌ترین این مناطق" تیمره" در کوه راونج دلیجان، سنگ‌نگاره‌های" کوه لره"، " چراقچی" سوسن‌آباد کمیجان، و نقوش صخره‌ای "داش دره "خمین است.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پایگاه پژوهشی سنگ نگاره سنگ نگاره سنگ نگاره ها استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۲۳۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

ایسنا/اصفهان عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: «علت خرابی آثار تاریخی، جهل و علت ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است.»

سیدمحمد بهشتی شیرازی، بعدازظهر پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) در آیین افتتاحیه نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» (نمایشگاهی از عکس‌های احمد منتظر) که در محل ساختمان مدرسۀ فرانسوی‌ها (دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان) بیان شد، گفت: من زمانِ رفتن به سازمان میراث فرهنگی در سال ۷۶ با چند نکته مواجه شدم. سازمان میراث فرهنگی یک سازمان دولتی بوده و در سال‌هایی که ما در آنجا بودیم پولی برای پرداخت پاداش و عیدی و حق مأموریت به کسی را نداشت و کارمندان آنجا نیز با هزینه‌های خود به سفر می‌رفتند. انگیزه آن‌ها برای کار، پطرس بودن بود (اقتباسی از داستان پطرس فداکار در کتاب‌های درسی) بود و یکی از این پطرس‌ها احمد منتظر است.

او افزود: من ۵۰ سال پیش شعر می‌گفتم. آن زمان قصد سرودن شعر و حالی شبیه به یک حسرت بزرگ داشتم؛ انگار یک فرصت طلایی را ازدست‌داده بودم که غیرقابل‌جبران بود! ۵۰ سال پیش شروع این شعر را این‌گونه نوشتم: «اردیبهشت هم تمام شد» و ۵۰ سال است که نتوانستم یک کلمه به آن اضافه کنم. اردیبهشت‌، ماه عجیبی است که اتفاقات بسیاری در آن می‌افتد و وقت بسیاری از کارها بوده که اگر ازدست‌ برود قابل بازگشت نیست.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری سپس این دو پرسش را مطرح کرد که چرا کار عکاس‌ها ارزشمند است، سپس در پاسخ گفت:۲ چیز طیره عقل است؛ دیدن به‌وقت ندیدن و ندیدن به‌وقت دیدن؛ و این همان کارِ عکاسان است. آن‌ها کمک می‌کنند که آنچه نباید دید را ندید و آنچه باید دید را ببینیم. ما در زندگی از ۲ واژۀ «کهن» و «کهنه» استفادۀ بسیار کرده‌ایم و معمولاً توجهی به تفاوت ماهوی آن‌ها نداریم. هردو واژه با زمان، سروکار دارند و ازاین‌جهت با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. «کهن» و «کهنه» ضد یکدیگر بوده و از جنس هم نیستند. «کهنه»، دورریختنی، بی‌ارزش و حضورش ملال‌آور است، درصورتی‌که «کهن» آن چیزی است که دور نمی‌اندازیم. ما بسیاری از اوقات از تکرار خسته می‌شویم، ولی اگر از تکرار غروب و طلوع خورشید خسته نمی‌شویم، و این موضوع به دلیل کهن بودن آن است‌.

بهشتی خاطرنشان کرد: کار یک عکاس، ثبت آن چیزی است که استعداد کهن بودن را دارد و واجد ارزشی است و زمان آن را مستعمل نکرده و عکاس آن را بیرون کشیده و پیش چشم ما می‌گذارد. هر چیزِ کهنی از روز اول کهن و هر چیز کهنه‌ای نیز از روز اول کهنه است. نو شدن، اقتضای امر کهن است. احمد منتظر تعدادی از مستندات ساختنان های جلفا را به نمایش گذاشته و زیر بعضی از آن‌ها به خط سرخ نوشته‌اند که «اردیبهشت هم تمام شد.»

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: دلیل ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است. علت خرابی آثار تاریخی، جهل است که بسیاری را نیز متقاعد می‌کند. 

بهشتی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه «نیم قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» یک تذکر برای ما است، اضافه کرد: ردپای همه کارهایی که در این شهر کرده‌ایم، باقی است و نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد. این نمایشگاه یک هشدار خوب از این بابت بوده که ما هوشیارتر عمل کنیم.

او در ادامه گفت: در شهر ایروان به‌اندازه جلفای اصفهان اثری وجود ندارد که ۱۵۰ سال بیشتر عمر داشته باشد، ولی در جلفای اصفهان چنین آثاری وجود دارد. 

یک آروز؛ ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان

همچنین میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشب شهردااری اصفهان نیز چنین بیان کرد: دفتر فرهنگ و معماری، یک دفتر تخصصی ذیل این است که رسالتش پرداختن به موضوع فرهنگ معماری و شهرسازی به‌طور تخصصی است.

او با بیان اینکه در جای‌جای اصفهان با مصوناتی که توسط هنرمندان بزرگی خلق‌شده، روحمان جلا پیدا می‌کند، ادامه داد: پاسداشت فرهنگ اصیل معماری گذشته برای ما اهمیت دارد. ما در هفته فرهنگی سعی کردیم با تنوع برنامه‌ها در موضوعات مختلف، به سلایق مختلف مردم بپردازیم تا هرکس برنامه موردنظر خود را انتخاب کند. امیدوارم بتوانیم هرچه بهتر حوزه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را توسعه دهیم.

بکتاشیان تأکید کرد: بسیاری از شهرهای دیگر با قدمت کمتر، توانسته‌اند که بافت تاریخی خود را به ثبت جهانی برسانند. نکته‌ای که در دفتر فرهنگ و معماری به‌عنوان یک آرزو آن را دنبال می‌کنیم، ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان است.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» می‌توانند تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه به دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان(مدرسۀ فرانسوی‌ها)، واقع در خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراش‌ها، کوی چهارسوقی‌ها مراجعه کنند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد